KUATO: Jak už jsem řekl, některé praxe jsou ne nepodobné šamanismu a tak nedovedu posoudit zda jsou jemu příbuzná témata off topic. Nutno však zvážit, že lidé máme sklon k provádění prázdných rituálů a racionalizování toho čemu nerozumíme. Veškeré doporučení je nutno zvažovat v souvislostí s dobou a časem v kterém vznikaly. Některé jsou nadčasové, jiné ne. Najdeš mnoho příkladů napříč kulturami (například obřízka, či nepojmutí masa obsahující krev).
Velkou roli zde sehrálo i původní obřadnictví (upanišády). U hathajógy to jsou praxe směrem do konkrétních světových stran. Podložka pod zadkem. Zauzlené pozice. Pataňdžali nic takového nezmiňuje. Zase záleží na tradici.
Provádění prázdných rituálů si můžeš klidně otestovat a zeptat se lidí například na význam konkrétních ásan, muder, kumbhak, či jakýchkoli jiných praxí a garantuji ti, že většina dotazovaných (i praktikujících) ti odříká poučky z knih, nikoli vlastní zkušenost. Viz tak často omýlané působení svíčky na štítnou žlázu lidé omýlají bez toho by měli vlastní zkušenost. Užívání pravé ruky u nádi šuddhi spojují někteřé s jakousi polaritou. U dýchání každý hovoří o bránici aniž by ji vnímal atd. Lidi mají rádi duchovní mlhu. A čím je hustší a záhadnější, tím lepší.
No schválně na co je dobré třeba takové bhrúmadhja drišti, či je libo moola bandha?