• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMICRONAyn Rand
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Feminist Interpretations of Ayn Rand - Review | Reason | Find Articles at BNET
    http://findarticles.com/p/articles/mi_m1568/is_4_31/ai_55343570/
    and believed, of course, that men and women should have equal rights. She had little sympathy for the traditional ideal of womanhood, in which the morality of self-sacrifice and service to others that she so detested was distilled and magnified. In a 1964 interview, she affirmed that women, like men, should build their lives around work: "What is proper for a man is proper for a woman. ... There is no particular work which is specifically feminine."

    Yet she herself said as much: "Men are metaphysically the dominant sex"; "an ideal woman is a man-worshiper, and an ideal man is the highest symbol of mankind." As Gramstad observes, Rand's beliefs about gender contradict her general philosophy in several ways. Her notion of femininity clashes with the ideal of self-sufficiency, since "hero worship requires another, one who is the object and recipient of worship"
    ...
    Quite a few high-achieving women, notably Margaret Thatcher (one has to wonder what Rand thought of her), seem to have been happy with unheroic men. Rand herself had a gentle, passive, "nurturing" husband.

    Should Ayn Rand Have Been a Feminist?
    http://www.ayn-rand.info/cth--139-Should_Ayn_Rand_Have_Been_Feminist.aspx
    The heroine of Atlas Shrugged, Dagny Taggart, is one of the strongest women to appear in world literature-and she made her appearance in 1957, when virtually all Americans expected women to become full-time housewives.

    When Alvin Toffler interviewed her for Playboy magazine in 1964, Rand said, "I would not attempt to prescribe what kind of work a man should do, and I would not attempt it with regard to women. . . . Women can choose their own work according to their own purposes and premises in the same manner as men do."

    ....
    We can look first to Rand's fiction. Rand's female heroes - especially Dagny Taggart, who succeeds romantically as well as in the business world - are unrivaled in their inspirational power for women, especially young women in need of heroes
    ....
    Rand is of value to feminists not only because she offers the greatest female hero in world literature, but because that hero is grounded in Rand's broader moral theory. Sharon Presley, in "Ayn Rand's Philosophy of Individualism," defends Rand's egoism against claims that individualism leads to alienation and social atomism.
    ....
    Should Ayn Rand have been a feminist? Perhaps so. While her own account of sexuality is in many ways quite traditional (and thus anti-feminist), her individualist ethics suggests an anti-traditional resolution to the questions of sex: As against the tradition, which defines the roles of all women and all men, individualism would suggest that particular men and women solve the questions of relations between the sexes in the way most appropriate for themselves. And, if feminism is to be defined around opposition to the tradition and its arbitrary impositions on the lives of individuals, then Rand's individualism is a powerful weapon in the hands of feminists.

    wow :-)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    _BENNY: m-m, rozum je dobrej, fakt skvělej analyticko-syntetickej nástroj, ale mně jde jednak o subtilnější roviny, který se "racionalitou" ořezávají, třeba symbolické myšlení, evoluční "programy" organismu, který jsou na sebe hiearchicky naskládaný a spouští se v různých kombinacích, jemné misky vah hormonálních center, které se (s kosmickým dechem :) otevírají a zavírají a různě mění hladiny chemikálií v krvi, atd. Tohle všechno a spousta dalších aspektů jako tělesné projevy, afektivní gestalty i aktuální nálady vstupují do hry, společně s kognitivními schématy (které jsou nejpomalejší neboť svoji komplexitou jsou výpočetně náročnější) a myšlením, logikou se podílejí na výsledném rozhodnutí.
    V tomhle kontextu se mi člověk a jeho rozhodnutí jeví spíše jako (slovy ymly): "polovědomá výslednice sil", než autonomní objekt se svými právy, který činí odpovědná rozhodnutí primárně ku svému prospěchu.
    A jsou tu další a další proti-argumenty: Mertonovy nezamýšlené důsledky jednání; fakt, že komplexita systémů je natolik velká, že se nejde plně dobrat toho, jak dosáhnout svého záměru... atd.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    _BENNY: to je fakt zábavné, zvlášť místy:

    http://www.thornwalker.com/ditch/ut009.htm
    As both a Catholic and an anarchist ...

    ... tak to opravdu chápu, že ho musí tahle ženská srát hodně, to jo... :-) jako mě to vlastně přijde docela dobré. vlastně nebýt té doby, tak se toho vůbec možná konzervativní pravice nechytí... ale skutečně je to potřeba chápat v kontextu doby svého vzniku... demokracie ve 40. a 50. letech procházela skutečnou krizí - skutečně tehdy trochu hrozilo, že skrze prostou negaci levice by se sama stala totalitním systémem... a taky nezapomínejme, že světová levice až do roku 1968 v podstatě zavírala oči před zločiny stalinismu (buď je popírala, nebo omlouvala).

    pokud Ayn Rand chápu v kontextu doby, kdy probíhal třeba proces s Miladou Horákovou - tak tedy: proč ne. A co teprve tohle:

    http://www.ayn-rand.info/cth--139-Should_Ayn_Rand_Have_Been_Feminist.aspx

    http://findarticles.com/p/articles/mi_m1568/is_4_31/ai_55343570/

    v podstatě je geniální, že ikonou libertariánů je vlastně atestická možná-proto-feministka (v tom jiném smyslu, než ve smyslu "chci aby stát zaručil má práva" - ale on ten vysmívaný a kritizovaný feminismus je tak trochu "slaměný panák", kterého je snadné rozcupovat... vlastně tedy, v tomto případě, "slaměná pana")
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    XCHAOS: nabizi se nekolik moznych pohledu, viz

    http://cs.wikipedia.org/wiki/Racionalita

    ja si racionalitu nepredstavuju jako chladnokrevny ucetni kalkul, jak to asi vnimaji mistni kritici, ackoliv i takove podoby muze racionalita nabyt.

    ja beru kritiku oponentu, ze ruzne systemy ktere staveji na racionalite produkuji misty az bizardni a obskurni konstrukce. jenze, narozdil od onech oponentu, toto nevnimam jako selhani principu rozumu (podobne, jak dobre vis, nevnimam soucasnou ekonomickou krizi jako selhani trhu, ale o tom kdyztak v tvem klubu), nemyslim si ze kdyz nekdy vymysli nejakou silenou teorii a bude se ohanet logikou, tak ze bude ukazkou selhani logiky. nekde tam proste bude chyba, drobna, ne zcela zrejme, a ta chyba bude ryze logickeho charakteru.

    DARJEEL: pokud se odmitas drzet rozumu, zrejme mas nejake lepsi voditko. co povazujes za efektivnejsi nastroj zkoumani sveta? emoce? viru?
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    XCHAOS: tak tak, hříčka nominálního klamu jest nástrahou čekající při Cestě za Poznáním ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    _BENNY: no... jak chceš vlastně definovat "racionalitu" ? sám o sobě je to vlastně pěkně "iracionální" pojem...

    víceméně, málokteré lidské rozhodnutí je úplně striktně "vypočítané", po vyhodnocení všech okolností. emoce hrají vždy velkou roli - a to i tehdy, kdy si to nepřipouštíme.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    YouTube - Ayn Rand Mike Wallace Interview 1959 part 1
    http://www.youtube.com/watch?v=7ukJiBZ8_4k
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    tady neco co potesi vsechny skalni :-)

    Criticisms of Objectivism
    http://www.noblesoul.com/orc/critics/index.html
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    The Fountainhead (1949) - IMDb
    http://www.imdb.com/title/tt0041386/

    The Fountainhead (1949) - Režie: King Vidor - Hrají: Gary Cooper, Patricia Neal, Raymond Massey - CSFD.cz
    http://www.csfd.cz/film/23671-fountainhead-the/
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    Jak to má Randová s humorem a metaforama? Vyskytují se tyto aspekty v jejích dílech? :o)
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    GENERALLZ: más snad pocit že Bulgakova Mistr a Markétka, Charmsovy texty či Nový zákon promlouvají snad o realitě člověka méně?:-) Koukám že jsi myšlenku nepochopil už v zárodku.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    _BENNY: ah, zapomnel jsem jeste na jeden hint na definici: jedna se o univerzalni prazdnotu? :)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    tak si pojdme toho Boha definovat. jedna se o stareho vousateho muze co sedi na oblacku a kontroluje nase kroky? je rec o stvoriteli celeho vesmiru? nebo o tom kdo nam napovida co mame a co nemame delat? nebo naopak o toho komu jsou nase mrzke zivoty tady na zemi zcela ukradene? je jen jeden nebo jich je vic?

    on to je docela rozdil a pokud se mame zamyslet nad tim jestli je neco takoveho integralni soucasti nasi psyche nebo neni, pak by asi bylo dobre vedet CO v te psyche vlastne ma nebo nema byt.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    GENERALLZ: Tak nejlépe odzadu: "nejprve musí někdo prokázat, že tam ty bytosti skutečně jsou, a pak se můžem bavit".

    Vůbec. Pak už není o čem se bavit. Je hotovo.

    "stejné je to s Bohem"

    Ano i ne. Okurka uvnitř Jupiterova měsíce je pro nás poměrně lhostejná věc bez jakýchkoli pragmatických, etických či existenciálních implikací, s Bohem je tomu naopak. Okurka uvnitř Jupiterova měsíce v různých podobách není součástí tisíců let lidských dějin. Tato okurka není ani integrální součástí lidské psýché (jak se domnívají někteří evolucionsité, kognitivní vědci nebo neuroteologové).
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    GENERALLZ: hele, ja mam obcas potiz vysvetlovat lidem co fantastiku primarne nectu, ze v podtstate nej dila svetovy literatury maji prvky fantastiky. A ze treba socialni roman se perfektne pise v momente, kdy si muzes svet trosku natvarovat, udelat alterantivni historii, alternativni rozlozeni sveta... potom ty emoce a myslenky z dila vylezou v krystalictejsi podobe. Pro je je to zase treba vetsi motivace si tu knizku precit, nez kdyby to byla dejme tomu ucebnice prava. Mam fantastiku rada, a mam rada kdyz se neskryva ze nejaky dilo do zanru fantastika patri. Proste si myslim ze si to ten zanr zaslouzi.
    Je mi jasny ze pokud budu delat osvetu kudy chodim ze tim spouty lidi otravuju.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    SHEALA: neberu to jako urážku. ale pravda, myslel jsem, že tu charakteristiku myslíš jako něco spíš negativního. Tak či onak, Atlas Shrugged je velmi vzdálený od Brave new world i 1984 - toto jsou distopie popisující celkem neskutečný svět, zatímco Atlas Shrugged popisuje v podstatě něco, v čem už téměř žijeme.
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    GENERALLZ: jezis zas jeden co bere oznaceni literarniho zanru fantastika jako urazku. Damnit. To ze je neco psano dvacet minut v budoucnosti, jeste z toho nedela podradny dilo, spis naopak.
    Gulliverovy cesty jsou fantastika, Brave new world je fantastika, 1984 je fantastika.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    RUDOLF: pokud si někdo definuje sebe a svůj postoj k realitě podle imaginární postavy, je to jeho problém, jeho život. poškozuje jen sám sebe.
    já definuji sebe, svou pozici vůči světu a jednání na základě reality. tedy na základě toho co vím a vidím. SHEALA: až si to přečteš, možná změníš názor. rozhodně to není fantastika. mnoho pasáží ti bude připadat velmi reálných a velmi současných.
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    RUDOLF: promin, ja uz si ve svym veku muzu dovolit nebejt stoprocentne obdivujici :-) Nicmene... jak rikam mam tu knizku ve fronte. A pak muzu hodit njakou recenzi... btw jestli mate nekdo nejaky kontakty na vydavatelstvi, stala bych i o to neco od Ayn prekladat.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    SHEALA: ještě jsem nečetl, ale je to obhajoba před soudem a zároveň její postoj - třeba experimetnovala s formou a formát obhajoby, může obhájit styl, nikoliv konvence. Btw. i tohle formálně doplňuje její radikální postoj.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam