• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    Hledání konsensu o možné nové podobě autorského zákona držícího krok s realitou 21. století
    rozbalit záhlaví
    HINTZU
    HINTZU --- ---
    Teda koukám, 240 nových příspěvků a přesto snad v jediném nepadlo nic, co už by tu nezaznělo nebo co už by někdo nezkusil.

    ENKIE:
    ENKIE:
    Krásná slova, ale je z nich bohužel cítit, že jsi k praktické organizaci nikdy ani nepřičichl.

    Ano, máš naprostou pravdu v tom, že lidé ve své podstatě rádi utrácí za pitomosti. Za těch 10 let, co se na českých conech a festivalech organizačně podílím, to můžu potvrdit. Lidé vyhodí peníze za laciné čínské padělky, za ručně vyráběné placky, za trička s potiskem atd. atd. Pár z nich dokonce vyhodí nějakou tu kačku navíc za autogram (i když nevím, nakolik je u nás běžné platit autorovi za podpis, tohle funguje spíš u zahraničních herců a kapel). Ale zkus po nich chtít, aby si koupili knihu nebo placku. Nemusíš se bát, nebudu tvrdit, že se ti vysmějí. Nicméně i přesto, že se situace za těch 10 let zlepšila, jich výrazně ubude.

    Z takových předmětů navíc většinou nemá autor/osoba na obrázku ani korunu. Kdybych tu prohlásil například populární trička s dr. Housem, s motivy z populárních seriálů nebo třeba rovnou s maskou Guye Fawkese za padělky a požadoval jejich stažení, nejspíš se na mě sletíte jako banda sršňů. Potisk trička vám dneska udělá kde kdo a srdečně kašle na to, že s obrázkem vlastně správně nesmíte nakládat. Nijak zvlášť mě to netrápí (a autory asi také ne), ale pokud navrhujete autorům posun tímto směrem, zkuste si uvědomit i tuto stránku věci. Ve finále by tak musel jít originální výrobce s cenou pod cenu kopií, případně tlačit na potírání plagiátů, aby měl zajištěný alespoň nějaký příjem.

    Na tvém místě bych se zvedl a šel si zkusit zorganizovat nějaký super literární/filmový festival, na který sezveš všemožné spisovatele, herce, režiséry nebo scénáristy. Třeba vymyslíš něco, co nám uteklo, stát se to může (nedělám si iluze, za ty roky mám určitě vypěstovaný směr uvažování, který mi brání vidět nové možnosti). Dokonce můžeš být hlava otevřená a zkusit pozvat nakladatele, aby z toho také něco měli. Budeš překvapený, kam se ti vyšplhají náklady. A to si pozvaní ani nemusí říct o moc, čeští se většinou opravdu spokojí jen s volným vstupem pro rodinu a s ubytováním, maximálně si řeknou o tisícovku nebo dvě za přednášku/besedu (Pokud teda nebudeš zvát "hvězdy" Okamurova typu, které nemají problém říct si o 35kkč za hodinu i na akci, kde nevybíráš vstupné.) Přivede ti to další návštěvníky? To bys musel pozvat tak Rowlingovou nebo Meyerovou, jinak budeš mít nárůst sotva v řádu procent.

    A to opravdu vím, co říkám, každý rok utratíme za hosty přes 150k a dalších 150k za promítací práva a poplatky OSA (mimochodem, jako organizátor si na osu nemůžu stěžovat, protože vyměřený poplatek zatím za 3 dny nikdy nepřesáhl 5kkč). Můžu tě ujistit, že žádná jiná takto úzce zaměřená akce v celé střední Evropě neutrácí tolik, většina z nich minimálně z části porušuje autorská práva nebo prostě nezvou zahraniční hosty. Středoevropským návštěvníkům je to totiž celkem putna, návštěvnost ti výrazně nestoupne ani kdybys pozval třeba Kinga. I my to vlastně děláme jen proto, že nemusíme platit nikoho z organizátorů a chceme alespoň tím málem projevit autorům vděk. A můžeš mi věřit, že i ze strany studií a hostů jde v podstatě o šlechetné gesto, na kterém rozhodně nevydělají, dokonce občas spolufinancují náklady na cestu (ty peníze sotva pokryjí průměrné letenky a mírně nadprůměrné ubytování, kdyby si někdo vymyslel let první třídou, jsme v hajzlu).
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    ENKIE: Autor z toho nemá nic, a "marketing" jak ty říkáš, dělá většinu u skupiny diváků, kteří na něj přišli, protože ho znají.
    Tohle taky není řešení "z tohoto světa".
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    ENKIE: BTW, byl ty jsi někdy na nějakém conu?
    ENKIE
    ENKIE --- ---
    JIXIPEN: Pro ty autory je ten festival taky prilezitosti k marketingu, kolik z toho ten autor nakonec ma nebo nema asi zalezi na mnoha okolnostech, v ekonomii tohoto se moc nevyznam... Alespon uz je to ale nejak realne, neduchovni.

    Lidi celkem hodne jsou ochotni platit za spoustu "ptakovin" v realnem svete, staci se podivat, kolik utraceji treba ruzne po hospodach za drinky atp. I kdyz by mohli stejne efektivne klidne pit vodu z 2l lahve nekde na lavicce v parku. Moznosti podle me lezi timto smerem. Lidi nejsou moc setrivi a lakomi, pokud za to neco v realnem svete dostanou.
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    Btw co se stane s penezi za knihy, ktere se pujci ale autor neni u Dilie registrovany? Nebo za takoveho stat neplati?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Predstava, ze by kamenna knihovna se preorientovala na e-knihovnu a provozovala vypujcky/prodeje e-booku, se mi zda zajimava a dobra. Protoze knihovnici maji spoustu schopnosti s timto souvisejicim (jsou to tak trochu knihkupci) a beztak nemaji co delat, nebot klasicky ctenar chodici pesky do knihovny vymira. Zaroven studia knihovnictvi jsou propojena s informacni vedou, nemaji zas tak daleko od technologii atd. Zaroven abonenti knihovny jsou intosi, kteri by na problem autorskych prav mohli slyset (mohli by byt ochotni teda neco platit a moc to obratem nesdilet nekam do netu). Zaroven by mohli digitalizovat starsi veci. Atd.


    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    JIXIPEN: protoze to pridava dalsi clanek retezu?

    Aktualni stav:

    Knihovny sectou data -> daji data Dilii -> Dilia da data Statu -> Stat da penize Dilii -> Dilia si ukousne par procent a zbytek da Autorum.

    alternativni pristup:

    Knihovny sectou data -> daji data Statu -> Stat da penize Knihovne -> Knihovna da penize Autorum.

    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    ENKIE: Ehm... kolik festivalů organizuješ? Co vím, tak všude autory rádi uvidí a nikde po nich nechtějí vstupné. Výjimečně (a jen některým) jim někde zařídí i ubytování zdarma. Co víc? Víc je utopie.

    Ale je pravdou, že Dariona znám nejvíc z Bezkrálí a po Dies Irae na téma Daemonicy je pro mě prostě "nemožné" nemít celou Daemonicu v knihovně. Resp. kupuji od Dariona vše. Analogicky od pár jiných mě notoricky známých autorů.
    XAJA
    XAJA --- ---
    YMLADRIS: tak je to vyše pol roka a nikto zatiaľ z projektu neodstúpil, naopak, pribudli dva nové časopisy. ono to asi chce dlhší čas, aby sa ukázalo, či je to životaschopné. ja osobne takýmto projektom fandím.

    a ten rozhovor, no, ono je to o asi trochu aj o tom, že novinár sa snaží robiť diablovho advokáta - spovedá kolega kolegu:) bella pôsobil v sme dlhú dobu, dokonca bol myslím nejaký vedúci redaktor.
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    SHINIGAMI: Co je nejhlavnější knihovna? A když už podpoříš takovouto centralizaci, tak proč potom ne Dilia?
    ENKIE
    ENKIE --- ---
    ALRAUNE: Tvoje nejvetsi sance jako autora podle me spociva v tom, ze vytvoris ze svych ctenaru skutecnou komunitu, a neustale pro ne budes neco delat. Podobne jako kapely poradaji koncerty pro fanousky a tak.

    Muzes vydavat sve prace knizne - klasicka kniha, pekne zpracovana a luxusne vypadajici, vzdy bude mit pro lidi velkou hodnotu, protoze se narozdil od nematerialnich hodnot da skutecne vlastnit, muzes si ji vystavit v knihovne, udelat si nich sbirku. Lide plati bezne miliony za ruzna stara umelecka dila znamych umelcu.

    Muzes pro ctenare provozovat nejake forum, cestovat po ruznych fantasy festivalech, kde muzes vybirat podil na vstupnem. Ti ctenari musi neco mit z toho, ze te budou financne podporovat. I kdyby to mel byt jen dobry pocit. Ten ale nevytvoris nejakym apelem na "moralku" a na zakony.

    Ciste nematerialni hodnoty proste nelze vlastnit, "dusevni vlastnictvi" je nesmysl nemajici zaklad v realite. Vlastnit lze jen to, co je nejakym zpusobem materialne jedinecne, nezkopirovatelne, vzacne. Neco, u ceho muzes nejak efektivne zabranit druhym v uzivani te veci, co se neda sdilet aniz by jedna strana utrpela realnou ztratu (nikoliv jen nedosazeni hypotetickeho zisku).

    Tvou jedinou sanci je tedy nejaka forma dohody s tvymi ctenari, dostat je na svou stranu, a primet je, aby te respektovali a chteli ti pomoct. Toho ale asi nedosahnes tak, ze je budes nutit k tomu, aby se obetovali pro nejakou "spolecnost". Hodne taky pomuzes osobni pristup - lide vetsinou nechteji platit penize do kapes nejakemu nadnarodnimu molochu vydavatelskemu, kde buji neefektivita, byrokracie a podpora fasistickych zakonu. Chce to proste myslet, a hlavne si uvedomit, ze na zisk nemas nikdy narok, ze kazda cinnost s sebou nese pro tebe riziko neuspechu.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    XAJA: dik za info. Po pravde z toho rozhovoru mam ale dojem ze novinar se ho snazi dotlacit k priznani ze to nefunguje (malo abonentu) a on nerika tak ani tak. No tak uvidime, zda se to udrzi.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    SHINIGAMI: Komu kolik knihovny rozhodně neřeší, Dilia má prostě balík peněz a ty rozpočítá podle koeficientů.
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    MISOJOGI1: me se docela zamlouva ten Flattr, ale pokud se nedostane za kriticke mnozstvi, tak podobne jako jine napady zahybe
    MISOJOGI1
    MISOJOGI1 --- ---
    ALRAUNE: domů si člověk taky nenatahá všechny knížky, co najde u kontejneru.
    ------------------------------------
    vidim ze ma nepoznas :-D DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

    Já dokážu pochopit a tolerovat "stažení v dobré víře", tj. stáhnu, kouknu, líbí, tak něco koupím. Netoleruju přístup "mám právo na stažení čehokoli a polibte mi prdel".
    -----------------------------------------------------------------------------------
    vacsina ludi je podla na niekde medzi tymito dvomi pristupmi ...



    SHIGORBIRDMAN: mit "zebratko" na paypalu "podporte me hladovejiho autora" klidne mit muzes.
    ---------------------------------------------
    toto by fakt autori mohli spravit, clovek by potom aspon z casu na cas poslal nieco ...
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    SHINIGAMI: Pozor, s temi penezi za vypujcky je to slozitejsi, ty odvadi za knihovny stat na zaklade hlaseni o poctu vypujcek (ted si nejsem jisty jestli hlaseni jde primo od knihoven nebo pres Dilii, ale myslim ze pres Dilii.)
    Penize od ctenaru jsou na provoz knihoven.
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    ALRAUNE: no vsak prave:) Pokud ma autor dostavat penize za vypujcku v siti knihoven, at to resi ty knihovny. Maji data, maji penize od ctenaru, maji databazi autoru.
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    ALRAUNE: proc kazda knihovna? Muze se o to starat ta nejhlavnejsi. Co a na zaklade ceho DILIA vyplaci? Penize ji posila kazda knihovna nebo nejaka hlavni? Data ma od koho? Predpokladam ze ji stejne prijde nejaky balik penez a sumarizace komu kolik.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    Ono spousta návrhů tady jsou prostě taková ta řešení od stolu. "Moc nevím, co kdo dělá, ani, co je k tomu potřeba, ani kolik času to zabere, ani kolik peněz to stojí, ale vyřeším to jedním nápadem". Prostě je potřeba najít řešení "z tohoto světa" :) Nehledat řešení politické, ale praktické.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    SHINIGAMI: A každá knihovna bude posílat každý měsíc několik několik tisíc několika korunových plateb? :) Něco autorovi, něco překladateli, něco nakladateli... dovedeš si představit ten objem? DIlia to dělá jednou ročně a trvá to několik měsíců, než všechno vyúčtuje a rozešle. Rozesílat začínají začátkem května a končí někdy koncem června.
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    ALRAUNE: myslis? Kazda knihovna dneska musi mit databazi vypujcek, v kazde knihovne je internet, takze pokud ta DB neni globalni tak neni problem ji slit. Udelat jednou za mesic (za rok?) sjetinu a dat hromadny prikaz k platbe, na to moc lidi nepotrebujes. A kdyby z toho mely nejaky podil (DILIA si take strhne svoje) tak by se urcite nezlobily..
    XAJA
    XAJA --- ---
    XAJA
    XAJA --- ---
    YMLADRIS: funguje. volá sa to piano. sama som predplatiteľom. ono nejde o internetové noviny, získam takto za pár peňazí prístup k elektronickej podobe tlačených novín.
    predplatné piana pre mňa napríklad znamená to, že za nejaké 3 eurá mesačne mám každé ráno v kindli čerstvé sme:)
    plus prístup k plateným článkom celého radu periodík.
    za mňa skvelý systém.

    stručné zhodnotenie fungovania, dávala som kedysi link na eknihy vedľa:
    SME.sk | Tomáš Bella: Za Pianom je aj moje ego
    http://www.sme.sk/c/6168490/tomas-bella-za-pianom-je-aj-moje-ego.html
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam