• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISTRANSFORMACE - síť života: o všem, co pomáhá léčení a probuzení člověka,společnosti,Země
    KUATO
    KUATO --- ---
    ANABEL_LEE: tak to je pech, si predstav, ze bys mela lepsi rodice - mohl z tebe byt dneska admiral! :o)
    ANABEL_LEE
    ANABEL_LEE --- ---
    KUATO: tak to s tim az tak nesouvisi, proste je asi od prirody sikovnejsi nez ja ;)
    KUATO
    KUATO --- ---
    ANABEL_LEE: nu, tak navzdory tomu, ze nejsem uplne slunickovy, tak to zrejme nedelam uplne blbe - loni synator (byt pod mirnym dozorem) prvne rezal na cirkularce a dva roky zpatky kamosema staveli jednopatrovy bunkr z dreva a kameni, ktery prezil dodneska. ted je mu 12.
    ANABEL_LEE
    ANABEL_LEE --- ---
    KAREN: tyhle zbytecny determinace...
    KAREN
    KAREN --- ---
    ANABEL_LEE: jo, ja si s sebou i ve svem pokrocilem veku stale nesu otcovu mantru, ze mam obe ruce levy - ne ze by me spoustu manualnich veci nenaucil, ale na sebeduvere a drajvu vrhat se do novejch veci to vazne nepridalo.
    ANABEL_LEE
    ANABEL_LEE --- ---
    KUATO: tak to servani, ze mam v rukach nasrane, to na me mivalo presne opacny ucinek, nez ze jsem si zacala davat pozor. V momente, kdy jsem nejaky ten nastroj mela v ruce znova, se mi promitlo, ze mam v rukach nasrane, a bylo to jeste horsi. A mam to dosud, kdyz me nekdo takhle serve, tak se mi zatemni a nejsem schopna se na to soustredit. Mozna by bylo lepsi ukazat, jak se to ma chytit a jak se s tim mam zachazet... nekdo je holt vice sikovny a nekdo mene a rvat na nekoho, ze je nesikovny je akorat kontraproduktivni. To je jak rvat na hlucheho ze ma nasrane v usich...
    KUATO
    KUATO --- ---
    GORG: ad nuz - moje deti zhruba od svych ctyr let maji volny pristup k naradi jako kladivo, hrebiky, kleste a sekera, protoze mely par let svuj "zverimex", kde chovaly v kyblech pres rok rybky a pulce, co ruzne nachytaly v rece a po kaluzich, a ten si vylepsovaly pribijenim kradenych prken a plechu.. takze v tomto je moje reakce na uraz takovy, ze ho nejdriv osetrime a pak az dite servu, ze ma nasrane v rukach a ze me jeho plac nezajima a ze si ma dat priste pozor. to v pripade, ze tece krev. kdyz netece, tak neni co osetrovat a muzeme hned vynadat :o). kdyz jsem se jich ptal, zda uprednostnuji tu variantu, ze jim vsechno povolim, ale zmrdam je, kdyz si ublizi nebo neco vyvedou, nebo ze jim vsechno zakazu, tak si vybraly tu prvni, takze si nemaji co stezovat :o).
    KUATO
    KUATO --- ---
    YMLADRIS: je to tezke s tou vychovou. ja nevim co je spravne. kazdy rodic asi dela co umi. tuhle jsem chtel vecer rozjimat a decka se ke me nahrnuly a chtely si povidat, no tak jsem je nechal mluvit a ony mluvily a mluvily o ruznych vecech a ja si uvedomil, jak malo je vlastne znam. jako by lidska osobnost byla tvorena nekolika vrstvama "nanosu, memu, hodnot", z nichz nektere jsou v podstate kulturni a ty jsou tak uzce svazany s dobou a hodnotama, ve ktere clovek vyrusta, ze generacne se nedaji predat. jine jsou vazane na zivotni zkusenosti, na zpusob zivota, ty uz se treba lip daji ziskat, kdyz by ses dostala do vhodnych podminek. no a neco maji geneticky a neco okoukaji od rodicu (hodnoty, ktere u rodicu obdivujou nebo vuci kterym se naopak vyhranujou). osobne mi prijde, ze decka jsou vlastne takovou aktualnejsi podobou nas samych. aktualnejsi ve smyslu lepe adaptovane na aktualni zmenene podminky. budou muset samy vybojovat svuj boj, sve pravdy, obhajit sve hodnoty nebo selhat. nejsou primo zasazeny nasimi zivotnimi zkusenostmi, jsou jimi ovlivneny jen v prefiltrovane forme pres nas. takto ja chapu vyvoj spolecnosti. vlastne si myslim, ze kazda dalsi generace stoji na ramenach te predesle. co predci udelali dobre, o to snazsi maji podminky mladi a naopak. nekdy je tam videt reverze - rodice udelali dobre, ale mozna az moc dobre a mladi na to spolehaji, az utrati co stari nashromazdili. proste je to tezke ten vyvoj.

