• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORJÓGA
    Všechny druhy jógy... Názory, rady, zkušenosti. Na HOME jsou zajímavé linky.
    Osm (aštanga / radža) částí jógy: - rozvíjejme diskuzi a rozšiřujme si navzájem obzory :)
    KořenyPlody“ / Samyama
    1. jama - 5 etických principů v jednání vůči vnějšímu světu (ahimsá - neubližování, nenásilí * satja - pravdivost, pravdomluvnost * astéja - nekradení, neprahnutí * brahmačarja - smyslová zdrženlivost, nevášnivost, schopnost neplýtvat energií * aparigraha - nehromadění, neulpívání)
    2. nijama - 5 etických principů v jednání vůči sobě (sauča - čistota těla i mysli * tapas - vytrvalost, sebekázeň a disciplína ve vlastní jógové praxi * santóša - spokojenost * svádhjája - sebepoznání, studium svatých písem * íšvara pranidhána - nalezení vyššího životního smyslu, dobrovolné podřizování se vyšším zákonům, poznávání osobního/univerzálního Boha)
    3. ásány - cvičení jogových pozic
    4. pránajáma - práce s vnitřní energií pomocí dechových technik
    5. pratjáhára - stažení smyslů od vnějších objektů, umožňuje utišení a ovládnutí mysli
    6. dhárana - koncentrace mysli
    7. dhjána - meditace
    8. samádhi - splynutí s universem, trvalé poznání Já >> stav Sat-Čit-Ánanda (čisté a absolutní jsoucí (sat) vědomí (čit) blaženosti (ánanda)) / džívamukta (osvobozený za živa) / kaivalya / nirvána / dobrýjeto ;)


    Manuál: Yoga Sutras of Patanjali (EN) vč. překladu jednotlivých slov ze sanskrtu a výkladu a odkazů na související texty o jógové psychologii a filozofii :: (EN) PDF verze bez komentáře :: Pataňdžaliho Jógasůtry (CZ, bez komentářů a prolinkování :-( ) Další základní texty

    Podložky a pomůcky na cvičení, aneb smrt ásánám na karimatkách, kobercích a podobných zrůdnostech ;)
    Malý přehled možností, kde se věnovat józe - ásány i meditace. Sledujte také YogaPoint a Jóga žurnál.
    Pokud chcete doporučit někoho dalšího, uveďte odkaz do klubu se slůvkem "záhlaví", rádi přidáme.
    Nejbližší akce, workshopy, kurzy...

    aktualizace: 8.2.2012
    (přidání na vyžádání)

    30.3.-1.4. Ostravský jarní víkendový jógový a taneční festival.
    Praha
    Belayoga-Praha, Řevnice NOVÉ
    Akasha NOVÉ
    ashtanga.cz - Dalibor Štedronský, ashtanga vinyasa
    ashtangajoga.cz - ashtanga vinyasa
    budhistické Centrum Lotus - ashtanga vinyasa, hatha, kundalini
    Cocoon NOVÉ
    Energy Studio - Václav Krejčík
    Jóga Centrum Rubeška - hatha, iyengar, vinyasa flow, gravid, ...
    Klub kondiční gymnastiky jógy - hatha
    Lenka Kýrová - dynamická, ashtanga vinyasa
    Lenka Nezvalová - vinyasa flow
    Lucie Königová - vinyasa flow, jógová terapie
    MUDr. Marcela Mikešová - iyengar, jógová terapie
    Milena Raková - iyengar
    Pavel Hub - ashtanga vinyasa
    Prague Yoga - vinyasa flow, iyengar, viniyoga, yin yoga, 1 on 1
    Studio Kairos - tradiční joga, krija joga a tantra
    Garuda Centrum - Celoroční kurzy klasické jógy, čchen taiči a sebeobrany - Praha 2
    vinyasayoga.cz - ashtanga vinyasa a vinyasa flow
    YogaJoga - Helena Kubrychtová Bártová - iyengar
    YogaMe NOVÉ
    Yoga Space - ashtanga vinyasa, hatha, vinyasa flow
    Brno
    Gitanandajoga.cz
    MUDr. Jan Černý - iyengar (tel. Botanicka - tu se cvici: 541 223 764, tel. ordinace: 547 221 304)
    Ostrava
    Centrum Lotos - iyengar, pro ženy, gravid, po porodu
    Pranava Jóga Centrum NOVÉ
    Bikram Yoga Ostrava - ehm ;) NOVÉ
    Pardubice
    Láďa Lebeda
    Plzeň
    Škola jógy pro každý den - iyengar, hatha
    Prostějov
    Jógaklub Prostějov - iyengar, hatha
    Severní Čechy
    Jóga Hlavice (u LBC) - iyengar, retreaty, pronájem pro vlastní akce
    Jóga Namaste Chomutov - ashtanga vinyasa, vinyasa flow
    Petr Něměček - iyengar
    Jižní Čechy
    MUDr. Michaela Klos - vivékananda
    Frýdek - Místek
    Karakal - hatha
    Celorepublikově
    Jóga v denním životě - hatha, bhakti, džnána
    Jiří Vacek a přátelé - džnána, meditace, retreaty
    Sahadža jóga (Nirmalá Déví) - kundalini
    Světoběžníci NOVÉ
    Matej Jurenka




    Související kluby: [ AYP ‒ pokročilé jógové techniky ‒ aplikovaná duchovní věda ] :: [ MEDITACE ] :: [ poweryoga ] :: [ Zenové příběhy ] :: Koány a zenové příběhy
    rozbalit záhlaví
    LOMILOMI
    LOMILOMI --- ---
    DARJEEL: Behem cviceni telo/dech do neceho vuli montuju, neco od nej ocekavam, a savasana je takovy "ahoj telo, tak co, jak se mas? "
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    DAWYT: ještě mám jeden ne úplně hmotný, který ale koresponduje s tím co psal Tad. Když už pominu symbolické zakončení praxe (takže za mě - klidně dělat šavasanu až po pranajamě a meditaci), kdy se po snažení odpojíš na chvíli od těla a pak přes fetální polohu znovu procitneš do krásného nového světa ,-) , tak fyziologicky mi příjde, že během cvičení nikdy nejde jet na 100% uvolněnosti a lehkosti, takže si kolikrát člověk něco lehounce natáhne, támhle úplně neprotáhne, onde něco nepovolí atd. A ta šávasána umožňuje závěrečnou svalovou relaxaci, tělo má možnost něco ještě udělat, duše se díky relaxujícímu tělu sceluje a závěrečně uvolňuje. Takže role šavasány je pro mě role integrační a symbolická - na konci snahy dosahujeme finálního uvolnění (jakoby trochu malý samadhi) z osidel samsáry :-)
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    STQ: TADEAS: HONZAL: FLUMO: Díky za názory, budu rád i za další:)
    FLUMO
    FLUMO --- ---
    DAWYT: kdyz se mi podari odcvicit dobre/komplexne, tak mam urcitou chvili stejne uvolnujici pocity jak v sede tak savasane, takze savasanu si dam treba az po pranajame/meditaci ... problem solved
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    DAWYT: muzes zkusit i v paternim dychani nasledujici vec, pokud mas dech delsi nez tvuj standardni nadech a vydech. kdyz se nadechujes, nech nadech, aby se provedl automaticky az do bodu, kdy uz by se automaticky zase obracel ve vydech. rozlis tenhle moment a teprve tady v tom momentu do toho vnes svuj zamer a dech prodluz. to samy s vydechem, nech vydech, aby byl automaticky a prodluz ho zamerne az v momente, kdy je to potreba. v obou fazich zaroven sledujes pater, tak jak to delas normalne.
    kdyz rozlisis tyhle momenty, kdy automaticka cinnost prechazi v zamernou manipulaci, muze ti to pomoct netlacit. jenom takovej tip, good luck :)
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    DAWYT: pro me je savasana taky takovy uzavreni, asimilace cviceni, rozporstreni energie + se projde uplne cele telo, akze to vyvolava urcitou integritu. Ale u nas se cvici i pri asanach dost vnitrne, pracuje se s aktivaci caker, tam by to bez takovyho uzavreni nemuselo byt uplne ok / minimalne to muze mit ten dopad, ze budes potom unaveny zbytek dne, pripadne p[ri cviceni vecer se nevyspis poradne

    jako substituce imo i ta meditace muze byt. kdyz cvicim pred spanim, dam si asany, pranajamu (ci nejake jine silnejsi cviceni), meditaci a savasanu az v leze v posteli. Tady asi taky hraje roli, jestli v posteli neceka nejaka slecna, pak je asi treba situaci prizpusobit jinak :-)
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    TADEAS: No ashtanga je asi rázná:) Ale nějak to nehrotím, když se to pokouším objektivně zhodnotit, tak to je tak na půl cesty.
    Někdy to nechávám inteligenci těla a vnímám procesy, které probíhají a někdy prostě cvičím, to se třeba několikrát během cvičení vystřídá.
    Jednou - dvakrát do roka jsem osvícenej a pak to jede celou dobu ;)

    Praxe se mi prodlužují a je čím dál těžší je napasovat do pracovního dne a tak občas šavasanu nedělám, protože si myslím,že bych mohl ten prostor a citlivost nacházet v následujících praxích (ale uznávám postřeh s doběhnutím). Myslím, že v meditaci to nikam netlačím, v pranajamě asi ano, ve smyslu vedení dechu.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    DAWYT: imho zalezi na stylu jakym cvicis. cvicis smerem k citlivosti, nebo spis razantneji? chces po telu spis vykony, splneni ukolu, nebo nechavas inteligenci tela, aby ridila praxi? pokud je to citlivej pristup, chapu ze se tam savasana da vynechat, ale pak mi prijde tim dulezitejsi ji dostatecne delat po meditaci na konci praxe.

    savasanou nechavas prostor, aby se neco dokoncilo, aby vsechno co je potreba dobehlo, podobne jako mezi praxema dychani a meditace delas treba pul minutu, minutu pauzu, aby prechod byl plynulej. co me jeste napada je, ze pokud treba cvicis razneji, soustredis se vic na silu, muzes tohle pak prenaset dal do pranajamy a meditace, o neco se snazis, nekam to zenes, misto abys dal vic prostor tomu, co je pod urovni snahy. nevim jak u tebe, ale od sebe tenhle postup v nejaky podobne znam :) ale treba mas naopak tendenci k vykyslosti, takze to takhle delat potrebujes, abys neupadnul do pasivity, to nevim.

    pro me je aspon kratka savasana po dokonceni asan (uplne minimalne 1, 2 minuty) dulezita. na konci pak po meditaci znovu bud delam odpocinek v savasane nebo nejakou praxi v leze.
    STQ
    STQ --- ---
    DAWYT: delam to stejne (posledniho cca pul roku), zadny negativa zatim nepozoruju, naopak po pranajame a meditaci mam telo prociteny lip nez po savasane...
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    Ahoj, chtěl bych se zeptat jak závažné pochybení (nebo o jaký efekt přicházím) je, pokud vynechávám šavásanu?
    Cvičím ashatangu, někdy hatha jogu ala lysebeth. A po asanach provádím pranayamu a pak meditaci (a pak chvilku šavasanu)

    Přijde mi to tak plynulejší, když do toho zařadím šavasanu, tak se mi pak nechce provádět pranajama a meditace
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    An essential instruction in asana is to release the jaw during the execution of any posture, and when
    sitting for meditation. If you manage to relax the hinge of the jaw, the digestive tract releases,
    peristalsis softens, and you can begin to explore the next layer of relaxation: the soft palate. If you can
    allow the soft palate to relax upwards, in the same way the respiratory diaphragm rests upwards on
    the exhalation, you might be able to feel the perineum disengage from low-level tension. Once this
    happens, the groin also tends to soften, and the hip joint can open more fully into both external and
    internal rotation. Such instructions, refined in our present generation by yoga practitioners that study
    structural alignment and visceral contiguities, serve to correct our early hominid evolution. We’ve
    recognized that mandibular tension keeps the nervous system on high alert, and obstructs receptivity
    to internal and external experience. This can arise from either needing to eat all day, or to think all
    day.
    (yoga 2.0)
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    SLAUGHTER: hm, no ja hned ze zacatlu napsal, ze ucinky savasany (rozumej jogove relaxace v savasane) se prohlubujou diky ostatnim technikam jogy a uz to neni "jen" relaxace (a samozrejme nemyslim tim, ze je delas konkretne v tu chvili pri relaxaci). Zvlast joga nidra se na tom podepise. Bud pisu jak tatar, ze mi neni rozumet, nebo nevim. :-)
    STQ
    STQ --- ---
    TADEAS: zkusim, dik! snad se nezlomim :))
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    STQ: bravo! :)
    kdyz boli, tak zkus neco jeste jemnejsiho. muzes zkusit treba parkrat vyjit z toho lehu na brise a uvidis. volne pri tom dychas a vnimas, co se deje v bedrech. potom muzes zkusit par minut jenom prechazet mezi pozici v leze na brise s dlanema kolmo pod lokty a spickama prstu dopredu, pozici na vsech ctyrech a pozici ditete s pazema dopredu. v rytmu dechu, neustale vnimas jak se meni tvar beder a uzpusobujes jejich tvar aby se porad citily co nejlip :) fakt easy, dobrej zacatek.
    STQ
    STQ --- ---
    SLAUGHTER: az budu velkej, tak to treba budu umet takhle. ted jsem malej, takze to zatim neumim...a musim teda nejdriv valcit, vedet ze umim vyhrat a pak az se muzu s klidem vzdat :) jestli mi rozumis...
    STQ
    STQ --- ---
    TADEAS: to mam ted asi podobne jak ty. akorat ne s lezenim na podlozce, ale s dechem. me pred par mesicema potkala uplne ohromujici (:))) myslenka, ze bych mohl zkusit cvicit v rytmu dechu, ne dejchat v rytmu cviceni. od ty doby se zmenilo uplne vsechno a praxe se ridi tim, co chce telo a dech a ne naopak. ale stejne me mistama proste nebavi, ze tech prvnich par pozdravu a prvnich par pozic ve stoji tak boli kdyz je to poranu...
    dejchal jsem driv pred cvicenim taky, coz problem taky castecne vyresilo, ale ted mi prijde jako daleko prirozenejsi postup asana->pranajama->dharana/dhyana v jednom bloku, krasne mi to na sebe navazuje a jedno vede k druhymu...
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    STQ: me by v souvislosti s timhle zajimalo, jak tu praxi zacinas, jestli na to jdes zostra, jestli na to jdes spis jemne, jestli vnimas, co telo potrebuje v tom cviceni, nebo jestli uz mas predstavu o tom co budes delat predem.
    ja mam tendenci podobnou, driv kdyz jsem delal ashtangu, tak jsem nejdriv docela dlouhou dejchal sedel atd a teprve potom cvicil, takze uz to nebylo tak brzo rano a to mi pak nevadilo, anebo pak az vecer. od ty doby, co jsem pak praxi uplne otocil a zjemnil, neni problem :) lehnu si na bricho na podlozku a posloucham ... a pak se zacnu hybat, jak se chce. :)
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    STQ: Máš pravdu jen z poloviny. A co třeba takhle :-)? http://www.nyx.cz/index.php?l=user;id=TOMASEQ;705;f=%3Fl%3Dtopic%3Bid%3D1922
    STQ
    STQ --- ---
    SLAUGHTER: heh :) akorat ona cela praxe jogy je snaha o zmenu stavu, nikoliv jeho prijeti :)) prijeti nastava ze zkusenosti az potom, co se stav zmenil :)) tzn v tuhle chvili hledam mozny priciny, abych je mohl odstranit, nikoliv radu jak prijmout stav - to by mi vcelku slo a rano muzu proste necvicit, ale to nechci.
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    HONZAL: Zkusím to znovu. Neptal jsem se na tvé konkrétní intimní zážitky, ale na to jaké jsou údajné účinky šavásany? Stále jsi neodpověděl, místo toho jsi zopakoval, co jsi už napsal.
    Imho když relaxuji účinek je relaxace, když mám záměr usnout spím, když jdu meditovat tak v pozici medituji, když dělám pránáyamu, tak pracuji s energetickým tělem v té či oné pozici - tak to mám já. Ale stále mi nejsou jasné tebou zmiňované účinky této konkrétní pozice. Třeba pomůže, když popíšeš rozdíl mezi praxí jóga nidry a pozice mrtvoly. Co tím chceš říct?
    STQ: tělo se chová různě v různých obdobích i časech. Někteří lidé mají tendenci spadat do kvality sthira a jiní do kvality sukha (po ránu je to nejpravdivější informace). Jde o přirozenou reakci těla. Mám to podobně jako ty. Podle mě je to psychosomatické kvality, tam lovím :-). Cestou je přijmout stav těla jaký v tu dobu právě je, namísto toho se ho snažit změnit podle svých představ - to je moje zkušenost a chápání rozdílu mezi cvičením ásan a praxí jógy. Aneb ásana se stává dokonalou, když o ni přestaneme usilovat - pak mě to vždy pustí někam, kde je to pro mě nové. Jak to máš ty?
    TADEAS: já to vnímám tak, že u pozice v leže se lépe nechává plout v proudu dění pozorování - byt účastníkem a v sedě je to víc aktivní práce - být aktivním účastníkem. Nemyslím to doslova, mám na mysli spíš tendenci tělesného systému. Podobně jsme s tím pracovali i z pozice klient - terapeut.
    Viz STQ: (jen s tou poslední větou se neztotožňuji). Určitě to není o tom jak to má být, či nebýt, je to jen o rozdílné kvalitě...
    VALOR
    VALOR --- ---
    STQ: ok dík za info. U mě je základní problém bolest zad která mě časově limituje. Po 30ti minutách se to často už nedá vydržet. Mám blok v hrudní oblasti. Je pravda že hodně zážitků jsem měl v lotosové pozici když jsem jí před lety praktikoval. V leže se mi daří meditovat déle a někdy po čase přicházejí opravdu hluboké stavy. Vyzkouším různé varianty a skusím dojít k tomu co mi vyhovuje nejvíc.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam