NICOLE:
Ostatně tu základní tezi lze i obrátit - kultura utváří jedince - a kulturu utváří jedinci. Jedinec je jistě formován kulturou, ale nemůžeš ho zredukovat jenom na produkt konkrétní kultury. Mimo jiné by to znamenalo nulovou variabilitu - a tudíž statičnost kultury. jak by se mohla kultura měnit a vyvíjet?
Vyborne, naprosto spravne ;-) Jo, nelze to takle redukovat, samozrejme je to vzdy o dialogu mezi jednotlivcem a spolecnosti. Bohuzel casto vyvstava idea oddelitelnosti kultury a jednotlivce a staveni jednotlivce na piedestal, zatimco kulturu casto hanime - coz me samozrejme vede nutne k zduraznovani vlivu kultury. Ale mame-li takto podobne chapani, tak samozrejme nelze jedno vnimat bez druheho.
Čili chceš říct, že je jedno, jestli se nějaký kulturní prvek ve společnosti prosazuje tak, že ostatní zdvihnou nad odlišností obočí, nebo tak, že odlišného upálí? Je to to samé? Politické hledisko lze zanedbat?
Myslim, ze to spis myslim naopak. Kdyz zustaneme u tech zakladnich prikladu, tak myslim, ze kdyz se zamerime na skolu, je zde mnohem mene nasili nez kdyz se zamerime treba na modu. Dnesni stav (poslednich malo desitek let) tu situaci mirne mate, ale muzeme se podivat na sirsi historii, na stovky a tisice let. Kdyz to mas institucionalizovane, je zde alespon teoreticka moznost s tim neco delat, je zde mozne vest prave onu politickou diskuzi, protoze je to neco, co bylo jiz nejak vynato z bezprostredniho samozrejma. Zatimco kdyz si vezmes oblekani (nebo jazyk, u nej je to samozrejme tvrdsi), pak tam zadna diskuze neprobiha. Kdyz se neoblekas ci nemluvis umerne sve dobe, svemu vzdelani a svemu postaveni, ses ostrakizovana daleko vice, nez kdyz nedodrzujes nektera institucionalni prikazani. Ty druhe (institucionalizovane) jsou totiz vnimany objektivne a tim padem neosobne, zatimco to prvni je subjektivni a tim padem osobni, tj. mnohem horsi a dost hure se s tim cokoliv dela