Zdroj: MARKETING SALES MEDIA
Datum vydání: 10.11.2014
Rubrika / pořad: Cílové skupiny
Strana / zpráva 15
Autor: Daniel Hromada
Přidat do exportu | tisk dokumentu | export do RTF | export do HTML | export do DBFzpět
Nejsem žádná hvězda
Filip Podstavec ze společnosti GetFound způsobil svým výstupem na Marketing Festivalu malou senzaci.
Čtyřiadvacetiletý mladík sebevědomě a vtipně prezentoval své speciálně vytvořené nástroje, které automatizují a výrazně urychlují procesy při linkbuildingu.
* Zdá se, že jste se díky své přednášce na Marketing Festivalu stal takřka přes noc novou hvězdou českého digitálu -standing ovation a příspěvky na Twitteru budiž toho důkazem.
Hvězdou českého digitálu bych se v žádném případě nenazýval - od toho tu jsou mnohem zkušenější a známější jména. Ale je pravda, že ohlasy, jaké vznikly po akci, jsem si nedokázal představit ani v nejdivočejších snech. Po pravdě mým snem před Marketing Festivalem bylo se alespoň zčásti přiblížit zahraničním speakerům.
* Jak dlouho jste se připravoval?
Příprava nástrojů zabrala něco přes tři měsíce. Přednášku jsem měl hotovou v jednoduchých wireframech asi měsíc před prezentací a od té doby si mohl trénovat řeč. Rád bych poděkoval Kačce Chalupníkové, která mi s přípravou pomohla, určitě ji to také stálo hodně nervů. Kolik hodin celkově příprava zabrala, ani nehodlám odhadovat, ale bylo to opravdu hodně.
* A jak vás napadlo udělat z přednášky jakýsi příběh v hlavní roli s vaším alter egem Fidelem Prdstavcem?
Technická témata jsou při přednášení složitou záležitostí. Pouze minimum lidí udrží pozornost až dokonce a většina se během přednášky ztratí. Proto jsem připravil podklady a videonávod základních tří kroků, které k aplikaci scriptů stačí udělat. Byl to jediný způsob, jak zbourat bariéru mezi zkušenostmi posluchačů s programováním. Samo o sobě to ale i tak zůstávalo nudné téma (vyzkoušeno na pár kamarádech a přítelkyni). Analogie byla podle mě ta správná cesta, jak lidem přiblížit téma, a tak jsem se pokusil vymyslet příběh. Původně jsem na hlavní postavu použil fotky z fotobanky na frázi „geek“ a nazýval jej jmény jako „Zdislav Uzdichcal“, „Mitch Oken“ apod. Nerad bych ale někoho urazil (co kdyby náhodou), zároveň jsem chtěl mít možnost si do hlavní postavy rýpnout, a tak jsem se rozhodl nafotit a vytvořit vlastní postavu - „Fidela Prdstavce“.
* Vámi vytvořený nástroj prakticky zautomatizuje a výrazně urychlí průzkum odkazových příležitostí linkbuilderů a lidí v oblasti PR. Ti, kteří byli na Marketing Festivalu, jej dokonce budou mít úplně zdarma. Co další zájemci, budou si muset zaplatit? A kolik to stálo vás?
Příprava stála především čas a nervy. Část nástrojů jsem navrhoval sám a s programováním mi hodně pomohli dva lidé -Ondřej Šatera a Jan Vlnas. Náklady nebyly nijak závratné, ale na nástroji bych rád nadále pracoval a nakonec z něj udělal solidní a použitelný produkt. Prozatím jsem na vážkách, co dělat s dalšími zájemci, kteří se nestihli registrovat. Mám teď ve schránce asi 40 e-mailů od lidí, kteří chtějí přístup. Těm, co na akci byli, přístup zašlu a zbytku… Asi také, ale nevím, kdy se k těmto e-mailům probojuji.
* Takže nemáte v plánu svou práci nijak monetizovat?
Nyní ne. Produkt, který se chystám tvořit, ano, ale ten bude na jiné doméně a bude fungovat samostatně.
* Dobrý přístup, ale v kontrastu s tím, jak vystupovala Julie Joyceová, která na mě působila jako tvrdá byznysmenka. Co jste říkal na její přednášku a přístup, který se mimo jiné zakládá na tom, že pro Google je těžké identifikovat nákup zpětných odkazů?
Že část reklamních ploch - pokud jsou dostatečně zajímavé nehledě na dopady ve vyhledávačích - se v procesu linkbuildingu zakupuje, jsem věděl. Linkbuilding jako proces je hodně blízko PR a je založen primárně na dobrém obsahu, myšlence a hromadě času. Reklamní pozice, ke kterým se při komunikaci s webmastery napříč trhem dostanete, jsou spíše takovým bonusem v rámci propagace, ale rozhodně by neměly být primární náplní linkbuildera. Z toho, co Julie říkala, mě proto opravdu zaskočilo, že v zahraničí jde o 90 % jejich práce, a že se navíc nehledí na vyhodnocování takových procesů. Myslel jsem, že jsou v tomto ohledu hodně před námi.
Analogie byla podle mě ta správná cesta, jak lidem přiblížit téma, a tak jsem se pokusil vymyslet příběh.
Foto autor| FOTO ARCHIV GETFOUND
O autorovi| Daniel Hromada, ROZHOVOR VEDL