• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    používání, stavba, zkušenosti, rady, nápady, prostě cokoliv této technologie budoucnosti.
    rozbalit záhlaví
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    ORBIT: kde prosím píšu, že tím něco zkazíš?
    Ucpání trysky je průvodní jev problemu, odstranění ucpání samozřejmě udělat musíš tak jako tak, ale proč se ti tryska ucpavá tím nevyřešíš. Jen si pomůžeš na chvíli do dalšího ucpání. A ten interval se postupně bude zkracovat.
    Proto musíš udělat to, že vyřešíš základní problém.
    ORBIT
    ORBIT --- ---
    ANDY_WARHOL: Cold pullem nic neriskujes a budu rad, kdyz me poucis o opaku. Zalezi na tom jaky mas problem a cold pull ti to pomuze diagnostikovat, protoze to vo vytahnes je otisk vnitrniho prostoru.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    R0C3S3K: kupoval jsi oficiální upgrade? Stojí to za to?
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    ORBIT: odstraníš akutní problém, ale ne příčinu, kdy se tepelne poměry vlivem degradace teplotní pasty mění. Ona ta degradace není hned, ale postupně. Tzn. ze to po vyčištění funguje, ale riskuješ častější havárii tisku.
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    ORBIT: mk3s+ predelanou na 3.5

    coldpull jsem nedelal, tak asi zacnu coldpullem;)
    ORBIT
    ORBIT --- ---
    R0C3S3K: Delal jsi cold pull? Co ze to mas za stroj? Ale cold pull odstrani vetsinu bordelu z hotendu i bez rozebirani
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    Vhodnou vodivou pastu bude mít prusa k prodeji, pokud budeš objednávat něco dalšího nebo prusament, tak to muzes přihodit do košíku.
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    R0C3S3K: Hmm tak to by nemělo být nějak zásadně opotřebované. Asi bych to jen očistil nějak rozumně zvenku a dal bych dobrý.
    Mas ji otevřenou nebo je v nějakým boxu?

    Posuvkou by stačilo ale PM a Prusa maji dost konzistentně malý rozptyl průměru takže to by mělo být OK.

    Možná bys mohl s tím červeným zkusit tisk ( na default a na ten predchozi profil ) tisk třeba kostky nebo něčeho kde nejsou převisy ale jen svislé stěny. Asi by stačilo kostku, 2 perimetry, žádnou vypln, 5 spodnich, nula horních vrstev pri 0.2 klidne i pri 0.3 vrstvě. Jestli tam něco vyleze...
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    jinak prusa ve svym navodu na vyndani hotendu nechava kabely v heatblocku, nejak mu to tam visi a sundava kvul itomu plastove pasky a textilni rukav z kabelaze,,, to mi prijde docela divoky, rikal jsem si, ze bych teda za tepla sundal trysku a pak za studena normalne vytlacil z heatblocku kabel termistoru i topidlo,,, pak bych nemusel sundavat rukav a v klidu vytahl zbytek hotendu z extruderu, rozebral a vycistil, dava to smysl?
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    SKAUT: s chlazenim jsem nehybal, rozhodne ne vedome, jedine ze bych se nekde uklik /pokud myslis ve sliceru/, tisknu hlavne PETG a tohle bylo taky PETG

    jako tikarna neni moc pouzivana, jakoze ji zapnu jednou tejdne na nejakej max 3 hodinovej tisk, jednou mesicne tisknu neco na vic jak 5-8 hodin, ale spis malo,,, mozna to fakt jen otevru a vycistim a dam novou pastu

    filamenty jedu hlavne PM a prusament, to cerveny, co se megavysralo byl prusament, ja to nemam cim zmerit, ale co jsem zaslechl, prusa ma podle vseho tu tloustku dost stabilni
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    R0C3S3K:
    Ted me teoreticky napada jestli jsi nehybal s chlazenim, kdyz neochladis PLA dostatecne tak se pak divne krouti na previsech dela podobne veci.

    Heatblock muzes ocistit mechanicky - drateny kartac, nejaky nuz jako skrabka... Je potreba dat pozor na vodice od topne patrony a zejmena od termistoru! Idealne vyndat ( pokud to pujde ). On ten plast bude nejspis uz dost upeceny do krupava takze teplem uz nejspis nepovoli.

    Tryska by se mozna vymenit mohla ( zalezi na stavu jak moc je opotrebovana - i kdyz to vypada ze neni moc podle druheho tisku ). PTFE mozna taky pokud ma nabehano hodne hodin pri PETG.
    Muzes rovnez zkusit "cold pull" , myslim ze to bude Prusa mit popsane na webu jak na to.

    Merenim filamentu myslel prumer. Levnejsi filamenty mivaji tendenci mit velkou odchylku od 1,75mm - treba i 0.1mm. Nevim jak je to s nima ted nebot ja to nekupuju.

    LOCTTITEm je v tomto pripade myslen zajistovac zavitu, tady konkretne aby se heatbreak nepovolil z chladice, tak na konec dat trochu protoze na tom zavitu musi byt i tepelna pasta. ( jinak je Loctite velka firma co dela ruznou nejen chemii ).
    Verim ze v tomle pripade by to mohl byt klidne i tenhle https://www.lepidlatmely.cz/loctite-243-5-ml-zajistovac-sroubu-sp/ nebo mozna by stacil i https://www.lepidlatmely.cz/loctite-222-10-ml-zajistovac-sroubu-np/
    Teplovodiva pasta by asi mohla stacit ta na CPU ( sice neni do moc vysokych teplot ale tam kam ma prijit stejne nesmi byt moc vysoke teploty ). Takze klidne nejaka MX-4 a podobne.
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    ACID: loctite je nejaky lepidlo, co s tim? kde shanite teplovodivou pastu v kamennejch kramech?
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    zkusil jsem hodit ve sliceru default profil, asi tam nejaky brikule byly, zvedl jsem taky kvalitu tisku a misto vysky vrstvy 0,3 jsem dal 0,2,,, nevim presne co zpusobilu pripadnou nadextruzi, protoze s tou jsem nehybal

    vytisk je prakticky v poradku, krom jednoho glitche vpravo a ne moc dobre vytisteneho svu vlevo,,,

    porad se mi nechce moc rozebirat ten hotend, i kdyz uz jsem koukal na prusackej web, kde je to docela blbuvzdorne popsany a po tech letech by mozna nebylo od veci to udelat,,, asi bych si rovnou objednal novou trysku a ted je otazka, jestli nemam vzit i novej heatbreak s heatblockem, minimalne ten heatblock je opticky dost zasvinenej, nevim jak se to cisti, chemicky nemam moc kde a nekde jsem cetl, ze se to mozna da udelat horkovzdusnou pistoli, no nevim no;) chladic asi menit potreba neni? mozna rovnou vymenit i PTFE trubicku?

    nebo je to zbytecny a mam spis jeste ladit ve sliceru, pripadne dratem zkusit prostouchnout hotend?

    ACID: zmerit filament myslis jako jestli neni vlhkej? nebo jestli je symetricky napnutej? ted nevim

    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    Ono je to vlastně úplně jednoduché, když je filament studený, tak ho kolečka extruderu bez problémů nacpou do hotendu, ale když je teplý a začne měknout, tak se do něj kolečka zabori a nefunguje to.
    Studený konec proto musí být co nejvíc studený a to dělá ventilátor na chladící. Jenže když tam není funkční vodiva pasta, tak to ostuoně přestane fungovat a je to pak jen horší a horší. Až to přestane fungovat uplne
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    R0C3S3K: jestli ten hotend máš delší dobu jak byl, tak se obnove vodive pasty imho nevyhnes. Já to budu dělat taky a to mám (jinou) aktuální tiskárnu pár měsíců.
    Prostě to degraduje a způsobuje to vyšší teplotu než má být v místech kde tam cpes filament a to má pak neblahý vliv na správnou extruzi. Já si dokonce kvůli tomu obeljednal dodatečný ventilátor jen čistě na kolečka exteuderu, který má tiskarna podporuje a měl by zlepšit problém s ucpavanim
    Ale pastu tam dám novou také.
    ACID
    ACID --- ---
    R0C3S3K: pokud si nic nepo.....l ve sliceru, nebo není špatný filament (zkus ho změřit), tak rozborka endu, vyčistit, spodní část namazat pastou, horní loctite (pokud máš e3d V6, loctite musíš dát dolů do chladiče který je vzhůru nohama, tím bude v chladné části), blok nasroubovat tak, aby si měl po dotažení trysky mezi sestihranem a plochou bloku ca 0,5mm mezeru, pak to vložit do držáku ať máš správně orientaci kabelů a pak po nahrati dotáhnout trysku.
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    ANDY_WARHOL: ok, jestli to nevyresim softwarove, tak se na to vrhnu, co mi zbejva
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    Taky je třeba občas celé rozebrat a příslušná místa namazat vodivou pastou, protože jinak se špatně odvádí teplo a filament je ve studené části moc měkký a dochází k tomu samému.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    R0C3S3K: tak já nemyslím extruder ale hotend.

    Ale jestli si s tím nic nedělal, tak to je nejspis ucpaný. To se po nějaké době bezproblémového provozu stane.
    Nejlíp to poznáš tak, že při tisku extruder preskakuje, ale ne hned po začátku tisku, to může probíhat normálně, ale u těch vrstev které se špatně tisknou. Takové divné cvakani.
    Extruder narazí na odpor a začne přeskakovat.
    Je právě zajímavě, že to nemusí být hned. Myslím si, že se to projeví až když je to celý víc nahřáté a filament je měkčí blíž k extruderu nez na zacatku tisku, kdy je tvrdy a tak extruder není schopen ho nacpat do ucpané části a začne to přeskakovat. Tvrdý filament to protlači ale měkký už ne.
    Nejlepší je v takové situaci vyndat hotend, nahřát na max a něčím kovovým prostouchnout až do trysky a vytlačit co půjde. Mám na to takovou kovovou tyčku, která má průměr podobný filamentu a tím to prošťuchuju . hotend držím v klestich.
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    prumer trysky mam 0,4 a odpovida sliceru, blbe slozeno to asi nebude, protoze tiskarnu mam tri roky a na extrudueru zadny upgrade neprobehl a mam ho tak od zacatku a do vcera tiskarna fungovala na jednicku

    ale asi zkusim jeste poresit, jestli mi neprobehly nejaky brikule ve sliceru, s tou tryskou je to takovy nejasny, ona tam asi nejaka mezera je, ale je to zahnojeny zbytky filamentu, kazdopadne takhle to bylo od zacatku a sama se asi do heatblocku nezarazila, celej hotend byl dodanej vcelku a jen se vlozil do hlavy extruderu
    ORBIT
    ORBIT --- ---
    R0C3S3K: Jaky mas prumer trysky? Odpovida tomu co mas ve sliceru?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam