DARJEEL AIM_FREEMAN: studuju tu uz par mesicu ajurvedu u doktora, kterej je navic i jogin a dozvedel jsem se (a v praxi overil) nasledujici moudra:
neni az tak podstatny, CO clovek ji, jako JAK a KDY to ji. travici ohen (agni) si dokaze poradit s cimkoliv, kdyz ho ovsem clovek nezhasi. realne to znamena, ze jim jenom ve chvili kdy mam opravdovej hlad, ne ve chvili kdy si myslim ze bych mel jist (to je dost zasadni). opravdovej hlad se pozna tak, ze jsem nabitej, mam zbystreny smysly a kruci mi v brise. oproti tomu existuje este mentalni hlad/prazdnota/unava, kdy si clovek rika ze by mel jist, protoze je nejakej unavenej (nebo smutnej nebo nasranej) - to ale neni chvile, kdy je telo schopny neco stravit, prave naopak. u me to vychazi vetsinou na dve jidla denne - obed a veceri. kdyz jim v jakoukoliv jinou chvili, zaludek na to neni pripravenej a nestravi jidlo dokonale, tzn zustanou po nem skodliviny, ktery zpusobej ze jsem pak unavenej a malatnej. jim jenom tolik, abych nemel pocit plnyho zaludku. kdyz mam pocit ze mam plny bricho, uz jsem mel davno prestat. kdyz tohle dodrzuju, tak zaprve daleko lip funguju, zadruhe mam porad lehky telo i hlavu a nejsem malatnej.
druha podstatna vec je piti. vsechny poucky o tom, kolik by toho mel clovek pres den vypit jsou podle ajurvedy nesmysl. telo neni hloupy, takze si rekne kdy ma zizen. pred jidlem ani behem jidla nepiju vubec (redi to zaludecni stavy a traveni je pak pomalejsi), po jidle trochu. v mezicase kdyz mam zizen, nikdy nepiju kdyz ji nemam.
treti podstatna vec je, ze travici ohen je potreba nezatezovat nicim jinym nez jidlem. tzn jakykoliv ochuceny vody, caje, dzusy apod jsou z tohodle pohledu nesmysl, neb nutej telo travit i kdyz nemusi. jediny co se ma pit je voda.