    osobne mi neprijde spatne je obcas konfrontovat se silou, kor, kdyz delaji uz picoviny pres miru. jakoze kdyz synator podkopl dcerecce zidli a ja s ni musel jet s otresem mozku do nemocnice a jeste 2x na kontrolu pozdeji, nebo ji o rok pozdeji nejak podrazil nohy a rozsekla si bradu, ze jsme to jeli sit, tak to asi tezko muzes cekat, ze ho poviskam ve vlasech a fouknu mu za ousko a poseptam neco jako "i ty nas maly zlobilku, tatinek si pujde tuhle s placici sestrickou posedet na pohotovost a ty nas zatim pockej u televize a tady mas cokoladu, aby ti to lepe ubihalo". proste svet a buh nejsou dobri. nejsou JEN dobri. maji vsechny barvy. zidi jako narod tohle treba pochopili az kdyz zazili holocaust, kdy jim sest milionu dusi vyletelo kominem. no a deti zijou ve sve bubline iluzorniho sveta, ochrany, kterou jim poskytujeme. vsechno je cool a vsechno se okeca a mrtvi v televizi nejsou ani tak uplne mrtvi a vsechno je hra. samozrejme je to hra, kdyz se to tyka druhych, ne jich samotnych. kdyz nedame dva dny nazrat a vodu kralikovi, tak nam to nevadi. je to hra. beda kdyby ale nekdo nedal dva dny nazrat nam. to bychom kriceli jaka se nam deje krivda a dovolavali se prav. je hra, kdyz bijeme a posklebujeme se slabsimu spoluzakovi, sranda prestava, kdyz nas fort chytne za limec a hodi pres celou mistnost vzduchem a jeho vztek naznacuje, ze to bude bolet, ta bezmoc a ponizeni tvari v tvar hrube sile, proti ktere jsou uplne bezbranni. ach i detsky mozek vidi tu analogii se situaci, ktera byla jen o par minut driv, kdy oni byli v roli toho silnejsiho vuci slabsimu sourozenci. inu nedelej druhemu to, co nechces, aby druzi delali tobe.. proste realita je kosata a barevna a dite by melo mit prehrsel zkusenosti z ruznych oblasti. byt u zabijeni zvirat neni obcas spatne. kdyz se propichne tepna a krev vychvistne do kybliku. nekdy si to ti mali hajzlici odzvraci, protoze je to najednou kurevsky realnejsi, nez kdyz hrajou nejakou debilni pocitacovou hru a tam mohou prejet tankem pesaka.. cinani meli prislovi "dite, ktere nepozna hlad, neni dobre vychovane". tim bych asi uzavrel sve okenko k vychove deti.
    GORG
    GORG --- ---
    KUATO: Však jo.. proto i dodávám, že já je přecejen denodenně nemám nastarost - hlídat před případnými problémy, co by mohly způsobit mně nebo sobě.
    To s běháním do záhonu ale asi nebyl dobrý příklad.. to už zas byl můj soukromý žertík, který myslím pochopil, že si ze situace trochu utahuju. Na druhou stranu jsou imho situace, který by řešit nemuseli. A pak některý, kde to ale nemusí být zjevný - vysvětlovat důrazně dítěti - "Pozor na nůž! Můžeš se POŘEZAT!". Já když to slyšel kdysi, tak jsem se v noci vloupal do kuchyně a pořezal se tím nožem skutečně..trochu..zkoušel jsem ostrost.
    Tahle oblast může být nejasná.. může to být pak věc formulace "ten nůž je ostrý" a tím hned nevytahovat ten negativní scénář do mysli, nevím. Když občas slyším po městě maminky, jak třeba vysvětlují tramvaj, a jak je nedobrý stát ji v cestě.. bude jistě vhodné na to nějak upozornit a lišit se jen ve formě, ale nějakým způsobem před tím opravdu varovat a hlídat. Nepoléhat se na zázraky.
    Každopádně fakt ději spíš mlčím.. protože radit do toho někomu je pak trochu pokrytecké., když člověk denně neřeší, jak mu dítě brečí, protože upadlo a má "bebí" apod. a ta rozbitá plasma televize asi taky nebyla zadarmo,)Ale teda vyrovnaná pozice ve vztahu by ani neměla znamenat, nechat se dítětem zametat.
    KUATO
    KUATO --- ---
    GORG: ty vole, az u tech jahod koupis sazenice, a rucne pohnojis a poryjes tu zem a budes se o ne starat a zalivat a okopavat plevel, tak budes chapat, proc rodice krici na haranty, aby do nich nebehali. do te doby si podobne moudra odpust. a to nejsou jen jahody. zivot je plny mist, o ktere rodic pecuje, aby i tomu decku ty jahody a dalsi veci, zdrave a vyzrale, to nejlepsi co je schopen zajistit, mohl dat. a haranti jsou proste nekdy neskutecne destruktivni a nici a neresi, ze to co je niceno je podlozeno desitkama hodin fyzicke prace rodicu. jsou to proste mali kurvilci (kurvilek = schopny zkurvit i kovadlinu) - ja to svojim smradatum obcas rikam, a oni prikyvujou jako ze chapou. chapou, ze obcas dostanou servane nebo narezane, protoze neco znici v bujnosti. a ja zase chapu, ze oni nemohou jinak. vzajemne na sebe nejsme nahnevani. zivot uz je proste takove zpicene misto, ze nekdy nemas na vyber.
    GORG
    GORG --- ---
    YMLADRIS: Nic lepšího mě v té chvíli nenapadlo ,) Ale občas zkouším jim říkat jemně svůj názor, že mu některý věci nemusí říkat, protože "není blbej".

    Taky mi přijde divný, že ho straší nějakým strašidlem. Když bude "zlobit". Dodnes si takové strašidlo vybavuju. Bylo neviditelný.. energie plující prostorem. Neviditelná přítomnost. CHtěl jsem něco namítnout, ale samotnýmu se mi o tom nechce mluvit. Nevím, jestli mě něčím takovým stašili, asi ne. Ale imaginární nepřátele bych nevytvářel :)
    Podobně Mikuláš , Anděl a Čert? Já tomu tehdá věřil a z čerta měl teda respekt, i když jsem moc nechápal, o co jde vlastně. (Přitom Mikuláš - ta story jako taková byla o nějakém myslím křeštanském mnichovi, co dával dárky.. nikoho nestrašil..ale pro děti je potřeba vychovávat nebo jak to vůbec vzniklo v té dnešní podobě?)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    GORG: behej do jahod zni dost k nicemu teda :)
    akorat zjisti ze strejda radi veci ktere vedou na trest od rodicu?
    GORG
    GORG --- ---
    YMLADRIS: Nevím, ale pozvolna už třeba dodávám "nemusíš" nebo když slyším "Neběhej do těch jahod", tak reaguju "Běhej do těch jahod!" :-)... občas trochu kontruju no ,).. ale jak říkám nevím.. ono se to někomu, kdo ho nevychovává každý den, může dělat chytrýho... a v praxi najde třeba nějakou zlatou střední cestu...

