Čtyři slunce, 2012
Ač by se někomu mohlo zdát, že Bohdan Sláma ušel od svého jedenáct let starého debutu Divoké včely pěkný kus cesty, není tomu docela tak. Jeho rukopis se za ta léta samozřejmě upevňoval, posledním snímkem Čtyři slunce však zároveň potvrdil, že by měl konečně zkusit něco jiného. Žánrově si je zřejmě jistý v kramflecích, nicméně je vidět, že ačkoli i Čtyři slunce jsou o obyčejných lidech, kteří si dělají chtě i nechtě domácí pekla, vyústěním filmu, jenž měl premiéru na Redfordově Sundance festivalu, názorně ukázal, co dělat, když si režisér neví rady. Nebo ví?
Sláma točí tytéž věci stále dokola, jen v trochu jiném podání a s jinými herci. Pokud byste čekali Aňu Geislerovou, čekali byste správně. Škatulka utrápených záletnic u ní ale prostě funguje. Obsazení Jiřího Mádla? Je fakt, že ve Venkovském učiteli hrál Vojtěch Kotek. Na rozdíl od něj se všák Mádl hrát už celkem naučil a věřím, že právě Sláma na tom má svůj podíl (scéna z úřadu práce). A jestli se těšíte na Pavla Lišku, budete zklamáni – tentokráte jej (a lépe, ještě o fous civilněji) zastupuje Jaroslav Plesl, který si kvůli tomu dokonce nechal narůst plnovous. Buď, aby vypadal jako Liška nebo Sláma.
A tady se vracím k tomu konci. Celý příběh je tím svým způsobem shozený, otázka je, zda schválně či nikoliv. Ono to svůj podtext má, jen jestli k dobru věci. Sláma je z ranku režisérů, který na plátno nedá "nic pro nic za nic", s lehce kontroverzním přijetím ale musel počítat. Možností je vícero. Chci se ubránit spoilerům, tak budu jen opatrně spekulovat.
- Vénu (Marek Šácha) vysvobodil na svůj úkor Karel (Karel Roden hraje Hlídače č. 47 s virgulí)
- Mistr (Vladimír Merta) byl Smrt
- Sláma se dal na terapii
- Všichni byli zhulení Járovou (Plesl) trávou
- Konec byl reálný, vše ostatní sen (a prequel k novému pokračování Dallasu)
- Sláma se zbláznil a zahazardoval s divákovými sympatiemi
Nehodlám vám samozřejmě pitomě radit, ať z kina odcházíte pět minut před koncem, neb se jinak připravíte o zahloubanost či nasranost po zbytek dne. Spíš tím chci naznačit, že tyhle závěry by se neměly točit jen tak z plezíru, tedy pokud nejste Vít Olmer (snové rané kapitalistické výjevy s mobilními telefony z Playgirls I). Jestliže si Sláma neví rady, nemá smysl, aby diváka provokoval, když to není schopen dovysvětlit. Ať proboha nikdo neříká, že je to český Lars von Trier, z něhož takový pocit prostě nemáte.