• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMICRONAyn Rand
    Forum o spisovatele Ayn Rand a jeji filozofie Objectivismus. Hodne dulezita a zajimava tema, bohuzel skoro vubec neznami v Cechach. Knihy the Fountainhead (Zdroj), Atlas Shrugged, Anthem, We the Living, The Virtue of Selfishness atd. http://cs.wikipedia.org/wiki/Objektivismus http://en.wikipedia.org/wiki/Ayn_Rand (neni clanek v cestine...tsk tsk)
    rozbalit záhlaví
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    SCHWEPZ: anebo naopak: zakazme tem chudym pracovat, at maji jeste min! ;)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    _BENNY: jojo "Nechme chudé zbohatnout". Už jsem četl. Jen ať děti makají!!!
    GENERALLZ: no jo, a co jsou pro tebe "kapitalistické státy", že, když všude vidíš "nadbytečné zásahy".
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    _BENNY: dobrý článek.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    SCHWEPZ: myslíš "dětské otroky", kteří jsou zneužíváni v nekapitalistických státech Asie, Jižní Ameriky a Afriky? Co mají společného s touto debatou?
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    GENERALLZ: "tak kapitalismus je především systém, v němž jsou absolutně respektována práva jednotlivce"

    ...a už jsi to říkal dětským otrokům v Asii, Jižní Americe a Africe?
    ...nebo máš na mysli kapitalismus, tak jak si ho možná představuješ - nějakou hypostazovanou utopii, kde je stát nulový a trh zcela bezzásahový?
    KAREN
    KAREN --- ---
    GENERALLZ: a tys byl nekdy zamilovanej?.)))
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    SCHWEPZ: tak kapitalismus je především systém, v němž jsou absolutně respektována práva jednotlivce. směna hodnot je až jaksi v druhém plánu.


    je pravda, že smíšená ekonomika není protikladem kapitalismu - tím je samozřejmě socialismus. smíšená ekonomika je třetí systém, se svými vlastními charakteristikami. jednou z jeho charakteristik je, že nevyhnutelně směřuje ke skutečnému socialismu.

    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    _BENNY: nepoužívejme, prosím, slovo "randista", "randisté", nebo "randismus".
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    AXTHEB: co v ní nedává logický smysl??

    jestli je v marasmu i matematika nebo fyzika? nevím. nejsem matematik ani fyzik, nezabývám se těmito vědami. ovšem, protože jde o vědy exaktní a logické, kde nelze realitu jen tak přehlížet, je možné předpokládat, že tyto vědy jsou v daleko lepším stavu, než vědy společenské.

    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    AXTHEB: ano, ustupuje "často" do pozadí. pokud si člověk zvolí nemyslet, pak nemyslí. pokud si zvolí jednat pod vlivem okolí, pak tak jedná. pokud si zvolí odvrhnout svou racionální schopnost, odvrhne ji.

    nedostatek informací je něco jiného: množství informací není něco, na čem by závisela racionální schopnost. člověk, který například o autě, které kupuje, naprosto všechno (protože je třeba odborník), se rozhoduje naprosto stejně racionálně jako laik. pouze kontext rozhodování je jiný - metoda stejná: racionalita.

    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    DARJEEL: mám jinou definici: láska je nejvyšší možné ohodnocení jedné osoby druhou, na základě jejích preferencí a hodnotové a morální hierarchie.

    na tvé definici nesouhlasím zejména s tím emočním propojením. samozřejmě, že tam jsou a musí být emoce, ale ty jsou až teprve produktem toho, co jsem napsal výše. láska nestojí na slepých emocích, ale na volním projevu, na vyjádření hodnoty, bez níž by následná emoce nebyla možná.

    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    GENERALLZ:
    Kapitalismus nelze redukovat na směnu hodnot. Kapitalismus totiž nestojí na směně hodnot, ale směně zboží. To je hodně důležité, ba přímo klíčové. Zbožní výroba je totiž právě charakteristická pouze pro kapitalistickou výrobu. Smíšená ekonomika, o které se Generalzz tady v klubu zmiňuje, není protikladem kapitalismu - jak se snaží naznačit, když tvrdí, že nežijeme v kapitalismu. Smíšená ekonomika je taková ekonomika, kde hraje roli veřejný (stát, veřejné služby (knihovna, zdravotnictví...), nevládní neziskovky, aj.) i soukromý sektor. Není tomu tedy tak, že kapitalismus stojí proti smíšené ekonomice. Je velmi pružný, jak dokazuje ostatně existence kapitalismu v zemích bez soukromého sektoru (nebo s minimálním podílem soukromého sektoru).
    Jelikož ale kapitalismus ke své existenci potřebuje zbožní výrobu, potřebuje vytvářet nerovnost. Nerovnost je přitom vytvářena samotným omezením přístupu lidí k výrobním prostředkům, čiliže hospodářskými vztahy ve společnosti. Omezením přístupu k výrobním prostředkům je zvýhodněn majitel výrobních prostředků před tím, kdo mu prodává "jen" svou (produktivní) práci. Tento systém proto vytvářením nerovnosti vede k ekonomickému zotročování těch, kteří mohou prodávat jen svou práci. Jsou připoutáni k majiteli výrobních prostředků, protože od něj získávají mzdu na svou obživu. Což znamená jediné: kapitalismus nevytváří svobodu, ani svobodné prostředí. Dopřává sice rozvoj tomu, kdo vlastní výrobní prostředky, ale nikoliv tomu, kdo má "jen" práci. Proto je taky tvrzení, že kapitalismus respektuje práva jednotlivce nesmysl. O tom, jak moc velký nesmysl to je, svědčí například drancování zemí třetího světa a postupná ekonomická likvidace hospodářských periférií na které jsou přenášena veškerá rizika, ale zisky z periférií jsou odčerpávány do centrály.
    A člověk samozřejmě není autonomní. Jeho autonomita je značným způsobem omezena společností a společenskými normami. Člověk nikdy není jen pro sebe. Co se rozhodovacího procesu týče, tak na to tady už reagovali naprosto správně jiní. Tvoje vidění světa je dost úzkoprsý.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    DARJEEL: to ale neznamena ze je z interakci vnejsi prostredi zcela vylouceno. objektivismus snad neni solipsismus. ten citat rika, ze clovek neni absolutni loutkou osudu, je obdaren rozumem a na zaklade nej je schopen jednat a svuj osud menit.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    _BENNY: "Člověk je reálnou autonomní bytostí, jednotou těla a vědomí. Je strůjcem svého charakteru a osudu. Má volní schopnost a je plně odpovědný za svůj život a důsledky svého jednání. Ani ve svém myšlení, ani ve svém jednání není bezmocnou loutkou neznámých vnějších sil, společenského prostředí, historických trendů či nevysvětlitelných vnitřních pudů."

    wiki
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    DARJEEL: objektivismus s okolnim prostredi nepocita? a to mas odkud? zdroj?
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    _BENNY: tak mohli bysme začít tím, že přidáme prostředí, coby aspekt, který se podílí na tvorbě budoucnosti. A objektivismus s okolním prostředím nepočítá. Co třeba druzí lidé, ti se taky rozhodují, a podílí se na stane se.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    DARJEEL: rozhodnu se - stane se podle tebe nefunguje. jak to tedy funguje?
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    _BENNY: blablabla, tam jde o ten absolutismus ohledně svobodné vůle... já vůbec netvrdím, že člověk není semiautonomní bytost, která se vědomě podílí na své budoucnosti, ale lineární kauzalita typu rozhodnu se - stane se je nesmysl ze své podstaty, realita není nalajnovaná podle příruček...

    taky blbej příklad... děti se rodí sobecké? Kdes to vzal prosimtě?


    Mně příjde, že máte s generálem problém s relativitou. Buďto to musíte mít tak nebo ono, když není člověk svobodný, tak je to biologický stroj... je to jako kdyby jste si vymysleli, jak svět má vypadat a pak se ho do té představy snažili napasovat. To jsou strašně infantilní představy tohle, takhle přemejšlí děcko, když má 2, 3 roky, ale pak příjde na to, že realita není černobílá... za jak dlouho to zvládnete vy?
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    GENERALLZ: směnu hodnot nelze redukovat na koupení housky, Ty to máš rád tak jednoduchý a přehledný?

    Ne, není. Racionalita je škatule, slovo, který v empirickém světě neexistuje.. ajo takhle je ta filosofie postavená!!! CHáchá!! :DDD

    To je ale hloupá implikace, to snad nemyslíš vážně... tohle je správné racionální myšlení? :) A proč bys sem netahal vědu? Takže filosofie by neměla reflektovat vědecké poznatky?

    Emoce samozřejmě JE výsledkem myšlenek a kontextu již poznaného. Příklad? Rentgenový snímek, na němž bude vyobrazený nádor mozku, bude mít jiný dopad na toho, kdo vůbec neví nic o anatomii, jiný dopad na lékaře, jinou emoci vyvolá u toho, kdo zná anatomii a zároveň ví, že je to snímek jeho hlavy, jinou emoci vyvolá u umělce, kterému připomene jakýsi moderní obraz. (Viz Peikof: OPAR)- tohle fakt jako myslíš vážně nebo si děláš legraci?

    hloupý příklad, ve vztahu emocí a myšlení jde primárně o vnitřní fungování člověka, než o nějaké vnější situace.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    DARJEEL: ja se teda nepovazuju za randistu, ale presto bych na neco reagoval.

    Vůbec v podstatě celá ta proklamovaná autonomita se nemůže opřít o žádný argument, ba naopak, většina argumentů hovoří proti této autonomitě.
    Nezávislost reality na vědomí je metafyzický předpoklad, ze kterého nelze vycházet, autonomita člověka a svrchovanost rozumu při rozhodování je naprostá blbost (neurobiologie), nebo dokonce říct, že emoce vychází z myšlenek, je evidentní neznalost současných vědeckých poznatků.


    tak on vubec predpoklad existence svobodne vule je predpoklad metafyzicky, na kterem stavi ruzne filosoficke, politicke a ekonomicke smery. ale to je vedlejsi. soucasne vedecke poznatky konci u toho, ze lidske vedomi je jen zmet jakychsi tezko popsatelnych kvantovych jevu, ktere zatim dost dobre nezname. to ale neni argument proti fungujicimu principu svobodne vule. i kdyby se nakonec prislo na to, ze jsme nekym vzdalene ovladani a ze nemame jedinou moznost cokoliv svobodne ovlivnit, neznamena to, ze z toho musime pri vytvareni vlastnich novych systemu (politickych, ekonomickych...) vychazet. svobodna vule muze stale slouzit jako vhodna abstrakce pro popis veci, jejichz mechanismus dopodrobna nezname. nebo zname, ale jsou natolik slozite, ze nejake zobecneni vyzaduji.

    priklad: deti se rodi sobecke a spolecenskym mravum se teprve museji ucit. nekomu to jde snadno, jinemu to jde hur a tu a tam to nekomu nejde temer vubec. znamena to snad, ze se na vychovu vykasleme, protoze je neprirozena a dnesni veda vi, ze je vsechno jen nejaky konstrukt?

    ad absurdum: pokud jsou lidi jen biologicke stroje bez svobodne vule, proc se vubec starat o lidska prava?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam