• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MIKATCHOUPraguewatch - mapa pražských kauz
    Praguewatch.cz je internetovým průvodcem po pražských kauzách, sporných případech městského plánování, ohrožených kulturních prostorech, parcích či třeba zahrádkářských koloniích. Je vhledem do nedávné historie a současnosti odvrácené tváře Prahy. Kritický pohled na rozvoj Prahy a městské politiky je založen na spolupráci akademiků, odbornic a občanských aktivistek a aktivistů. Stoupající prosperita Prahy v posledních dvaceti letech s sebou přináší i řadu negativních stránek pro vývoj města a život jeho obyvatel. Příčin je více. Vládne tu stále stejná politická strana a značná moc developerů nenechává příliš prostoru pro alternativní scénáře rozvoje. Nezávislé poradní orgány radící městu byly zrušeny anebo podřízeny krátkodobějším politickým cílům. Politici a úředníci se o účast veřejnosti na rozhodování o městě a konkrétních místech spíše nestojí nebo svůj zájem pouze předstírají. Praguewatch.cz bude obyvatelům Prahy, voličům i nevoličům*, poskytovat základní přehled o nedávných a současných, známých i méně známých kauzách. Hodláme propagovat aktivity celé řady lokálních a celopražských občanských iniciativ a organizací, které se v těchto kauzách angažují. Na webu také zpřístupníme výběr důležitých a aktuálních informací z úředních desek. Web připravuje občanské sdružení PragueWatch ve spolupráci s Ateliérem pro životní prostředí. Praguewatch.cz podpořila Nadace Open Society Fund Praha. Projekt není spojen s žádnou politickou stranou.
    http://praguewatch.cz
    příbuzné kluby
    [ Radikální a kritická geografie, kartografie, urbanismus a další vědy o prostorové dimenzi lidské společnosti ]
    PETICE K PODEPSÁNÍ
    AKTUÁLNÍ AKCE
    rozbalit záhlaví
    MARWIN
    MARWIN --- ---
    CRS1138: je toho spousta, uz roky, ale uredniky mysleni boli, tak radsi nekde dohodi zakazku na dalsi znacky
    CRS1138
    CRS1138 --- ---
    MARWIN: ono je toho vic a kdo by tvrdil, ze se jedna jen o mala mesta, mel by vedet, ze o podobnem pristupu uvazuji i pro centrum Londyna.

    Who will win in Kensington and Chelsea's battle over the traffic lights? | UK news | The Observer
    http://www.guardian.co.uk/uk/2007/sep/30/transport.london
    MARWIN
    MARWIN --- ---
    CRS1138:

    CS Magazin
    http://www.cs-magazin.com/index.php?a=a2008091047

    Experiment Town in England turns off traffic lights surprising results - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=lwHfibl1AoI


    jenze to by 'dopravni experti' museli umet neco jineho, nez: zpomalit, zakazat, omezit
    CRS1138
    CRS1138 --- ---
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    SPIPI:

    1.) Takže když tam není značka, nic nehrozí, a naopak, když dodržím předepsanou rychlost, nemůže se nic stát? Tak tomu mám rozumět? Jestli rychlost volíš jen podle značek, pak jsi asi ten poslední, kdo by si mohl utahovat z toho, jak řídím.

    2.) Možná existují i příčné prahy v místě, kde dávají smysl, ačkoli dost pochybuju, že by se nenašlo v takovém případě vhodnější řešení. Nicméně prahů na místech, kde absolutně nedávaj smysl (ne, že by tam nebyl přechod nebo škola, ale proto, že se tam nejezdí rychle), je většina.

    3.) Koukal sem na to a máš částečně prvadu, pravidlo pravý ruky se skutečně dostává do spousty pražských čtvrtí. I v tom Karlíně svým způsobem je (ačkoli tam je ten systém jednosměrek, kdy po tý čtvrti tak nějak kličkuješ a tím pádem to tam s přednostma není tak horký) - takže se stále nabízí původní otázka - když se tam rychle jet nedá, proč tam dávat značky?

    A pak - já si vážně nemyslím že je správné umisťovat zákazy i tam, kde to není bezpodmínečně nutné. To mi vážně připadá jako zbytečná buzerace, ve kterých ty si libuješ (protože máš utkvělou představu, že lidi sou tupý stádo, který zrovna ty musíš vést, jinak přijde do záhuby).
    SPIPI
    SPIPI --- ---
    HAMSTER: njn.. dneska mám čas se ti věnovat, tak to ještě zkusim jo?

    ad 1) jasně a řidič vidí za zatáčku, vidí nebo ví dopředu v jakém stavu je vozovka nebo dokonce dopředu ví, kudy přesně projíždí a co ho může čekat. Je to telepat totiž, viď? :)

    ad 2) zatím jsem nenarazil nikde na práh, kterej by nedával smysl a zbytečně by "jen" omezoval řidiče, ve smyslu, jak o tom zde referuješ.. ale netvrdím, že takové neexistujou. Na světě existuje hromada nesmyslů. Ale to není problém prahů, podobně jako není problém značek, že je Praha zkorumpovaná.

    Ad bezpečnost chodců, doporučuji si nejdřív aspoň projet ten web prechody.cz, než začneš hodnotit moje sluníčkový znalosti .) Nikterak nebudu popírat, že lidé jsou často málo obezřetní a nezodpovědní. Ale stejně, jak toto platí pro chodce, platí to i pro řidiče. A proto společnost například skrze různé instituce a organizace přichází s řešeními, které mají za cíl zvyšovat bezpečí. A některá řešení se prostě bez regulí a pravidel jednoduše neobejdou. Nebuď zas takovej utopista, kterej si myslí, že ve svobodě a přirozenosti je řešení na všechny neduhy. Bylo by to prima, ale tak daleko jsme zatím jaksi nedospěli.

    ad 3) nikde netvrdím, že je všude, na rozdíl od tebe, kterej zde postnul něco ve smyslu toho, že je pravidlo pravé ruky jen na Žižkově.

    Á propos, můžeš mi ten tvůj les značek nafotit? Docela by mě zajímalo, co tím vlastně myslíš. Já nějak pořád nechápu, jak ti může dělat problém sledovat dopravní značky a při tom řídit. Sakra, jak si mohl dostat řidičák chlape? :)
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    SPIPI: Když mi nepřipadá moc dobrej nápad, aby v každý ulici byla cedule s jinou povolenou rychlostí a další miliony příkazů, zákazů, příčných prahů a ostrůvků, tak to znamená, že chci zrušit dopravní předpisy? Co na to říká tvůj ošetřující lékař? :-)


    ad. 1.) Řidič není debil, nepotřebuje značky na to, co je evidentní (a pokud je debil, značka ho nezastaví).

    ad. 2.) Příčné prahy nejsou překážkou plynulé dopravy? Ty jezdíš po Praze pouze rychlostma do 15km/h? Protože rychlejc se přes ten nesmysl jet nedá. Ostrůvky jsou ještě celkem dobré řešení (obecně, v Praze pochopitelně zprzněné alespoň špatným provedením, když už nejde o vyloženě špatný nápad - chybí jim osvětlení, odrazky jsou málo a když se nečistí, je to prostě jen tmavý kus betonu uprostřed silnice - zní to jako bezpečná věc?)

    Počet nehod auta s chodcem je zas trochu složitější téma, než kolik tvůj sluníčkový černobílý svět pobere, ale i tak se to pokusím vysvětlit. Problém je v tom, že chodcům byla dána přednost, což jim jednak umožnilo přecházet tam, kde to dříve byl problém, ale zároveň je to ukolébalo v pocitu bezpečnosti dané právem. Často pak nesmyslně riskují, vstupují do vozovky bez rozhlédnutí a mnoho těch nehod se odehrává mimo přechody pro chodce. Tím nechci ani naznačit, že přednost chodců je špatný nápad, je no naprosto logické a správné, jen je potřeba si uvědomit, že auto se pohybuje nějakou rychlostí, váží dvě tuny a řídí ho zas jen člověk - je potřeba počínat si opatrně.

    ad. 3.) To pravidlo pravý ruky - jo, někde je, ale většinou ne, tak si nevymýšlej, ok?




    Mě ten les značek někdy prostě připadá jak kdyby se někdo pomátl, to je celý. A přidávat ještě další? wtf?


    SPIPI
    SPIPI --- ---
    HAMSTER: no Hamstře, navádíš mě tady, abych si projel Prahu a přitom pravidlo pravé ruky je skoro na celých Vinohradech, Vršovicích, Strašnicích, Žižkově, Holešovicích, Karlíně, Libni, Letný, Dejvicích.. a tak bych moh vyjmenovat snad celou Prahu. No prostě skoro všude, kde nejsou semafory a jsou to rezidenční místa pro bydlení. Žiješ vůbec v Praze? :) O co ti jde? Děláš tady ze sebe experta na dopravu v Praze a přitom těch much tam máš požehnaně. No nevim nevim. A světe div se, auto mám, řídím, ale přirozeně dávám přednost alternativám.

    Krom toho míchat kamery s dopravním omezením je hodně slušná demagogie. Chápu, že ty, jakožto asi fanda svobodných nebo podobných pomatenců, kteří by nejraději nebyli regulování vůbec žádnými pravidly, je proti značkám, zpomalovacím pruhům, ostrůvkům atd.. Ale žádný alternativní řešení nenabízíš. Hovoříš jen o tom, že řízení v Praze je intuitivní a že to jde všechno samo. Hamstře, to je blábol par excellence! Kam na to chodíš prosim tě? To bychom pak nepotřebovali ani přechody pro chodce, semafory nebo nedej bože, dopravní předpisy a pravidla jízdního provozu obecně. Natož pak nějaký řidičáky, že? Nechtěl bys náhodou žít na divokym západě a jezdit radši na koni a střílet z pistole?

    To si skutečně připadáš tak nesvobodnej a omezenej? To ti skutečně připadaj veškerá společenská pravidla tak neúnosná? A jak by sis to představoval?

    Jinak tvoje argumentace vázne.. neříkám, že absolutně, aby sis to zase nevyložil nějak špatně..

    ad 1)
    Blábol. Značka neřeší situaci stoprocentně, ale smysl má a dává jasný signál, jak se má řidič chovat - od toho ty značky máme. Značky mají mnoho významů, nejen restriktivní, ale i třeba informativní a já když vidim značku 30km/h, tak krom toho, že bych měl zpomalit, říká mi, že může být vyšší rychlost nebezpečná i pro mě jakožto pro řidiče. Jestli řídíš stylem balkán či vzdálená asie, tak potěž koště. Ale vůbec bych se nedivil.

    ad 2) zase blábol. Generalizuješ. Omezení dopravy pomocí prahů, zúžení atp. též má svůj význam a vychází z předpokladu, že jednak řidiči nejezdí jako hovada (neohrožuje tedy plynulost dopravy ani nenavyšuje zplodiny) a druhak smysl takových úprav komunikací má hluboký význam ve smyslu podpory pěších a jejich bezpečí, bezpečí na přechodech a místech, kde se nachází třeba děti (u škol etc.). Jasně, budeš namítat, že nic takovýho není potřeba, protože řidič zpomaluje sám od sebe atd., ale to bychom asi neměli ročně tolik mrtvých chodců, že. Vedle toho, že taková opatření se provádějí ve všech světových metropolích a to v mnoha případech mnohem déle a s mnohem větší intenzitou, než v Praze.

    Jestli tě tohle zajímá, doporučuji třeba tohle:

    Přechody
    http://www.prechody.cz/

    ad 3) viz výše. Zde se pleteš velice.

    Takže Hamstře, vylez někdy z toho auta a běž se laskavě projít po ulici. Udělá ti to dobře a třeba přijdeš i na jiný myšlenky. Pak nám o tom tady můžeš zase něco pěknýho napsat.


    NOIK: Pravda pravda, ale to není problém značek, ale zkorumpované politiky v Praze, veřejných zakázek a podobně. Podobně jako u mnoha dalších problémů/problematik, které (nejen) Prahu tíží.

    pro odlehčení


    VITEX
    VITEX --- ---
    NOIK
    NOIK --- ---
    hamster má pravdu....navíc každá cedule pokud se nemýlím jde do kapsy molochu zvanému eltodo
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    SPIPI: Zase jsi velmi vtipný, jako vždy. A taky je jasný, že autem po Praze nejezdíš a celkově asi auto moc nepoužíváš.

    1.) Značka nic neřeší, protože pokud u každý nebude radar, tak se ti na to řidiči vykašlou.

    2.) Některá tvá skvělá řešení (zpomalovací pruhy, ostrůvky), obecně hodně oblíbená u pražských radních, jsou hovadiny. Překáží při odklízení sněhu, překáží a zdržují sanitky a hasiče a přitom jediné, čeho docílí je, že auta musí v jednom místě téměř zastavit a pak se můžou zase normálně rozjet (= více znečištění vzduchu, více nehod z nepozornosti, více zablokovaná doprava).

    3.) Pravidlo pravé ruky se pokud vím praktikuje jen na Žižkově mezi Jiřákem a Florou a pak snad na Zahradním Městě, jinde sem se s tím nesetkal (a v Karlíně, o který ti jde, jsou taky imho ulice souběžné s řekou značené jako hlavní).


    Takže navrhuju - vem si auto a zkus si to. Zkus si projet Křižíkovu padesátkou, zkus si bez pohledu na rychloměr na různých ulicích rozjet na rychlost, kterou považuješ za padesátku. A pak hlavní test - zkus si projet Prahu a ignorovat rychlostní omezení - zjistíš, že ve skutečnosti většinou žádný limity a zákazy nepotřebuješ a tam, kde bys se klidně rozjel na vyšší rychlost, než je tam povolená, je to omezení vlastně zbytečný a pro nic zanic.



    Prostě vykašlal bych se na snahu furt někoho řídit, furt něco zakazovat a přikazovat, na každým rohu milion cedulí a kamer. Ať taky můžem jako občani ještě trochu dýchat.
    SPIPI
    SPIPI --- ---
    HAMSTER: tak já nevim, ty značky nevnímáš, tak se nedivim, že je pro tebe zbytečný je někam instalovat žejo. Na tachometr nekoukáš, poněvadž by ses jinak vyboural a máš co dělat, abys vůbec zvládnul sledovat dění na vozovce.. hele, asi bys měl jezdit radši třicet všude, ne? :))

    Nicméně i každej instruktor v autoškole klade důraz na to, abys ty značky vnímal - ony tam nejsou jen tak pro nic zanic. Vedle toho, že značka, která určuje rychlost neříká nic o tom, kdo má kde přednost, tudíž se to opět s pravidlem pravé ruky nikterak nevylučuje a zpravidla toto pravidlo je zrovna v Praze skoro všude.

    Já původně jen chtěl říct, že by si mnoho ulic v Praze snížení rychlosti na 30km/h zasloužilo. Jakým způsobem se to udělá, to je mi vcelku šumák. Pořád mám ale za to, že i ta obyčejná značka je to nejjednoduší a nejlevnější řešení. I když jich samozřejmě existuje víc a některé mají i další přednosti, jako již zmíněné zelené pruhy, zeleň obecně nebo různý zpomalovací pruhy, zúžení vozovek, ostrůvky atd. Ale to je oproti obyč značce prostě trochu jinej level investice a náročnosti v realizaci. Takže moc nechápu ten tvůj apriori odpor..
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    SPIPI: P.S. Jako řidič máš především vnímat provoz a celkově okolí, ty značky sou taky podstatný, ale hrající si děti, vycouvávající auto, rozjetej nepozornej cyklista nebo vesele poskakující pes jsou mnohem důležitější, než nějaká cedule s třicítkou v kroužku, to mi věř...
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    SPIPI: Já teda značky podprahově nevnímám a to už mám něco naježděno. Pokud sem na tom místě poprvý, něco hledám, je tam provoz, motaj se tam chodci a ještě je tam co metr nějaká dopravní značka, tak netoužím po ničem jiným, než bejt co nejrychlejc pryč. Stejnětak jestli jedu 45 nebo 55 bez tachometru nepoznám. Zato poznám, jestli jedu moc rychle nebo moc pomalu, to prostě cítíš. Na magistrále máš při padesátce dojem, že bys moh vystoupit, dojít si na pumpu pro svačinu a vrátit se aniž by auto nějak výrazně poodjelo, v Lucemburský zas že v týhle rychlosti je auto neovladatelný a pokud ti tam někdo vjede, bude zaručeně bouračka.

    Prostě existuje spousta možností a cpát tam další cedule mi připadá jako zoufalý řešení. Pokud chceš jednoduše, rychle a levně snížit rychlost aut v nějaký obytný zóně, existuje velmi prostý způsob - odstranit z křižovatek značky. Pak se provoz řídí pravidlem pravý ruky a nikdy nemůžeš křižovatku jen tak profrčet = musíš jet pomalejc. Prosté, rychlé, levné, efektivní. Akorát není důvod nakoupit bambilion nových značek....
    SPIPI
    SPIPI --- ---
    HAMSTER: já taky bydlim v úzký ulici a je zcela běžný, že tu auta projížděj pade. A jestli nejsi řidičem měsíc, tak ty dopravní značky vnímáš už takřka podprahově a nikterak tě nestresujou, jízdu nekontroluješ na tachometru, ale prostě poznáš, kolik zrovna jedeš (btw. tachometr máš v zorném poli). Vedle toho, že dopravní značky je jedna z těch podstatných věcí, co máš jako řidič vůbec vnímat. Čímž ale samozřejmě netvrdím nic proti tomu, aby se někam šoupnul pás zeleně či stromy - to se navzájem nikterak nevylučuje.
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    S těma cyklistama a jednosměrkama to imho není moc dobrý nápad, můžou vznikat dost nebezpečný situace, jinak ta třicítka - to je zas spousta zbytečnejch peněz na spoustu zbytečnejch značek. Kdo v Praze někdy řídil auto ví, že pohybovat se karlínskejma uličkama víc jak 30/40 km/h je prakticky nemožný. Spíš bych se snažil les značek kolem silnic a ulic trochu protřídit, než přidávat další - sou důležitější věci, na který by řidiči měli koukat, než nějaký nesmyslný cedule...

    SPIPI: Existují dopravní studie který jasně říkají (pokud to neznáš z praxe, ale nepředpokládám, že bys používal auto, pokud vůbec máš řidičák), že už sám ten prostor působí na řidiče. V úzký ulici se jezdí automaticky pomalejc etc. a přitom to řidiči dělaj intuitivně a plynule a nevede to ke stresovejm situacím - zatímco les značek funguje přesně naopak (řidič se nepohybuje přirozeně, musí pořád kontrolovat tachometr a cedule, změny rychlosti nejsou plynulý). Takže bych se vykašlal na nějaký cedule a spíš bych třeba přidal pás zeleně a pár stromů, čímž se prostor opticky zmenší, bude se jezdit pomalejc a nikdo nebude nadávat (ačkoli v Karlíně je to nošení dříví do lesa, tam se prostě rychle nejezdí).
    SPIPI
    SPIPI --- ---
    SMALLRICCIO: mně se třeba líbí v Německu, že nemají pokaždé jen trochu jde striktně obec 50km/h a město 90km/h, ale všude, kde to jde, mají to různě a to tak, že mají často po obcích i 70km/h v místech, kde to nikoho neohrožuje a jinde zase i třeba 20 či dokonce 15km/h - prostě víc pracují s tím prostorem.

    Například v Praze ve vedlejších ulicích ve čtvrtích typu Žižkov, Vinohrady, Nusle nebo Letná atd. bych dal 30km/h automaticky, někde i míň, na hlavních 50km/h a kde to jde i těch 70km/h, což teda sem tam je.
    SPIPI
    SPIPI --- ---
    Pražský Karlín omezuje rychlost na 30 km/h, přidají se i další radnice - iDNES.cz
    http://praha.idnes.cz/rychlost-v-karline-se-snizi-na-30-km-h-dbu-/praha-zpravy.aspx?c=A120731_1810623_praha-zpravy_ab
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Post-Oil City / Historie budoucnosti města | Kabinet architektury v Domě umění | Ostrava
    http://kabinetarchitektury.cz/post-oil-city/

    http://www.postoilcities.org/
    SPIPI
    SPIPI --- ---
    Ani se nekoplo a nová trasa metra už stála 427 milionů - Aktuálně.cz
    http://aktualne.centrum.cz/domaci/regiony/praha/clanek.phtml?id=752348
    SPIPI
    SPIPI --- ---
    Tak to musí mít teda hodně nestandardní smlouvu, která mu zaručuje více práv, než zákoník práce.. no, ale asi bych se vůbec nedivil vlastně. Tady je možný už cokoli.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam