• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FOSSYMýty, Legendy a Pověsti
    O legendách, pověstech a mýtech minulosti, ze všech koutů světa. Od Hercula po Sun Wu Kunga. Od Draků po Čachtickou paní.
    Nikoliv UL!

    - Legendy o stvoření světa
    - Mýtičtí tvorové
    - Bájní hrdinové

    Slyšeli jste střípek nějaké legendy, a chcete ji znát celou?
    Znáte nějaký pěkný mýtus, který Vás oslovil, a chcete se o něj podělit?
    Zajímá Vás, kdo byl Belerofontes, Tyr, nebo Hannibal?
    rozbalit záhlaví
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    CHARLEZ: Tam tu legendu ještě prasí poměrně snesitelně :)))
    CHARLEZ
    CHARLEZ --- ---
    FOSSY: akroat se priznam ze ji znam jen z Le pacte des loups
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    KID_MCHUTT: Ech... :)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    CHARLEZ: Přesně ta :)

    Podrobněji zde:FOSSY:
    CHARLEZ
    CHARLEZ --- ---
    CHARLEZ: Beast of Gevau....cosi
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    FOSSY: Ilsa? :)
    CHARLEZ
    CHARLEZ --- ---
    FOSSY: Bestie?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Dobrá, takže to druhé "zlatíčko" FOSSY: , upír, který má podle některých verzí železné zuby a visíce na stromě chytá oběti háky svých nohou, je asasabonsam (asasabonsan, assassabonsam,...).

    A jedna celkem snadná hádanka na odvedení pozornosti od toho, že je zase pondělí a navíc se hnusně ochladilo:

    Je celá řada slavných vlků. Nejslavnější je asi Fenris. Pak tu máme třeba vlčici, která odkojila Romula a Rema. Krále Lykáona jako prvního vlkodlaka (podle Řeků), a tak dále a tak dále. A jeden takový řádil ve Francii a dlouhá léta děsil a terorizoval venkovany. Několikrát byl prý údajně zabit, ale po přestávce vždy začal řádit znovu. Tímto vlkem byl ...?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    GORGLIN: Obaifo (obayfo, obajifo...). Ano, teké se o nich někdy mluví jako o smrtelných čarodějnicích, jejichž astrální projekce vyráží po nocích upíjet spícím obětem sílu... Tato verze se rozšířila prakticky do celého světa.

    Ale to je jen jeden ze dvou :)
    GORGLIN
    GORGLIN --- ---
    V Africe byl nějaký ten Obafio a většinou to byli ženy, ne?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    A jedna hádanečka na rozcvičení zatuhlých závitů:

    Afričané mají ve svých legendách zvláštní druh upíra, značně specifický ve dvou záležitostech: přes jinak lidský zjev mají misto nohou háky, a loví zavěšeni na stromech právě pomocí těchto háků.

    Afričané také mají ve svých příbězích druh upíra, který je nejspíš většinou nehmotný, dokáže posedávat lidi i zvířata (a jejich těla využít k útoku na oběti a pití krve, zatímco bez těla parazituje na životní síle, energii).

    Jména těchto dvou krvelačných bestií?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Omlouvám se, v nedostatku času zase jen jedna krátká, tentokrát z Orientu: Zabiják démonů

    Tato legenda je také jednou z těch, které přináší optimismus a naději lidem v boji proti silám temnoty. Vypráví o oddaném, ale ne úplně chytrém studentovi medicíny v Číně jménem Zhongkui (u Japonců Shoki), který neuspěl u zkoušek. Toto selhání způsobilo nešťastnému studentovi takové zoufalství a černou beznaděj, že spáchal sebevraždu. Když se o tomto činu neslýchané oddanosti cíli doslechl císař Xuanzong (u Japonců Genso), přiřkl nebožákovi titul lékaře posmrtně (jiná verze však vypráví, že císař sám onemocněl, a tehdy se mu ve snu zjevil duch Zhongkui a v hrozném boji porazil démona, který otrávil císaře a způsobil jeho chorobu, a císař přiřkl čestný titul duchovi za odměnu). Duch, nyní s čestným titulem Doktor ze Zhongnanshanu (u Japonců Shunanzan-no-Shinshi), z vděčnosti přislíbil, že bude říši chránit před démony a zlými duchy. A tak se i stalo a Zhongkui (Shoki) se stal součástí panteonu. Svátek tohoto bůžka, který se přestěhoval v šestém nebo sedmém století z Číny do Japonska (respektive rozšířil se), je pátého dne pátého měsíce, kdy je zlých duchů nejvíc. Tehdy jsou všude vyvěšovány jeho podobizny, které mají chránit domy i jejich obyvatele. Kdysi býval tento Zabiják démonů jedním z nejčastěji zobrazovaných a zpodobňovaných malých bohů – s divokým plnovousem, přísným, rozlobeným nebo zuřivým obličejem, v klobouku a vždy s mečem (pravda, různého tvaru, délky a velikosti, ale nepostradatelným). Dnes už je prakticky zapomenut, i když třeba v japonském Kyotu jeho symboly stále zdobí některé střechy, aby obyvatele chránila síla démonobijce proti zlu a neštěstí.
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    Když už jsme u těch dohadů a fabulací, nevzpomenete si někdo, čí byla úvaha o možném perském původu velkomoravanů (tedy že se velkomoravská kultura formovala pod vlivem větší skupiny exulantů z Persie) dokládaná i některými změnami v umění a péřovou ozdobou na hlavě velkomoravského a později českého knížete? Hypotézu si pamatuji, ale autor se mi vykouřil z hlavy... (Nemohl bych být druid. Ne to, co je zapáno, ale to, co je zapamatováno, je pro mne do pár let ztraceno...)
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    MARA_JADE: Pravda, nemám Charváta tak dobře načteného (matně se mi něco vybavuje...). Napravím. Jako že kdyby tvrdil, že to bylo typově podobné božstvo, tak s tím nemám nejmenší problém, ale ta identičnost se mi už zdá jako hodně odvážné tvrzení... (Skoro jako somári ze Sumeru.;)) Ale pokud by něco fakt zajímavého našel... Docela jsi mne navnadila. ;)
    MARA_JADE
    MARA_JADE --- ---
    MARA_JADE: v praxi z něj prostě zůstalo zkomolený jméno a idea boha slunce a smlouvy. to bude dost možná asi tak všechno.
    MARA_JADE
    MARA_JADE --- ---
    ALDARION: Prej si ho přinesli při stěhování národů. (Přeci jen při tom, jak se ty gentilní skupinky mezi sebou míchaly, mohl se někde ujmout jako nosná myšlenka. Ale to mě teď prostě napadlo pro jeho obhajobu.) Článek se konati nebude, já téhle době upřímně nerozumím. Můžeš se zeptat Charváta, případně přečíst nějakou jeho knížku. :-) Dost si za tím stojí. Většina historiků ho za to chce sežrat. Mně ta myšlenka zaujala, ale hodnotit si ji nedovolím, jelikož se k tomu necítím být povolaná ani trochu.
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    MARA_JADE: Já vím, že jsem škarohlíd, ale ke větě - Stal se symbolem pro boha Mithru, který byl už této době a geografické oblasti označován krátce "Mir". - bych si představoval nějaký pěkný článek, který by to vysvětloval... Protože takhle mi buď něco hodně významného uniká, nebo... No, Mithra je moc pěkný indo-perský bůh, ale Čechy se mi zdají už docela dost z ruky. Jsou všichni indoevropané odsouzeni k Mithrovi-Varunovi coby reprezentaci vlády, protože Dumézil? ;)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    No vida, jak to tady Mithra rozhýbal :)))
    MARA_JADE
    MARA_JADE --- ---
    FOSSY:
    A co říká na aplikaci Mithry v českém prostředí Charvát:

    Na ostrohu nad Vltavou se sekupili reprezentanti kmene, kteří vyhlašovali vlastní stát. Stalo se tak prostřednictvím obřadu v sakrálním centru (na západě ostrohu), kde byli vzýváni bohové. Na východě ostrohu byl naopak vztyčen balvan, který měl společně se sakrálním centrem představovat určitou osu světa, a měl být znakem svrchovanosti nad českou zemí. Stal se symbolem pro boha Mithru, který byl už této době a geografické oblasti označován krátce "Mir". Nastolování panovníka (možná spíše náčelníka) na onen stolec probíhalo prostřednictvím magického rituálního obřadu, na který se ale postupně pozapomínalo...
    V 80. letech 9. století se obřadu znovu "ujali" Bohemi, se svým elitním rodem - Přemyslovci. V sakrálním centru ostrohu vybudovali elitní pohřebiště, na východě ponechali kamenný trůn, knížecí stolec. Dlouho bránili vzniku křesťanského kostela v této oblasti. Zkazil jim to až Sv. Václav, který zbudoval kostel tak, že stolec stál v jeho stínu - tím Václav "přemáhá a podrobuje" Mira a činí z něj "mir svatého Václava".
    Na nového knížete, který usedá na stolec, tento mir sv. Václava přechází - sídlí v jeho pravé ruce (a to až do vlády Václava II., kdy se kamenný stolec už nepoužívá). "Pax sancti Wenceslavi in manus" je výsostným znakem českého knížete. Aby byl kníže právoplatným knížetem, musí: a) pocházet z přemyslovské krve, b) být nastolen na tomto stolci.
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    FOSSY: Á, známý íránský řezník! (Hanlivé pojmenování, které si vysloužil svou klasickou ikonografií. Řekové opravdu neměli rádi nic, co přichází z Persie. V celém pevninském Řecku se taky našla snad jen dvě mithraea.)
    Coby sluneční oko, Pravda a Světlo Ahury Mazdy vyvádí taky docela výjmečné činy - a nakonec, i v krajích, které o něm nikdy neslyšely, je uctíván sám.

    Rodí se ze skály, z níž nechá vytrysknout pramen. Nechá zazelenat pustinu. Po nerozhodném boji se Sluncem se sám stává Neporazitelným Sluncem (Soli Invicto Mithrae). A každý rok zabije Býka. Překoná Ahrimanovy štíří a hadí démony, roznese kusy Býka po světě a nechá z nich vzniknout nový život...

    Jeo vojáci se scházejí v podzemní svatyni, mithraeu (byl to Zarathuštra, kdo jako první zasvětil svěží a prameny zavlažovanou jeskyni v perských horách Mithrovu kultu), zdobené mnoha výjevy: Mithra se vynořuje ze skály, v jedné ruce nůž, v druhé zářící pochodeň. Nebo leze z balvanu, v jedné ruce zeměkouli, v druhé ruce zvěrokruh, pozorován havranem, hadem a psem. Mithra (provázený Erótem a Attidem) v jeskyni drží za roh býka a v druhé ruce velký řeznický nůž, k býkovy se plazí had a štír, ale ověnčený býk trpělivě drží. (Napadlo mne, že by možná bylo případnější oslavovat býka, který se trpně nechal obětovat pro dobro všech, než chlapa s nožem co byl zrovna k dispozici - ale ono to vlastně vzápětí přišlo s jiným zvířetem.;)) Čtyřruký či čtyřkřídlý bůh se lví hlavou, obtáčený hadem, drží klíče (je to Mithra, nebo Ahríman? Babo raď!) A spousta maskovaných chlapíků na hostině, které předsedá Mithra se Solem Invictem.

    Stát se Mithrovým vojákem mohou pouze muži, kteří projdou očistným ponořením do vody. Ti pak v mithraeu při posvátné hostině lámou chléb a pijí víno. Největší Mithrova slavnost se koná o zimním slunovratu. (A komu se to zdá nějaké povědomé, může se odebrat k tomu asi metráku článků a knih napsanému vědci, kterým se to zdálo víc než povědomé...;)) Takhle to tedy vypadá jasně. Ale často se také hodovalo na kůži stažené z býka a kolem mithraeí se našla spousta kostí obětovaných (a snědených) zvířat, takže svěceným chlebem se spíš zajídalo. ;) Otec a Sluncoběh (nejvyšší a druhý nejvyšší zasvěcenec) předsedají hostině a rozdílejí pečeni, opékanou na tyčích nad ohněm planoucím na oltáři. Havrani (ano, správně, nejnižší úrovně zasvěcení;)) roznášejí porce jídla a nápoj (víno smíšené s vodou, nebo krví zachytávané oběti?)

    Zasvěcenci procházejí sedmi branami, sedmi stupni kultu (a pak že je intelektuální pirátství záležitostí moderní doby, pomyslí si člověk znalý zednářů a spol.)...

    Omlouvám se za zmatečnost a prasopis, raději budu pokračovat, až se pořádně vyspím... ;)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    A ještě bych rád představil jednoho z bohů, o kterých není moc slyšet, ale který si podle mě zaslouží pozornost:

    Mithra:

    U Peršanů byl tenhle bůh, latinsky Mithras a řecky Mithrés totéž, co hinduistický Mitra. Peršané si ho převzali z indického modelu. Mithra byl uctíván na velkém území perské říše jako zosobnění životodárné síly tepla a světla, a aby toho neměl málo, byl taky bohem pravdy, zákona a řádu.
    Avesta ho popisuje jako boha tisíce uší a desetitisíce očí, jenž nikdy nespí. Jezdil na voze taženém bělouši, a spolu s Sraošou a Rašnou vykonával soud u mostu Činvat, brány do podsvětí.
    Dualistický zoroastrismus Mithru poněkud ponížil a nechal ho jen jako zosobnění pravdy.
    Pro svou roli jednoho z hlavních pomocníků Ahury Mazdy byl Mithra uctíván spíš jako jeho součást, než samostatně. A stejně jako u Ahury Mazdy byl jeho hlavním soupeřem Ahriman, známí jako Angra Mainju, zosobnění temnoty, zla a lží.

    Mithra je jednou z těch kladných sil, aby se nám to tady nehemžilo jen potvorami a příšerami :)))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam