• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VON_GILOTINErecenze a kritiky aktualnich (i neaktualnich) filmu
    DYLER
    DYLER --- ---
    Čtyři slunce, 2012

    Ač by se někomu mohlo zdát, že Bohdan Sláma ušel od svého jedenáct let starého debutu Divoké včely pěkný kus cesty, není tomu docela tak. Jeho rukopis se za ta léta samozřejmě upevňoval, posledním snímkem Čtyři slunce však zároveň potvrdil, že by měl konečně zkusit něco jiného. Žánrově si je zřejmě jistý v kramflecích, nicméně je vidět, že ačkoli i Čtyři slunce jsou o obyčejných lidech, kteří si dělají chtě i nechtě domácí pekla, vyústěním filmu, jenž měl premiéru na Redfordově Sundance festivalu, názorně ukázal, co dělat, když si režisér neví rady. Nebo ví?

    Sláma točí tytéž věci stále dokola, jen v trochu jiném podání a s jinými herci. Pokud byste čekali Aňu Geislerovou, čekali byste správně. Škatulka utrápených záletnic u ní ale prostě funguje. Obsazení Jiřího Mádla? Je fakt, že ve Venkovském učiteli hrál Vojtěch Kotek. Na rozdíl od něj se všák Mádl hrát už celkem naučil a věřím, že právě Sláma na tom má svůj podíl (scéna z úřadu práce). A jestli se těšíte na Pavla Lišku, budete zklamáni – tentokráte jej (a lépe, ještě o fous civilněji) zastupuje Jaroslav Plesl, který si kvůli tomu dokonce nechal narůst plnovous. Buď, aby vypadal jako Liška nebo Sláma.

    A tady se vracím k tomu konci. Celý příběh je tím svým způsobem shozený, otázka je, zda schválně či nikoliv. Ono to svůj podtext má, jen jestli k dobru věci. Sláma je z ranku režisérů, který na plátno nedá "nic pro nic za nic", s lehce kontroverzním přijetím ale musel počítat. Možností je vícero. Chci se ubránit spoilerům, tak budu jen opatrně spekulovat.

    - Vénu (Marek Šácha) vysvobodil na svůj úkor Karel (Karel Roden hraje Hlídače č. 47 s virgulí)

    - Mistr (Vladimír Merta) byl Smrt

    - Sláma se dal na terapii

    - Všichni byli zhulení Járovou (Plesl) trávou

    - Konec byl reálný, vše ostatní sen (a prequel k novému pokračování Dallasu)

    - Sláma se zbláznil a zahazardoval s divákovými sympatiemi

    Nehodlám vám samozřejmě pitomě radit, ať z kina odcházíte pět minut před koncem, neb se jinak připravíte o zahloubanost či nasranost po zbytek dne. Spíš tím chci naznačit, že tyhle závěry by se neměly točit jen tak z plezíru, tedy pokud nejste Vít Olmer (snové rané kapitalistické výjevy s mobilními telefony z Playgirls I). Jestliže si Sláma neví rady, nemá smysl, aby diváka provokoval, když to není schopen dovysvětlit. Ať proboha nikdo neříká, že je to český Lars von Trier, z něhož takový pocit prostě nemáte.
    DYLER
    DYLER --- ---
    Třetí Bastardi už se nebojí být otevřeně rasističtí | Dělníci kultury - Respekt.iHNed.cz
    http://respekt.ihned.cz/delnici-kultury/c1-56197210-treti-bastardi-uz-se-neboji-byt-otevrene-rasisticti
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    no, tak prometheus je peknej pruser. Doslova -- je vizualne na co koukat, ale zapletka, logicka ucelenost, pokusy o presahy, atmosfera a propracovanost postav se s alienem naprosto neda srovnat. Proste hloupouckej film z tunou drahejch efektu. Bijak, nic vic.
    DYLER
    DYLER --- ---
    Konečně jeden normální český trailer.

    DONT STOP - oficiální trailer - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=j5gyVexsHJ8
    HRKY
    HRKY --- ---
    DYLER: Pro me je Bruno naprosto genialni mystifikacni pseudodokument - clovek si pri sledovani skutecne kolikrat pripada trapne, blbe, ujete, ale ne tim ze je to blbe natoceny ale protoze tou sou naprosto ujety sceny viz ta zaverecna v ringu....film je mozna trochu dlouhej a misty skoro nudnej, ale o to vic jsem se nasmal pro me 85% ne 56 jako na csfd!
    DYLER
    DYLER --- ---
    Ano!

    FFFILM: Recenze: Diktátor [The Dictator] - 90%
    http://www.fffilm.name/2012/05/recenze-diktator-dictator-90.html
    DYLER
    DYLER --- ---
    Z toho si pamatuju snad jen to, že Zedníčka někdo po letech donutil oholit.
    NICKSEKACMAGOR
    NICKSEKACMAGOR --- ---
    zmiňoval jsem ten Kousek nebe.
    DYLER
    DYLER --- ---
    Tak si vezmi, co Nikolaev natočil. Eden - dva policajti, jeden z nich na vozíku, vyšetřují případy z Prahy. Z toho nuda přímo číší, tohle by dobře nenatočil ani Scorsese. Proč bychom se netopili - fajn téma pro televizní film, ale proč seriál, v němž x dílů jedou lidé na vodě a nemají si co říct?! Dalo by se pokračovat.
    NICKSEKACMAGOR
    NICKSEKACMAGOR --- ---
    DYLER: žádná látka není nudná. Nudné může být jen zpracování. Zahraniční přesah může mít cokoli co se týká člověka či jeho světa.
    DYLER
    DYLER --- ---
    Pojem český velkofilm (a to ještě nadto většinou poplatný) sám o sobě fungoval max. právě za Vávry, resp. Vláčila. Nikdo jiný tady s tak obří produkcí, komparzem a davovými scénami nikdy nepracoval a dlouho pracovat nebude. Tmavomodrý svět se rozhodně za velkofilm pokládat nedá. Natočili to s dvěma letadly, dvěma zahraničními herci a rozpočtem, za které tu zahraniční produkce běžně natáčí reklamu. Scéna, kdy vybouchly dva vozy vlaku, stála tolik, co Kolja, což sice mladej Svěrák považoval za nutnost, ale v podstatě to bylo jen lomené přes koleno kvůli PR. Pouštět se do tak nudné látky, jako je Cyril a Metoděj, může jen blázen. Kor vezmeme-li v potaz, jak mizerně na tom česká kinematografie s návštěvností je. Zahraniční přesah to taky moc velký nemá, návratnost tudíž mizivá. A Milan Bahúl v obsazení? Světe - boj se.
    NICKSEKACMAGOR
    NICKSEKACMAGOR --- ---
    HEROLD:
    DYLER: jo jo, děkuji, mě právě zajímalo rozvedení toho názoru.

    Děkuji za odpovědi. Nechci to nijak hájit. Režisér je to jeden z těch slabších avšak rád bych zde vyzdvihl jeho film Kousek nebe (2004)!
    Ale i televizní tvorba je tvorba filmová a v České televizi vzniklo mnoho dobrých televizních filmů. Velmi dobrých.
    MAESTRO_MLK
    MAESTRO_MLK --- ---
    HEROLD: a co markéta lazarová ...to není český velkofilm? Jan Hus taky ne ? Novější kousky bývají mnohem víc klišé (Tmavomodrý Svět, Tobruk) i když to je otázka, Lazarová je taky plná klišé, jen už zapadala prachem z pár desítek let a stala se klasikou...každopádně ale soudím, že český velko-film nemusí být nutně nonsens nebo mýtus...
    HEROLD
    HEROLD --- ---
    NICKSEKACMAGOR: když už se tu pouštíme do recenzování propagačních materiálů, nelze než se zasmát.. nejen že je to děsná nuda, tudíž nesplňuje podle mého názoru účel, ale navíc to smrdí televizní produkcí na sto honů a nedokážu si představit, že by to ve finálové podobě mohlo dostat jiný rozměr.. prostě nikolaev natočí další jménem krále, akorát do toho půjde víc peněz, takže to možná bude delší a bude tam větší kompars.. trochu sem doufal, že by mě mohl překvapit, ale po téhle útrpné ukázce zahazuji veškeré naděje.. není nic jako český velkofilm a mám pocit, že dlouho ještě nebude, pokud vůbec někdy.. ha a teď sem přenesl debatu úplně na maximální hranici tohoto klubu, takže doufám, že můj chorý výžblept V_G smaže.. předem díky..
    DYLER
    DYLER --- ---
    Vzhledem k tomu, ze mi filmy Polednakove evokuji presne totez, vc. Kotvy u privozu, pro niz mam alespon minimalni slabost, stoji za to precist noveho Filu:

    Marie Poledňáková (v tom) lítá jako ďáblice | Dělníci kultury - Respekt.iHNed.cz
    http://respekt.ihned.cz/delnici-kultury-fila/c1-55796810-marie-polednakova-v-tom-lita-jako-dablice
    DYLER
    DYLER --- ---
    NICKSEKACMAGOR: Videl jsem od Nikolaeva Lidice, predpokladam, ze tohle bude jeste o fous vetsi spektakl. Na velkofilm je to nametove pritazeny za vlasy, pripomina mi to snahu takhle udelat blockbuster z Knezny Libuse, v niz nakonec neco anglicky sislal Pavel Kriz... Proste k projektum tohoto typu jsem opatrny, nehlede k tomu, ze to skonci podobne. Kdo na takovy film pujde? Pripomina mi to pokus o obnoveni vysilani pro zakladni skoly.
    NICKSEKACMAGOR
    NICKSEKACMAGOR --- ---
    DYLER: myslíš to posměšně? Dle mého názoru to vypadá na dobré herecké obsazení a možná i další plusy. Samozřejmě co soudit z trileru. Ale co ti na tom nesedí?
    DYLER
    DYLER --- ---
    LOL

    VIDEO: Podívejte se, jak se rodí velkofilm o Cyrilu a Metodějovi - iDNES.cz
    http://kultura.idnes.cz/cyril-a-metodej-film-nikolaev-dj3-/filmvideo.aspx?c=A120429_125848_filmvideo_ptk
    DYLER
    DYLER --- ---
    Okresní přebor: Poslední zápas Pepika Hnátka, 2012

    Co čumíš? Ne, ještě si nemyslím, že by Miroslava Krobota, původně divadelního režiséra, bylo všude plno jako Karla Rodena. Ano, myslím si, že herectví Miroslava Krobota je přeceňované daleko více, než herectví Karla Rodena. Ale pojďme úplně na začátek, kdy se TV Nova rozhodla, že k obrazovkám přiková trochu jinou masu, než tu, pro kterou léta točí Ulici či Ordinaci. Jan Prušinovský a Petr Kolečko ji tehdy nabídli látku, kterou si „vypůjčili“ z pozapomenutého televizního filmu Karla Kachyni Kožené slunce.

    A vznikl Okresní přebor, v němž se parta chlápků rozdílných povah pachtí za vítězstvím v… okresním přeboru. Nova ho kvůli krizi chvíli sušila v archivu a pak šla s pravdou ven. Bylo to jiné jak formou vyprávění, s čímž šla ruku v roce stopáž, tak hereckými výkony a v neposlední řadě se seriál nespoléhal jen na papundeklové interiéry. Pánové si s některými díly poradili lépe, s jinými zase hůře, tak to bývá, ale faktem je, že za poslední dekádu se rozhodně jednalo o nadprůměrný projekt. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se Okresní přebor, jenž si vybudoval solidní fanouškovskou základnu, dočká pokračování ať už televizní či celovečerní formou.

    Producenti, kteří správně zavětřili šustění bankovek, se rozhodli pro tu druhou možnost. Udělali správně, jen to nedotáhli úplně do konce. Okresní přebor: Poslední zápas Pepika Hnátka je film, který na plátně působí jako dvouhodinová televize. Střídá se v něm, a teď to schválně přeženu, asi pět lokací, zbytek vyplňují obrazy na vycházející slunce alá Slunce, seno…, sekání kombajnů nebo statické záběry na kolotoče. Nebojím se, že by to drtivé většině diváků nestačilo ke spokojenosti, ale po shlédnutí celého příběhu je vám jasné, že dramaturgové si holt moc práce nedali.

    Hnátek je magor. Je to fotbalový fanatik, zarytý Sparťan a agresor. Okolo toho se vlastně celý filmový Okresní přebor točí a leckdy to je pokoukaná jako z jiné planety. Chápu, že Prušinovský s Kolečkem útočí na bránici lidem odkojených na českých komediálních stupiditách posledních dvaceti let (což hezky dokazovalo publikum, s nímž jsme na Floře seděli; stejnou měrou se smáli i u traileru na Líbáš jako ďábel), ale podbízet se lacinými fórky typu natírání plotu nebo absolutními přitaženostmi jako nefungující světla na přejezdu či eskapády v IKEMu, je trochu moc. Beru v potaz, že se jedná o komedii, i když je to ve své podstatě celkem smutný film o české povaze (zároveň se ale straním takových úvah, že je to výborná sociologická sonda), ale zůstat někdy nohama na zemi znamená víc než z obyčejného filmu dělat crazy šaškárnu.

    Postavit film na Hnátkovi (Miroslav Krobot) bylo docela chytré, je to vlastně prequel k seriálu, který leccos vysvětlí (třeba Kikinčukův vztah ke gamblerství), zároveň tak trochu škoda, že větší prostor nedostal Ondřej Vetchý (krásně zahraná dětinská kurva), David Novotný (výborný nahrávač) nebo Norbert Lichý (proč tenhle Thálií ověnčený chlápek ještě nedostal nějakou hlavní roli?).

    Stejně tak se celý film mohl točit okolo kolotočářů. Krobot by mohl hrát třeba nějakého echt světského cikána. Zápletka Okresního přeboru je nahraditelná jakoukoliv jinou, neřku-li lepší. Postavit celý film na cenění zubů Jaroslava Plesla, bavil bych se dvakrát tolik, než trnout, co ze sebe zase vydoluje toporný Luděk Sobota (nevím, jestli to byl jen můj dojem, ale ve filmu je x-krát horší než v seriálu). Taky je škoda, že si autoři vyplýtvali munici s koučem Ivana Trojana nebo s úplatným sudím Martina Pechláta.

    Prušinovský je ale jinak zručný. Smysl pro cit ukázal už ve svém debutu František je děvkář, proti čemuž byl první film Martina Dolenského Chyťte doktora naprostým brakem hodným zostuzení. Umí nasát atmosféru, pracovat s herci (byť některé výkony trochu vybočovaly z řady, viz. fotbalová kabina), vtip vypointovat... ale stejně je to jen taková lepší povídka z Bakalářů. V českém podprůměru to i tak samozřejmě bohatě stačí na pomyslnou špici, jenže proč bychom měli pořád něco českého srovnávat s něčím jiným českým? Já chci plnohodnotnou komedii, klidně návrat ke staré škole. Tohle je tak na půli cesty.

    PS: Proč si autoři dělají plakátem a podtitulem srandu z hollywoodských blockbusterů, když to ve filmu nemá vůbec žádnou relfexi? Haha.
    DYLER
    DYLER --- ---
    Zároveň je ale pro českou povahu nesmírně typické, že tak úspěšným stává film, v němž se vlastně říká, že veškerý veřejný život a typické cíle většiny lidí jsou pouhý okresní přebor; že tu – alespoň v tom, co chceme vidět nejvíce (a koho si třeba i volíme v politice) – nikdo ani nechce hrát první ligu.

    Okresní přebor hraje 1. ligu | Dělníci kultury - Respekt.iHNed.cz
    http://respekt.ihned.cz/delnici-kultury/c1-55296360-okresni-prebor-hraje-1-ligu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam