• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    používání, stavba, zkušenosti, rady, nápady, prostě cokoliv této technologie budoucnosti.
    rozbalit záhlaví
    NEPHIRUS
    NEPHIRUS --- ---
    BOZA: Asi nemusí, ale ničemu to nevadí. Spíš mi přijde důležitá ta prázdná cívka jako kladka, bez ní se mi filament drbal o rám.
    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    BOZA: podle me to nutny neni, mam tenhle drybox s 10cm PTFE trubickama a cestovat to vazne nemusi... jinak PTFE 2/4mm jsem nakoupil 5m z Aliexpressu za necelejch 10 dolaru.
    BOZA
    BOZA --- ---
    NEPHIRUS: Diky za info. Ma fakt smysl, aby ta dira pro filament cestovala z prava doleva? Fakt se to tak deje?
    BOZA
    BOZA --- ---
    Kdyz uz jsme u te vlhkosti a filamentu. Netusite, jestli se da provozovat box na filamenty bez tech PTFE trubicek v tech vystupech? Nebo to bez trubicek drhne a je to nepouzitelne? To je jedna varianta.

    A proc se tam davaji v jine variante ty prechodky na trubicku? To je pro ty pripady, kdy z boxu vede bowden az do extruderu? Mam Prusu MK3 tak se bowdenum zatim uspesne vyhybam a rad v tom budu pokracovat a obejdu se bez nej co to pujde. Obrazek jen ilustrativni.
    VLADDRACUL
    VLADDRACUL --- ---
    ROMANICAK: je to v6, ale objednej ho radsi od e3d. Cinani delaj vlastni v6 s trochu jinymi rozmery a muze se stat, ze ti nebude sedet. +co mam zkusenosti s temi cinskymi, tak se mi po case dotrhaly
    ROMANICAK
    ROMANICAK --- ---
    BOUMRY:
    U me to vypada podobne. Cim vic nastavuju, tim hur toi tiskne. Default sice neni dobrej, ale furt se zda byt nejlepsi ze vseho.

    Pls tusite nekdo kterej ten silikon pasuje na MK3S?

    Silicone Sock For E3D V6 PT100 MK7 MK8 MK9 MK10 Volnaco 1.75 3.0mm Silicone Socks Heated Block Heater Silicone Insulation Cover|3D Printer Parts & Accessories| - AliExpress
    https://www.aliexpress.com/item/32955405710.html
    BOUMRY
    BOUMRY --- ---
    Vlhkost a PLA.
    Laboroval jsem s jedním vláknem. Dělalo to přesně, co popisujete. Neodladil jsem ho ani nastavením, ani sušením. Odložil jsem ho přes zimu do dílny. Na jaře, když jsem udělal zakrytovani tiskárny a resetoval všechny "Fine tuning" nastavení, jsem sjel celou spulku bez problémů.
    Za mne zakrytovat tiskárnu.
    Jo a ještě jsem Endra předělal na direct drive.
    LIBANON
    LIBANON --- ---
    JVCNC: tabulka je jen rychle googleni pro prehled, abs netisknu, mam to tu normalne v obyvaku pri cca 50% a fakt to pomalu ale jistě tahne vodu, napred jen sem tam praskne az nakonec je to uplne hnusne, hrbate a chlupate. Petg plasty mladec
    VLADDRACUL
    VLADDRACUL --- ---
    JVCNC: jsme na tom stejne
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    LIBANON: prijde mi divnej ten peek, ktery ma nasakavost 0.07% nebo ABS s 0.3% a asi i dalsi s nizkou nasakavosti ze je potreba je susit. ABS mam jedno rozbalene 7 let nez jsem z nej tisknul a absolutne nejevi vubec zadne znamky navlhlosti. Ostatni mam na vzduchu jen par mesicu az pul roku (PETG a PLA) a take nic. Prijde mi ta tabulka vycucana z prstu bez nejakeho technickeho podkladu. Tim netvrdim ze ten problem neexistuje, rekl bych ze bude vztazen spis na konkretni vyrobce nez konkretni plast, krome nekterych plastu ktere jsou nasakavosti povestne i z dob davno pred 3d tiskem, napr PA6 a dalsi.
    LIBANON
    LIBANON --- ---
    ROMANICAK: Uz jsem mel filament navlhnuty od vyrobce, takze bych se nedivil nicemu. 25% vlhkosti je dobre, jestli se tomu měřidlu dá věřit.
    Ja jsem si troubu před sušením přeměřil multimetrem s teplomerem, je fakt ze to lita o 10st, ale sušil jsem petg ten snese vic
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ROMANICAK: Ale jiste, muze ti to nekdo znaly vytisknout ;-)
    ROMANICAK
    ROMANICAK --- ---
    LIBANON:
    No, jako trosku to prska, to jsem si vsimnul. Nicmene v mistnosti kde to mamje 25% vlhkost (fakt!), stala teplota 25°C a v pytli kde to mam jsou takovy ty pytliky s kulickama. Neumim si predstavit ze by to navlhlo.

    A teda trosku se obavam, co to v troube udela, prece jen nejsou moc presny a uz jsem zazil i +-20°C.
    LIBANON
    LIBANON --- ---
    Pripadá mi to jako podle toho stringovaní jako navlhnuty filament, neprska to pri tisku? Pri prskanci se pak objevuji ty díry. Jestli je to PLA zkus to vrazit do trouby na par hodin na 50°C, aspon na 5hodin a hlidat teplotu aby se ti to nespeklo dohromady


    ROMANICAK
    ROMANICAK --- ---
    WARCHARLIE:
    "vyměnit PTFE trubičku a dát druhý hrot" - to vubec nerozumim co mi rikas, ja nikde trubicku asi nemam? Hrot, jakoze mam vymenit trysku?

    dneska jsem po xx pokusek , kdy kazdej byl zas jenom zhorseni nebo objeveni novyho problemu, cely nastaveni vratil do defaultu. A zacinam odznova.

    U 180-190 je pevnost mala, vrstvy jakoby nedrzely na sobe. 200 je nejspis optimum. Ale zas to strasne stringuje.

    Hele neexistuje proste nejakej servis , do kteryho bych ten kram dal a oni mi to vyladili? Ja se s tim jebu uz tyden a nevypada to na zlepseni. Na tohle nemam cas ani nervy.
    WARCHARLIE
    WARCHARLIE --- ---
    ROMANICAK:
    No jasně, nevadí že má přes 200°C, ale prostě teploměr ti říká třeba 190°C ale hotend a celý heatblock může mít klidně 210°C, takže to třeba stringuje hodně už u 190°C což je teplota, při které je hodně malá pevnost mezi vrstvami, ale ty máš dost velkou pevnost, takže tam asi hapruje ta teplota.
    Zároveň můžeš mít problém ohlídat teplotu a můžeš řešit problémy, když najede na bridge, větrák se zapne naplno a teplota najednou na senzoru spadne třeba na 180°C i když heatblock má pořád třeba 200°C a najednou se to celé zbytečně zahřívá víc.
    Ta silikonová ponožka pomůže lépe zregulovat teplotu a bude všude stejná.
    Ono i to že máš zaplý ten "wipe while retracting" může dělat to, že ti chybí materiál po retrakci a vznikne ti dírka. Zkus ověřit na nějakém mini modelu.
    Pokud nepomůže, zkus ještě vyměnit PTFE trubičku a dát druhý hrot. Občas to taky pomůže.
    ROMANICAK
    ROMANICAK --- ---
    WARCHARLIE:
    Jj, to je ono.

    WARCHARLIE:
    "heatblock může mít klidně přes 200°C" - no, ale ono je to vlastne jedno, ne? Dulezity je jaka teplota je na konci trysky kde to leze ven. Pokud se to neucpava, coz se zatim nedeje, tak by s timhle myslim nemel byt problem.

    "extra length after retraction" Jo, ja mam tohle nastaveno protoze jsem tisknul ten svuj plovak (reseno drive tady [ROMANICAK @ 3D tiskárny] ) , protoze to tak nechavalo takovy bloby. Ted zas v tech stenach vidim jakoby dirky, tak ja nevim, no.

    Ted je mi ale divny, ze i kdyz to mam nastaveny, tak to ty diry dela. Dokonce je to dela i na spodku, coz mi uz vubec nedava smysl - bubliny ve filamentu? Posun vynechava?

    Jako optimum se zatim jevi 190°C. Drak ale nebude cernej, ale zelenej, tak uvidime co to udela s jinou barvou.


    WARCHARLIE
    WARCHARLIE --- ---
    WARCHARLIE: jo ak oukal jsem na R-Man_PLA_Gembird-Black_TestMicro
    WARCHARLIE
    WARCHARLIE --- ---
    ROMANICAK:
    Napíšu nějaké myšlenky co mě napadly:
    Malinko bych zvýšil infill, pokud by byly problémy na horních povrchách - halvně rovné plochy, pokud je to cajk, nechal bych 15% tak jak máš.
    Rychlost je asi v klidu, já poslední dobou tisknu na 45 perimetry a 60 infill, a všiml jsem si o něco lepší kvality, ale asi bych nechal tak jak máš.
    U trysky 0,4mm se mi osvědčil extrusion width 0,5mm, ty máš 0,45 což je slic3r default, ale tam problém není.
    V nastavení filamentu bych fakt zkusil všude 200°C.
    Cooling bych dal jako minimum 15 % aspoň, těch 35 defaultních už bývá hodně pokud má člověk nějaké upravené chlazení. Protože když kouknu na to, jak míří tvoje chalzení, tak se skoro bojim, že se příliš chladí i kostka a tiskárna musí s teplotou docela lítat. Já zaznamenal o 150% zlepšení u malých perimětrů, po nasazení tady těchle srand. https://www.aliexpress.com/item/32954824811.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.79fc64d6adl6Th&algo_pvid=bb07291f-7f8e-4f05-bf05-d0aa71712f1f&algo_expid=bb07291f-7f8e-4f05-bf05-d0aa71712f1f-2&btsid=2100bb4a16180558407636081ec0d6&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
    Problém totiž může být, že když vypneš ofuk úplně a tiksneš na malé ploše, tak žár od heatblocku taví povrch materiálu, a dělá to šakredý povrch, tady ta siliconová sranda to ohodně řeší a zároveň odstraní, že ti fouká ofuk na heatblock a tiskárna kolísá s teplotami. Skoro věřím, že jsi schopen v pohodě tisknout na 190°C klidně i na 170°C, protože jestl ise nemýlím, tak podle fotky ti ofuk fouká přímo na stranu, kde je termistor, takže heatblock topí jak urvaný a na senzoru je sice 170°C ale díky tomu že na to fouká ofuk, kdežto heatblock může mít klidně přes 200°C. Ta silikonová ponožka ti v tomhle hodně pomůže. Doporučuju jí akorát vyříznout větší díru pro hotend, bývá dost malá a občas se mateirál točí zpátky dovnitř.

    Retrakce:
    délka cajk, lift z pokud chceš, tak cajk (někdy pomůže vypnutí aby přestal stringovat, ale může se stát, že zhodí výrobek). Retraction speed bych klidně u PLA dal 40. Deretraction speed stejně. Retract on layer change bych klidně vypnul. Wipe while retracting bych vypl pokud používáš Linear advance, extra length after retraction je hodně zrádné. Pokud máš po retrakci například na začátku vrstvy šev hodně viditelný tak to pomůže, ale u malýžch perimetrů, například tyhle "věže" s tím mají problém, protože tam narveš hodně materiálu který nejde zpracovat a hned proběhne retrakce a zůstane materiál anvíc, který stringuje. Takže tohle záleží na tobě, já to občas používám, ale většinou to dojde k tomu, že má mrpoblém někde v extruderu (zablokovaná trubička, zmáčklá trubička, vypálená trubička, něco se ucpalo při výměně trysky apod.).

    Na porvchu té temperature tower jsou docela viditelné ty chyby, ale máš seam position jako "aligned" takže tam problém nebude. Spíš bych začal koumat extruder případně filament.

    Jinak podle tvého nastavení máš Infill before perimeters vypnuté, ároveň máš external perimeter first vypnuté, takže postup je správný po maximální kvalitu -> vnitřní perimetry -> vnější perimetry ->infill, nebo vnější a infill opačně, ale na tom nesejde.
    ROMANICAK
    ROMANICAK --- ---
    WARCHARLIE:
    Urcite to menilo teplotu. Videl jsem to na grafu v Octoprint a uz na te prvni fotce je videt ze stena tisku je ruzna.

    180°C se ukazalo jako strasne malo, lame se to, musel jsem dat vic.

    Retrakci jsem zkousel 30-40mm, viz nastaveni. Extra length a minimum travel jsem zkousel vypnuty a je to trosku lepsi nez nastaveni co jsem skousel naposled. Stringovani je mensi. Ale furt to nevypada dobre.

    HotEnd fotka zde, opatlana je od doby co se mi na ni udelal blob, ocistil jsem to jakz takz mosaznym kartackem aby to nebylo na trysce a kolem, jen to nechalo fleky trosku.

    Config v priloze. Udelal jsem vsechny 3, nevim kterej se ti hodi pro kontrolu. Predem velice dekuji !!! - tohle je pro me velka pomoc.

    VLADDRACUL:
    Ofuk snad jede v pohode, ono na tak malym centrifugal vetracku moc nepoznas otacky, no.



    https://r-man.cz/Download/01%20Pro%20Nyx/3D_tisk_ladeni_009.jpg
    https://r-man.cz/Download/01%20Pro%20Nyx/3D_tisk_ladeni_010.jpg
    https://r-man.cz/Download/01%20Pro%20Nyx/3D_tisk_ladeni_011.jpg
    https://r-man.cz/Download/01%20Pro%20Nyx/3D_tisk_ladeni_012.jpg
    https://r-man.cz/Download/01%20Pro%20Nyx/3D_tisk_ladeni_013.jpg















    VLADDRACUL
    VLADDRACUL --- ---
    ROMANICAK: Tohle vypadá ultra divně. Ofuk výtisku ti jede v pohodě?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam