• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    WEWERKA: pouzil bych 3d lac a bed dal na 25 :)
    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    RAINBOF: Takze myslis jako udelat prvni vrstvu na 60. Pak dat pauzu, nechat vychladnout podlozku a vypnout ohrivani. Potom pokracovat? Tak nejak jsi to myslel?

    ENDREW: Skrin je otevrena, vrchni viko taky, teplomer na skrini mel neco mezi 21-24 C. Teplotu v mistnosti koriguju pootevrenym oknem, jeste netopime.
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    WEWERKA: no evidentne se mi zda ze to co pozorujes je ohraty model od bedu a od urcite se model neprohriva a to pak vidis pri prusvitu.
    ENDREW
    ENDREW --- ---
    SKAUT: Ten problem s chlazenim mi take tane na mysl.
    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    PECA: Tak nejak to vidim taky. Bude tam nekde problem s kulovitou konstrukci, ktera ma nizkou zakladnu.

    RAINBOF: Nevim co si pod tim mam predstavit.

    SKAUT: Mela jsem v jednom pokusu rychlost perimetru na 20 mm/s (80 mm/s je bezna rychlost) a zkousela jsem i 50% snizeni rychlosti tisku. Nic z toho nezabralo. Mensi vrstvu jsem nezkousela. Jedu ted 0.20.
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    Možná bych na ten kritický usek ve sliceru dat menší vysku vrstvy. Nebo případně zpomalit rychlost, mohlo by to byt i nedostatkem chlazení.
    PECA
    PECA --- ---
    WEWERKA: Napadá mě, jestli to nemůže souviset s tvarem modelu. Ta vnitřní hrana výdutě je ve výšce zhruba 6 mm? Potom by to mohlo souviset skutečně s geometrií modelu v kombinaci s (mně) neznámou nedokonalostí tiskárny.
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    hele a co to tisknout na studenej bed s bednou ?
    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    Tak se mi podarilo vyresit ten problem.
    Prvne bych teda chtela rict, ze to nebylo zadne borceni vahou, ale ten problem vznikne okolo 6 mm vysky a to pokazde. Zkusila jsem vic jak 10 pokusu (radsi to ani nepocitam, tolik vyhozeneho filamentu), ale nakonec se mi podarilo reprodukovat stav, kdyz je to na 95% akceptovatelne.
    Problem neni videt dokud si na to neposvitim baterkou, proto se mi asi puvodne zdalo, ze to bylo ok.

    Jinak jsem teda udelala pokus, kde povrch byl ze 100% akceptovatelny, ale slo o lighting infill a 0 spodnich vrstev. Coz by asi za dlouho odeslo (ve snehulakovi je guma, ktera stahuje casti snehulaka k sobe). Takze aktualni nastaveni jsou 3 perimetry (1 z toho je clenity povrch), cubic 10% a hlavne vypnuta akcelerace (prusaslicer - rychloposun a vychozi na 0). Pri velkem zkoumani tam je videt trosku stin, ale v ramci desetin mm. Pri beznem pohledu to nevadi.

    Puvodne jsem si myslela, ze jak to visi na 4 perimetrech (viz obrazek) a postupne se rozsiruje, tak se to nekde v te vysce 6 mm proste lehce stahne (zmensi objem) a tim vytvori mikroprevis. Ale ted si spis myslim, ze v te vysce je nejaky prepocet logiky na kolik se ma vytlacovat filamentu a vypnuti akcelerace to skoro cele odstrani. Ale nevim, s 3D tiskem si hraju jen chvili.

    PECA
    PECA --- ---
    BOAR: Akorát bych s tím počkal do věku, až přestanou strkat hračky do pusy. Tiskárna FDM a PLA materiál asi ok, pozor na ostré hrany, když to praskne, nebo to někdo rozšlápne.
    U resinové tiskárny ber v potaz to, že běžné resiny (fotopolymery) jsou fakt dost "jedovatý" svinstvo. Pro děti to chceš mít opravdu dobře očištěné od veškerých zbytků nevytvrzeného resinu, případně dobře vytvrzené a ideálně asi dobře nabarvené zdravotně nezávadnou barvou (akrylky na modely myslím postačí). Určitě nechcěš mít malé děti v jedné místnosti s bežící tiskárnou, respektive s výpary z resinů.
    BASIK
    BASIK --- ---
    BOAR: ja docela dost tisknul ruzny spojovaci a nezvykly dikly k drevenymu kolejisti z IKEA, modelu jsou hromady, PLA a prusa mini na to byla idealni kombinace :)
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    BOAR: OK, tak na to FDM, já mám právě děti 9 a 12 a přemýšlím, že pořídím ještě k průšovi mk3 tiskárnu na resin, že rádi hrajou deskovky a figurky na fdm nejsou nic moc, resp pokud je člověk chce malovat, tak aby to vypadalo k světu, tak na tom je strašně práce a nikdy to neudělá detaily jako resin
    BOAR
    BOAR --- ---
    HONCKA: hele deti rok a pul a 3 a pul roku. takze nic detailniho. Proste "hezci" krabicky na podvozky, ktery budou jezdit. Vidina byla na "vlackodrahu" pripadne pak udelat neco na rozmer lego koleji.
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    BOAR: Jak starý máš děti? Resp ty hračky mají být něco velkýho funkčního (vláček pro malý děti), nebo něco malýho a detailního (modelová železnice)?
    pokud to druhý, tak na to fdm tiskárna není vhodna a na to jít cestou resinu
    3D print your own working HO scale model trains!
    https://www.youtube.com/watch?v=1ITwdyp0WOA
    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    LYCO: Tiskarna porad ukazovala 60, ale laserovy teplomer cca 45. Teplomer nemusi merit presne, kdyz je povrch leskly. Takze nejspis odchylka u teplomeru.

    Zkusila jsem teda dat teplotu na 50 u dalsi vrstvy, vic perimetru a zpomalila jsem perimetry. Infill jsem zmenila na cubic, ale nechala 10%. Za nejakych 15 hodin uvidim.

    Puvodne jsem teda chtela mit maxi snehulaka jen jednoho, ale v ramci experimentovani budu mit teda dva :)
    LYCO
    LYCO --- ---
    WEWERKA: teď jsem trochu zmatený. Chápu to dobře, že se to tisklo na podložce 60 ˚C zhruba 12h, a když jsi přišla k hotovému, tak podložka měla ještě 45 ˚C? Nebo podložka má 45 ° když nastavíš 60 (protože odchylka čidla)?

    Jestli v průběhu tisku máš podložku na 60 ˚C, tak je to moc, nastav první vrstvu na těch 60 ale další vrstvy už jen na cca 45 - 50.

    Pokud bych chtěl zesílit tuhle číst modelu, tak bych asi zkusil víc perimetrů. Víc infillu bude znamenat i větší váhu zbytku modelu. Možná by mohlo pomoct tisknout silnější čáry (ale tady fakt jen hádám).
    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    LYCO: Uplne nerozumim dotazu. Podle me ten previs vzniknul az po dlouhe dobe. Ne v dobe kdy se tam zrovna tisklo. Ruku do ohne za to teda nedam, nenasvecovala jsem to z boku. Ale od pohledu to vypadalo ok.
    Model je to tenhle. Je to tam pomerne uzke a asi se to snadno vyhreje zespoda.
    Printables
    https://www.printables.com/cs/model/326959-giant-snowman-fidget/files#preview:file-r14v2
    LYCO
    LYCO --- ---
    WEWERKA: Je v tom místě nějaký prvek modelu (díra, konec dna,...) který by změnil dobu jak dlouho se tiskne vrstva? Mohlo by to souviset s tím. Koukni na https://ellis3dp.com/Print-Tuning-Guide/articles/troubleshooting/bulging.html - řešení by mohlo být tisknout vnější perimetry jako první (ale chce to pak tenké vrstvy nebo počítat s tím že převisy nebudou nic moc).
    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    Ono se to v tom clenitem povrchu docela ztrati, ale kdyz to nasvitim, tak to docela hnusne vynikne. Neni to prvni pripad, hodne dalsich vytisku ma podobnou chybu a jeden 24h tisk mel ten previs opravdu velky (ale tam to bylo ve vetsi vysce).
    Na spodni fotce jak pak vypada cely vyrobek.
    Jinak teda tisknu v krabici, ale mam otevreny viko i dvere a teplomer na case rika 23C.

    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    AXTHEB: Jako povrch podlozky ma kolem 45C a povrch vyrobku tesne na okrajem kolem 30C. Mereno laserovym teplomerem.
    Vypln mrizka na 10%. Jako spodek toho vyrobku je pomerne uzky a asi nese dost vahu.
    Jak se tomu vyhnout? Zvysit pevne vrstvy zespoda nebo navysit perimetry? Ted mam 3, ale 1 z nich je pouzity pro clenity povrch. Nebo jiny typ vyplne?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam