• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORJÓGA
    STQ
    STQ --- ---
    KAREN: a kazdy kdo aspon trochu dela do marketingu uz odesel zvracet za roh... :)
    KAREN
    KAREN --- ---
    KOSMO: a kazdy praktikujici lingvista by mel zamhourit oko (nebo obe) ;)
    KOSMO
    KOSMO --- ---
    Po dlouhé době a pečlivé práci zúčastněných konečně vychází kniha o Šivaismu v češtině! Je plná zajímavých vhledů do problematiky a také odkazuje na mnoho zajímavé literatury. Každý praktikující jógin by jí měl mít v malíku :-) Neváhejte objednávejte - takové knihy nevychází často... a přes Vánoce vás může posunout příjemně do nového roku. Více v odkazu (včetně ukázky pdf) - a kus anotace dole od Rasa Raviho:
    Nakladatelství Siddhaika > R. G. Bhandarkar: Śivaismus [Šivaismus]
    http://nakladatelstvi.siddhaika.org/publikace/Bhandarkar-Sivaismus/

    R. G. Bhandarkar - Šivaismus
    Śivaismus patří mezi kon­tro­verz­ní a sou­čas­ně du­chov­ně velmi hlu­bo­ké ná­bo­žen­sko-fi­lo­zo­fic­ké sou­sta­vy Indie. Jeho nauka je spja­ta s praxí tvr­dé­ho as­ke­tis­mu, s bez­poč­tem yo­gic­kých tech­nik, s ex­trém­ním tan­tris­mem, s pro­pra­co­va­ným ri­tu­a­lis­mem i s vý­kla­do­vě velmi ná­roč­nou me­ta­fy­zi­kou.
    Odkud se vzala víra v Śivu a jaké je její místo v rámci hin­du­is­mu? Jaké jsou nej­star­ší li­te­rár­ní pra­me­ny śivais­mu? Co je pod­sta­tou učení nej­dů­le­ži­těj­ších škol a kdo stál u je­jich zrodu? Na tyto i další otáz­ky se snaží autor to­ho­to díla, věhlas­ný in­dic­ký ba­da­tel R. G. Bhan­dar­kar, od­po­vě­dět. Za­ve­de nás do světa śivais­mu, a to od jeho ko­ře­nů v sta­ro­by­lém díle Rg-ve­da až do jeho stře­do­vě­ké po­do­by ty­pic­ké mimo jiné kom­plex­ní­mi tan­t­ric­ký­mi nau­ka­mi.
    Dílo obsahuje velké množství sanskrtských výrazů. Bylo tedy samozřejmostí, a nutností, tuto terminologii transliterovat, jako tomu bývá u odborných zahraničních publikací. České vydání je opatřeno poznámkovým aparátem, aby byly sdělované myšlenky srozumitelné i širší veřejnosti. Publikace je přesto určena spíše náročnějšímu čtenáři, který již má obecný přehled o indickém duchovním a filozofickém prostředí.


    Já ještě dopíšu, že někdy začátkem roku bude vycházet další kniha s názvem od Šivy k Šamkarovi. Tu jsem přivezl z Indie dva roky zpět - je to oproti Bhandakarovi lehké čtení - nicméně velmi pěkně ilustrující, skrze příběhy purán, vývoj pohledu na Šivu...
    KOSMO
    KOSMO --- ---
    Uctivě se odhlašuji z diskuse – mějte krásný víkend :-)
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    KOSMO: ja mel pocit, ze byla rec spis o důsledcích slov, ne o vyznamu. :-)

    ze joga jako formalni systém v podstate není bych castecne souhlasil...je to dost o učitelích, liniích, formam praxe a taky je joga fakt stara...často se na formalni urovni muzou vylucovat. Ale z jinyho uhlu pohledu je joga jako "systém" nebo mozna cesta jen jedna...dokonce bych prave řekl, ze ruzny nauky maj v podstate to hlavni spolecny.
    KOSMO
    KOSMO --- ---
    HONZAL: Já si takový dotaz překládám asi tak - je nutné abych si plně uvědomoval význam svých slov? Přirovnám to tedy ke zde oblíbeným ásanám - je nutné abych si uvědomoval břišní stěnu v ásaně? doplň si třeba tadásanu to je fuk... za mě je to jasné ANO - jógin má vždy na výběr - může mlčet - to neznamená nedělat nic - to znamená zpracovávat v sobě - dokud si není zcela jist :-)

    A lidi - už jsem toho pár přečetl - a také jsem hledal ten formální systém... jenže jóga není Windows ani Android... už jen slovo jóga pomálu v každém indickém století znamená něco trošku jiného. Jóga není žádný uzavřený, hotový a komplexní sys. - tím jsem si třeba docela jistý. Jsou jen uzavřené a hotové přístupy různých učitelů tvořící jisté linie, jež oddělují zvláštnosti přístupů těch prvních co je sepsali. Je třeba číst a číst - pátrat v bezbřehé józe, jež se line jak Ganga historií lidstva... je široká, hluboká, klidná, stále se měnící, nepolapitelná, neuchopitelná a nezkrotná....
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    LAKSHMANA: mohlo by se to tak mozna rict...

    ja teda s tou druhou odpovedi nejsem uplne spokojenej, ta první reakce to vyjadruje vic, jak to asi vnimam. A samozrejme cesta do Indie pro me muze znamenat, ze to prehodnotim....do ty doby k tomu nemam moc co ;-)
    LAKSHMANA
    LAKSHMANA --- ---
    HONZAL: Asi někdy se použije 'jóga' coby systém, jindy se jógou myslí ten proces, bych řekl.
    LAKSHMANA
    LAKSHMANA --- ---
    HONZAL: KUATO: Já měl štěstí na učitele. Byl jsem s nim asi 10 let, učil mě na konzervatoři. Výbornej cellista a s takovou živou moudrostí.
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    STQ: brano z tyhle urovne (jako nejaky konkretni formalni system) asi jo...

    me uz joga z tohodle pohledu defacto vubec nezajima, tak spis reaguju z jinyho uhlu, ale rozumim. ;-)
    STQ
    STQ --- ---
    HONZAL: toz cil je asi univerzalni, o tom zadna. ale joga je za me jenom jeden z formalnich systemu jak se k nemu dobrat...tzn pro me to dovednost je...
    mistni systemy (krestanstvi napriklad verim, ze se ve vysledku dokaze dobrat ke stejnymu cili kdyz se dobre pojme) jsou taky systemy, taky maj nejaky koreny a kdybych je nasledoval tak se budu taky chtit dobrat zdroje, abych nezakladal zivot na trikrat prezvejkanejch informacich, ke kterejm si kazdej pridal dalsi vrstvu mystiky a zkomplikovani uplne jednoduchejch veci...
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    STQ: rozdil je myslim v tom, ze joga neni dovednost (jako gung fu nebo eskymackej obrat) a ve svy podstate je naprosto nezavisla na jakykoliv kulture a to, k cemu odkazuje odkazujou i duchovni tradice z nasich koncin. Mozna to ale pisu, protoze sem v Indii nebyl a po navsteve bych nazor treba zmenil a ted jen teoretizuju. ;-)
    Ucitele sem tu nasel, plna spokojenost, ikdyz z Indie neni - naopak mi ale sedi to, ze mi to predava nekdo, kdo zije tady v nasi kulture - nakonec i v tom uceni cejtim silnou provazanost s hermetismem apod. Ale verim, ze v miste, kde ten system vzniknul a vubec tam je vse jinak, bude urcitej genius loci.

    KUATO: imho je to mnohem vic, nez jen prosta konzultace...ale myslim, ze je dulezity prijmout role ucitel-zak...no asi to neni uplne tema na net, navic ho nemam jeste uplne zpracovane (vyjasnene) ani po deseti letech

    KOSMO: no jestli tohle v nekom vyvola utrpeni...je nutny, aby vsichni lidi byli stoprocentne ohleduplny za kazdy okolnosti? treba tim STQ nekoho nakopne konecne usetrit nejakou keseni a konecne tam vyrazit a pro toho cloveka to bude zrovna to dobry
    KUATO
    KUATO --- ---
    KOSMO: posledni veta zaslouzi tesat do kamene. stred (meho) sveta (bod, kde se dotyka mikro a makrokosmos) je prave tady v mem pupku.
    KOSMO
    KOSMO --- ---
    STQ: Vidím to tak, že jet do Indie je moc fajn pro každého jógina. Nicméně pouze fajn a určitě ne nezbytně nutné, když to životní situace nedovoluje. Pokud jde o zdroj, tak tady se jednoznačně přikláním k narážce od Laksmany - to musí svou každodenní praxí lovit každý ze své studnice - a pro to potřebuje cvičit (každý podle svého - a to jde stejně tady jako tam) a také potřebuje studovat (a zdrojů filozofických je dnes v angličtině množství více než dostatečné).

    Netvrdím, že žiješ v bludu - jen si mě donutil abych rozšířil svůj a to dělám fakt nerad - tak tedy ten můj říká, že je úplně jedno kde se na zeměkouli nacházíš a jediné o co běží je tvoje vlastní praxe. Třeba ti na to vylovím i veršík v originále - který říká něco ve smyslu - každá džíva má svou prakrti. (a tedy kamkoliv se hne - pořád řeší to samé - jen v jiných kulisách).
    KUATO
    KUATO --- ---
    STQ: ja si to v hlave umim predstavit - protoze to vnimam jako pozehnani, ze se sejde clovek s vysokym poznanim a bez mesiasskeho komplexu a druhy s velkym talentem a chuti k poznani a prvni je svedkem, jak se to v tom druhem rozvine a pomaha mu u toho. akorat prvni i druhe je vzacny jev :o). v kazdem pripade mam radost, ze mas radost :o).
    STQ
    STQ --- ---
    KUATO: ani tady nerikam ze to je obvykly nebo snadny, me to trvalo tri cesty do indie a dohromady rok a pul casu tam nez jsem to potkal, ale ted uz jsem kazdopadne verici :))
    KUATO
    KUATO --- ---
    STQ: ja ti s tim "absolutnim odevzdanim" fakt nevim. co jsem mel moznost videt vztahy zaku s ucitely u nas, tak se to vzdycky posralo. nejspis to musi byt vyjmecny zak a vyjmecny ucitel. cim dal vic si myslim, ze clovek musi jit sam a ucitele mit akorat ke konzultaci. coz pochopitelne neznamena, ze si zak toho sveho ucitele nevazi - naopak.
    STQ
    STQ --- ---
    KOSMO: a co takhle to nejak zformulovat, prestat psat co vsechno se ti nelibi a co te boli/bolelo a napsat, jak to teda vidis tedka a proc? rad se dozvim v cem mas jinej pohled a proc se pletu nebo ziju v bludu, ale fakt bych potreboval nejaky ty realie...
    STQ
    STQ --- ---
    KUATO: jeste k tomu dojeni evropanu - ono vcelku staci, kdyz clovek automaticky nevypne intelekt kdyz vidi svatyho muze nebo ucitele jogy, muj nejlepsi ucitel je bejvalej pravnik, kteryho miluju hlavne proto, ze krom toho ze v noci sviti a zije to co rika tak dokaze racionalne argumentovat, coz je pro me podstatny a je to moment, kdy jsem schopnej mu uplne verit a uplne se odevzdat...
    KOSMO
    KOSMO --- ---
    Těžko psát co všechno pro mě znamená Indie - pro mě osobně to bylo zpočátku především transformativní - obrovsky očistné - a to především od podobných názorů alá STQ - měl jsem z toho v sobě takovou polívku všemožných pravd a náhledů - a chvíli trvalo než jsem jí zkousnul...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam