• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    ROGGY
    ROGGY --- ---
    REINITA: k tomu poplatku za stažení. Aby to bylo férové, ta mikroplatba by nešla jen autorovi, ale museli by se z toho zaplati i ti ostatní, kteří se na výrobě knihy podíleli. Autor tedy přijme tisíc mikroplateb, ale místo psaní stráví veškerý čas rozúčtováním mezi redaktory, korektory atd. Na druhou stranu, při koupi knihy (nebo e-knihy) je tohle všechno už zohledněno. Je to časově mnohem jednodušší a i průhlednější a nedělá to zlou krev. A žádný z vydavatelů, které znám, se nesnaží čtenáře okrást, většina jede nadoraz tak, aby všechno zaplatili a neprodělali na tom.... ovšem to je věc, kterou "obyčejní" čtenáři nevidí (nebo nechtějí vidět), protože "náklady na výrobu knihy jsou minimální".
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    MOUNTBATTEN: Jestli o tom jeste nikdo nenapsal nejaky clanek, tak se asi vyhecuju a sepisu ho sam, protoze vysvetlovat to furt dokola me nebavi. (Draft samozrejme nahodim ke konzultacim.)
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    REINITA: Tak on to nebyl propadák v tom smyslu, že by si nepřišli na své. Ale zaplatilo podstatně méně lidí, než se čekalo. Naprostá většina dala nulu. Ve výsledku z toho kapela měla o něco více peněz než z prodeje minulé desky Hail to the Thief, ale vezme-li se v potaz, jak hrozně medializovaná celá akce byla, je jasné, že dlouhodobě by takový model vedl k nižším ziskům.
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    OJIRIO: tenhle pohled, na knihy, je velice velice naivni a az hloupy. Vlastne se jemu divim, tady uz Xkrat psali nakladatele i sami "vykoristovani" autori, proc neni tak snadny si vydat knihu sam.
    Nechapu, proc i tak porad lidi pisi sve svetoobjevne teorie o tom, jak je jakykoliv meziclanek mezi autor-recipient zbytecny!?
    To neumite cist realny zazitky lidi, ktere si berete do pusy?
    (a jedna vlastovka jaro nedela, Cimrman taky umel vsechno!:-) )
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ALDARION: U elektronicke verze na druhe strane nemusis resit parchanty (coz je leckdy mor), protoze nemas fixni velikost zobrazene stranky.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    OJIRIO: Zklamu tě, ale většina alternativních, undergroundových kapel jezdí turné tak, že uhradí tak akorát náklady. Stabilní příjem z koncertů je velmi dobrý vtip. To funguje tak možná u hvězd z rádií a televizí nebo u hodně vyhypeovaných internetových hvězdiček.

    Knihy mající minimální náklady mají taky minimální kvalitu, pokud autor není zrovna génius. U naprosté většiny knih je druhý pohled (redaktorův a korektorův) naprostá nutnost. A to už vůbec nemluvím o knihách překladových, kde náklady narůstají ještě více. Hodně mizerně placený překlad průměrně dlouhé knihy tě přijde na 50 tisíc korun. Redakce s korekturou na dalších minimálně 15 tisíc. Autorská práva k originálu se budou určitě taky pohybovat v řádu desetitisíců. I kdyby každý druhý čtenář dal stovku (což je hodně mimózně optimistický předpoklad), tak by se takový náklad vrátil při nějakých 1500 - 2000 čtenářích. Letmý pohled do statistik čtenosti ti napoví, že s takovým systémem lze očekávat problémy...
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    OJIRIO: Takový sazeč - reprodukční grafik mi stále přijde jako někdo, kdo docela přispívá ke kvalitě knihy. A jako normální řemeslo, které je potřeba umět a jehož provedení zabere čas... (A jako něco, co spoustě elektronických publikací, obzvlášť těch samizdatových, dost chybí. Dokonce bych se odvážil tvrdit, že vysázet elektronickou verzi knihy je větší výzva, než u papíru, protože musíš počítat s různými formáty zobrazení.)

    Jistě můžou existovat drsňáci, co nepotřebují redakci ani korekturu, protože jejich jazyk je dokonalý (ale spíš bych řekl, že mají hodné kamarády, kteří tuhle práci odvedou zdarma;)) a jsou nejen skvělí spisovatelé, ale i grafici a distributoři. Ale moc takových není... ;)
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    OJIRIO: Ve srovnání s filmem možná, ale zas tak minimální ty náklady nejsou, pokud to má být udělané profesionálně. Např. u překladových knih musíš zaplatit práva, překladatele, redaktora, korektora, výtvarníka a sazeče + tisk, pokud se jedná o papírovou knihu, což u průměrného románu vychází tak na 100,000 (fixní náklady). Polovinu ceny prodané knihy spolkne distribuce, dalších 14 procent DPH.
    REINITA
    REINITA --- ---
    PATISLAV: ale vlastně jsme sklouzli od toho diskutabilně funkčního modelu "zaplať, kolik chceš" ke koncertům, které už jsou něco jiného než písně/alba.
    upřímně mě překvapilo, že ten projekt Radio Head byl propadák. nevíš, čím to bylo? lidi očekávali, že "ti ostatní" něco dají?
    kdyby ten projekt nestál na "zaplať, kolik chceš", ale "zaplať 1 euro", myslíš, že by to fungovalo?
    REINITA
    REINITA --- ---
    MAGUMI: to mi sice přijde adekvátní, na druhou stranu je tu samozřejmě otázka, zda je to v téhle době digitální distribuce vůbec potřeba.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    OJIRIO: "Knihy maji naprosto minimalni naklady a dnes vsechny tyto role zvladne udelat clovek sam" S tim souhlasit nemuzu, protoze napriklad kvalitni redakci sam autor uz z principu udelat nemuze - nema od sveho dila odstatecny odstup.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    REINITA: já přivážím zahraniční kapely, které většinou jedou na náklady, a i tak stojí minimálně 150 Eur, většinou mezi těmi 200-300. S klubem, zvukařem, večeří, cateringem a ubytováním se většinou pod 10 000,- Kč nedostanem. To dobrovolným vstupným fakt nezaplatíme.

    Koncert vlastní kapely jsem s dobrovolným vstupným nebo zdarma samozřejmě dělal taky.
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    REINITA: Pokud vím, Dilie má ze správy práv přibližně 10-15%, což mi připadá celkem adekvátní vzhledem k té administrativě, která s tím je. A členství je samozřejmě dobrovolné.
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    PATISLAV: No prave koncerty, diskusnimi turne apod jsem myslel ty jine zpusoby, kterymi si opatrit stabilnejsi prijem. Tam s piratstvim snad nikdo krome totalnich magoru v RIAA apod. nevidi problem, video z koncertu/akce totiz je radove jinde nez prima ucast, moznost prime interakce...

    Knihy maji naprosto minimalni naklady a dnes vsechny tyto role zvladne udelat clovek sam, pokud chce, a existuji autori (z pameti napr. Cory Doctorow) kteri to tak delaji, a napriklad i vydavaji knihu zdarma digitalne. Tistena verze existuje paralelne, nekdy delana dodatecne, a svete div se - prodava se.

    Co se tyce kvality, tak ta mnohem vice trpi soustredenim umelcu na komercni uspech - coz v pripade kdy opravdu maji co rict a delaji to ve svem volnem case je mnohem vyssi.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    REINITA: Kdyz jsi nakousla ceny pisnicek, mne treba prijde neadekvatni kdyz CD (s deseti pisnickami) v krabicce s peknym bookletem vcetne textu vsech pisni poridim za 250-280 Kc, aby totez album v mp3 stalo 250 (jedna pisnicka 25). Za 10-15 bych pisnicku bral, za 25 ne.

    Co se ukazek tyce, u nekterych CD to funguje (tezko rict zda u vsech), resili jsme to tu nedavno s Jonym. I u knizek se daji potkat ukazky, treba prvnich par kapitol.
    REINITA
    REINITA --- ---
    EMBRYO: k tomu komerčnímu X nekomerčnímu aspektu:
    třeba grafici a výtvarníci (asi i fotografové) tohle mohou mít odděleno, ale třeba u spisovatelů si to moc nedokážu představit, tedy kromě případu "píšu si pro radost blog" a "píšu knihu".
    jinak ano, když chce někdo něco zdarma (nebo s nepovinný příspěvkem) poskytovat, je v pořádku mu to umožnit :)

    "Try-before-buy" - co třeba udělat (v komerční sféře) možnost "ochutnávky" toho díla? Jako by člověk prolistoval knihu nebo si pustil část skladby? aby věděl, jestli je to pro něj vůbec zajímavé a nekupoval by zajíce v pytli?
    stačilo by to?

    PATISLAV: zvláštní. s koncerty zkušenosti nemám, ale co se (alternativních) divadel týče, vím, že se na dobrovolném vstupném vybralo víc než když se nechávala zaplatit fixní částka. a to nebyli žádní zázraci.
    je to zřejmě otázka míry - ve Státní opeře by asi dost pohořeli, kdežto divadelníkům malých scén to funguje.
    asi to tak platí i u koncertů světoznámých kapel oproti garážbandům. ale to jen hádám.
    PIZI
    PIZI --- ---
    REINITA: Nechápu jak ti internet brání poslat nějaké peníze někomu.
    REINITA
    REINITA --- ---
    BOUCHI: ad házení almužny: je fakt, že ty mikroplatby mi přijdou funkčnější třeba u písní, u filmů hůř, u knih asi nejmíň. ale to je spíš pocitové, nejspíš by mě s touhle představou hnali písničkáři sviňským krokem. :o)
    asi by jedna písnička měla stát míň než třeba film nebo román. Ale to už jsou zbytečné technikálie.

    zajímalo by mě vyjádření zde přítomných autorů, jestli by pro ně pár desítek korun za stažení skutečně bylo almužnou (nevím například, kolik si za své služby strhávají kolektivní správci), a to i když vezmou v úvahu to, že by si jejich díla lidé víc kupovali. opravdu by je to neuživilo? (je mi jasné, že ti, kteří to mají jako hobby, v tom budou benevolentnější, ty ponechme stranou) třeba ta dvacka za knihu, je to opravdu tak málo?
    abychom předešli zlé krvi - opravdu mě to zajímá, nesnažím se prudit.

    "virtuální nadace" zní hezky, ale dle mě to neřeší ten obecný "problém". určitě by mohla být a věřím, že by fungovala.

    PIZI: ale no tak. Zákony jsou tu pro lidi, ne lidi pro zákony. Pokud chceš znát účel zákonů, doporučuju navštívit první semestr prvního ročníku libovolné právnické fakulty, konkrétně předmět teorie práva.
    a mimochodem, "Jestli chceš někoho odměňovat, odměn ho. Nikdo ti nebrání." není v kontextu autorských práv v prostředí internetu tak funkční, jak proklamuješ.

    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    OJIRIO: To je zajímavá myšlenka, jen bohužel zcela nerealizovatelná. Mě už třeba x-krát napadlo, že bychom mohli pořádat koncerty s volným vstupem a pak po lidech chtít peníze podle toho, jak se jim to líbilo, jak je koncert oslovil. Jenže když kapela stojí 200-300E a další náklady přijdou aspoň tak na 4 tisíce, tak si tohle riziko nemůžeme dovolit. Těch lidí totiž s nižší nebo dokonce i nulovou cenou o moc víc nepřijde. Musíme stanovit fixní cenu, která nám bude garantovat alespoň nějaké pokrytí nákladů. I tak jsme prakticky vždy v mínusu.

    A s knihami je to stejné. Vytvoření té knihy není zdarma. Je třeba zaplatit redaktora, korektora, sazeče, případně i ilustrátora nebo tisk a distribuci. Pokud dáš knihu za volnou cenu, riskuješ, že nezaplatíš ani minimální náklady. A co pak autor? Musí jít na full-time job a z psaní se stává jen koníček. S neoddiskutovatelným vlivem na kvalitu i kvantitu jeho tvorby.

    Kapela Radiohead vydala svou desku In Rainbows právě tímhle systémem - zaplať, kolik chceš. Vznikla tuna oslavných článků plných extatických výkřiků o revoluci. Když se ukázalo, že většina lidí nedala ani penci, bylo najednou ticho po pěšině. Novou desku už Radiohead raději vydali klasicky.

    Když tenhle obchodní model nefunguje ani pro veleslavnou kapelu, jen těžko může fungovat pro ostatní. Respektive - fungovat to může, ale ne jako obchodní model, jen jako umělecký model, na podporu šíření svého díla.
    EMBRYO
    EMBRYO --- ---
    OJIRIO: add podpora uskupeni, tohle je presne ten z duvodu proc jsem nepodepsal smlouvu s Osou, kdyz jsem vydaval CD. Label, ktery je vydaval s nimi bohuzel povinne smlouvu ma, takze oni za to nekde neco vybiraji, ale ja sam s nimi smlouvu nemam a mit nebudu, protoze moralne nesouhlasim s jejich metodami a celkovym principem.
    Pro casy budouci se mne to uz tykat nastesti nebude, protoze moznosti digitalni distribuce mi umoznuji tenhle paraziticky system obejit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam