• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FOSSYMýty, Legendy a Pověsti
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Tak dneska snad něco, co by se vám mohlo líbit, další z prapodivných mytologických potvůrek, a tentokrát jedna z těch skutečně prapodivných:

    Pooka:

    Jistý farmář prý jednou na svém poli zachytil přítomnost neviditelné bytosti. Zavolal na ni a nabídl jí kozu. Obětinou si získal přízeň přírodního ducha, pooky, a ta potom v noci mlela ve mlýně kukuřičnou mouku a vůbec zastávala po nocích spoustu práce, díky čemuž farmář nesmírně zbohatl. A když se oženil, dostal farmář od pooky darem zlatý pohár s nápojem, který mu zaručoval štěstí.
    Jenže to je jen jeden z pouhé hrstky příběhů, kde pooka vystupuje jako celkem hodný duch. Někteří tvrdí, že její jméno vychází z výrazů pro kozla, nebo pro ránu palicí – a přesně podle toho se pooka obvykle chová. Zdá se, že snad nikdo neví přesně, jak pooka doopravdy vypadá. Nejčastěji se prý objevuje v podobě černého velkého hřebce se žlutýma očima a vlající hřívou, který běhá krajem a páchá škody. Dupe po obilí, strhává ploty a ohrady, rozhání dobytek. Někdy si přijde pro konkrétního člověka. V noci se postaví před jeho dům a volá jej jménem. Když dotyčný odmítne vyjít, pooka začne ničit jeho majetek. Celkově je pooka jedním z nejobávanějších tvorů z vílího lidu irských a velšských mýtů (někdy se vyskytuje i u Skotů, ale málo).
    Lidé se naučili dávat jí úplatky – medem slazené mléko, placky, a další pochutiny nebo díl úrody – aby si ji usmířili a naklonili. A jakkoliv převládá obraz pooky jako násilnického, nebezpečného a veskrze nepříjemného trapiče lidí, pokud se někomu podařilo si ji naklonit, pooka uměla být velmi užitečná. Zpravidla varovala před nebezpečím, poskytovala užitečná (i když drobná) proroctví, pomáhala s prací nebo zaháněla své ještě horší příbuzné.
    Pooka je polymorf, schopný přijmout mnoho podob, ať již krásných, nebo děsivých. Společným jmenovatelem je černá nebo velmi tmavá barva ve všech podobách (nejobvyklejší je kůň, potom kozel, králík, pes, goblin a někdy dokonce i podoba lidská, ovšem údajně s koňskýma ušima). Stejně, jako její podoby, se mění i její role v mýtech. Ale jak už bylo řečeno, obvykle pooky napadaly a trápily lidi a ničily jejich majetek
    Brian Boru, král Irska, prý pooku osedlal a zkrotil. Použil uzdu, do které byly vpleteny tři žíně z ocasu pooky, a udržel se na jejím hřbetě, dokud vyčerpaně nepadla a nepodvolila se jeho vůli. Vynutil si na pooce dva sliby, ale jejich dodržování postupem časem stejně zmizelo, jelikož pooka na ně nejspíš během dlouhých let zapomněla. Prvním byl slib nechat na pokoji křesťany (vílí lid na ně měl z pochopitelných důvodů spadeno), a druhý slib měl před pookou chránit Iry, pokud ovšem nebudou opilí, nebo nebudou jejich srdce naplněna zlými úmysly. Na takové Iry mohla pooka útočit dle libosti, a jelikož přišla o většinu svého obvyklého vybití, podobné příležitosti si prý opravdu užívala (jeden se skoro diví, že nějaký Ir zůstal XD).
    Celkově se dá říct, že pooka je jedním ze sice zlomyslných, možná i krutých zástupců sličného lidu z britských ostrovů, ale ještě pořád je jedním z těch celkem benevolentních. Nebyla nesmiřitelným nepřítelem lidí a bylo možné si ji naklonit. Nevraždila, obvykle se spokojila s vyděšením a potrápením, a skutečného násilí se dopouštěla zřídka. O to horší škody páchala na majetku.
    Stejně jako většina vílího lidu byla i pooka citlivá na chladné železo, později na křesťanské symboly, a nakonec odešla i s elfy, vílami a ostatními sličnými ze zemí lidí.
    Jméno pooka (púca, phouka, phooca, puk) může být, jak bylo zmíněno dříve, odvozeno od kozla nebo rány palicí, nebo také od výrazu pro přírodního ducha.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Opět něco málo, stručně a krátce, k daleko širšímu a obsáhlejšímu tématu - třeba někdo bude rád za zmínku a doplní část:

    Bohové loa:

    Bohové loa patří k tradici voodoo. Stejně, jako voodoo samotné může lidem pomáhat i škodit, jsou bohové loa, tedy duchové, na které se šamani ve voodoo prostřednictvím nejrůznějších rituálů obracejí, aby vyplnili jejich prosby, jak dobří, tak špatní. Pokud Baron Samedi nedostane na požádání rum a doutník, běda šamanovi. Pokud jsou přání smrtelníků pošetilá, malicherná a nehodná pozornosti loa, běda jim! Ale pokud je s bohy loa zacházeno s patřičnou úctou, pokud se jim dostane oběti tance, hudby, zpěvu, dunění bubnů a živé krve (z valné většiny zvířecí krve, a navíc zvíře musí "souhlasit" s tím, že bude obětováno), a prosby smrtelníků loa zaujmou, pak se dějí věci tak, jak se dít mají.
    Voodoo je známo v silně okleštěné a hodně zkreslené podobě z hororů a dalších filmů. Ale jak už jsem psal, voodoo není černá magie, prokletí, zabíjení prostřednictvím voodoo panenek a zvedání zombie. Nebo přesněji: voodoo není jen to. Jak mi bylo kdysi velmi zapáleně vysvětleno, magie je magie. Zlou nebo dobrou z ní dělá člověk, který s ní pracuje. A stejně tak voodoo. Voodoo je komplexní náboženský kult, který má celou řadu obřadů (a do nich si přebral i nezanedbatelné množství symboliky a obřadů, případně jejich fragmentů, z křesťanství). Většina z těchto obřadů je založena právě na obracení se o pomoc k bohům loa. Buď se lidé obrací a apelují na jejich dobré stránky, nebo na jejich odvrácenou tvář, podle toho, jestli chtějí pomáhat, nebo škodit.
    Ve voodoo a v komunikaci s duchy, s bohy loa, hraje obrovskou roli symbolika. Například voodoo panenka. Někdy šaman (i když častější označení by asi bylo kněz či kněžka) pracuje ne s panenkou, ale s fotografií. Symboly jsou používány k zaměření magie (možná proto, aby loa věděli, kam udeřit). A vlastně i k další komunikaci ohledně voodoo. Krom celé řady krví kreslených znaků je hojně využívána křesťanská symbolika (která spolu s obřady voodoo občas tvoří velmi pitoreskní kombinace), symbolika zvířat nebo jejich tělesných částí (kravský jazyk přibitý na dveře tomu, kdo příliš mluví a podobně).
    Mimochodem, zombie, pomocí voodoo oživená mrtvola, byly původně manuální pracovníci, určení k těžké dřině. Lidožravé potvory z nich udělaly zase až filmy. Kletba zombie byla zrušena, pokud zombie přišla do styku (někdy musela sníst) se solí.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Poslechněte si příběh obyčejného muže, který se stal legendou.

    Spartakus:

    Narodil se jako Thrák, a jako mladík se stal žoldnéřem, který si vydělával svým mečem. Později Spartakus vstoupil do řad legií veliké Říše Římské a bojoval za Impérium. Ale nevydrželo to dlouho a horkokrevný mladík z legie dezertoval. Protože ale legie dezertéry neměla moc v lásce, byl skrývající se Spartakus brzy dopaden, a protože dezercí pozbyl všech svých práv, byl prodán do otroctví.
    Síla a zručnost Spartakovi zajistily místo ve škole gladiátorů blízko Capuay, kterou vedl Gnaeus Cornelius Lentulus Batiatus. Neklidný duch Spartakův vedl k naplánování útěku spolu s ostatními gladiátory. Plán však byl zrazen a útěk zmařen, ale Spartakovi s téměř osmdesáti dalšími gladiátory se podařilo zmocnit kuchyní, kde se vyzbrojili kuchyňským náčiní. A i s touto chabou výstrojí se podařilo gladiátorům probít z obklíčení, zmocnit se několika vozů skutečné výzbroje – zbrojí a zbraní – a následně porazit i menší vojenský oddíl, který byl vyslán, aby je dopadl. Mnohem lépe vyzbrojeni stáhli se uprchlí otroci na obranyschopnou pozici na hoře Vesuvu.
    Spolu se dvěma dalšími otroky – byli jimi Galové Crixus a Oenomaus - byl Spartakus zvolen za vůdce uprchlíků. Naverbovali do svých řad mnoho a mnoho dalších otroků a chudých rolníků, a spolu s nimi zahájili rebélii, známou jako Třetí válka s otroky.
    Pro Římany se zprvu nejdenalo ani tak o válku, jako spíše o policejní akci. Vojsko pod vedením praetora jménem Gaius Claudius Claber obklíčilo tábor otroků na Vesuvu. Jejich plán byl jednoduchý – vyhladovět nepřítele a tak ho donutit ke kapitulaci. Jenže Spartakem vedení otroci sešplhali po příkrých útesech pomocí lan a napadli tábor Římanů – kteří se ani nenamáhali s opevněním – zezadu. Spartakovi muži pobili většinu nepřátel.
    O nic lépe se nevedlo ani druhé expedici, kterou otrocké vojsko nejen porazilo, ale téměř se jim podařilo zajmout i velícího praetora, a hlavně se dokázali zmocnit množství vojenského vybavení. Vojska praetorů byly poraženy díky neobvyklé taktice otroků, a využití terénu. Otroci získali mnoho nových rekrutů, které mohli dobře vyzbrojit, a oblast, ve které drancovali, se výrazně zvětšila. Porážkou praetorů poplašený Řím vyslal dvě senátní legie, pod vedením Lucia Gellia Publicola a Gnaea Cornelia Lentula Clodiana. Ty zaznamenaly zpočátku úspěch. Blízko hory Gargana porazily legie téměř 30 000 otroků pod vedením Crixe. Ale následně byly sami poraženy a zničeny hlavními silami otroků pod vedením Spartaka.
    To už bylo na senát příliš. Nejbohatší muž Říma, Marcus Licinius Crassus, se jako jediný dobrovolně přihlásil vest proti obávanému vůdci otroků boj. Senát mu ochotně předal velení nad ukončením povstání a dal mu na povel celých osm legií zkušených, dobře vycvičených vojáků – bezmála 50 000 legionářů.
    S touto armádou Crassus zatlačil Spartaka a jeho síly na jih Itálie, k Rhegiu. Římskému generálovi se podařilo překazit pokusy otroků o útěk na Sicilíi, i na získání posil odtamtud, a zahájil obléhání jejich pozic.
    Tehdy se ze Španělska vrátily Pompejské legie a byly senátem vyslány, aby pomohly v porážce otroků. Crassus se obával, že ho tato pomoc bude stát zásluhy, a rozhodl se povstání ukončit před jejich příchodem. Spartakus se neúspěšně pokusil s římským vojevůdcem vyjednávat, a část jeho mužů se po selhání vyjednávání pokusila uprchnout na západ. Uprchlíci však byli nemilosrdně pronásledováni a pobiti nebo zajati.
    Tehdy byl zlomen duch a morálka Spartakova vojska. Otroci v malých skupinkách zkoušeli uprchnout, nebo se v sebevražedných útocích vrhali na legionáře. Nakonec Spartakus zavelel k poslednímu odporu, k poslední bitvě, ke které došlo na pravém břehu řeky Sele. Celé své zbylé síly vrhl Spartakus do zoufalého boje s legiemi. A byl na hlavu poražen, s naprostou většinou svých mužů pobitých přímo na bitevním poli. Šest tisíc přeživších povstalců bylo ukřižováno podél cesty z Říma do Capua.
    Osud samotného Spartaka, vůdce povstání, je sporný. Jeho tělo se prý nikdy nenašlo, ale s největší pravděpodobností zemřel se svými muži v bitvě. Nebo možná skončil jako jeden z ukřižovaných, bezejmený a nepoznaný vítěznými Římany.

    Ačkoliv jsou sporné jeho motivy a skutečné pohnutky, stejně jako cíle celé rebelie, stal se Spartakus symbolem boje za svobodu, boje proti útlaku a otroctví, boje proti daleko větší síle a moci za věci, pro které stojí za to zemřít.

    Něco málo letopočtů:
    109 před K. – Spartakus se narodil
    73 před K. – Spartakus a jeho spojenci uprchli ze školy otroků
    71 před K. – Poslední bitva, ve které Spartakus nejspíš padl
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Tak s omluvou (a výmluvou) na totální nedostatek času dnes jedna krátká ruská - patří k těm známějším - na téma, které už tu bylo také nakousnuto:

    Píseň o Olegovi:

    Mocnému knížeti Olegovi dvorní věštěc a čaroděj předpověděl smrt. A aby to nebylo málo, prorokoval mu, že "...zahyneš vinou koně, na kterém jezdíš, a jterého miluješ."
    Jistě, stejně jako většina jiných v podobném případě, rozhodl se i Oleg proti věštbě něco udělat. Nebyl zlý a krutý, a tak místo, aby milého koně prostě zabil, a měl věštbu z krku, poslal koně pryč. O pár let později se dozvěděl, že kůň pošel. A i když ho dlouho neviděl, chtěl se s ním Oleg rozloučit - přeci už mu kůň nemohl uškodit, když byl mrtvý, ne? Jenže na rozdíl od filmů s Terminátorem nás legendy učí, že svůj osud nezměníme, ať budeme dělat cokoliv, a věštba si dojde naplnění, i kdyby na chleba nebylo.
    A tak, zatímco se Oleg (pravda, trochu posměšně) loučil s kostmi svého koně, vyplazila se z prázdné koňské lebky zmije, knížete uštkla, a otrávený kníže onemocněl a skonal. Bezesporu vinou svého koně, že?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Jedním z mýtických stvoření, která se vyskytují ve folkloru více národů po celém světě, je:

    Hromový pták:

    Podle legend kandského kmene Nutka se mu říká Tootooch. Je posledním ze čtyř hromových ptáků, které obelstil a utopil ve velrybu přeměněný bůh Quawteath. Tato legenda má nejspíš co do činění s faktem, že bouře přicházejí nejčastěji ze severu. Quawteath chtěl indiány ušetřit před hněvem hromových ptáků, a protože nejčastěji lovili velryby, proměnil se v jednu z nich. Poté počkal, až do něj hromový pták zasekně drápy dostatečně hluboko, a potopil se.
    Indiáni z kmene Quillayute zase vypráví, že kdysi, když kosatky ještě žily ve sladké vodě, byly právě ony úhlavními nepřáteli hromových ptáků. Po jejich strašlivých střetnutích zůstávaly vyvrácené stromy, zem i hory se otřásaly a obloha duněla neustávajícím hromem, a nakonec kosatky uprchly do moře, aby se hromovým ptákům schovaly.
    Jak jejich jméno napovídá, hromoví ptáci jsou nositeli bouří. Jsou to obrovští dravci, kterí na zádech mohou nést celá jezera vody - a když ji zvrhnou, přichází déšť. Mají dvě hlavy, kterým z očí srší blesky. A tlukot jejich křídel je hromobitím. Některé kmeny věří, že hromový pták je částí Velkého ducha, samotného tvůrce země, moře i oblohy. Podle legend je jeho hnízdem jeskyně vysoko v horách, a pokud je někdo dostatečně pošetilý, aby se pokusil hromového ptáka vyrušit u něj doma, svrhává na něj mocné stvoření obrovské balvany a kusy ledu a sněhové laviny.
    Hromopták je rozšířen od Kanady po Mexiko, a i mnohé jiné národy,například v Africe, Asii, i Austrálii, mají podobné legendy o hromoptácích, hromových ptácích, bouřných ptácích a podobně...
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    FOSSY: A ponaučení: Je jedno, jakých dosahuješ kvalit, ale když nemáš za sebou "strýčka", nemůže to s tebou dopadnout dobře.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Tak, tady máte dalšího slavného a mocného Řeka, dalšího se slavným životem a tragickým koncem.

    Ajax Veliký:

    Říká se, že byl obdařen postavou obří a sošnou, silou, které se jen málokdo vyrovnal, a která se v jeho případě snoubila s jasným rozumem a myslí ve věcech války neobvykle hbitou. Jako chlapec byl – stejně jako většina hrdinů antického Řecka – cvičen kentaurem, dokonce po boku jiného reka snad ještě slavnějšího jména, Achilea. A stejně jako jeho přítel z dětství se účastnil největší z tehdejších válek, války Trojské. Tehdy byl Ajax již králem Salamisu, a proto byl jedním z vůdců Řeků, obléhajících nedobytné město.
    Říká se, že Ajax byl mezi muži druhým hned po Achileovi co se síly, bojové zručnosti a odvahy týká, a rozumem, a dovednostmi taktiky i strategie se mohl měřit se samotným Odyseem. Do boje kráčel Ajax s mocným štítem ze sedmi kravských kůží a bronzu, a také s kopím, kterým nikdo jiný nemohl vládnout. Často také bojoval bok po boku se svým bratrem, Teucerem, nad jiné zručným lučištníkem.
    Je s podivem, že jako jeden z mála klíčových hrdinů, kteří se Trojské války účastnili na obou stranách, právě Ajax neměl jako jediný přízeň žádného z olympských bohů. Tento veliký hrdina, který je však často opomíjen a přehlížen, se dvakrát osobně utkal s Hektorem, největším hrdinou Tróje. Obě střetnutí se odehrála v době, kdy byl Achileus rozhádán s Agamemnonem a neúčastnil se bojů. Poprvé se jednalo o souboj muže proti muži. Ajax a Hektor spolu bojovali celý den, a i když Ajax hned zpočátku Hektora zranil a srazil k zemi, nakonec byl souboj ukončen jako nerozhodný. Tehdy daroval král Ajax Hektorovi skvostný pás, a Hektor daroval svému nepříteli svůj meč. Podruhé se spolu střetli tito dva rekové při útoku, který Hektor vedl na řecké lodě, aby využil Achileovi nepřítomnosti. Král Ajax se svým štítem a kopím skákal prý z lodě na loď a téměř sám odrazil trojskou armádu poté, co Hektora strazil k zemi obrovským balvanem. Ale tehdy zasáhl Apolón, vdechl novou sílu svému chráněnci Hektorovi, a ten poté dokázal Ajaxe odzbrojit a donutit k ústupu.
    Když Hektor později v souboji zabil Patroklea v domnění, že se jedná o Achilea, byl to právě Ajax, kdo spolu s Menelaem zahnal trójany a sebral jim Patrokleovo tělo – i když už nestačili zachránit Achileovu zbroj.
    Ajax dokázal projít celou válkou bez zranění, které by stálo za zmínku.
    Posledním z jeho hrdinských činů byl ten, kdy po smrti Achilea vedl svůj válečný vůz spolu s Odyseem, aby zachránil tělo padlého hrdiny. Achilea zabil šípem Paris (s asistencí Apolóna). Oba králové bojovali ze všech sil a nakonec se jim podařilo zahnat trójany a Achileovo tělo získat, aby jej mohli pohřbít vedle jeho přítele Patroklea. Tehdy však vypukl mezi oběma hrdinnými králi spor o Achileovu zbroj, kovanou samotným Héfaistem na hoře Olympu.
    Dlouho trvala tato pře, kdy rada řeckých králů zvažovala zásluhy obou soupeřících – Ajaxe a Odysea. Nakonec však rada vůdců rozhodla ve prospěch Odysea. Ajax tak byl poprvé poražen, a tato porážka mu přinesla veliké zoufalství a smutek, ale také vztek. V obavě o svého chráněnce prý tehdy zasáhla sama Pallas Athéna. Seslala na Ajaxe šílenství, a když se král rozhodl pomstít to, co cítil jako křivdu a zneuznání svých zásluh ve válce, zastřela jeho zrak.
    Nebohý Ajax tak v domnění, že bojuje s králi a hrdiny, včetně Odysea, kterým se cítil podveden a oklamán, a Agamemnóna, který nespravědlivě rozhodl jeho při, zmasakroval stádo ovcí. Když se pak chrabrému hrdinovi vrátil zdravý rozum, zjistil, že stojí pokryt krví a cáry masa uprostřed rozsekaných ovcí. Ajax si uvědomil, co udělal, a tehdy se rozhodl, že raději zemře vlastní rukou, než by žil dál život v hanbě, kterou na sebe uvrhl.
    Život krále Ajaxe skončil, když nalehl na meč, který dostal darem od Hektora při jejich prvním souboji. A ani po své smrti neodpustil svým bývalým druhům a přátelům, zejména Odyseovi.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    CHARLEZ: Tam tu legendu ještě prasí poměrně snesitelně :)))
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    A teď tu pro vás mám kanadskou lochnesku:

    Ogopogo:

    Existuje celá řada mořských a jezerních potvor, o kterých existuje bezpočet příběhů a legend. Nejznámější je právě skotská Nessie. Ale dnes bych se podíval na jinou, skoro stejně populární, i když daleko méně známou – Ogopogo.
    Indiánská legenda (lidu Salish) vypráví o muži, který ze závisti, nebo snad ze žárlivosti, zavraždil respektovaného místního stařešinu známého jako „Starý Kan-He-Kan“ a to právě u jezera Okanagan. Indiánští bohové vraha za trest proměnili ve vodního hada, v nestvůru odsouzenou navždy žít na místě svého zločinu. Indiáni tehdy přejmenovali jezero a obludě dali jméno „N´ha-A-Itk“. Po mnoha a mnoha letech se jméno, které může znamenat posvátného tvora, vodního boha nebo vodního démona, změnilo podle slov jedné veselé písně (kde se mimo jiné zpívá, že jeho matkou byla škvořice a jeho otcem velryba) na Ogopogo.
    První spatření Ogopogo bílým člověkem (přinejmenším takovým, o kterém je nějaký záznam), je datováno do roku 1870 a připisuje se paní Allison. Ovšem vypráví se také příběh o Johnu MacDougalovi z roku 1860, který přes jezero plavíval koně. Vždycky dával nějaké malé zvíře jako oběť pro Ogopogo, aby si zajistil bezpečnou cestu. Jednoho dne ale zapoměl. Jel ve své kanoi, za kterou měl uvázány koně, když tu jeho zvířata začala jedno po druhém mizet pod hladinu jezera. MacDougal rychle vytáhl nůž, odřízl provaz, na kterém vedl koně, a – podle svého přesvědčení s rozlícenou obludou za zády – pádloval urychleně do bezpečí (je samozřejmě otázkou, zda by sytý Ogopogo poté, co sežral několik koní, vůbec stál o dezert).
    Každopádně by měl být Ogopogo nejspíš podobný mořskému hadu, podle kryptozooloků by se mohlo jednat i o basilosaura, a jeho délka je uváděna mezi šesti a patnácti metry. V okolí jezera Okanagan je velmi populární, možná i proto, že případy, kdy byl spatřen, se počítají na desítky, možná i stovky, a někdy se jednalo o desítky svědků naráz. Někdy byl viděn blíže ke břehu, někdy dále, někdy lidé dokonce viděli obludy dvě.
    Nicméně – stejně jako u skotské sestřenky Nessie – neexistuje důkaz o tom, že by Ogopogo byl skutečný. Fotografie a videozáznamy jsou rozmazané, nekvalitní a neprůkazné (možná to je Ogopogo, navždycky pykající za hřích vraždy, možná je to kláda ve vodě). A jako obvykle, nic z toho nevadí a legenda žije a vzkvétá dál :)
    CHARLEZ
    CHARLEZ --- ---
    FOSSY: akroat se priznam ze ji znam jen z Le pacte des loups
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    KID_MCHUTT: Ech... :)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    CHARLEZ: Přesně ta :)

    Podrobněji zde:FOSSY:
    CHARLEZ
    CHARLEZ --- ---
    CHARLEZ: Beast of Gevau....cosi
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    FOSSY: Ilsa? :)
    CHARLEZ
    CHARLEZ --- ---
    FOSSY: Bestie?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Dobrá, takže to druhé "zlatíčko" FOSSY: , upír, který má podle některých verzí železné zuby a visíce na stromě chytá oběti háky svých nohou, je asasabonsam (asasabonsan, assassabonsam,...).

    A jedna celkem snadná hádanka na odvedení pozornosti od toho, že je zase pondělí a navíc se hnusně ochladilo:

    Je celá řada slavných vlků. Nejslavnější je asi Fenris. Pak tu máme třeba vlčici, která odkojila Romula a Rema. Krále Lykáona jako prvního vlkodlaka (podle Řeků), a tak dále a tak dále. A jeden takový řádil ve Francii a dlouhá léta děsil a terorizoval venkovany. Několikrát byl prý údajně zabit, ale po přestávce vždy začal řádit znovu. Tímto vlkem byl ...?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    GORGLIN: Obaifo (obayfo, obajifo...). Ano, teké se o nich někdy mluví jako o smrtelných čarodějnicích, jejichž astrální projekce vyráží po nocích upíjet spícím obětem sílu... Tato verze se rozšířila prakticky do celého světa.

    Ale to je jen jeden ze dvou :)
    GORGLIN
    GORGLIN --- ---
    V Africe byl nějaký ten Obafio a většinou to byli ženy, ne?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    A jedna hádanečka na rozcvičení zatuhlých závitů:

    Afričané mají ve svých legendách zvláštní druh upíra, značně specifický ve dvou záležitostech: přes jinak lidský zjev mají misto nohou háky, a loví zavěšeni na stromech právě pomocí těchto háků.

    Afričané také mají ve svých příbězích druh upíra, který je nejspíš většinou nehmotný, dokáže posedávat lidi i zvířata (a jejich těla využít k útoku na oběti a pití krve, zatímco bez těla parazituje na životní síle, energii).

    Jména těchto dvou krvelačných bestií?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Omlouvám se, v nedostatku času zase jen jedna krátká, tentokrát z Orientu: Zabiják démonů

    Tato legenda je také jednou z těch, které přináší optimismus a naději lidem v boji proti silám temnoty. Vypráví o oddaném, ale ne úplně chytrém studentovi medicíny v Číně jménem Zhongkui (u Japonců Shoki), který neuspěl u zkoušek. Toto selhání způsobilo nešťastnému studentovi takové zoufalství a černou beznaděj, že spáchal sebevraždu. Když se o tomto činu neslýchané oddanosti cíli doslechl císař Xuanzong (u Japonců Genso), přiřkl nebožákovi titul lékaře posmrtně (jiná verze však vypráví, že císař sám onemocněl, a tehdy se mu ve snu zjevil duch Zhongkui a v hrozném boji porazil démona, který otrávil císaře a způsobil jeho chorobu, a císař přiřkl čestný titul duchovi za odměnu). Duch, nyní s čestným titulem Doktor ze Zhongnanshanu (u Japonců Shunanzan-no-Shinshi), z vděčnosti přislíbil, že bude říši chránit před démony a zlými duchy. A tak se i stalo a Zhongkui (Shoki) se stal součástí panteonu. Svátek tohoto bůžka, který se přestěhoval v šestém nebo sedmém století z Číny do Japonska (respektive rozšířil se), je pátého dne pátého měsíce, kdy je zlých duchů nejvíc. Tehdy jsou všude vyvěšovány jeho podobizny, které mají chránit domy i jejich obyvatele. Kdysi býval tento Zabiják démonů jedním z nejčastěji zobrazovaných a zpodobňovaných malých bohů – s divokým plnovousem, přísným, rozlobeným nebo zuřivým obličejem, v klobouku a vždy s mečem (pravda, různého tvaru, délky a velikosti, ale nepostradatelným). Dnes už je prakticky zapomenut, i když třeba v japonském Kyotu jeho symboly stále zdobí některé střechy, aby obyvatele chránila síla démonobijce proti zlu a neštěstí.
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    Když už jsme u těch dohadů a fabulací, nevzpomenete si někdo, čí byla úvaha o možném perském původu velkomoravanů (tedy že se velkomoravská kultura formovala pod vlivem větší skupiny exulantů z Persie) dokládaná i některými změnami v umění a péřovou ozdobou na hlavě velkomoravského a později českého knížete? Hypotézu si pamatuji, ale autor se mi vykouřil z hlavy... (Nemohl bych být druid. Ne to, co je zapáno, ale to, co je zapamatováno, je pro mne do pár let ztraceno...)
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    MARA_JADE: Pravda, nemám Charváta tak dobře načteného (matně se mi něco vybavuje...). Napravím. Jako že kdyby tvrdil, že to bylo typově podobné božstvo, tak s tím nemám nejmenší problém, ale ta identičnost se mi už zdá jako hodně odvážné tvrzení... (Skoro jako somári ze Sumeru.;)) Ale pokud by něco fakt zajímavého našel... Docela jsi mne navnadila. ;)
    MARA_JADE
    MARA_JADE --- ---
    MARA_JADE: v praxi z něj prostě zůstalo zkomolený jméno a idea boha slunce a smlouvy. to bude dost možná asi tak všechno.
    MARA_JADE
    MARA_JADE --- ---
    ALDARION: Prej si ho přinesli při stěhování národů. (Přeci jen při tom, jak se ty gentilní skupinky mezi sebou míchaly, mohl se někde ujmout jako nosná myšlenka. Ale to mě teď prostě napadlo pro jeho obhajobu.) Článek se konati nebude, já téhle době upřímně nerozumím. Můžeš se zeptat Charváta, případně přečíst nějakou jeho knížku. :-) Dost si za tím stojí. Většina historiků ho za to chce sežrat. Mně ta myšlenka zaujala, ale hodnotit si ji nedovolím, jelikož se k tomu necítím být povolaná ani trochu.
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    MARA_JADE: Já vím, že jsem škarohlíd, ale ke větě - Stal se symbolem pro boha Mithru, který byl už této době a geografické oblasti označován krátce "Mir". - bych si představoval nějaký pěkný článek, který by to vysvětloval... Protože takhle mi buď něco hodně významného uniká, nebo... No, Mithra je moc pěkný indo-perský bůh, ale Čechy se mi zdají už docela dost z ruky. Jsou všichni indoevropané odsouzeni k Mithrovi-Varunovi coby reprezentaci vlády, protože Dumézil? ;)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    No vida, jak to tady Mithra rozhýbal :)))
    MARA_JADE
    MARA_JADE --- ---
    FOSSY:
    A co říká na aplikaci Mithry v českém prostředí Charvát:

    Na ostrohu nad Vltavou se sekupili reprezentanti kmene, kteří vyhlašovali vlastní stát. Stalo se tak prostřednictvím obřadu v sakrálním centru (na západě ostrohu), kde byli vzýváni bohové. Na východě ostrohu byl naopak vztyčen balvan, který měl společně se sakrálním centrem představovat určitou osu světa, a měl být znakem svrchovanosti nad českou zemí. Stal se symbolem pro boha Mithru, který byl už této době a geografické oblasti označován krátce "Mir". Nastolování panovníka (možná spíše náčelníka) na onen stolec probíhalo prostřednictvím magického rituálního obřadu, na který se ale postupně pozapomínalo...
    V 80. letech 9. století se obřadu znovu "ujali" Bohemi, se svým elitním rodem - Přemyslovci. V sakrálním centru ostrohu vybudovali elitní pohřebiště, na východě ponechali kamenný trůn, knížecí stolec. Dlouho bránili vzniku křesťanského kostela v této oblasti. Zkazil jim to až Sv. Václav, který zbudoval kostel tak, že stolec stál v jeho stínu - tím Václav "přemáhá a podrobuje" Mira a činí z něj "mir svatého Václava".
    Na nového knížete, který usedá na stolec, tento mir sv. Václava přechází - sídlí v jeho pravé ruce (a to až do vlády Václava II., kdy se kamenný stolec už nepoužívá). "Pax sancti Wenceslavi in manus" je výsostným znakem českého knížete. Aby byl kníže právoplatným knížetem, musí: a) pocházet z přemyslovské krve, b) být nastolen na tomto stolci.
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    FOSSY: Á, známý íránský řezník! (Hanlivé pojmenování, které si vysloužil svou klasickou ikonografií. Řekové opravdu neměli rádi nic, co přichází z Persie. V celém pevninském Řecku se taky našla snad jen dvě mithraea.)
    Coby sluneční oko, Pravda a Světlo Ahury Mazdy vyvádí taky docela výjmečné činy - a nakonec, i v krajích, které o něm nikdy neslyšely, je uctíván sám.

    Rodí se ze skály, z níž nechá vytrysknout pramen. Nechá zazelenat pustinu. Po nerozhodném boji se Sluncem se sám stává Neporazitelným Sluncem (Soli Invicto Mithrae). A každý rok zabije Býka. Překoná Ahrimanovy štíří a hadí démony, roznese kusy Býka po světě a nechá z nich vzniknout nový život...

    Jeo vojáci se scházejí v podzemní svatyni, mithraeu (byl to Zarathuštra, kdo jako první zasvětil svěží a prameny zavlažovanou jeskyni v perských horách Mithrovu kultu), zdobené mnoha výjevy: Mithra se vynořuje ze skály, v jedné ruce nůž, v druhé zářící pochodeň. Nebo leze z balvanu, v jedné ruce zeměkouli, v druhé ruce zvěrokruh, pozorován havranem, hadem a psem. Mithra (provázený Erótem a Attidem) v jeskyni drží za roh býka a v druhé ruce velký řeznický nůž, k býkovy se plazí had a štír, ale ověnčený býk trpělivě drží. (Napadlo mne, že by možná bylo případnější oslavovat býka, který se trpně nechal obětovat pro dobro všech, než chlapa s nožem co byl zrovna k dispozici - ale ono to vlastně vzápětí přišlo s jiným zvířetem.;)) Čtyřruký či čtyřkřídlý bůh se lví hlavou, obtáčený hadem, drží klíče (je to Mithra, nebo Ahríman? Babo raď!) A spousta maskovaných chlapíků na hostině, které předsedá Mithra se Solem Invictem.

    Stát se Mithrovým vojákem mohou pouze muži, kteří projdou očistným ponořením do vody. Ti pak v mithraeu při posvátné hostině lámou chléb a pijí víno. Největší Mithrova slavnost se koná o zimním slunovratu. (A komu se to zdá nějaké povědomé, může se odebrat k tomu asi metráku článků a knih napsanému vědci, kterým se to zdálo víc než povědomé...;)) Takhle to tedy vypadá jasně. Ale často se také hodovalo na kůži stažené z býka a kolem mithraeí se našla spousta kostí obětovaných (a snědených) zvířat, takže svěceným chlebem se spíš zajídalo. ;) Otec a Sluncoběh (nejvyšší a druhý nejvyšší zasvěcenec) předsedají hostině a rozdílejí pečeni, opékanou na tyčích nad ohněm planoucím na oltáři. Havrani (ano, správně, nejnižší úrovně zasvěcení;)) roznášejí porce jídla a nápoj (víno smíšené s vodou, nebo krví zachytávané oběti?)

    Zasvěcenci procházejí sedmi branami, sedmi stupni kultu (a pak že je intelektuální pirátství záležitostí moderní doby, pomyslí si člověk znalý zednářů a spol.)...

    Omlouvám se za zmatečnost a prasopis, raději budu pokračovat, až se pořádně vyspím... ;)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    A ještě bych rád představil jednoho z bohů, o kterých není moc slyšet, ale který si podle mě zaslouží pozornost:

    Mithra:

    U Peršanů byl tenhle bůh, latinsky Mithras a řecky Mithrés totéž, co hinduistický Mitra. Peršané si ho převzali z indického modelu. Mithra byl uctíván na velkém území perské říše jako zosobnění životodárné síly tepla a světla, a aby toho neměl málo, byl taky bohem pravdy, zákona a řádu.
    Avesta ho popisuje jako boha tisíce uší a desetitisíce očí, jenž nikdy nespí. Jezdil na voze taženém bělouši, a spolu s Sraošou a Rašnou vykonával soud u mostu Činvat, brány do podsvětí.
    Dualistický zoroastrismus Mithru poněkud ponížil a nechal ho jen jako zosobnění pravdy.
    Pro svou roli jednoho z hlavních pomocníků Ahury Mazdy byl Mithra uctíván spíš jako jeho součást, než samostatně. A stejně jako u Ahury Mazdy byl jeho hlavním soupeřem Ahriman, známí jako Angra Mainju, zosobnění temnoty, zla a lží.

    Mithra je jednou z těch kladných sil, aby se nám to tady nehemžilo jen potvorami a příšerami :)))
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Seznamte se prosím se způsobem, kterým si s nepřáteli vyřizují nevyrovnané účty šamani v jižní Africe:

    Tokološ:

    Podle lidových legend je Tokološ malý, nesmírně zlomyslný skřet. Někdy je považován za samostatný druh strašidla, který si sám o sobě vybírá své oběti (nebo se nechá přesvědčit, aby si na někom "smlsnul"), jindy se jedná o tvory, které šamani tvoří z mrtvol, aby se za ně mstili lidem. V každém případě se jedná o celkem nehezkou a rozhodně extrémně nepříjemnou směs gremlina, poltergeista, raracha, zombie, skřeta a démona.
    Tokološ je sice velký jen asi jako pěti nebo šestileté dítě, ale na svou velikost dokáže napáchat strašlivou škodu, a to zejména na majetku. Jedním z hlavních problémů s Tokološem je, že ho může vidět právě jen jeho vybraná oběť. Což může oběť přivést do značných potíží s vysvětlováním Tokološových skutků... Na druhou stranu je Tokološ tak ošklivý, že je to možná jedině dobře. (Tam, kde je Tokološ nemrtvý výtvor šamana, tam má podle vyprávění jen prázdné jámy místo očí a díru v hlavě, kde šaman žhavým pohrabáčem vyškrábal mozek mrtvoly.)
    Říká se, že Tokološ nemá rád oblé tvary, což byl důvod, proč si domorodci stavěli kulaté chýše. Obvykle na Tokološe zabírají běžné ochrany proti zlu a kletbě, ale šaman ho muže vybavit dodatečnou odolností proti nim.

    Dodnes je jednou z běžných dekorací ebenová soška Tokološe. Pokud je darována dobrému člověku, nosí mu prý štěstí. Pokud ale dostane sochu Tokološe zlý člověk, říká se, že jednoho dne se rozhýbe, ožije, a Tokološ provinilci vrátí všechny jeho skutky - mnohonásobně.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam