TADEAS: aha, tak jinak. Pro mě je uvolnění forma napětí. Chceš-li to popsat přesně, tak je napětí, kolaps a mezi tím je uvolnění. Sorry, slova matou. Teď to snad dává lepší smysl :-). Například pánevní dno by u hlasu mělo fungovat jako trampolína, bránice taky a hlasivky by měly vlát - jde tam o pružnost a diverzitu kvalit napětí a uvolnění (čehož se u tělesné jógy málo využívá). Je třeba uvolnit ještě žebra, glotis, mandibulární klouby, nos, obličej, anus no prostě celé tělo. Samo s sebou, když chceš vydat zvuk, je třeba zúžit průchod vzduchu (jako když šeptáš, či jemné ujjájí) by tam byla potřebné napětí. Takže ano, napětí je třeba, ale to slovo uvolnění je při práci s hlasem velmi důležité. Tyto techniky vnímám dost intimně na to by se popisovaly internetově, tak raději osobně :-). Například paní Válková.
STQ: kevala kumbaka se netvoří, ta vzniká když se "zastaví" mysl. IMHO kvalita kumbhaky se neodvíjí od výdrže. Vždyť to píšeš sám
STQ a pak si to sám neguješ. IMHO mluvíš-li o pozorování atd a pak mluvíš o tom, že 8+ se táhne výdrž vůlí... No ehm, bavíme se stále o józe, anebo o sportu?
Mě je debata v tomto duchu nekomfortní. Ty nereaguješ na můj post, ale na id Slaughter. A to se ani neznáme osobně :-). Nikdo po tobě nechce, bys se mnou souhlasil a já respektuji to, že máš jiný postoj :-).
JUNIOR: ano vidím to stejně, kde to mám podepsat :-)?
IMHO když to zažíváš, netřeba pojmenovávat. Pozorování není popisování. Pozorování je nevolní zážitek, pojmenovávání, či popisování je volní činnost.
Btw pro pranayamychtivé. Začátkem května bude v Blavě Dr. Bhole (cca 80ti letý jogín a kapacita, co se pranayamy týče a už bude kvůli věku končit s přednášením po světě).