    Mně teda osobně je sympatický, co si psala ty, a podobné koncepty.. jako třeba ta Naomi Aldort.. a že je i lepší se k dítěti chovat jako každému jinému.. nebo teda spíš, že není potřeba mít pocit, že ho je potřeba úzkostlivě všechno učit.. ani vytvářet fiktivní koncepty typu "děti nosí čáp", "ježíšek" a jiné virtuální koncepty "pro děti". Tak podobně i koukám na školství.. ale opět jsem dalek toho někomu vnucovat, aby dítě nedával do standartní školy i zvědavej na sebe pak
    KUATO
    KUATO --- ---
    YMLADRIS: jo, ja sem neco pridam, jen si k tomu musim udelat cas, abych si to promyslel :o). Sile a Hermovi trikrat zdar! :o)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    GORG: a myslis ze to je nejlepsi postup, nerikat nic pac to neni tvoje vec?
    (fakt nevim)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    hele plusiky :)
    tak napiste taky nejake svoje fantazie o vychove a reality o vychove.. cekam na KUATO na tema Hele bez trestu to nejde musis decku prece ukazovat ze jsou sily silnejsi nez ono! atd :)
    GORG
    GORG --- ---
    YMLADRIS: Takhle mi to prijde nejblizsi ale jako nerodic mozna az moc teoreticke... narazove..
    Ale proto nechci kecat treba lidem okolo, jak vychovavaji sve deti. Kdyz na ne sislali, chovali se k nim tak nejak klasicky, jak i ja byl vychovan. Sledujic jak jim instruji socialni protokol. O zdraveni treba - kazdyho zdravit. Dodnes jsem z toho mel trauma presne z tehle neskosne interakce, kdy jsem pry rodice zapomnel pozdravit. Ty sceny kolem toho. Ted to vidim treba u malyho od brachy. Nechci do toho kecat, ale to dite fakt nebude blby. Ja bych zdravil lidi. Jen bych do toho netahal ten stres. :-)
    On ten pozdrav stejne nema jinak vyznam. Krom aby rec nestala ,) Kdyz vidim, jak ho s tom prudej, mam chut zasahnout... ale muj experiment to neni, si pak reknu.

    Nejvic me asi dostal, kdyz synovec v tech svych 1-2 letech rekl mi "Neboj se" tak nejak do placu pri prichodu. Kdyz jsem se zajimal o psychologii a i analyzoval svoje detstvi, jsem dostal strach deti nejak blbe ovlivnit. Udelat nejaky spatny imprint. On jakoby to vycitil. Timhle fakt pobavil, jak je to maly buddha se pozvolna dostavajici do hmoty :) Neboj se a usmev :)
    FRUTAA1
    FRUTAA1 --- ---
    MICHAL_R:
    YMLADRIS: díky za reflexi. bude asi nejlepší nechat být a pokud, tak ukazovat nenásilně, jak to také může být... a sledovat a učit se

    aneb, nedávno jsem narazila na tento citát, a chtěla bych na to nezapomínat, kéž bych vždy dokázala být takhle (u)vědom(ěl)á: "Vaše děti nejsou vašimi dětmi. Jsou synové a dcery Života, toužícího po sobě samém. Přicházejí skrze vás, ale ne od vás. A třebaže jsou s vámi, přece vám nepatří."
    Chalíl Džibrán
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    FRUTAA1: "pozitivni varianta": Je rada rodicovskych pristupu, ktere deti berou jako 'spravne', jako ze jsou uplne v poradku (Naomi Aldort, Koncept kontinua, dr. Karp ....). Ze jsou ok. Akorat jim chybi zkusenosti, ktere proste postupne ziskaji metodou zkoumam a zazivam. Takze muzes delat toto. Videt ve svym decku tak pokrocilou duchovni bytost jak jen chces. Je to tvuj malej kolega. Vsechno uz to vi, ma, vidi... akorat ted bude nejakou dobu interagovat se svetem vsema zpusobama, aby zjistilo kde se to ocitlo a nachodilo si nejlepsi zpusoby jak tady fungovat. Ty muzes k nemu pristupovat jako velvyslanec nasi reality k vzacnemu cizinci, kterej zatim nic nevi, ale ma obrovskej potencial. Je nadherne neponicenej, uzasnej. Zatim neumi nase veci, nevi jak zachazet s emocema, s lidma, s vecma, janevim s cim vsim, ale to je proste tim, ze je tu prvni den. Muzes k nemu citit uctu a byt pruvodce -- furt dokola ukazovat jak tady zijeme; ukazovat mu ty nejlepsi modely jednani, ktere tobe se libi. Seznamovat ho s tim jak veci jsou, ale "nevychovavat", nebuzerovat, neohybat, nevycnivat nad nej mocensky. Tisickrat ho budes muset omezit, zakazat atd., nez on si nachodi co a jak. ALe muzes absolutne se vybodnout na pouzivani treba strachu, trestu, odmen a takovychto nedustojnych blbin. Prijel kral z cizi zeme, ty jsi velvyslanec. Prekladas nas svet do jeho jazyka. Nejses jeho "matka" (ve smyslu buzerujici matka ktera ma za ukol ho zcivilizovat), on uz civilizovanej je, jen se uci nas jazyk.

    "negativni varianta": Ty jako osoba mas nejaky ideal cloveka s vysokym poznanim. Napr. jestli to ma hozeny pres inteligenci, tvorbu, mysleni, citeni, pres lidi nebo spis pres svuj vnitrek, pres usporadanost nebo pres svobodu... je fakt hodne smeru. Pokud budes k diteti pristupovat jako ze uz je "nejaky", muzes vedome nebo nevedome do nej tlacit ten tvuj pohled na poznani (napr. ze ma pomahat lidem nebo byt chytrej nebo byt talentovany). (Pricemz ale jeho prirozenost introverta je na lidi spis kaslat a konstruovat stroje, nebo byt hloupej nebo byt fotbalista.) Whatever. Takze kdyz se tvoje predstava a jeho typ treba zoufale nesejde, tak by pro nej bylo byvalo lepsi kdyz by sis myslela ze je to jen blby decko a nechala ho vicemene bejt (jako mainstreamovy rodic), oproti tvym spiritualnim pocitum.

    Jses srozumitelna? :) co ty na to
    MICHAL_R
    MICHAL_R --- ---
    FRUTAA1: Mě přijde, že ta otázka je tak trochu i o tom, jestli (a pokud ano, tak do jaké míry,) lze "urychlit" duchovní vývoj druhého člověka - byť člověka tak blízkého, jako vlastní dítě - "jak si vzpomenout a jemu to připomenout..." Já nevím, ale mám takové osobní podezření, že to obecně moc nefunguje (někteří před tím i výslovně varují). Jak rychle budeme postupovat, jak rychle si budeme "rozpomínat", jak rychle nám některé věci "docvaknou" atd., je podle mého názoru taky do značné míry předurčeno karmicky, a uměle se to urychluje dost těžko.

    Na druhou stranu, hehe, je samozřejmě otázkou, proč se narodil zrovna Tobě - třeba se narodil právě Tobě proto, abys mu to nějak "urychlila"... ;-)

    ESTEL: Je to samozřejmě můj osobní názor, ale já bych holotropko do žita, zejména v těchto otázkách, tak úplně neházel (byť bych taky netvrdil, že to je úplně ta nejzásadnější technika vzpomínání a připomínání....)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam