• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMICRONAyn Rand
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    KEMAL: myslíš, že egoismus je v souladu se zneužíváním někho druhého? že je v souladu s parazitováním?? egoismus je přece sledování VLASTNÍCH zájmů. je to individualismus. jestliže někdo parazituje, musí se především přizpůsobovat tomu, na kom parazituje - musí potlačit svou individualitu. proto je parazitismus s egoismem v rozporu.

    bláboly o sektě beru jako 1) urážku, 2) znak argumentační impotence.

    KEMAL
    KEMAL --- ---
    "egoista nedosazuje hodnot na úkor někoho jiného"
    "válka je mír"

    jako sorry ale je fakt ze teprve když v tom tvém textu nahradím slovo "egoista" za "prakticky založený člověk" a "altruista" za "neprakticky/pocitově založený člověk" tak začíná dávat jakž-takž smysl

    prosímtě, zkus se nad tím sám aspoň trochu zamyslet a vyžeň si z hlavy to smetí který ti tam bůhvíkdo bůhvíproč nasázel. já už tady na to dlabu protože to je furt dokola. jak v nějaký sektě
    KEMAL
    KEMAL --- ---
    sorry
    i do not understand newspeakish
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    KEMAL: jestliže ten otčím tu "hrdinku" zneužíval, pak takové jednání je čímkoliv jiným jen ne jednáním egoisty. protože egoista nedosazuje hodnot na úkor někoho jiného.. pro egoistu nepřipadají v úvahu parazitické hodnoty.


    jestliže je onen otčím charakterově natolik zkažený, pak tento jeden projev jeho zkaženosti prostě nemůže být jen tak vytržený z kontextu.. prakticky nikdo, pokud je zlý, není zlým pouze v jednom jediném ohledu. lidé, kteří jsou nějakým způsobem zlí, toto zlo projevují mnoha způsoby. a není možné, aby to ta matka neviděla - pokud by byla racionální a objektivní, a pokud by sama byla morální.

    ale spíše jsi se ptal na to, jestli ta matka je egoistka, pokud chce, aby jim ta dcera pomáhala. samozřejmě, že není! dítě nemá vůči svým rodičům žádné morální povinnosti se o ně v jejich stáří starat. samozřejmě - stará se, pokud jsou vztahy v rodině harmonické. ale i kdyby byly, a byl by dobrý důvod, aby žila svůj vlastní život, pak prostě žádná morální povinnost, která by jí přikazovala obětovat své hodnoty ve prospěch rodičů, neexistuje. a ta matka, je-li egoistka, by to měla vědět.

    "hrdinka" je očividně alespoň uvnitř altruistkou - jestliže se musí ptát, zda jedná správně, pokud se na rodiče vykašle. egoista si takové otázky neklade, protože ví, jak se rozhodnout.

    KEMAL
    KEMAL --- ---
    GENERALLZ: matky, nevlastního fotra, "hrdinky" ...

    spíš tam nevidím ten altruismus. Vždyť se v tom příběhu všichni chovají a smýšlejí docela prakticky :)
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    KEMAL: čí egoismus?
    KEMAL
    KEMAL --- ---
    spíš egoismus
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    YouTube - Atlas Shrugged Trailer
    http://www.youtube.com/watch?v=6W07bFa4TzM
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    a je to tady. na tenhle film jsme čekali nějakých 40 let!
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    About Ayn Rand - The Atlasphere - Atlas Shrugged Ayn Rand, Anthem Ayn Rand, Fountainhead Ayn Rand
    http://www.theatlasphere.com/about/about-ayn-rand.php
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    Atlas Shrugged Movie - Official Movie Trailer
    http://www.atlasshruggedpart1.com/atlas-shrugged-movie-trailer

    tri dny
    KEMAL
    KEMAL --- ---
    GENERALLZ: jasně, chápu a respektuju, ten můj text je čistá provokace. Ale nebylo by od věci, kdybys zkusil vystihnout, v čem konkrétně můj návrh na změnu terminologie přispívá k zmatení terminologie namísto jejího vyjasnění.

    Pořád jsme totiž nedořešili, jak je možné, že projevem altruismu může být i násilí a jak je možné, že projevem egoismu může být i uskutečnění "investice" bez jakéhokoli okamžitého užitku pro egoistu a s velmi nejistým potenciálem užitku do budoucnosti
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    ‎"Let there be no misunderstanding about me. If it is now the belief of my fellow men, who call themselves the public, that their good requires victims, then I say: The public good be damned, I will have no part of it!" | “The Moral Meaning of Capitalism,” Ayn Rand: For the New Intellectual, 98.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    nemám ted čas (a vlastně momentálně ani potřebu) reagovat. ale mezitím, zkuste si poslechnout toto níže: (a druhou část)
    je to úplný základ, velmi zhuštěný úvod do objektivismu.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    YouTube - An Introduction to Objectivism Part1 - Lecture by Leonard Peikoff
    http://www.youtube.com/watch?v=cW-xUEYaBnU
    KEMAL
    KEMAL --- ---
    a docela to funguje i u tohoto článku http://www.aynrand.cz/view.php?cisloclanku=2006042001 :) ... pravda, není to úplně na 100%, spíš jen na 95%, ale i tak ... :)

    O: Jsem rád, že vás přednáška zaujala. Než začneme diskutovat, dovolím si velmi krátce zopakovat, co nepraktičnost je a co jí není. Nepraktičnost neznamená shovívavost, dobrou vůli, vstřícnost, solidaritu, romantickou lásku ani respektování práv druhých. Pravým významem pojmu nepraktičnost je: nezištné jednání, sebeobětování, podřízení sebe sama ostatním, tj. podřízení vlastního myšlení, vlastních hodnot a cílů potřebám a přáním ostatních.
    X: Velká část lidí, kteří volí socialisty, protože čeká, co jim socialistická vláda dá, se nechová neprakticky, ale spíše jako paraziti. Voliči socialistů nejsou vedeni nepraktičností, ti svoje hodnoty nikomu neobětují. Morem světa tedy není jen nepraktičnost, ale je ruku v ruce doprovázená parazitismem.
    Y: Souhlasím. Nepraktik je přece ten, kdo dává, ne ten, kdo bere.
    O: Vztah parazitismu a nepraktičnosti je poněkud jiný než říkáte. Lidé, kteří s nataženou rukou volají po státních dávkách a podporách, jsou vedeni naprosto stejnou nepraktickou morálkou jako ti, kteří podpory a dávky „jen“ intelektuálně obhajují, ačkoli sami třeba nejsou jejich příjemci. Parazitováni je jen druhou stranou stejné mince, mince nepraktičnosti. Vždyť na druhé straně obětování vždy musí být někdo, kdo oběť přijímá, kdo z ní žije, kdo sám víceméně nemá co obětovat. Obě strany apelují na sebeobětování. Kdo svůj majetek obětuje, jedná tak, jak nepraktická morálka žádá – potřeby ostatních mají přece přednost před sobeckým sledováním vlastního zájmu. A ten, kdo oběti (podpory a dávky) přijímá, také argumentuje nepraktičností, protože on je ten, kdo to potřebuje, jeho je třeba podporovat, má na to morální nárok, vždyť jeho potřeby jsou přece důležitější než sobecké zájmy toho, kdo se obětuje. Nepraktik tedy není ten, kdo dává, nýbrž ten, kdo schvaluje princip obětování se ostatním, z něhož nelze vyjmout jen jednu stranu, neboť obě („dává“ i „bere“) jsou spolu logicky a nutně spojeny, jedna bez druhé nedává smysl.
    KEMAL
    KEMAL --- ---
    hele, už jsem možná ten objektivistický newspeak "dekódoval" :)))) Vizte GENERALLZ:

    Pomoc neznámé ženě s kočárkem:

    Nepraktický člověk 1: Jdu jí pomoci za každou cenu, protože pomoc bližnímu je nadevše. Přijdu kvůli tomu pozdě do práce, šlápnu do kaluže a ušpiním se, budu mít namožená záda atd. Kdyby mě to nic nestálo nebyl by to dobrý skutek. Právě proto, že na pomoci jí ztratím, vykonám dobro. Kdybych jí pomáhal, proto, že se chci s tou mladou ženou seznámit a pozvat ji na rande, bylo by to sobecké, špatné.

    Nepraktický člověk 2: Rodiče, učitelé, přátelé, kolegové pomáhají ženám s kočárky a určitě by mě neměli rádi, kdybych nepomohl. Jdu pomoct.

    Praktický člověk 1: Mám sako za 3 litry a nemýním mýt na něm obtisklý kolečka od kočárku.
    Praktický člověk 2: Už tejden mě bolej záda, nezmrzačím se kvůli neznámý žeský.
    Praktický člověk 3: Jdu jí pomoct, mám taky dítě. Pomůžu jí a pokecáme v autobuse o děckách.
    Praktický člověk 4: Každá druhá je dneska rozvedená a tahle fakt vypadá dobře, jdu se seznámit.
    Praktický člověk 5: Vůbec ji neznám. Vychovávat dítě je náročná práce a obrovská odpovědnost. Vážím si jí za to. Jdu ji pomoct.

    Praktického a nepraktického člověka nerozlišíme podle toho jestli pomáhá ženám s kočárky nebo ne, ale podle motivu.
    Ne každý kdo pomůže musí být nepraktický člověk a ne každý kdo nepomůže musí být praktický člověk. Buť já sám pro svoje dobro -> zvažuji náklady/výnosy pro sebe sama. Nebo kašlu na svoje náklady, kašlu na svoje výnosy, co je důležité je prospěch pro potřebného. Samozřejmě, že většina reakcí probíhá automaticky na základě přijatého hodnotového žebříčku.
    Myslím však, že jsem poukázal na alespoň některé čistě praktické motivy, které by mě mohli vést k pomoci té ženě a že je patrný příkrý rozpor mezi praktickým a nepraktickým jednáním, byť se praktický člověk i nepraktický člověk pravděpodobně rozhodnou oba pomoci.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam