• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    používání, stavba, zkušenosti, rady, nápady, prostě cokoliv této technologie budoucnosti.
    rozbalit záhlaví
    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    RAINBOF: Takze myslis jako udelat prvni vrstvu na 60. Pak dat pauzu, nechat vychladnout podlozku a vypnout ohrivani. Potom pokracovat? Tak nejak jsi to myslel?

    ENDREW: Skrin je otevrena, vrchni viko taky, teplomer na skrini mel neco mezi 21-24 C. Teplotu v mistnosti koriguju pootevrenym oknem, jeste netopime.
    ENDREW
    ENDREW --- ---
    SKAUT: Ten problem s chlazenim mi take tane na mysl.
    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    PECA: Tak nejak to vidim taky. Bude tam nekde problem s kulovitou konstrukci, ktera ma nizkou zakladnu.

    RAINBOF: Nevim co si pod tim mam predstavit.

    SKAUT: Mela jsem v jednom pokusu rychlost perimetru na 20 mm/s (80 mm/s je bezna rychlost) a zkousela jsem i 50% snizeni rychlosti tisku. Nic z toho nezabralo. Mensi vrstvu jsem nezkousela. Jedu ted 0.20.
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    Možná bych na ten kritický usek ve sliceru dat menší vysku vrstvy. Nebo případně zpomalit rychlost, mohlo by to byt i nedostatkem chlazení.
    PECA
    PECA --- ---
    WEWERKA: Napadá mě, jestli to nemůže souviset s tvarem modelu. Ta vnitřní hrana výdutě je ve výšce zhruba 6 mm? Potom by to mohlo souviset skutečně s geometrií modelu v kombinaci s (mně) neznámou nedokonalostí tiskárny.
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    hele a co to tisknout na studenej bed s bednou ?
    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    Tak se mi podarilo vyresit ten problem.
    Prvne bych teda chtela rict, ze to nebylo zadne borceni vahou, ale ten problem vznikne okolo 6 mm vysky a to pokazde. Zkusila jsem vic jak 10 pokusu (radsi to ani nepocitam, tolik vyhozeneho filamentu), ale nakonec se mi podarilo reprodukovat stav, kdyz je to na 95% akceptovatelne.
    Problem neni videt dokud si na to neposvitim baterkou, proto se mi asi puvodne zdalo, ze to bylo ok.

    Jinak jsem teda udelala pokus, kde povrch byl ze 100% akceptovatelny, ale slo o lighting infill a 0 spodnich vrstev. Coz by asi za dlouho odeslo (ve snehulakovi je guma, ktera stahuje casti snehulaka k sobe). Takze aktualni nastaveni jsou 3 perimetry (1 z toho je clenity povrch), cubic 10% a hlavne vypnuta akcelerace (prusaslicer - rychloposun a vychozi na 0). Pri velkem zkoumani tam je videt trosku stin, ale v ramci desetin mm. Pri beznem pohledu to nevadi.

    Puvodne jsem si myslela, ze jak to visi na 4 perimetrech (viz obrazek) a postupne se rozsiruje, tak se to nekde v te vysce 6 mm proste lehce stahne (zmensi objem) a tim vytvori mikroprevis. Ale ted si spis myslim, ze v te vysce je nejaky prepocet logiky na kolik se ma vytlacovat filamentu a vypnuti akcelerace to skoro cele odstrani. Ale nevim, s 3D tiskem si hraju jen chvili.

    PECA
    PECA --- ---
    BOAR: Akorát bych s tím počkal do věku, až přestanou strkat hračky do pusy. Tiskárna FDM a PLA materiál asi ok, pozor na ostré hrany, když to praskne, nebo to někdo rozšlápne.
    U resinové tiskárny ber v potaz to, že běžné resiny (fotopolymery) jsou fakt dost "jedovatý" svinstvo. Pro děti to chceš mít opravdu dobře očištěné od veškerých zbytků nevytvrzeného resinu, případně dobře vytvrzené a ideálně asi dobře nabarvené zdravotně nezávadnou barvou (akrylky na modely myslím postačí). Určitě nechcěš mít malé děti v jedné místnosti s bežící tiskárnou, respektive s výpary z resinů.
    BASIK
    BASIK --- ---
    BOAR: ja docela dost tisknul ruzny spojovaci a nezvykly dikly k drevenymu kolejisti z IKEA, modelu jsou hromady, PLA a prusa mini na to byla idealni kombinace :)
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    BOAR: OK, tak na to FDM, já mám právě děti 9 a 12 a přemýšlím, že pořídím ještě k průšovi mk3 tiskárnu na resin, že rádi hrajou deskovky a figurky na fdm nejsou nic moc, resp pokud je člověk chce malovat, tak aby to vypadalo k světu, tak na tom je strašně práce a nikdy to neudělá detaily jako resin
    BOAR
    BOAR --- ---
    HONCKA: hele deti rok a pul a 3 a pul roku. takze nic detailniho. Proste "hezci" krabicky na podvozky, ktery budou jezdit. Vidina byla na "vlackodrahu" pripadne pak udelat neco na rozmer lego koleji.
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    BOAR: Jak starý máš děti? Resp ty hračky mají být něco velkýho funkčního (vláček pro malý děti), nebo něco malýho a detailního (modelová železnice)?
    pokud to druhý, tak na to fdm tiskárna není vhodna a na to jít cestou resinu
    3D print your own working HO scale model trains!
    https://www.youtube.com/watch?v=1ITwdyp0WOA
    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    LYCO: Tiskarna porad ukazovala 60, ale laserovy teplomer cca 45. Teplomer nemusi merit presne, kdyz je povrch leskly. Takze nejspis odchylka u teplomeru.

    Zkusila jsem teda dat teplotu na 50 u dalsi vrstvy, vic perimetru a zpomalila jsem perimetry. Infill jsem zmenila na cubic, ale nechala 10%. Za nejakych 15 hodin uvidim.

    Puvodne jsem teda chtela mit maxi snehulaka jen jednoho, ale v ramci experimentovani budu mit teda dva :)
    LYCO
    LYCO --- ---
    WEWERKA: teď jsem trochu zmatený. Chápu to dobře, že se to tisklo na podložce 60 ˚C zhruba 12h, a když jsi přišla k hotovému, tak podložka měla ještě 45 ˚C? Nebo podložka má 45 ° když nastavíš 60 (protože odchylka čidla)?

    Jestli v průběhu tisku máš podložku na 60 ˚C, tak je to moc, nastav první vrstvu na těch 60 ale další vrstvy už jen na cca 45 - 50.

    Pokud bych chtěl zesílit tuhle číst modelu, tak bych asi zkusil víc perimetrů. Víc infillu bude znamenat i větší váhu zbytku modelu. Možná by mohlo pomoct tisknout silnější čáry (ale tady fakt jen hádám).
    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    LYCO: Uplne nerozumim dotazu. Podle me ten previs vzniknul az po dlouhe dobe. Ne v dobe kdy se tam zrovna tisklo. Ruku do ohne za to teda nedam, nenasvecovala jsem to z boku. Ale od pohledu to vypadalo ok.
    Model je to tenhle. Je to tam pomerne uzke a asi se to snadno vyhreje zespoda.
    Printables
    https://www.printables.com/cs/model/326959-giant-snowman-fidget/files#preview:file-r14v2
    LYCO
    LYCO --- ---
    WEWERKA: Je v tom místě nějaký prvek modelu (díra, konec dna,...) který by změnil dobu jak dlouho se tiskne vrstva? Mohlo by to souviset s tím. Koukni na https://ellis3dp.com/Print-Tuning-Guide/articles/troubleshooting/bulging.html - řešení by mohlo být tisknout vnější perimetry jako první (ale chce to pak tenké vrstvy nebo počítat s tím že převisy nebudou nic moc).
    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    Ono se to v tom clenitem povrchu docela ztrati, ale kdyz to nasvitim, tak to docela hnusne vynikne. Neni to prvni pripad, hodne dalsich vytisku ma podobnou chybu a jeden 24h tisk mel ten previs opravdu velky (ale tam to bylo ve vetsi vysce).
    Na spodni fotce jak pak vypada cely vyrobek.
    Jinak teda tisknu v krabici, ale mam otevreny viko i dvere a teplomer na case rika 23C.

    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    AXTHEB: Jako povrch podlozky ma kolem 45C a povrch vyrobku tesne na okrajem kolem 30C. Mereno laserovym teplomerem.
    Vypln mrizka na 10%. Jako spodek toho vyrobku je pomerne uzky a asi nese dost vahu.
    Jak se tomu vyhnout? Zvysit pevne vrstvy zespoda nebo navysit perimetry? Ted mam 3, ale 1 z nich je pouzity pro clenity povrch. Nebo jiny typ vyplne?
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    WEWERKA: 60 je dost na to, aby se PLA hýbalo.
    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    Je mozne, ze by na tiskarne mohlo dojit ke zborceni? Mam takovou skoro kouli, 250 g filamentu, 103 mm vyska, PLA a tisklo se to 12h. Ted sleduju, ze na jedne strane cca 5 mm od podlozky je takovy jemny previs. Zvlast kdyz to osvitim baterkou, tak je to videt. Nejak si neuvedomuju, ze by to tam vcera vecer bylo. Ten spodek uz musi byt davno studeny a podlozka ma jen 60C. Jestli je to normalni, tak co s tim? Mela bych pridat perimetry nebo % na vyplni?
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    QWWERTY: mmu jsem vytesnil.

    BOAR: jo a NEporizuj si vicebarevnou tiskarnu...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam