• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    ZVIRATKO: Práškové PEI ( saténová) nebo garolit jde všechno dolů v pohodě. A taky to tam hezky drží když má.
    Jediné co davavam je Dimafix na větší ABS výtisky na saténu. Po vychladnutí se výtisk uvolní sám.
    A jinak na TPE funguje to same co na PP ( příbuzný polymer ) .
    Garolit je zas super zejmena na PA ale drží mi na tom vetsina toho co tisknu (což zrovna PETG a PLA moc není)
    ZVIRATKO
    ZVIRATKO --- ---
    btw muzu doporucit koupit https://eu.store.bambulab.com/en-cz/collections/consumables-x1-series/products/bambu-scraper-3-pcs
    a k tomu vytisknout Bambu Lab Scraper https://wiki.bambulab.com/en/knowledge-sharing/Links-to-STL-models

    Ma to presne ten spravny uhel, ze to na rovnem povrchu do podlozky nerype a sunda to vsechno. Zivotnost cepelky pri nonstop tisku cca pul roku.
    ZVIRATKO
    ZVIRATKO --- ---
    ARCHIMEDES: hladka PEI + PETG = problem. Musis pouzit separacni vrstvu (tycinku). 3D LAC funguje jen zcasti, stejne to jde dolu blbe, leda bys mel tu podlozku mesic nemytou. Na Textured PEI lidi bez lepidla tisknou, ja jsem na ni radsi opatrnej a pouzivam aspon 3D LAC.
    A neni PETG jako PETG (a PLA jako PLA), nektere materialy proste dolu nejdou, ja uz na to ziskal trochu odhad kdyz vidim spulku a radsi prvni tisk z podezrelych materialu udelam na podlozce, ktera uz ma nejlepsi za sebou.
    Namatkou bile materialy - matne PLA, ASA, to nejde dolu z niceho.
    Nebo recyklaty, at uz PLA nebo PETG - taky to nejde dolu z niceho.
    Bacha na TPU - zalezi na slozeni. Klasicke TPU musisi tisknout na lepidlo (preferuji tekute nebo Magigoo Flexible). Ale taky mam TPE, ktere naopak na nicem nedrzi a krouti se (Fillamentum 90A).
    A nebo treba Bambu Lab Matte PLA - tam se to zlepsilo a nove spulky jdou v pohode bez niceho na Textured PEI, ale pvni varky nesly dolu vubec.

    Z Textured PEI jde vetsina veci oskrabat bud nehtem nebo nozikem pod horkou vodou, pripadne tomu jde pomoct IPA. Nebo na to udelat par dalsich vytisku a ono to casem pusti. Uplne jinak se bude chovat podlozka co uz neco tiskla a nova, i kdyz tu svoji starou drhnu tak 3x tydne pod vodou s jarem, tak IPA z toho stejne dalsi 3D LAC pokazde dostane a na omak je pak uplne jina.
    PECA
    PECA --- ---
    ARCHIMEDES: Tady Průša udává vhodné kombinace materiálů a podložek (+ případně kores jako separátoru). Nevím, jaké povrchy mají desky k Enderu, ale myslím, že pro orientaci to bude fajn.
    Ten 3DLac by měl být defacto lak na vlasy bez voňavek a dalších přísad. Technicky můžeš zkusit běžný lak na vlasy. máš-li k dispozici od ženy, partnerky, sestry, matky, svůj či partnera...
    Při mých dávných pokus jsem narazil na PET pásku a ta byla na tisk PETG výborná:

    Maskovací páska zelená pro vysoké teploty 20E | Lepicí pásky | Lepíky
    https://www.lepiky.cz/lepici-pasky-1k/jednostranne-lepici-pasky-133k/ochranne-pasky-pro-vysoke-teploty-193k/maskovaci-paska-zelena-pro-vysoke-teploty-20e--250p

    Hliníkem pokovená PET samolepící páska | Lepicí pásky | Lepíky
    https://www.lepiky.cz/lepici-pasky-1k/jednostranne-lepici-pasky-133k/hlinikove-pasky-150k/hlinikem-pokovena-pet-samolepici-paska-484p
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    RAINBOF: A funguje teda i s PETG + PEI?
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    SKAUT: preesne.
    On ten 3dlac nepatrne pruzi kdyz je horkej coz zpusobi ze fajn drzi. Ale kdyz chladne zkrehne takze model kdyz chladne tak se krouti coz casto zpusobi ze ze studeny podlozky ho sundas uz odlepenej.
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    ARCHIMEDES: Ono to pak funguje i jako separační vrstva. Kdyz se podíváš k Průšovi, tak tam najdes od něj doporučení že na hladkou PEI nemáš přímo tisknout některé materiály a máš na ni použít Kores (nebo treba 3lac, dimafix...) jako separátor.
    To že v práci tisknete bez problémů znamená že ji máte nejspíš vhodně "špinavou" - PETG tam tak moc neprilne jak se povedlo doma.
    Ale ja na ni kdysi dávno tiskl jen PLA, dlouho tisknu na satenovou nebo na garolit, takže osobní zkušenost nemám.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    Díky.

    RAINBOF: Já měl za to, že ten 3Dlac má adhezi zvyšovat...? (mám problém opačný) Fungovalo by to i na tom, co má Ender normálně? (takový poměrně hrubý polymer - https://www.3djake.cz/3d-tiskarny-nahradni-dily-creality/deska-z-pruzinove-oceli?sai=14870 )

    SKAUT: Na tom Prusovi tisknem PETG bez problémů bez čehokoliv - myslím je to tohle https://www.prusa3d.com/cs/produkt/ocelovy-tiskovy-plat-s-hladkym-oboustrannym-pei-povrchem/
    Má smysl ten 3Dlac kombinovat s PEI?

    Nebo prostě koupit ten plát s PEI od Průši nebo tohle https://www.3djake.cz/3d-tiskarny-nahradni-dily-creality/pei-tiskova-deska a hotovo? Případně strhat ten plast z té oceli úplně a jen nalepit PEI fólii místo toho původního povrchu?
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    ARCHIMEDES: Jak píše Rainbow ( byť nevim jak moc dobře funguje při tak vysoké teplotě - vim ze je dobrý při nižších), nebo kup satenovou ( práškové PEI na plechu).
    případně když budes mit plech tak na nej můžeš prilepit garolit aka G10/G11 sklolaminát.
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    Uz jsem dlouho nevyslovil carymary 3dlac ?
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    Ahoj, pořídil jsem si na domácí pohrávání Ender 3 V2 Neo s magnetickou podložkou. Pár tisků z PLA v pohodě, zkusil jsem PETG (mám ho rád a v práci na Prusa MK3S tisknu skoro jen s ním).
    Buď jsem měl moc malý odstup trysky od podložky nebo špatnou teplotu, ale ta jednoduchá vrstva kolem podpěr (PrusaSlicer) naprosto nešla dolů a utrhla se mi první vrstva objektu, zůstala na podložce. Zkoušel jsem isopropanol, zmrazit, zahřát... nakonec jsem skoro uspěl s nahřátím nad povolenou teplotu (ať se pobavíte - na sklokeramickém sporáku :), kde už to šlo jakžtakž odškrábat, ale nakonec jsem si do té horkem změklé podložky udělal moc hezkou díru.

    Ergo - co si mám pořídit za magnetickou podložku pro tuhle tiskárnu, když chci tisknout hlavně PETG (a občas PLA)?
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    SKAUT: ...ja som si oblibil BIQU H2 serie direct drive extruder ...su malinkate a za rozumnu cenu ...na aliexpresse cca 70$ i s dopravou... doruceni cca do 14 dni... dokazu teplotu az do 500 stupnov... Prestaval som si na tento extruder vsetky svoje tiskarny a pouzijem ho i do vorona....
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    LEXXA: Nevim jestli je něco hezkého k Enderovi ale podival bych se na Galileo 2 ( je to jen extruder ale mohl by být nekde nakreslený celý toolhead k použití s Galileem )
    LEXXA
    LEXXA --- ---
    zdravim,
    zvazuji upgrade endera 3v2 na direct drive extruder.
    zatim me to nejvic tahne k microswiss ng s tim, ze casem to chci prestavet na kolejnice a moznost prestavby extruderu je mi velmi sympaticka.
    je momentalne neco lepsiho v te cenove kategorri okolo 2.5k?
    tisknout budu primarne PLA* a P*TG. ABS/ASA me nejak nelakaji.
    ZVIRATKO
    ZVIRATKO --- ---
    tak, darky na vanoce hotovy... :)
    nejvetsi voser byl balonek, mam plnou krabici ruzne upadlejch, ale naknec se povedlo
    kdyby chtel nekdo 3MF pro OrcaSlicer tak reknete

    JVCNC
    JVCNC --- ---
    LYCO: naposled snad na plastpartner.cz jinak podle toho kde mají skladem to co je zrovna potřeba, dneska to prodává už kde kdo.
    LYCO
    LYCO --- ---
    JVCNC: kde kupuješ POM (říp. podobné technické plasty)?
    PECA
    PECA --- ---
    ELIJEN: to je předpokládám "bounding box". BORTOMAR: píše 31.21 cm3, což je 31,31 ml, pokud to nebylo napsané špatně. Nevím, model jsem neviděl.
    SOLNAKAR
    SOLNAKAR --- ---
    ELIJEN: Tak ona to předpokládám nebude 6x6x12 plná kostka ;) Největší, co jsem zatím tisknul, bylo cca 15x11x7cm, což je na hraně build volume pro ty menší SLA tiskárny, a jen 75ml resinu. Supporty pro SLA dokážou u komplikovanějších modelů sežrat stejně, někdy i víc materiálu, než samotný model.

    Ale přesně jak píše PECA, samotný resin je na SLA tisku ta skoro nezajímavá, levnější část. V mých podmínkách dělá resin nejvýš 1/4 nákladů, a to bez započtení práce.
    * Přidání supportů hlavně u složitějších modelů (i kdyby šlo jen o kontrolu práce odladěných autosupportů ve sliceru), ale i odstraňování supportů z hotového tisku je nezanedbatelné množství práce. Když to dělám poctivě pro sebe, tak jsou to cca 2-3h na jeden build plate.
    * FEP a LCD jsou spotřebáky (pro komerční tisk bych tak počítal i samotné tiskárny a wash&cure stanice). FEP má životnost 20-50 tisků, LCD dle výrobců tak 2000h.
    * IPA na čištění i úklid.
    * Ochranné a další pomůcky tak nejsou zadarmo a spotřebuje se jich překvapivě hodně (rukavice, filtry na IPA i resin, papírové utěrky, filtry do respirátoru).
    * Energie. Nejen na samotný tisk, ale i vytápění prostor a případné vzduchové filtry/ventilaci.
    * Náklady na neúspěšné tisky. Při tisku pro sebe je to jen ke vzteku, ale při tisku na kšeft se s tím musí počítat v ceně. U tisků pro sebe a kamarády, kde neřeším případné drobné deformace bych řekl 10%. Na kšeft musí být výsledek perfektní, takže bych počítal víc.
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    3D nanotiskárna dokáže vytvořit mikroimplantáty pro biomedicínu. Vyrobili ji Češi - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/internet-a-pc-hardware-3d-nanotiskarna-dokaze-vytvorit-mikroimplantaty-pro-biomedicinu-vyrobili-ji-cesi-40450900
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam