• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FOSSYMýty, Legendy a Pověsti
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Tak, dnes bych chtěl zůstat doma, v mém případě v Praze, protože zajímavého tady máme, co se pověstí týče, také až až...

    Pražský Orloj:

    Podle jedné z pověstí pražští konšelé, když byl orloj dokončen, nechali oslepit jeho autora, mladého a kromobyčejně nadaného hodináře. Nechtěli totiž, aby podobný zázrak postavil i pro jiná města, která Praze orloj záviděla, a chtěla mít vlastní. Vypráví se, že oslepený mladík se nechal naposledy odvést k orloji, a vytáhnul z hodinového stroje jednu z nejdůležitějších součástí. Nikdo neuměl orloj opravit, a slepý mladík prorokoval, že až se jednou hodiny zase rozeběhnou, přijde toéhož roku do Čech velká válka. Hodiny byly opraveny na nový rok 1866.

    * Podobná pověst se vypravuje o hodinách několika dalších měst – na radnici v Olomouci, například, nebo ve Štrasburku. Tuto pověst použil Jirásek jako základ vyprávění o Mistru Hanušovi.

    Říká se, že pražský orloj ne nástrojem Ďábla, že prý sám, nebo jeden z jeho démonů, prý stál u jeho zrodu. Orloj ukazuje nejen čas, ale je také nástrojem mágů a černokněžníků, který ukazuje pohyb těles nebeských a jiná znamení mystická, která těmto nekalým živlům pomáhají páchat zlo. Pro astrology a jiné zasvěcence tajemných umění je prý dobrý, ale správný křesťan by se mu měl vyhýbat a vyvarovat se ho jako pekelného a zlého díla.

    Obdobně se vypráví, že pokud se pražský orloj na delší dobu zastaví, první kývnutí kostlivce po jeho spuštění je znamením pro nepříznivý osud a zlé časy, že mohou přijít na Českou zemi. Pohromu může odvrátit nevinný chlapec, který při prvním půlnočním kývnutí kostlivce po spuštění orloje vyběhne z Týnského chrámu a doběhne k orloji, než hodiny naposledy odbijí.

    Na Staroměstské radnici býval i žalář pro šlechtu. V době, kdy rytíři válčili proti Praze, seděl jeden z nich právě v tom žaláři. A vypráví se, že kostlivci na orloji vletěl, když hodiny odbíjeli a kostlivec klapal čelistí, do huby vrabec. Celou následující hodinu byl vrabec uvězněn, ale při dalším odbíjení uletěl. A stejně tak rytíř, který to viděl z okýnka, byl téhož dne propuštěn, protože se Praha se šlechtou smířila.

    * Podobné vyprávěnky s pochopitelnými místními obměnamy se vypravují prakticky všude, kde byl někdy někdo vězněn.

    21. Června 1621 bylo na Staroměstském náměstí popraveno 27 českých pánů, a podle pověstí nikdo neví, kde jsou doopravdy pohřbeni. Ale duchové sedmadvaceti českých pánů prý chodí v noci ve výročí své smrti kontrolovat orloj. Když jde dobře, přesně a bez potíží, jsou spokojeni, protože se českému národu dobře daří. Když nejde přesně, nebo dokonce stojí, toulají se zachmuřeně uliceni, nešťastní, protože na jejich potomky přišly zlé časy.

    Takže tu je něco z toho, co se vypravuje o pražském orloji, který je jistě jednou z nejvýraznějších památek v našem krásném, pověstmi opředeném městě.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    A zase jedna severoamerická, indiánská, tentokrát silně mravokárná.

    Legenda o javorovém sirupu:

    Je tomu dávno, co Manitou stvořil svět. Ve své nekonečné dobrotě učinil svět takovým, aby se v něm lidem dobře a snadno žilo. Počasí bylo pořád krásné, země úrodná, řeky plné ryb, a javory stále kvetly, a byly plné hustého, sladkého sirupu.
    Jednoho dne přišel k vesnici Anishinabů Manabozho, který měl cestu kolem. Chtěl se podívat, jak se jim vede, ale ke svému překvapení našel vesnici prázdnou. Došel k řece, ale tam nikdo nerybařil. Vydal se do lesa, ale tam nikdo nelovil. Šel tedy na palouk, ale ani tady nikdo nesbíral bobule. Až nakonec vešel Manabozho do javorového háje. A tam našel všechny své přátele. Leželi pod stromy s otevřenými ústy a jen chytali hustý sirup, který vytékal z otvorů po ulomených větvičkách.
    Manabozho byl smutný, ale i rozčílený zároveň. “Tohle není správné. Pokud budou takhle žít, budou mí lidé jen tloustnout a lenivět. Odnaučí se práci, a odnaučí se vážit si hodnoty věcí!”
    Manabozho si vyrobil koš z březového proutí a začal od řeky nosit vodu. Nosil ji dloho a nanosil jí hodně. Vodu lil do dutin javorů, až hustý, sladký sirup naředil na vodnatou mízu, s pouhou stopou po bývalé sladkosti.
    ”Tak,” pravil, když skončil. “Od nynějška, když budou lidé chtít javorový sirup, budou muset nasbírat mnoho a mnoho košů mízy. Budou muset nasbírat mnoho a mnoho dřeva, aby mohli udělat ohně, ve kterých ohřejí kameny, aby mohli mízu dlouho vařit. Mnoho práce a těžké práce budou muset udělat, aby získali třeba jen trochu javorového sirupu. A tak už nebudou tloustnout a lenivět. Naučí se oceňovat dar, který nám ve své dobrotě dal Velký Duch. A navíc budou moci mízu získat ze stromů jen v určitém období každého roku, a tak se budou moci věnovat i rybolovu a lovu a sbírání bobulí a obdělávání polí. Od nynějška to bude tak.”

    A od těch dob to tak je...
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Tak, tady je jedna nenáročná, milá tuzemská legenda

    O zlaté lampě:

    V chrámu Svatého Víta je k nalezení hrob svatého Jana Nepomuckého. Nad hrobem visí zlatá lampa. A říkalo se, že tuto lampu nikdo nemůže ukrást. Jakmile po ní sáhl někdo, jehož úmysl byly nečisté, lampa prostě zmizela, a objevila se zase až tehdy, když nebezpečí pominulo. Jednoho dne přišla na zlatníka, který lampu vytepal, bída. Chudl a chudl, až nakonec třel nouzi s bídou, a nevěděl, jak dál. Tehdy se mu zdál zvláštní sen. Sám Jan Nepomucký se mu zjevil, a ve snu mu radil, ať jde do chrámu, tam ať pak vezme lampu, kterou vyrobil a pověsil nad místo jeho odpočinku, a tu ať na zlato roztaví, kterým si potom život zase spraví. A podruhé zdál se zlatníkovi stejný sen, a i potřetí, až se rozhodl poslechnout a vydal se do chrámu. Lampa před rukou zlatníkovou nezmizela. Odnesl ji, roztavil na zlato, a s jeho pomocí si život spravil – opět si dílnu zařídil a obět se k bohatství propracoval. Ani jako zámožný ale zlatník nezapomněl, kdo mu pomohl. Vyrobil pro Jana Nepomuckého novou lampu, a s ní se vypravil do chrámu, aby ji opět nad hrob zavěsil. Ale k jeho překvapení lampa visela na svém místě, stejná, jak si pamatoval, neporušená... Právě když se nad tím podivil, lampa zmizela. Tehdy zlatník pochopil, že tu byla jen proto, aby někdo chybějící lampu nehledal. Zavěsil nad hrob novou lampu a ta osvětluje hrob svatého Jana Nepomuckého dodnes. Ale už prý nemizí před nenechavýma rukama...
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Jedna z legend severoamerických domorodců, konkrétně

    O původu lidu Chinook:

    Před dávnými časy cestoval satrý muž jménem Jižní Vítr na Sever. Tehdy se setkal se starou ženou, obryní.
    Jižní Vítr požádal obryni o jídlo, protože měl velký hlad. Ale obryně mu odpověděla, že žádné jídlo nemá. “Ale mám síť, a pokud chceš, můžeš si nachytat ryby.”
    Jižní Vítr poděkoval, a hodil půjčenou síť do moře. Brzy ulovil malou velrybu. Chystal se ji vyvrhnout, ale tehdy se obryně rozplakala. “Nesmíš ji řezat napříč! Rozřízni ji podél páteře!”
    Jižní Vítr si nevzal její radu k srdci a rozřízl velrybu napříč. K jeho nezměrnému překvapení se v tu chvíli ryba změnila v obrovského ptáka, tak velikého, že když vzlétl, zakryl slunce, a hluk jeho křídel bijících do vzduchu otřásal zemí. Byl to Hromový pták.
    Hromový pták odletěl na Sedlovou Horu blízko ústí řeky Columbia. Tam si postavil hnízdo a zaplnil je vejci. Stará obryně sledovala ptáka, dokud nenašla jeho hnízdo. Rozbila jedno vejce, ale nebylo dobré, tak jej hodila dolů z hory. Ještě než vejce dopadlo, stal se z něj indián. Potom obryně rozbila další vejce, a další, a další, a také je házela dolů z hory. Ta se také měnila v indiány. Z každého vejce Hromového ptáka se stal indián.
    Když se Hromový pták vrátil do hnízda a shledal, že jsou jeho vejce pryč, vyhledal Jižní Vítr. Společně pak cestovali na Sever, a hledali starou obryni, aby se jí mohli pomstít. Jenže ji nikdy nenašli.
    A tak byl stvořen kmen Chinooků, a proto indiáni nikdy nerozříznou prvního lososa napříč. Od těch dní prvního lososa vždy rozdělí podél páteře.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Omlouvám se za delší prodlevu. Dnes bych chtěl představit “největšího křesťanského generála”, rytíře, šlechtice, diplomata a válečníka, šampiona svého krále, milujícího otce a manžela, a opravdového hrdinu, který se nakonec stal vlastním pánem. Buď tak, nebo jen obyčejného muže se smyslem pro povinnost a jistou zručností ve zbrani...
    Když se řekne Rodrigo Diaz de Vivar, moc lidí na to nijak zvlášť nezareaguje. Na druhou stranu, když se řekne El Cid Compeador, vybaví se spoustě lidí (možná jen díky filmu, kdo ví) alespoň Španělsko a rytíř s mečem. Mladý Rodrigo bojoval za svého krále, Sancha II. Kastilského. Bojoval dobře a odvážně, netrvalo dlouho, a vydobyl si přízvisko El Cid a stal se vrchním generálem svého krále. Posléze získal přízvisko Compeador, Šampion – v jeho době, v době rytířských ctností a v určitém ohledu až romantických zvyků, byla bitva často rozhodována soubojem dvou vybraných rytířů, namísto celých armád. A tak se vyzyvatelem za svého krále stal El Cid.
    Jenže jak se říká, štěstí a sláva jsou vrtkavé milenky, a tak se stalo, že Sancho II. padl a jeho trůn uchvátil jeho bratr Alfonso, do té doby král Léonu a shodou okolností také osoba, proti které El Cid nejčastěji vedl vojska. Situace mladého šlechtice, jehož otec však byl na rozdíl od aristokratické matky obyčejným kavaleristou, takže Rodrigo se stal lidovým hrdinou, o kterém mohla jak šlechta, tak prostý lid říkat “Je jedním z nás!”, se výrazně zhoršila. Ne že by se Alfonso, nyní Alfonso VI. Kastilský, mohl tak cenného generála jen tak zbavit, ale najednou už to nebyl “vrchní” generál. Ale i přes zjevnou nervaživost Alfonso oženil El Cida se svou neteří (a stal se tak jeho příbuzným) Jimenou. Alfonso si totiž dobře uvědomoval, že hrdinu jako je El Cid, kterého akceptuje lid Kastílie, prostě potřebuje.
    Stejně ale netrvalo dlouho a El Cid byl po vyhrané bitvě u Cabry poslán do vyhnanství. Přílišná samostatnost v boji byla jen průhlednou zástěrkou pro prostou nevraživost, žárlivost a nedůvěru. El Cid sice dal (skoro doslova a do písmene) králi Alfonsovi království – mečem, krví a potem, i jen svým samotným jménem – ale vděku se nedočkal. Ve vyhnanství se El Cid dočkal přívětivého přijetí až v Zaragoze, kde byl postaven do čela maursko křesťanských smísených jednotek.
    Až Berberská invaze, a zejména drtivá porážka křesťanů v Bitvě o Sagrajas, přiměla krále Alfonsa, aby El Cida povolal zpět ke dvoru. A tak Rodrigo vedl zase jednou králova vojska, tentokrát proti Berberům. Jenže tehdy už El Cid pokukoval spíš po něčem sám pro sebe. A tak nakonec po dvacetiměsíčním obléhání dobyl Valencii, a stal se de facto místním vládcem. El Cid zemřel při obraně Valencie. Říká se, že zemřel žalem nad smrtí svého jediného syna. Jiména, jeho žena, nechala prý mrtvé tělo obléknout do zbroje, a vysadit na věrného koně, aby El Cid ještě jednou pozvedl morálku svých vojáků a ještě naposledy je vedl (a prý opravdu dovedl) k vítězství v bitvě.
    Součástí legendy o největším (či jednom z největších evropských rytířů středověku) je také jeho kůň, Babieca (někdy Bavieca). Legendy se rozcházejí v tom, jak El Cid ke koni přišel. Podle některých koně daroval svému šampionovi král Sancho II, když se měl postavit jízdnímu soupeři, a neměl koně. Babieca pak byl válečný hřebec skvělého chovu a výcviku. Podle jiných si koně vybral El Cid ve stádu Andalusianů, když se ho koněm rozhodl obdarovat jeho kmotr. A protože se kmotříčkovi zdálo, že si El Cid vybral špatně, a že kůň je slabý, zvolal prý v rozčarování “Babieca!” (tedy “Hlupák”). A ještě podle dalších dostal koně od barbarů a jméno Babieca pak má znamenat něco jako “kůň od barbarů”, “barbarský kůň”.
    Legenda také zmiňuje El Cidovy meče, Coladu, a, mnohem známější, Tizona.
    El Cid patří mezi legendární lidové hrdiny, národní hrdiny, ve stylu Willéma Tella, Robina Hooda (i když ten možná nemá historický základ) a podobných. V tomto případě je hrdina rytířem bez bázně a hany. I když vzdor filmům, písním, románům a poezii je spíše jedním z těch, kteří nejsou tak hluboko v obecném povědomí.

    Rodrigo Diaz de Vivar se narodil (cca) roku 1040 a zemřel roku 1099. Ve vyhnanství byl v letech 1079 – 1086. Ženil se roku 1074. Pohřben je v katedrále v Burgosu.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Poslyště o tom, jak jeden z největších irských hrdinů prastarých časů, přišel ke svým zázračným loveckým psům.

    Finn byl skvělým válečníkem, vůdcem i mužem, a stejně tak jeho psi, Bran a Sceolan, byli rychlejší, silnější a chytřejší, než kterýkoliv jiný pes. Zde je příběh jejich původu.
    Když Finn vedl svou družinu rytířů, kteří v zemi bránili právoa pořádek, patřil k ní i mladý a krásný bojovník jménem Illan. Tento bojovník se jako jediný mezi zástupy mužů zalíbil nejmladší sestře Finnovi matky, Tuirean. Vyhlášená krasavice odmítala nabídky k sňatku, dokud se nesetkala s Illanem. Oba se zamilovali na první pohled. A protože Finnův otec již zemřel, měl Illan žádat o ruku své vyvolené právě Finna, navíc, protože byl Finn jeho velitelem, musel mu dát i povolení ke sňatku.
    Illan se rozhodl vyptat Finnovo svolení při obědě, když u řeky odpočívali během pronásledování loupeživé bandy. Finn si svolení rozmýšlel, a nakonec si vymínil, že pokud by Tuirean byla nespojená, nebo se k ní Illan zachoval zle, bude se jeho teta okamžitě movci vrátit domů. Illan ochotně souhlasil, protože si neuměl představit, že se někdy choval ke své milované špatně, nebo že by s ním byla Tuirean nešťastná.
    Ještě téhož večera, když se rytíři utábořili, protože lupičům se dařilo unikat, zažil Illan velmi nepříjemné setkání. Když držel stranou od ostatních hlídku, navštívila jej Dealba. Dealba byla Sidhe, víla, navíc víla zvěstující smrt. Illan se s ní setkal kdysi na mořském pobřeží za bouře, a během hlídkování proti pirátům se s ní spřátelil. Tentokrát však Daelba nepřišla na přátelskou návštěvu. Žárlila. Nepřála si, aby si Illan vzal jinou ženu, protože prý to slíbil jí. Illan se hájil, že člověk si nemůže vzít kouzelnou bytost, vílu, a že když mluvil s Daelbou o svatbě, nevěděl, že je Sidhe. Ale Daelba nedbala jeho vysvětlování. Vytratila se do noci s příslibem kruté odplaty.
    Illana setkání vystrašilo. Myslel si ale, že víla proklela jeho. Když se se vším svěřil Finnovi, ten mu poradil, protože byl krom mocných paží nadán i moudrostí mnohem staršího muže, aby počkal, až se kletba projeví, protože teprve potom je možné s ní nějak bojovat.
    A tak se zanedlouho Illan oženil s nádhernou Tuirean. Oba odjeli a jeho pevnost, kde měli mít několik volných dní jen sami pro sebe. Jenže mnohem dříve, než kterýkoliv z nich doufal, se objevil posel. Finn prý potřebuje Illana ve službě, protože u pobřeží byli spatřeni piráti.
    Sotva Illan ve spěchu odjel, Tuirean ještě stála v bráně pevnosti, dorazil další posel. Finn si prý přeje, aby Tuirean odjela na hrad své sestry, kde bude ve větším bezpečí. Tuirean se chvíli rozčilovala, ale bělovlasý mladík ji nakonec přesvědčil k odjezdu. Vedl ji, prý kvuli její vlastní bezpečnosti, vedlejšími cestami. Když projížděli lesem, dalo se do deště. Posel i Tuirean se zastavili před velkou mýtinou, aby nepromokli. Tuirean však začala doufat, že i její manžel se ukryl před nepřízní počasí, a chtěla vyrazit, aby ho dohnali. Tehdy se posel rozčílil.
    mladík vyjel se svým koněm na mýtinu, a déšť z něj rychle spláchl všechny barvy jako čerstvý nátěr. Před překvapenou Tuirean náhle stála Daelba, sněhobílá víla, zvěstovatelka smrti. Vyjevila jí svou nenávist a řekla, že když nechce Illan mít ji, nebude mít ani Tuirean. A pak nebohou mladou paní proměnila v obrovského černého loveckého psa.
    Jakmile Illan dorazil na Finnův hrad, zjistil, že pro něj jeho velitel neposlal. Rychle vytušil zradu a okamžitě se vrátil domů. Ale tam se jen dozvěděl, že jeho žena odjela s poslem.
    Illan zuřil, truchlil a marně pátral po své ženě, kterou nikdo neviděl od chvíle, kdy odjela s poslem.
    Uplynulo mnoho měsíců, téměř celý rok. Finn požádal Illana, aby prošetřil zvláštní záležitost. Totiž jeden ze západních šlechticů, Fergus, který byl pověstný svým strachem a odporem ke psům, měl ve svém domě náhle obrovského černého vlčáka, se kterým prý zacházel nadmíru pěkně. A aby to nebylo málo, šlechtic tvrdil, že psa mu poslal Finn.
    Illan se vydal na cestu, ale nedojel daleko. Do cesty mu vstoupila Daelba. Vysmívala se Illanovi, až se nakonec dovtípil, že proměnila jeho ženu právě v onoho psa, o kterého se nyní Fergus staral. A Daelba nabídla Illanovi výměnu. Pokud s ní odejde do její čarovné tvrze, vrátí Tuirean její lidskou podobu. Illan nezaváhal a souhlasil, aby zachránil svou ženu. Daelba kouzlem přivolal psa a vrátila mu jeho lidskou podobu. Sotva měl Illan čas prohodit s Tuirean pár slov, a Daelba jej vzala s sebou zaklínadlem pryč.
    Během pár dní Tuirean, již před zakletím těhotná, porodila dvojčata. Ale kletba víly Daelby byla tak silná, že se jí narodila dvě štěňata. Ani nejlepší čarodějové a zaklínači v zemi nedokázali kletku zlomit. Tuirean darovala štěňata Finnovi, a ten jim dal jména. Bran a Sceolan. A to byli nejlepší lovečtí psi v zemi Eirin, psi, ve kterých byli zakletí lidé. Vlastně byli jistým způsobem s Finnem spřízněni...

    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    KID_MCHUTT: Ano, měl.. "Drahé Sáře, Izák Flegelbaum". :)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    KID_MCHUTT: O nápisu jsem nic nenašel - jen to oko :)))
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    FOSSY: jenom jestli ten prsten neměl zevnitř vyrytý nápis... :)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Tak, omlouvám se za delší prodlevu, zkusím to napravit jednou pověstí z Řecka, snad méně známou...

    Bylo nebylo, pásl na poklidných lukách svého krále ovce pasáček jménem Gýges. Nebyl ničím zvláštní, a ani jeho život nebyl nijak výjimečný. Ale samozřejmě se to muselo změnit, protože jinak by se Gýges nedostal do mýtů a legend...
    Jednoho dne, kdy byl Gýges jako obvykle se stádem venku, se nebe zatáhlo a brzo odpoledne nastala hluboká tma. To ze Zeus potřeboval trochu protáhnout a nějakým tím bleskem o zem udeřit, aby si ulevil. Bouře, která nastala, a liják, který se spustil, byly tak husté a prudké, že Gýges z toho celý zabloudil. Sotva se počasí umoudřilo, poděkoval bohům, že přežil, a začal si hledat neznámým lesem cestu domů. Tehdy ale našel díru v zemi, která vedla do nevelké jeskyně. V jeskyni našel Gýges bronzového koně s dvířky na boku. Zvědavost mu nedala, a tak se šel podívat, co že tu je za podivnost. A v soše koně našel tělo mrtvého muže. Gýges by nechal mrtvého pokojně odpočívat, ale povšiml si prstenu se znakem oka, a ten prsten se mu tuze zalíbil. Nakonec se rozhodl, že mrtvý prsten už neužije, ale jemu by líbil, a tak si ho vzal.
    Sotva ale Gýges přihnal domů stádo ovcí, které musel po bouři pracně shánět dohromady, s úžasem zjistil, že ho nikdo nevidí. Pohotově se rozhodl o tom mlčet, a snadno také přišel na to, že za jeho neviditelností je prsten - proto v něm bylo vyryto oko! Stačilo prstenem otočit, a zmizel všem z očí!
    Gýges si díky prstenu - a díky tomu, že jako neviditelný toho mohl mnoho vidět a slyšet - získal pověst moudrého a takřka vševědoucího muže. Starý ovčák ho jednou poprosil, aby zjistil, kam se mu každou noc ztrácí ovce, i když stádo hlídají dva nejmladší a nejsilnější pastýři. Gýges slíbil, že to snadno zjistí. V noci se neviditelný vydal k ohradě, a brzo bylo jasno: oba pastýři ty nejpěknější ovce odváděli kus za vesnici, kde je prodávali překupníkovi. Gýges, stále neviditelný, všechny tři pořádně zpráskal. Ale ráno, k překvapení obou pastýřů, řekl starému ovčákovi, že ovce odnášel obrovský vlk, a že on, Gýges, ho zahnal. Oba mladíci tak měli příležitost se polepšit a pověst Gýga ještě vzrostla.
    Časem se o vševědoucím pastýři, silném a odvážném jako nejslavnější rekové, doslechl i král, a dal si ho pozvat na hrad. Cestou Gýges přespával nedaleko sídelního města v lese, a co náhoda chtěl: jen o kousek dál se utábořila skupina zlodějů, kteří chtěli vykrást královskou pokladnici. A hned další večer.
    Gýges přišel na hrad a krále hned varoval, že v noci přijdou zloději. Král by se mu i vysmál, ale obavy o poklad mu to nedovolily. Když pak stráže v noci pochytali všechny zloděje, přesně jak Gýges předpověděl, král ho povýšil na svého prvního rádce a ve všem na něj dal.
    Je třeba uznat, že Gýges moci prstenu využíval v dobrém. Odhaloval podvody, napravoval křivdy, usvědčoval lháře a pomáhal chytat zloděje. Poctiví lidé si ho za to vážili, ti ostatní ho nenáviděli. A králova vláda s takovým rádcem patřila k těm nejlepším, jaké si lze představit.
    Jednou uprostřed noci však Gýga probudilo zjevení - duch mrtvého muže, původního majitele prstenu. Ten Gýga pochválil, jak dobře si vede, a řekl, že je rád, že jeho prsten našel takového pána. A pak Gýga poslal do královských komnat.
    Tam právě velitel královské gardy zabil dobrého krále. Gýges poznal mezi jeho společníky i mnoho dalších, kterým spravedlnost a poctivost krále nešly pod nos. Vyslechl jejich úradek, že z vraždy obviní u královny právě jeho, Gýga. Ale také si všiml, když královrah uklízel svůj meč, že v těle krále zůstal ulomený kousek špičky meče.
    Gýges se vrátil do své komnaty a dospal do rána. Tehdy pro něj přišli strážní, a odvedli ho ke královně. Přestože obvinění bylo závažné, Gýges měl jistou pověst, a tak mu královna dovolila, aby se obhájil, než bude za vraždu popraven. Gýges prohlásil, že chce vyslechnout všechny meče na hradě, protože právě mečem byl král zabit, a proto o tom právě meč musí něco vědět. Přesto, jak neobvyklé přání to bylo, a proto, že na Gýgovu moudrost se už všichni naučili spoléhat, mu královna vyhověla. A Gýges mezi všemi přinesenými meči snadno rozpoznal i zbraň, které chyběl kousek hrotu. Prohlídka králova těla pak jeho tvrzení potvrdila, a královna nechala soudit skutečného viníka.
    Časem se Gýges s královnou, které radil stejně dobře, jako před tím králi, oženil, a stal se králem sám. A říká se, že yl pohřben se svým prstenem, jen naneštěstí nikdo neví kam...

    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Snad vám dnes nabídnu něco zajímavého a ne moc otřelého. Příběh snad nejznámějšího zabijáka východní polokoule.

    Jing Ke:

    Mistr Jing miloval četbu a šerm. Poházel ze země Wei, ale přes nesporné talenty s emu nepodařilo udělat velký dojem na svého krále. Silné královoství Qin vedlo v té době výbojnou válku, a jeden po druhém se podrobovalo další ze Sedmi Válčících Států. Když byla dobyta země Wei, Jing Ke uprchl do státu Yan.
    Mistr Jing miloval také víno. Rád si přihnul, a pod vlivem alkoholu si rád (a nahlas) zazpíval. Přesto však byl vážným a váženým mužem, a tak se seznámil i s korunním princem Yan, Tanem. Ten strávil nějakou dobu jako rukojmí krále Ying Zhenga z Qin. Naneštěstí si princ brzy uvědomil, že rukojmí nezabrání králi Qin v dalším rozšiřování své říše. A právě od prince přišel zoufalý plán: unést krále Ying Zhenga a donutit ho dát svobodu územím, která obsadil. A pokud by plán selhal, pořád tu byla možnost krále zavraždit. Zmatek, který by následoval v Qin, by umožnil ostatním šesti státům se spojit v odboji.
    Jing Ke naplánoval s princem Danem celou akci. Předpokládali, že Qin zaútočí na oblast Dukang, nejúrodnější část Yan. Jing Ke měl sehrát roli místního šlechtice, prosícího o milost u krále Zhenga, a nabídnout králi jako dar mapu oblasti. Ve svitku mapy pak měla být ukryta otrávená dýka, jíž měl Jing krále zabít.
    Zhruba v té době ztratil přízeň svého krále generál Fan Wuji. Uprchl z Qin do Yan, jelikož Zheng vypsal na jeho hlavu odměnu tisíce zlatých mincí a město o desetitisíci rodin jako léno. Jing Ke bývalého generála navštívil a předestřel mu plán vraždy. Vypráví se, že hovořil se generálem dlouho a důvěrně, a připomínal mu všechny zločiny, kterých se král Zheng dopustil – včetně veřejných poprav všech členů generálovi rodiny. Generál Wuji nakonec souhlasil s plánem a sám si podřízl hrdlo, aby Jing Ke mohl králi jeho hlavu nabídnout jako dar.
    Jing Ke se vydal ke dvoru Qin v doprovodu mladíka Qin Wuyanga, který poprvé vraždil již ve třinácti letech. Poslal ke dvoru dopis s žádostí o návštěvu, aby mohl předat dary. Krá Zheng souhlasil, že je přijme. Jing Ke předstoupil před krále s dýkou ukrytou v mapě a s krabicí, ve které nesl hlavu generála Wuji. Leganda praví, že tehdy se Wuyang roztřásl strachy, a Jing jej ospravedlňoval jako prostého venkovana, který poprvé spatřil Syna Nebes.
    A tehdy Jing Ke tasil ukrytou dýku a zaútočil. Král Zheng prý úplně zpanikařil. Podle zákonů Qin nesměl mít krom krále nikdo u dvora zbraň, dokonce i vojáci a jejich důstojníci byli v jiném sále. Jen král byl ozbrojen, ale ve vypjatém okamžiku ztratil hlavu. Tehdy králi Zhengovi zachránil život lékař Xia Wuju. Udeřil Jinga vší silou svým vakem s léky, a než se Jing vzpamatoval, přihlížející přivolali vojáky, a jejich křik králi připomněl, že má u pasu meč. Tasil a podařilo se mu Jing Ke několikrát zranit.
    Jing Ke pochopil, že se mu nikdy nepodaří krále odvést živého, a rozhodl se jej zabít. Vrhl přesně a jistě svou dýku, ale král uskočil za bronzový sloup a dýka ho minula. Jing Ke krále proklel, a vzápětí byl zabit přibíhající stráží, stejně jako Wuyang.
    Král Zheng byl velmi rozlícen těmito událostmi (ačkoliv lékaře Wuju bohatě odměnil) a zaútočil na Yan. Armáda Yan se mu postavila v rozhodné bitvě – a byla na hlavu poražena. Král Xi ze země Yan se pokusil zachránit, co z jeho království zůstalo, a svého syna nechal popravit, aby Zhenga usmířil. Nepodařilo se.
    Jing Ke, jeho odvaha, odhodlání a vytrvalost, stejně jako ochota položit život za správnou věc (nebo přinejmenším za věc, které věřil), přižili jako legenda dodnes. Tento příběh inspiroval hned několik filmových a knižních děl (za všechny například film Hero).
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---


    ... anebo ne. :)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    SYLVAEN: Ano, ano. Irský mýtus a korejská typska jsou spojené nade vší pochybnost a naprosto očividně... X)

    Ale ne, tu (Puccu) sem fakt taht nebudem, že?
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    GORGLIN: No vidíš. :) A přitom je to zjevné. :)
    GORGLIN
    GORGLIN --- ---
    SYLVAEN:
    Seriál Pucca nezpochyby existuje, ale s touhle postavou bych si ho nespojil.
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FOSSY: A pokud mě paměť neklame, na základě téhle postavičky existuje i kreslený seriál Pucca. :)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Tak dneska snad něco, co by se vám mohlo líbit, další z prapodivných mytologických potvůrek, a tentokrát jedna z těch skutečně prapodivných:

    Pooka:

    Jistý farmář prý jednou na svém poli zachytil přítomnost neviditelné bytosti. Zavolal na ni a nabídl jí kozu. Obětinou si získal přízeň přírodního ducha, pooky, a ta potom v noci mlela ve mlýně kukuřičnou mouku a vůbec zastávala po nocích spoustu práce, díky čemuž farmář nesmírně zbohatl. A když se oženil, dostal farmář od pooky darem zlatý pohár s nápojem, který mu zaručoval štěstí.
    Jenže to je jen jeden z pouhé hrstky příběhů, kde pooka vystupuje jako celkem hodný duch. Někteří tvrdí, že její jméno vychází z výrazů pro kozla, nebo pro ránu palicí – a přesně podle toho se pooka obvykle chová. Zdá se, že snad nikdo neví přesně, jak pooka doopravdy vypadá. Nejčastěji se prý objevuje v podobě černého velkého hřebce se žlutýma očima a vlající hřívou, který běhá krajem a páchá škody. Dupe po obilí, strhává ploty a ohrady, rozhání dobytek. Někdy si přijde pro konkrétního člověka. V noci se postaví před jeho dům a volá jej jménem. Když dotyčný odmítne vyjít, pooka začne ničit jeho majetek. Celkově je pooka jedním z nejobávanějších tvorů z vílího lidu irských a velšských mýtů (někdy se vyskytuje i u Skotů, ale málo).
    Lidé se naučili dávat jí úplatky – medem slazené mléko, placky, a další pochutiny nebo díl úrody – aby si ji usmířili a naklonili. A jakkoliv převládá obraz pooky jako násilnického, nebezpečného a veskrze nepříjemného trapiče lidí, pokud se někomu podařilo si ji naklonit, pooka uměla být velmi užitečná. Zpravidla varovala před nebezpečím, poskytovala užitečná (i když drobná) proroctví, pomáhala s prací nebo zaháněla své ještě horší příbuzné.
    Pooka je polymorf, schopný přijmout mnoho podob, ať již krásných, nebo děsivých. Společným jmenovatelem je černá nebo velmi tmavá barva ve všech podobách (nejobvyklejší je kůň, potom kozel, králík, pes, goblin a někdy dokonce i podoba lidská, ovšem údajně s koňskýma ušima). Stejně, jako její podoby, se mění i její role v mýtech. Ale jak už bylo řečeno, obvykle pooky napadaly a trápily lidi a ničily jejich majetek
    Brian Boru, král Irska, prý pooku osedlal a zkrotil. Použil uzdu, do které byly vpleteny tři žíně z ocasu pooky, a udržel se na jejím hřbetě, dokud vyčerpaně nepadla a nepodvolila se jeho vůli. Vynutil si na pooce dva sliby, ale jejich dodržování postupem časem stejně zmizelo, jelikož pooka na ně nejspíš během dlouhých let zapomněla. Prvním byl slib nechat na pokoji křesťany (vílí lid na ně měl z pochopitelných důvodů spadeno), a druhý slib měl před pookou chránit Iry, pokud ovšem nebudou opilí, nebo nebudou jejich srdce naplněna zlými úmysly. Na takové Iry mohla pooka útočit dle libosti, a jelikož přišla o většinu svého obvyklého vybití, podobné příležitosti si prý opravdu užívala (jeden se skoro diví, že nějaký Ir zůstal XD).
    Celkově se dá říct, že pooka je jedním ze sice zlomyslných, možná i krutých zástupců sličného lidu z britských ostrovů, ale ještě pořád je jedním z těch celkem benevolentních. Nebyla nesmiřitelným nepřítelem lidí a bylo možné si ji naklonit. Nevraždila, obvykle se spokojila s vyděšením a potrápením, a skutečného násilí se dopouštěla zřídka. O to horší škody páchala na majetku.
    Stejně jako většina vílího lidu byla i pooka citlivá na chladné železo, později na křesťanské symboly, a nakonec odešla i s elfy, vílami a ostatními sličnými ze zemí lidí.
    Jméno pooka (púca, phouka, phooca, puk) může být, jak bylo zmíněno dříve, odvozeno od kozla nebo rány palicí, nebo také od výrazu pro přírodního ducha.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Opět něco málo, stručně a krátce, k daleko širšímu a obsáhlejšímu tématu - třeba někdo bude rád za zmínku a doplní část:

    Bohové loa:

    Bohové loa patří k tradici voodoo. Stejně, jako voodoo samotné může lidem pomáhat i škodit, jsou bohové loa, tedy duchové, na které se šamani ve voodoo prostřednictvím nejrůznějších rituálů obracejí, aby vyplnili jejich prosby, jak dobří, tak špatní. Pokud Baron Samedi nedostane na požádání rum a doutník, běda šamanovi. Pokud jsou přání smrtelníků pošetilá, malicherná a nehodná pozornosti loa, běda jim! Ale pokud je s bohy loa zacházeno s patřičnou úctou, pokud se jim dostane oběti tance, hudby, zpěvu, dunění bubnů a živé krve (z valné většiny zvířecí krve, a navíc zvíře musí "souhlasit" s tím, že bude obětováno), a prosby smrtelníků loa zaujmou, pak se dějí věci tak, jak se dít mají.
    Voodoo je známo v silně okleštěné a hodně zkreslené podobě z hororů a dalších filmů. Ale jak už jsem psal, voodoo není černá magie, prokletí, zabíjení prostřednictvím voodoo panenek a zvedání zombie. Nebo přesněji: voodoo není jen to. Jak mi bylo kdysi velmi zapáleně vysvětleno, magie je magie. Zlou nebo dobrou z ní dělá člověk, který s ní pracuje. A stejně tak voodoo. Voodoo je komplexní náboženský kult, který má celou řadu obřadů (a do nich si přebral i nezanedbatelné množství symboliky a obřadů, případně jejich fragmentů, z křesťanství). Většina z těchto obřadů je založena právě na obracení se o pomoc k bohům loa. Buď se lidé obrací a apelují na jejich dobré stránky, nebo na jejich odvrácenou tvář, podle toho, jestli chtějí pomáhat, nebo škodit.
    Ve voodoo a v komunikaci s duchy, s bohy loa, hraje obrovskou roli symbolika. Například voodoo panenka. Někdy šaman (i když častější označení by asi bylo kněz či kněžka) pracuje ne s panenkou, ale s fotografií. Symboly jsou používány k zaměření magie (možná proto, aby loa věděli, kam udeřit). A vlastně i k další komunikaci ohledně voodoo. Krom celé řady krví kreslených znaků je hojně využívána křesťanská symbolika (která spolu s obřady voodoo občas tvoří velmi pitoreskní kombinace), symbolika zvířat nebo jejich tělesných částí (kravský jazyk přibitý na dveře tomu, kdo příliš mluví a podobně).
    Mimochodem, zombie, pomocí voodoo oživená mrtvola, byly původně manuální pracovníci, určení k těžké dřině. Lidožravé potvory z nich udělaly zase až filmy. Kletba zombie byla zrušena, pokud zombie přišla do styku (někdy musela sníst) se solí.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Poslechněte si příběh obyčejného muže, který se stal legendou.

    Spartakus:

    Narodil se jako Thrák, a jako mladík se stal žoldnéřem, který si vydělával svým mečem. Později Spartakus vstoupil do řad legií veliké Říše Římské a bojoval za Impérium. Ale nevydrželo to dlouho a horkokrevný mladík z legie dezertoval. Protože ale legie dezertéry neměla moc v lásce, byl skrývající se Spartakus brzy dopaden, a protože dezercí pozbyl všech svých práv, byl prodán do otroctví.
    Síla a zručnost Spartakovi zajistily místo ve škole gladiátorů blízko Capuay, kterou vedl Gnaeus Cornelius Lentulus Batiatus. Neklidný duch Spartakův vedl k naplánování útěku spolu s ostatními gladiátory. Plán však byl zrazen a útěk zmařen, ale Spartakovi s téměř osmdesáti dalšími gladiátory se podařilo zmocnit kuchyní, kde se vyzbrojili kuchyňským náčiní. A i s touto chabou výstrojí se podařilo gladiátorům probít z obklíčení, zmocnit se několika vozů skutečné výzbroje – zbrojí a zbraní – a následně porazit i menší vojenský oddíl, který byl vyslán, aby je dopadl. Mnohem lépe vyzbrojeni stáhli se uprchlí otroci na obranyschopnou pozici na hoře Vesuvu.
    Spolu se dvěma dalšími otroky – byli jimi Galové Crixus a Oenomaus - byl Spartakus zvolen za vůdce uprchlíků. Naverbovali do svých řad mnoho a mnoho dalších otroků a chudých rolníků, a spolu s nimi zahájili rebélii, známou jako Třetí válka s otroky.
    Pro Římany se zprvu nejdenalo ani tak o válku, jako spíše o policejní akci. Vojsko pod vedením praetora jménem Gaius Claudius Claber obklíčilo tábor otroků na Vesuvu. Jejich plán byl jednoduchý – vyhladovět nepřítele a tak ho donutit ke kapitulaci. Jenže Spartakem vedení otroci sešplhali po příkrých útesech pomocí lan a napadli tábor Římanů – kteří se ani nenamáhali s opevněním – zezadu. Spartakovi muži pobili většinu nepřátel.
    O nic lépe se nevedlo ani druhé expedici, kterou otrocké vojsko nejen porazilo, ale téměř se jim podařilo zajmout i velícího praetora, a hlavně se dokázali zmocnit množství vojenského vybavení. Vojska praetorů byly poraženy díky neobvyklé taktice otroků, a využití terénu. Otroci získali mnoho nových rekrutů, které mohli dobře vyzbrojit, a oblast, ve které drancovali, se výrazně zvětšila. Porážkou praetorů poplašený Řím vyslal dvě senátní legie, pod vedením Lucia Gellia Publicola a Gnaea Cornelia Lentula Clodiana. Ty zaznamenaly zpočátku úspěch. Blízko hory Gargana porazily legie téměř 30 000 otroků pod vedením Crixe. Ale následně byly sami poraženy a zničeny hlavními silami otroků pod vedením Spartaka.
    To už bylo na senát příliš. Nejbohatší muž Říma, Marcus Licinius Crassus, se jako jediný dobrovolně přihlásil vest proti obávanému vůdci otroků boj. Senát mu ochotně předal velení nad ukončením povstání a dal mu na povel celých osm legií zkušených, dobře vycvičených vojáků – bezmála 50 000 legionářů.
    S touto armádou Crassus zatlačil Spartaka a jeho síly na jih Itálie, k Rhegiu. Římskému generálovi se podařilo překazit pokusy otroků o útěk na Sicilíi, i na získání posil odtamtud, a zahájil obléhání jejich pozic.
    Tehdy se ze Španělska vrátily Pompejské legie a byly senátem vyslány, aby pomohly v porážce otroků. Crassus se obával, že ho tato pomoc bude stát zásluhy, a rozhodl se povstání ukončit před jejich příchodem. Spartakus se neúspěšně pokusil s římským vojevůdcem vyjednávat, a část jeho mužů se po selhání vyjednávání pokusila uprchnout na západ. Uprchlíci však byli nemilosrdně pronásledováni a pobiti nebo zajati.
    Tehdy byl zlomen duch a morálka Spartakova vojska. Otroci v malých skupinkách zkoušeli uprchnout, nebo se v sebevražedných útocích vrhali na legionáře. Nakonec Spartakus zavelel k poslednímu odporu, k poslední bitvě, ke které došlo na pravém břehu řeky Sele. Celé své zbylé síly vrhl Spartakus do zoufalého boje s legiemi. A byl na hlavu poražen, s naprostou většinou svých mužů pobitých přímo na bitevním poli. Šest tisíc přeživších povstalců bylo ukřižováno podél cesty z Říma do Capua.
    Osud samotného Spartaka, vůdce povstání, je sporný. Jeho tělo se prý nikdy nenašlo, ale s největší pravděpodobností zemřel se svými muži v bitvě. Nebo možná skončil jako jeden z ukřižovaných, bezejmený a nepoznaný vítěznými Římany.

    Ačkoliv jsou sporné jeho motivy a skutečné pohnutky, stejně jako cíle celé rebelie, stal se Spartakus symbolem boje za svobodu, boje proti útlaku a otroctví, boje proti daleko větší síle a moci za věci, pro které stojí za to zemřít.

    Něco málo letopočtů:
    109 před K. – Spartakus se narodil
    73 před K. – Spartakus a jeho spojenci uprchli ze školy otroků
    71 před K. – Poslední bitva, ve které Spartakus nejspíš padl
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Tak s omluvou (a výmluvou) na totální nedostatek času dnes jedna krátká ruská - patří k těm známějším - na téma, které už tu bylo také nakousnuto:

    Píseň o Olegovi:

    Mocnému knížeti Olegovi dvorní věštěc a čaroděj předpověděl smrt. A aby to nebylo málo, prorokoval mu, že "...zahyneš vinou koně, na kterém jezdíš, a jterého miluješ."
    Jistě, stejně jako většina jiných v podobném případě, rozhodl se i Oleg proti věštbě něco udělat. Nebyl zlý a krutý, a tak místo, aby milého koně prostě zabil, a měl věštbu z krku, poslal koně pryč. O pár let později se dozvěděl, že kůň pošel. A i když ho dlouho neviděl, chtěl se s ním Oleg rozloučit - přeci už mu kůň nemohl uškodit, když byl mrtvý, ne? Jenže na rozdíl od filmů s Terminátorem nás legendy učí, že svůj osud nezměníme, ať budeme dělat cokoliv, a věštba si dojde naplnění, i kdyby na chleba nebylo.
    A tak, zatímco se Oleg (pravda, trochu posměšně) loučil s kostmi svého koně, vyplazila se z prázdné koňské lebky zmije, knížete uštkla, a otrávený kníže onemocněl a skonal. Bezesporu vinou svého koně, že?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam