Já Cílka čtu rád. Přijde mi, že je zdatný popularizátor, který umí zároveň dobře psát a vyprávět, a přemýšlí o věcech, které mne taky zajímají, aniž by to bral nějak dogmaticky. Přečíst si třeba po všech těch různých bitvách o klima, které zuří v médiích, nějaký názor od Cílka, je balzám - i když chápu, že nemá leckdy své názory nějak neprůstřelně podložené a obvykle v půlce článku uhne někam jinam se slovy, že skutečný problém je vlastně něco jiného :-)
Jeho "mystičtější" úvahy respektuju, i když se třeba neslučují s mou přímou smyslovou zkušeností - beru je jako svého druhu poezii, která navíc často sedne k mým estetickým dojmům z krajiny. Narozdíl od jiných lidí, kteří to tady čtou, si nevybavuju, že bych někdy měl nějaké jednoznačně mimosmyslové zkušenosti, ani Bílou paní jsem v životě neviděl, a to je coby folklorista studuju. Nebo jsem je možná neviděl právě proto :-) Znám ale dost lidí, kterým se takové věci stávají, a podobně jako u Cílka nechci jejich zkušenost zpochybňovat, pokud mi ji necpou pod nos jako dogma. Svět je s tím nakonec pestřejší.
Cílek navíc umí být velice inspirativní, přemýšlí o spoustě věcí, nastiňuje souvislosti, které tam můžou být, ale nemusí, a od kterých se jde nějakým směrem odrazit. Možná je trochu blázen, ale takovým lehce "františkánským", hloubavě nekonfliktním a radostným způsobem.
Další věc je, že je to geolog a jeskyňář, zná se navíc s různými archeology a podobně, což je prostředí, ke kterýmu mám taky blízko (archeologii jsem studoval, do děr lezu už asi deset let). Teoreticky by to asi i šlo rozepsat do cílkovské úvahy o krasových vypravěčích, jako jsou V.C., Laco Lahoda nebo třeba Smrťák z Tetína, jejichž historky a úvahy občas chodí podzemními cestami a vynoří se na nečekaných místech, a přitom jsou bájivé, inspirativní a svým způsobem hluboké. A třeba ten zmiňovaný Tetín má silný genius loci, který je svým způsobem velice cílkovský. Možná ještě s kapkou Holdstocka.