• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    GEGI
    GEGI --- ---
    FERRYH: no já to právě už ani nestíhám, takže to teď risknem. dozvěděla jsem se, že se to nejspíš musí dělat, teprve včera.. A tak - je to na veřejným místě, ale není to zas moc velká akce, tak snad se to nikdo nedozví.
    FERRYH
    FERRYH --- ---
    principem, tak jak to chape OSA, tak ano... rozumim-li tomu spravne ze jde o verejnou produkci ...
    spis jde o to jestli ma sanci se to dovedet nekdo z agentu a otravovat te... pokud ne, tak bych se tim dal nezabejval... :))
    GEGI
    GEGI --- ---
    ahoj, mám pravděpodobně velmi laickou otázku: když pořádám akci, na které zahraje jedna zahraniční kapela (ale není to primárně koncert), je nutné to nějak řešit s osou?

    Díky za odpověď, případně nějaké přesměrování.
    PIZI
    PIZI --- ---
    Canada-based telecom Nortel went bankrupt in 2009 and sold its biggest asset—a portfolio of more than 6,000 patents covering 4G wireless innovations and a range of technologies—at an auction in 2011.

    Google bid for the patents, but didn't get them. Instead, they went to a group of competitors—Microsoft, Apple, RIM, Ericsson, and Sony—operating under the name "Rockstar Bidco." The companies together bid the shocking sum of $4.5 billion.

    Patent insiders knew that the Nortel portfolio was the patent equivalent of a nuclear stockpile: dangerous in the wrong hands, and a bit scary even if held by a "responsible" party.

    This afternoon, that stockpile was finally used for what pretty much everyone suspected it would be used for—launching an all-out patent attack on Google and Android. The smartphone patent wars have been underway for a few years now, and the eight lawsuits filed in federal court today by Rockstar Consortium mean that the conflict just hit DEFCON 1...

    Patent war goes nuclear: Microsoft, Apple-owned “Rockstar” sues Google | Ars Technica
    http://arstechnica.com/...013/10/patent-war-goes-nuclear-microsoft-apple-owned-rockstar-sues-google/
    UFOSS
    UFOSS --- ---
    [ Diskuze na téma svobodné kultury / konferenceconference / 5.11.2013 / CR - Praha - klub Cross, P7 - kavárna ]

    Otevřenou diskusi rozehrají dokumentarista Jan Šípek a vizuální umělec Kryštof Pešek.

    Diskuze na téma svobodné kultury (FREE CULTURE) jako obecného pojmu i stejnojmenné knihy jednoho ze zakladatelů iniciativy Creative Commons, Lawrence Lessiga. Problematika patentovaných softwarů, soukromě vlastněných vědomostí a restrikcí k užívání děl se v informačním věku, více než kdy předtím, stávají překážkou přirozeného kulturního rozvoje ve společnosti. Jestliže je informační veřejný prostor vystavěn na kódu, do jaké míry je legitimní jej soukromě vlastnit?

    Večer je připraven ve spolupráci s Centrem audiovizuálních studií FAMU.

    VSTUP ZDARMA

    MUM
    MUM --- ---
    FERRYH
    FERRYH --- ---
    starsi, ale stale aktualni analyza trhu s autorskym obsahem:
    Jak se daří zábavnímu průmyslu? - Lupa.cz
    http://www.lupa.cz/clanky/jak-se-dari-zabavnimu-prumyslu/
    FERRYH
    FERRYH --- ---
    Rozhovor k rozšíření autorského zákona. - Pirátské noviny 30. 6. 2013

    V souvislosti s nově zaváděnou legislativou na ochranu autorských práv, přinášíme přepis online rozhovoru se zástupkyní Ochranného svazu instalatérů a sanitárních pracovníků (OSISP).

    Nepřijde vám nemorální, že by měli instalatéři dostávat za jednu práci zaplaceno několikrát?
    Já tu nejsem od toho, abych rozhodovala co je morální a co ne. Evropský soud pro lidská práva rozhodl, že nesmí docházet k diskriminaci na základě profese. Když to hrubě zjednoduším, tak rozhodl, že pokud dostávají hudebníci za jednou odvedenou práci odměnu pokaždé, když je jejich dílo užito, musí mít tuto možnost i pracovníci v ostatních profesích. Jinými slovy, každý pracovník, bez ohledu na profesi, má právo na odměnu za práci, kterou odvede. To samozřejmě platilo i dosud. Nově se ale zavádí odměna i za každé užití takto vytvořeného díla. V našem případě jde o poplatek za každé použití vodovodu nebo kanalizace.

    Proč zrovna instalatéři? Proč ne třeba i truhláři nebo učitelé?
    Jak už vyplynulo z mé předchozí odpovědi, tento zákon se vztahuje na všechny profese bez rozdílu. Z technických důvodů se začalo u instalatérů a elektrikářů, protože už máme k dispozici infrastrukturu na měření spotřeby. U ostatních profesí bude komplikovanější sledovat jednotlivá užití, i když už třeba truhláři na tom pracují. Viz. například tento odkaz.

    To budu muset platit pokaždé, když si natočím skleničku vody z kohoutku nebo spláchnu záchod?
    Zde je nutné rozlišovat soukromým a veřejným užitím díla. U soukromého užití, například u domácností, se jedná o novou paušální položku na vyúčtování za vodné a stočné. U veřejného použití díla, například v restauraci, hotelu nebo ve firmě, musí provozovatel uzavřít s OSISP smlouvu. Výše částky se pak určuje na základě počtu používaných zařízení.

    Postavil jsem si dům svépomocí, žádný instalatér na něm nepracoval. Proč musím platiti i tak?
    V první řadě proto, že tak stanoví zákon. Když se nad tím zamyslíte, tak je to i spravedlivé. Někdo přece musel postavit potrubí na které je váš dům napojený a je jen logické, že si zaslouží odměnu.

    Komu připadnou poplatky, pokud se nepodaří dohledat původního instalatéra?
    I na takové případy zákon pamatuje. Jedná se o osiřelé dílo, které je spravováno kolektivním správcem. Pokud se nepodaří nalézt původního autora, budou poplatky za užití díla vloženy do zvláštního fondu.

    Kde berete tu drzost srovnávat umělce a instalatéry?
    V první řadě naplňujeme rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva a následné evropské i národní legislativy. Nicméně přistupme na chvílí k srovnávání nesrovnatelného, k srovnávání umělců a instalatérů. Kolik znáte lidí, kteří pro zábavu čistí a opravují odpady? A kolik znáte lidí, kteří ve svém volném čase hrají na hudební nástroj? A teď se zamyslete, kdo má větší nárok na odměnu? Ten co dělá tu samou činnost, kterou milióny lidí dělají zadarmo ve svém volném čase? Nebo ten, kdo dělá věci, které moc lidí dělat nechce?

    Kdo bude vymáhat poplatky?
    Protože nechceme zvyšovat zátěž pro soudy a orgány činné v trestím řízení, povinnost sledovat legálnost použití díla připadne na vodovodní a kanalizační společnosti. Je možné, že to zvýší jejich náklady, ale vzhledem k tomu, že stejně jenom parazitují na dílech námi zastupovaných autorů, tak je to jen spravedlivé.

    Pracuji jako instalatér, takže nové změny jenom vítám. Proč nepřišly už dávno?
    Zde mohu jenom spekulovat. Podle mého názoru je to tím, že neumělecké profese mají mnohem menší potenciál pro lobbing. Pro politiky je mnohem lákavější a přínosnější si zavázat umělce než třeba instalatéry. Zjednodušeně řečeno, my poslance na VIP večírky s hvězdami nepozveme a ani jim moc nepomůžeme s předvolební kampaní.

    Slyšel jsem, že tento zákon byl schválen jen proto, že poslanci dostanou peníze za každé použití zákona, pro který kdy hlasovali.
    Tuto fámu musím rezolutně popřít. I když by to bylo v duchu tohoto zákona, na ústavní činitele se rozhodně nevztahuje.

    Na potrubí v našem domě se sahalo naposledy před třiceti lety, musím platit i tak?
    Ano. Autorská práva trvají po dobu autorova života a 70 let po jeho smrti. Abych parafrázovala kolegyni z Ministerstva kultury, aby instalatéři mohli mít užitek ze své práce i v pozdním věku, trvají práva k dílům, na kterých pracovali, sedmdesát let.
    Licencováno pod CC-BY-NC-SA
    KAERO
    KAERO --- ---
    BORGDOG: imho tyhle strategie navrhuji lidi, kteri se na internetove scene nevyznaji. problem je, ze ji ani nechteji pochopit.
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    MUM: Hlavně mě fascinuje idiotství DILIA z taktického hlediska. Útočit a soustavně rejpat do X-Trance, které je dělané bez výdělku a jedná s nakladateli. Když ho zničí a knížky půjdou den po vydání na war-něco fóra, jejíž provozovatelé žijí z reklam a nikdo na ně nemůže, natož aby s někým jednali - to bude fakt vítězství jak u Slavkova. Anebo uložto - ano, chtít po nich cenzuru obsahu nebo tam začít řádit jak Černá ruka, mazat co mě napadne a pak se divit, že mi to zatrhnou (protože na DILII se majitelé těch souborů hojit nepůjdou...). Ale přitlačit na ně, aby z webu dali pryč to vyhledávání v souborech, což je jednoznačně služba pro nelegální stahování a debily k tomu - kdepak, to je v pohodě, to vůbec nevadí.
    MUM
    MUM --- ---
    BORGDOG: Jako aktivni autor jsem se u smlouvy s Dilii zarazil v okamziku, kdy po mne chteji adresu "placene" casti webu, kde publikuji. Nemam takovou. Autorsky zakon v soucasne podobe nerozlisuje placene a neplacene autory - narok na podil z "vypalneho" podle nej maji vsichni autori (protoze kdokoli si muze stahnout, vypalit ci vytisknout jakoukoli cast Netu a tohle je kompenzace za "benevolenci" tiskarskeho monopolu). Ze je takovy pristup v dobe Internetu nesmyslny, je myslim nasnade. Cekam jen, kdy skvele pravnicke mozky Srstkova typu prijdou s povinnosti platit desatek za uverejneni obsahu. Stejne jako OSA chce po kapelach, aby platily za vlastni autorska vystoupeni. Pak bude cas jim cely AZ omlatit o hlavu - jakkoli je u nas vlastne (kvuli historickym souvislostem, zejmena samizdatu, brano uz od Bile Hory) mirny a dobry.
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    MUM: Určitě je. Já sám se jako autor stavím k pirátům také kriticky. Jsem příznivcem elektronického čtení, akceptuji, že za určitých okolností je stahování omluvitelné, ale nehodlám být "rukojmím lidu," jehož jedinou nadějí na výdělek je žebrota. Na druhou stranu, když čtu Jiřího Srstku, jak v rozhovoru zcela nepokrytě, otevřeně lže a ještě si u toho hraje na "tragického bojovníka," svědí mě jazyk a kudla v kapse.
    MUM
    MUM --- ---
    BORGDOG: Coz mi ovsem pripomina, ze uvaha na tema "Proc nemohu byt ceskym Piratem" je stale na miste...
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    MUM: Jakým způsobem zareaguje? Sebere "režijní náklady" a svede to na piráty. :-)
    MUM
    MUM --- ---
    Pardon, bylo to pro MATEEJ:
    MUM
    MUM --- ---
    Tohle je pokracovani z jednoho prispevku na [ Wittgensteinovy lyrické denunciace z nakladatelského podsvětí ] pro MATEEEJ: V okamziku, kdy autorsky zakon nerozlisuje (zcela spravne) dobrou a spatnou literaturu a Dilia rozdeluje sve zisky - samozrejme po odecteni vlastnich nakldau - pouze podle toho, zda jsou autori prihlaeni do systemu prerozdelovani, jde IMHO o jasne hodovani na mrtvolach (neboli tech, kteri system nevyuzivaji z jakehokoli duvodu.) Pokud se prihlasi vsichi autori, vcetne maminek na FB a mimibazaru (maji na to plne pravo) bude zisk jednotlivcu minimalni. Jakym zpusobem zareaguje Dilia je ve hvezdach....
    OTAKAR_KUBIN
    OTAKAR_KUBIN --- ---
    Ahoj, na thesis.cz jsem narazil na několik zajímavých diplomek, které se týkají autorského práva v digitálním prostředí/na internetu. Nejde mi o copyright a pirátství, spíše o licence jednotlivých služeb a jejich fungování v kontextu českého/evropského AZ (Youtube, Google Books apod.). Nakonec třeba i o „terms of agreement“ s ohledem na duševní vlastnictví jednotlivých uživatelů, tedy o tu situaci koncového uživatele, který se nahráním svého „obsahu“ částečně zříká určitých práv/poskytuje je těm kterým službám (sem patří samozřejmě i FB).

    Bohužel – jak už to u thesis.cz bývá – drtivá prací je z Brna (mám tam pouze jednou VŠE), hledám raději někoho v Praze, protože bych ho rád pozval na přednášku na FAMU. Ideálně doktoranda, tipy na profesory/docenty se samozřejmě vítají také. Konečně můžu snad někoho i mimopražského dovézt, ale i termínově to pak bývá trochu zamotané. Tedy: dejte, prosím, vědět, jestli víte o někom, kdo se věnuje právě těm výše zmíněným licencím ve spojení s AZ. Snad jsem srozumitelný, děkuju a pozdravuju...
    LIBORO
    LIBORO --- ---
    BONDA: Děkuji, super:)
    BONDA
    BONDA --- ---
    Nejsem právník. Co se týká druhé otázky, ta se zdá jasná – vycházet můžeš, citovat musíš. Metodik, jak správně citovat, najdeš dost, napadá mě třeba prohledat
    Infogram
    http://www.infogram.cz
    http://iva.k.utb.cz

    Ohledně první otázky – řídila bych se citem a smyslem pro eleganci. Pokud se budeš ohánět známými či poloznámými hláškami a nezmíníš zdroj, můžeš působit neoriginálně. Ačkoli právně asi nenarazíš, moc si nepomůžeš. Záleží na kontextu - proč hlášku píšeš, kam ji píšeš, jak je rozsáhlá.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam