• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMICRONAyn Rand
    Forum o spisovatele Ayn Rand a jeji filozofie Objectivismus. Hodne dulezita a zajimava tema, bohuzel skoro vubec neznami v Cechach. Knihy the Fountainhead (Zdroj), Atlas Shrugged, Anthem, We the Living, The Virtue of Selfishness atd. http://cs.wikipedia.org/wiki/Objektivismus http://en.wikipedia.org/wiki/Ayn_Rand (neni clanek v cestine...tsk tsk)
    rozbalit záhlaví
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    GENERALLZ: nic ve zlem, alee diskuse s tebou nema smysl. Trvas na. jakychsi miinoritnich definicich pojmu, v podstate porad opakujes to same, odmitas davat prostor nesouhlasnym nazorum (viz odpoved Kemalovi). Hadam, ze nakonec tu ani nebudes mit s kym diskutovat.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    ECLECTICA: ad 1) altruismus je sebeobětování. tečka. volní prvek tam být může, ale nemusí. je možné člověka násilím donutit k tomu, aby něco obětoval. samozřejmě, člověk se může za určtých okolností takovému násilí vzepřít, a i v té nejhorší diktatuře může odmítnout se obětovat. např. v komunistickém Rusku, když se komunisté snažili znárodňovat farmy - majitelé raději pobili svůj dobytek a farmy zapálili, než aby se obětovali.
    Ovšem, v altruistické společnosti se může stát, že člověk nebude donucen se obětovat, ale bude obětován.

    ad 2) v podstatě ano. ale ne vždy. někdy může být za příjemce "dobra" označena celá společnost. nebo třída, nebo národ.

    ad 3) ne, nic takového z toho neplyne.

    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    ECLECTICA: pokud chceme diskutovat o pojmovém chaosu, tak jsme začali odprostředka. diskutujeme ted o etice - pojmy jsou zase záležitostí epistemologie. samozřejmě, objektivismus, jakožto svébytný filozofický systém, obsahuje také teorii epistemologie, kde je vysvětlen proces poznání a teorie pojmů. diskuze by správně měla probíhat postupně, od epistemologie, a až teprve potom se dostat k pojmům jako je etika, egoismus, altruismus - protože pokud se začíná odprostřed, tak se nutně dostaneme do situace, ve které jsme teď. debatujeme o pojmu, který je v současném chápání totálně zničen.


    jak by se měl zachovat objektivista, kterému se narodí nemocné dítě? o jakou nemoc se jedná? o extrémní mentální postižení? o určitý fyzický handicap? o chronickou nemoc, která nebrání v normálním životě? Záleží na situaci. Fyzický handicap nebo chronická nemoc nemusí ničemu vadit. Extrémní mentální postižení už je podle mě jiný problém.



    KEMAL: v tom případě si můžeš založit vlastní Anti-Ayn Rand diskuzi, a nebýt zde - pokud jsi zde, pak se přiživuješ na tématu této diskuze, a v podstatě (vida!) jednáš jako parazit.


    KEMAL: svoboda není druhou stranou jedné mince s totální anarchií!! právě na Somálsku je vidět, že anarchie nemá se svobodou nic společného. inu, svoboda - to je další pojem, který byl zničen...

