• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORJÓGA
    BBAN4N
    BBAN4N --- ---
    Klucí, "zvedání činek" je fakt širokej pojem, minimálně to vyžaduje vysokou koncentraci a práci s dechem podobně jako u jógy, to že vás to nebaví a nerozumíte tomu, ještě neznamená, že člověk co cvičí jógu je uvědomělejší, než člověk co má rád pořádnej silovej trénink.. Podle mě by měl muž rozvíjet různé kvality a energie, nejen ty jemnější, ale i agresivnější, chlap by měl v případě potřeby umět dát granát nepříteli. Prostě mít nějakou sílu a poznat různý polarity. Každej má samozřejmě jiný cíle. Mně osobně víc než jóga v životě pomáhá pořádnej silovej trénink, protože mě to uzemňuje, jinak bych odlítnul s mojí psycho-fyzio konstitucí :-)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    If We Erase “I am not my body”, What is Left of Yoga Philosophy? | Matthew Remski
    http://matthewremski.com/wordpress/if-we-erase-i-am-not-my-body-what-is-left-of-yoga-philosophy/
    LAKSHMANA
    LAKSHMANA --- ---
    ZIKE: Možná může i silový trénink být součástí sadhany. Třeba takhle nějak. Ony ty činky můžou taky posloužit.

    http://focusintensitytraining.com/
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    URZA: kdyz jsi udelal epistemologickou odbocku, tak k tomu me par veci napada.

    vztahovat positivismus treba k joga sutram neni podle me ono, hlavne proto, ze zde nejde o typ poznavani, kdy je na jedne strane nekdo, kdo poznava, a na strane druhe objekt jeho poznavani. o tomhle tematu, akorat ve vztahu k duchovnim praktikam starovekyho recka, pise foucault (hermeneutika subjektu). podle nej jde o vztah subjektivity a pravdy. rika, ze ten typ poznavani, kdy subjekt je oddelenej od toho, co poznava, vznika nekdy kolem 5. stol. v krestansky teologii na zaklade aristotela. do ty doby nejsou subjekt a poznani oddeleny - poznani je transformaci subjektu/subjektivity. a o to nam tu jde. z tohohle pohledu pak filosofie neni nijak oddelena od zivota, od naseho prozivani. dalo by se rict, ze filosofie v tomhle smyslu je sebedotazovanim/self-inquiry, tedy tim hlavnim, co delame v joze -- pricemz meditace (ucime se nechat vsechno bejt), pranajama (ucime se nechat dech bejt:), asany (ucime se nechat telo bejt:) - jsou pro sebedotazovani urodnou pudou.
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    ZIKE: JJ, teď k němu chodím. Říká to samé co jsi uváděl v ZIKE:příspěvku a vždy zaznamenám několik jemných upozornění, že je zde hlubší rozměr jógy, nějaká individuální cesta sebezkoumání, kdesi cosi a tak dále. Takže kdo je tomu otevřený, může se zajímat dál, zeptat a současně to Dali vůbec nenutí. Líbí se mi jak to dělá. Pointery na pootevřené dveře.
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    CONTINUITY: to je rozhodně zajímavá otázka, ale nevim, jestli na ní jde najít plně uspokojivou odpověď (mně se to zatim nepovedlo)...možná to neni potřeba. ;-)
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    KOSMO: myslim to co se učí tady
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    ted jsem koukal, že Dali změnil stranky - zajimave:

    "Tyto základy, léta samostatného praktikování, zkoumání a může být, že i věk, způsobují, že se rozcházím se směrem, který nabírá hlavní proud aštangistů."
    Ashtanga Vinyasa Yoga - joga Dalibor Štědronský
    http://www.ashtanga.cz/

    :))
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    pánové, záměr, záměr je to klíčové slovo, co odlišuje tělocvik od duchovní praxe. Vnější aktivita je druhotná (zjednodušeně řečeno).
    KAMAHL
    KAMAHL --- ---
    ZIKE: Tak myslel jsem, že se bavíme o ásánach jako formě tělocviku. Navíc si nejsem jistý, jestli třeba zrovna zvedání činek se dá považovat za péči o tělo. Tělo zvětšené nad nějakou smysluplnou míru vyžaduje víc energie na údržbu, navíc bez dalšího cvičení jsou svaly zkrácené atd.
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    KAMAHL: tím chci říct, že asi těžko hledat nějakou duchovní praxi v tom, že někdo každej den zvedá sto kilové činky a s každým kilem navíc mu přibudou nejen svaly, ale i tuna ega ;)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    KOSMO: Honzal reagoval na mnou nesprávně použitý pojem hatha, kterým jsem označil cvičení asán... má pravdu a mě mrzí, že jsem ho tak popletl.. Zároveň oceňují jeho píly, že šel k primárním zdrojům a ověřil si to :o)
    ---
    já myslím, že si rozumíme, co čím kdo chtěl říct, ale samozřejmě, pořádek musí bejt :-)
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    KAMAHL: libí se mi tvůj laický přístup, ale ono zase ne laicky je mezi asanou a tělocvikem asi celkem zasadní rozdíl ;) viz třeba v tom dechu .. důvodu proč to děláš atd ...
    KAMAHL
    KAMAHL --- ---
    S tímhle souhlasím. Já jsem (zatím) jóga noob, celkově jsem v životě neabsolvoval víc než nějakých dvacet lekcí pro začátečníky, ani to asi ne. Každé ráno si cvičím aspoň pár minut něco z toho co jsem si zapamatoval, tak nějak podle toho jak se cítím. Nebo se jen nějak nesystematicky protahuji. (Mimo to mám později přes den ještě nějakou vyloženě sportovní aktivitu.) Po nějaké době se mi podařilo nějak se i posadit do lotosu, což jsem nezvládal ani když jsem byl mladší a gumovější, takže i vnímám určitý pokrok, nicméně to neberu nějak vážně, nedělám třeba žádná dechová cvičení podle nějakého systému, leda intuitivně podle sebe; totéž meditace. Vidím, že když si ráno zacvičím, tak den pak vypadá trochu jinak, podobně jako když si na čtvrt/půl hodiny sednu do meditační polohy tak ze mě potom na chvíli opadne jinak všudypřítomná neuróza. Nic víc tím v tuhle chvíli nesleduji a vůbec mě to netrápí :D možná v budoucnosti to bude jinak, nevím.
    Jsem sice laik, ale přijde mi trochu nelogické jak tady rozlišujete "jen tělocvik" a "něco hlubšího". Když nahlížíme tělo jako posvátný chrám (obydlí duše, jenž je božské podstaty), přijde mi tohle dělení trochu schizofrenní, neboť z této perspektivy je jakákoliv péče o tělo duchovní prací, od jiných cvičení se "pouhý tělocvik" může lišit leda jakousi intenzitou.
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    STQ: Mně přijde naopak fér, že Dalí si nehraje na duchovního učitele nebo učitele meditace, ví kde je jeho úkol, učit lidi, jak si dát dopořádku tělo a do základního pořádku hlavu pomocí ashtangy.

    Jestli a jak pak budou někam pokračovat, to už je na nich, a je na nich najít si na to učitele, kteří se na to cítí a specializují.

    Připadá mi to v naprostém pořádku. Daleko lepší, než kdyby se Dalibor snažil učit něco, na co se expertem necítí. Ostatně, na retreatu nám říkal trochu i proč to tak má, a jevilo se mi, že k tomu došel dlouhou cestou, kdy si sám na sobě jiné techniky vyzkoušel velice důkladně, a zjistil, že očividně nemá být jejich učitelem.
    ------------------
    Ona je otázka, co je vlastně cílem.
    Co je to vlastně to duchovno, ta cesta?

    Pro mně to znamená, že se člověk stává víc sám sebou, svým pravým já, odpadávají z něj vrstvy nezdravosti a nesmyslů, a je více schopen nějakého pozitivního života tady na tom světě.

    Nikdy mi nic neříkal abstraktní cíl osvícení, ale když jsem si sama pro sebe definovala, proč to všechno dělám, zjistila jsem, že je to v konečném důsledku vlastně to samé :) - jde mi o to, moct dělat to, proč tu jsem, a zbavit se všeho, co tomu překáží. A v tomhle procesu dojít tak daleko, aby bylo možné to, co tu konkrétně moje duše chce....(což nevím, jak přesně daleko je, ale je to ještě hodně práce a vůbec není co řešit, jen třeba makat :)

    Ovšem, pokud se na to podívám z tohohle pohledu, pak takové cvičení ashtangy bez pokračování "dál" může být pro spoustu lidí v naprostém pořádku.

    Není tu každý od toho, aby se v tomhle životě stal osvíceným mistrem, duchovním učitelem nebo tak něčím. Předpokládám, že jsme tu k tomu, abychom naplnili nějaký svůj potenciál, a to je u každého člověka trochu něco jiného. Umím si představit, že u mnoha lidí může být klidně tím nejvyšším duchovním potenciálem, když si dají tělo do pořádku pomocí ashtangy, a díky tomu budou lépe schopni žít pořádně svůj život, tvořit v něm, chovat se v něm dobře k ostatním lidem.

    Ani si asi neumíme představit, kolik průserů způsobuje v našem světě současnej tělesnej stav průměrného člověka. Kolik snů zůstane nenaplněno, kolik konfliktů vzniká, protože lidi mají běžně sotva sílu chodit, neustále je bolí tělo, nefunguje jim metabolismus, atd., zkrátka jsou přichcíplí ze sedavého způsobu života a nemají ani ponětí o normálním stavu těla a normálním proudění energie....

    Když se tohle všechno vyřeší, to je u mně obrovskej pokrok, a jsem ráda za každýho takovýho člověka, a je mi úplně jedno, jestli bude "něco dál", jestli půjde meditovat do Himalájí....nebo jestli tu energi, co získal, vloží "jenom" třeba do péče o svojí rodinu.


    KOSMO
    KOSMO --- ---
    HONZAL: slova asthanga je odvozené od astha = osm a anga=úd - je to tedy osmiúdá jóga, těch osm údů popsaných v Patandžaliho jógasútřě. Je kompletní cestou - pohled na ní pouze jako na dynamické cvičení ásan je tedy značně okleštěný... vychází z náthovské tradice - stejně jako hatha - nevidím mnoho rozdílů - jen různá slovíčka :-)
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    DARJEEL: ha-tha má v sobě všechny stupně (ze zdrojů např. ha-tha joga pradipika), ale neni to asthanga ani se tu obecně vůbec neučí, ikdy název se používá
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    IOM_NUKSO: taky mi to odpočítání přišlo rychlé, takže imho úplně zbytečně dlouhé video, mohla rovnou říct 10 dechů a přecvaknout okno... vlastně by si i vystačila s fotkama :)
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    STQ: tak jen up to date k tomu Daliborovi: nám na kurzu říkal, že asany maj pro něj pouze terapeutický/zdravotní význam + mají nahodit eneregetickej system. Doslova říkal, že "nevěří", že by mohlo pouze cvičení asan vést k nějakým hlubším spirituálním stavům a že na tohle jsou mnohem lepší/rychlejší techniky. Taky říkal, že nějaký duchvno na jeho hodinách hledat nemáme (doslova se smál, když vyslovoval to slovo ;) ). On prostě učí jen ty asany ;)
    IOM_NUKSO
    IOM_NUKSO --- ---
    ASJA: instrukce k dychani jsou hrozne rychle, to tak ma byt nebo je to jen demo?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam