BORGDOG: podívej, já naprosto pochopím, když si něco stáhne nemajetný student nebo český důchodce. já dokonce pochopím - říkal bouchi? - když si někdo stáhne, podívá se a pak jen něco z toho pořídí. ok. chápu. ale pak je několik věcí, s kterými mám problém je chápat, a to až takový, že je prostě pochopit vědomě odmítám, a nejsem kvůlitomu extremista, protože je to naprosto normální. jsou to:
- suma X mi připadá moc (za věc Y), tak si ji věc Y prostě vezmu a ponechám v misce zlomek/Y, který jsem se rozhodl já ponechat - v žádném případě. připadá mi suma X moc? tak si věc Y nevezmu a odejdu se bez ní. protože cenu si určuje prodejce, já ji mohu a nemusím akceptovat. a na základě toho vzít a nevzít. (a taky smlouvat, jít ke konkurenci, vyrobit si sám, pořídit v bazáru, pardon, antíku atd.)
- totální přizdisráčství typu "budu si brát, co se mi zlíbí, a nejen, že nepřiznám, že něco možná dělám v rozporu s normami, ale ještě budu drze tvrdit, že autorům sloužím a osvobozuji je". zejména poté, co mi v tomto klubu různí spisovatelé, překladatelé, grafici a hudebníci (a byli tu zástupci všeho toho, věř mi, znám ty lidi) řeknou, že a) práva jsou definována poněkud jinak a b) o takové osvobozování nestojí a že si poradí sami a ať to nechám na nich. to je už jen absolutní chucpe a skutečná nestoudnost. (příklad: ubohý zlodějíček second guy.)
- "hrdina bojující za společnost": příklad kldr. zjevně si neuvědomuje, jak komplikovaný proces je a co všechno je ve hře, tos nakonec viděl sám, a navrhne - obvyklé nekonkrétní vizionářství - "určitě to musí jít jinak"... jak ví každý soudný člověk, "samo se" nic se nese, leda posere. ale tyto naivní vizionáře zdaleka nechovám v takovém disrespektu jako přizdrisráče z bodu 2. ty chovám ve velkém disrespektu. (protože i kdyby stokrát věřili, že bojují za svobodu, tak by, kdyby chtěli být slušní, laskavě osvobozovali ty, co jim řekli, že mohou, ne ty, kdo jim explicitně řeknou, aby je laskavě "ponechalitrpět ve spárech systému". je vůbec zajímavé, že respekt ke svobodě končí u osvobozovatelů z bodu 2 přesně tam, kde by svobodně potenciální osvobozovaný objekt měli nechat neosvobozený, poněvadž objekt si jejich osvobození nepřeje.)
zcela bokem od těchto rovin stojí případná teoretická debata o možném a nemožném alternativním systému. na dobrovolné příspěvky zkrátka nevěřím - to bychom museli být v anglii, kde sice zajdeš do kostela na "koncert zdarma", ale drtivá většina příchozích ten "doporučený dar 3 liber" slušně odevzdá anebo víc. tak takhle vychované obyvatelstvo tady nemáme, tudíž třeba tenhle systém fungovat nebude. ale to už je spíš technický problém.