    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    Abych to shrnula: 1. pro altruismus je charakteristicky volni prvek - nelze k nemu tedy nutit nasilim
    2. Altruismus smeruje vzdy ke konkretnim jedincum, jejichz kvalitu zivota ma zlepsit.
    Z obou bodu vyplyva, ze snazit se za altruisticke vydavat totalitni ideologie je krok zcela mimo.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    GENERALLZ: ten pojmovy chaos do toho vnasi objektiviste. A pokud nechces odpovidat na osobni otazky, zeptam se jinak: jak by se mel zachovat objektivista, kteremu se narodi nemocne dite?
    KEMAL
    KEMAL --- ---
    GENERALLZ: nejde o strany stejné mince. Jde o porušení proporcionnality. Je to stejné, jako když budu za zlo považovat svobodu, protože svoboda je druhou sranou jedné mince s totální anarchií, a totální anarchie je somálsko.
    KEMAL
    KEMAL --- ---
    GENERALLZ: ne, to já odmítl diskutovat s tebou, a vysvětlil jsem ti proč ... pouze vůči čtenářům tohoto klubu prezentuji svou alternativní logickou konstrukci.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    _BENNY: Které koncepty máš na mysli?
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    KEMAL: Odlišuje. Jsou to dvě strany jedné mince. To je dostatečné odlišení.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    "„[Altruismus] nikdo plně neuplatňuje, nikdo se jím důsledně neřídí, nikdo ho s radostí nepřijímá, ale každý souhlasí s jeho obsahem, s myšlenkou jako takovou. Skutečně kdokoli, koho se zeptáte, od univerzitního profesora po běžného člověka na ulici – všichni vám řeknou, že být sobecký je morálním zlem a obětovat se je morálně ušlechtilé ... Lidé si stěžují, nesouhlasí s tím, aby sloužili jako obětní ovce. Protestují proti tomu, aby se altruismus uplatňoval do všech praktických důsledků. Nedělají to však s morálním přesvědčením. Pokud se vzpírají, dělají to neochotně, spíše zdráhavě, jako by si bezmocně povzdechli ‘bohužel, nejde to, ale co se dá dělat’. Neprotestují s jistotou morálně správného vzdoru.“ Schwartzova přednáška o pojmovém chaosu myslím dostatečně vysvětluje, proč se lidé tak nekonzistentně chovají, a proč altruistickou morálku, která je ve skutečnosti zrůdná a nelidská, považují za dobro, za morální ideál."
    KEMAL
    KEMAL --- ---
    KEMAL: objektivismus zjevně neodlišuje altruismus a parazitismus. To, kde je v socanské rétorce přitažlivost parazitismu vím, na to nemusím číst žádný článek.

    Btw ... líbí se mi tam ten sebe-marketing. " To je pro mě zcela nové pojetí altruismu. Já jsem se domníval, že altruista je skutečně jen ten, kdo dává, nikdy jsem si neuvědomil, že jde o princip, který nutně zahrnuje obě strany. Ale vaše argumenty zní logicky." .... to mi úplně evokuje reklamu na kosmodisk, kde Naďa taky zpočátku nevěřila ale prohlédla :))))
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    ECLECTICA: Nebudu odpovídat na osobní otázky.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    KEMAL: v tom případě s tebou není potřeba dále diskutovat, protože není správné podporovat ignoranci. ne? já bych tady očekával alespon nějaký zájem, a ne výkřiky typu "Nebudu to dočítat".

    A ano: altruismus požaduje a morálně vyzdvihuje obětování. Tečka.

    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    KEMAL: pokud někoho k něčemu NUTÍŠ, jde očividně o parazitismus také. ať už někoho nutíš k čemukoliv.

    všeobecně vnímaný význam? nic takového nehraje roli. v dnešním pojmovém zmatku.

    KEMAL
    KEMAL --- ---
    GENERALLZ: ten článek nebudu dočítat. Stojí na naprosto šílených mimozemských premisách. Já se bavím o altruismu, ne o něčem co požaduje a morálně vyzdvihuje obětování a je jedno, zda obětování ostatních sobě nebo obětování sebe sama ostatním.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    GENERALLZ: a kdyby se ti nedejboze narodilo nemocne dite, tak bys delal co?
    KEMAL
    KEMAL --- ---
    GENERALLZ: ano, potvrzuji svůj dřívější názor, že objektivistická definice altruismu je pomýlená. Altruismus jako terminus technicus objektivistické terminologie postrádá základní náležitost náplně pojmu altruismus ve všeobecně vnímaném významu - investice VLASTNÍCH, a absence investice jakýchkoli cizích, prostředků. Pokud dávám, jsem altruista. Pokud dávám a násilím nutím ostatní aby proto dávali taky, je parazitismus, úplně stejně, jako když je nutím aby nedávali a i když přímo od dávajících neberu.

    Objektivismus zjevně neodlišuje
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    ECLECTICA: Ne. Ale nikdy nejednám tak, že bych se obětoval.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    KEMAL: přečti si ten článek. je v něm odkaz ještě na jeden: Přitažlivost altruismu.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    ECLECTICA: ne, to není vtip. viz odkaz, který jsem nalinkoval o příspěvek níže.


    randismus? co je to randismus?? nic takového neznám. aha, ty máš na mysli objektivismus. ano, dá se říct, že mi přináší spokojenost, vyrovnanost a klidnou mysl. ale nekalkuluji neustále, co za něco budu mít. ono totiž nějaké usilovné kalkulování ani není potřeba. stejně jako altruisté nekalkulují, aby se v každém svém jednání vždy obětovali. přijatý etický kodex má každý člověk do značné míry zažitý a zautomatizovaný.

    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    GENERALLZ: jednas vskutku vzdy zistne? ("altruismus je nezistne chovani")
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam