CHARVYBURGER: šikovnýho grafika... jo, to je základ a půlka celé věci.
Zrovna nedávno jsem s někým tohle řešil. Týkalo se to tedy relativních banalit - skládačky a security design, ale princip je pořád stejný. Na realizaci podobných věcí je potřeba mít jednak na začátku nápad, ale pak teprve přichází to nejdůležitější - technologie. Já sám se cítím být "pouhým" sazečem, či v intencích doby détépákem, zkrátka člověkem, který využívá stávající technologie k relizaci nějaké ideje. A v některých případech závidím (a současně spílám) těm, kteří chrlí nápady a nenechávají se tou technologií svazovat. A to jsme právě řešili na těch skládačkách a věcech s bezpečnostními prvky.
Co se týče skládačky, i u té nejjednodušší bývá dlouhá cesta od nápadu k realizaci. Grafik, tkerý připravuje podklady pro tisk, musí řešit umsítění různých chlopní, výseků, vsazených objektů... Vše tak, aby se to nakonec dalo sestavit, slepit, složit. Je hezké si vymyslet otočné kolečko, ale hloupé je zaseknout se pak na tom, že ten, kdo to bude na konci skládat, si zláme prsty, aby vše správně naohýbal, nanesl lepidlo jen tam, kde má být a nebránilo to otáčení atd. Když má člověk v ruce finální produkt, řekne si, že to je banalita, ale když to má zrealizovat a pracuje s první maketou, naráží na spoustu těch "banalit", které bez zkušeností zdlouhavě řeší.
Security design je na tom podobně. Dá se udělat velmi, velmi mnoho, sám mám jen poměrně malé znalosti o tom, co vše a jakým způsobem zrealizovat lze. Nicméně je tam stále spousta omezení a technických "špeků" při přípravě. Třeba takový banální iris na bankovkách, tj. přechod gilošů z barvy do barvy (vytáhněte své peněžky a koukněte na své pětitísícovky, chudší případně na stokoruny ;)). Grafik pracující pouze se CMYKem si udělá podobný přechod přímo v programu, pokročilejší použije dvě přímé barvy, ale realita je nakonec úplně jiná - celé se to tiskne z jediného plátu. Míchání irisu probíhá až v tiskovém stroji a je to přímo závislé na schopnostech a zkušenostech tiskaře, který dávkuje barvu na různé části tiskového válce.
Zajímavé jsou taky výseky, prolisy atd., které lze aplikovat před tiskem či po tisku a výsledný efekt je naprosto odlišný. Ve výsecích tak lze využívat zajímavého efektu, kdy vyseknutá hrana zůstane bílá (výsek po tisku) nebo je naopak zalita barvou (výsek před tiskem). Jenže kdo něco takového umí...
A propos - tento týden jsem měl v ruce ještě jednu specialitku z oblasti postpressu. Fotit se to nijak nedá, protože pro oko je to stále stejné. Vyžívá se ale jiný smysl - čich. Koukal (a očichával) jsem totiž zajímavý edukační (sic!) kalendář do čekáren diabetolgů. Idea byla prostá - proč tam cpát slinty o tom, že zdravé je "nežrat"? To nikoho nezajímá. Celý kalendář byl pojat jako lifestyle soubor zdravých receptů a tak když tam byl recept a nádherné fotky nějakého citronového (dia)dortu, celá stránka voněla po citronech (+ výzva "otři a čichej). Byly tam fotky (dia)čokolády a stránky zase voněly čkoláadou atd. Jediné, co mne mrzelo, že to rozhodně nebyl český produkt, ale žel německý. U nás není k nalezení klient, který by do toho šel... Škoda... :(