FJERTIL: OK :) Protřepeme Bibli :) Koneckonců nás asi ovlivnila ze všem mýtů nejvíc :)
Takže, první dvě rčení spolu úzce souvisejí.
Sodoma a Gomora jsou dvě biblická města, která byla podle Starého zákona natolik zakžená a hříšná, že je Hospodin nechal anděly srovnat se zemí (ohnivý déšť a podobné lahůdky). města nebyla ušetřena, protože se v nich nenašlo ani 50, ani 10 spravedlivých. A tak se jména těchto měst používají jako výraz pro místa plná hříchu a zkaženosti (nebo jen tváří v tvář něčemu opravdu hříšnému).
Ze Sodomy a Gomory byl útěk pod ochranou andělů dovolen jen Lotovy a jeho rodině - tedy ženě a dvěma dcerám (a žena všude vystupuje jen jako Lotova žena, ne pod jménem). Podmínkou jeho úspěšného úniku bylo, že se neohlédnou, a nespočinou zrakem na zkáze měst (oblíbený motiv mnoha legend). Ale Lotova žena podlehla, otočila se a změnila se v soulný sloup.
Stát jako Lotovo žena případně
Stát jako solný sloup se proto používá k popisu člověka, který je naprosto neschopen pohybum ztuhlý a/nebo paralyzovaný úžasem, ohromením nebo děsem.
I
nevěřící Tomáš je biblický motiv. Po svém zmrtvýchvstání se Ježíš zjevil některým svým učedníkům. A když se zjevil Tomášovi, ten nevěřil, že je to opravdu Ježíš, a že vstal z mrtvých. A uvěřil, až když K vložil jeho ruku na své rány. Takže nevěřící Tomáš je dnes každý, kdo odmítá uvěřit (čemukoliv) bez hmatatelných důkazů.
A když jsme u biblických, vzpomeňme na jméno
Herodes, kterým se po slavném králi, který dal vyvraždit betlémská neviňátka, aby zabránil zrození K, označují ti, kdo se chovají krutě k dětěm (někdy v žertu). Obdobně jsou podle Kaina, jemuž Bible přisoudila roli prvního vraha na světě, někdy vrazi označováni jako
Kainovo plémě.
Potom tu máme Metuzaléma, jednoho z deseti patriarchů, který nedosáhl ničeho zvláště výjimečného, než že se podle Bible dožil úctyhodných 969 let - stal se vzorem pro označení něčeho opravdu starého, co je potom
Staré jak Metuzalém.
Po vzoru biblického souboje
Davida a Goliáše, tedy chlapce s obrem, jsou dodnes pojmenovávány všechna podobná nerovná utkání, kdy favorizovaný, větší, silnější, nebo jinak zvýhodněný účastník je Goliášem, a ten druhý Davidem (v reálném životě ovšem není vítězství Davida tak jednoduché a jisté, jako v Bibli).
A posledním biblickým výrazem, který mě teď zrovna napadá, a který se celkem hojně vyskytuje i v běžné mluvě, je
Egyptská tma. Devátá z deseti egyptských ran, seslaných Hospodinem na Egypťany, tři dny trvající naprosto neproniknutelná tma, se stala stejně hojně využívaným označením, jako černočerná tma, tma jak v pytli.