Svatý Jakub Větší – 25.7.
Jeho atributy jsou kniha či svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou, brašna, meč a kůň.
Je patronem Španělska, poutníků, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků; vzýván je za dobré počasí i na ochranu před revmatismem.
Byl synem galilejského rybáře Zebedea a jeho manželky Salome, jejíž tetou byla Panna Maria. Se svým bratrem Janem byli Ježíšem povoláni do apoštolského sboru. S ním byli se syny M. Kleofášové natolik v blízkém příbuzenském vztahu, že po tehdejším zvyku v rodném kraji byli zváni Ježíšovými bratry.
S Petrem byli Jakub Větší a Jan zváni Ježíšem k významným intimním událostem. Ať šlo o vzkříšení dcery Jairovy, o událost Proměnění na hoře Tábor nebo povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě, kde se pak z úzkosti potil krví. Šlo o důležitá svědectví Kristova božství i lidství.
Jakub nakonec jako první z apoštolů podstoupil mučednickou smrt a položil život za Krista. Na rozkaz krále Haroda Agripy I. (vnuka Heroda Velikého) byl sťat mečem roku 43-44.
Jeho svátek na 25.červenec stanovil papež Kallist II. s tím, že pokud padne na neděli, zahajuje v Compostelle svatý Jakubův rok.
Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svaté město (jako má Jeruzalém a Řím) i odpustková privilegia.
Místo Jakubova hrobu je stále předmětem velké úcty a cílem četných poutí z Evropy i z celého světa.
Do Čech se ostatky svatého Jakuba dostaly v roce 1212 a to zub a další dvě částky z ostatků. Byli uloženy v chrámu svatého Víta. V roce 1232 Václav I. založil kostel sv. Jakuba většího, zřejmě se založením Starého Města pražského.
Na svatého Jakuba bývalo zvykem Shazování kozla.
Kozel byl načančán a ověnčen kvítím a pentlemi a byl dovlečen do věže, tam mu přečetli kázání a rozsudek a následně byl shozen. Jednalo se o shození zvířete z věže, ze střechy vysokého domu, či skály. Kozlova krev se zachytávala a využívala se v léčitelství, měla prý čarovnou moc a byla účinná. Zájem o ni měli i lékárníci. Někde řezník maso prodal hned, jinde z něj vystrojili hostinu.
Tento zvyk se udržoval jak na vesnicích, tak ve městech kde mu vždy asistovali řezníci. Když zvíře nezemřelo shozením, ihned jej řezník usmrtil. Hojně se vyskytoval ještě v první polovině 19. století a potom začal velice rychle upadat, poněvadž začal být považován za hrozný a nechutný. Ovšem v několika krajích se udržel i do pozdější doby. Asi poslední záznam o konání tohoto zvyku máme z roku 1879 z Vysokého v severovýchodních Čechách, kdy byl kozel svrháván na prvního Máje z kostelní věže. Zvyk se prý konal na počest sv. Jakuba, který byl prý vyhozen z okna.
Když lid začal smýšlet méně krvelačně, počal se kozel nejdříve usmrcovat a po té shazovat.
V některých krajích ale kozla nadále neshazovali nýbrž pouze „vyhodily“ z okna hospody a následně jej podřízli. O maso a krev tohoto kozla byl velký zájem, protože se věřilo, že má čarovnou a léčivou moc. Většinou se kozel pekl a pak si na něm pochutnala celá obec. Hostina to byla drahá a zaplatila jak kozla, tak zábavu na celý večer.
Jinde se podřezával kohout, a v některých krajích obě zvířata.
O tomto zvyku máme mnoho dokladů a to nejen v Čechách. Zvyk se udržoval v celé Evropě.
Podařilo se mi najít docela dost záznamů a tak si dovolím je uveřejnit:
Srv. De Noře, Mythes, coutumes et traditions des provinces de France. 1865 na straně 355 o tomto zvyku říká: Asi v době slunovratu letního, obyčejně na sv. Jakuba, házeli v krajícb-západoevropských buď se střechy nebo s věže kozla nebo kočku a pod. Házení toto bylo provázeno přiměřenými obřady.
Nejstarší zmínky o krutém tomto obřadu zachovaly se náhodou v záznamech o lidovém léčení staročeském, které přičítalo krvi, z kozla shozeného s věže na sv. Jakuba, moc zvláště čarovnou a působivou.
Dne 27. července 1636 oznamuje šafářka Dorota Jínová rozšafné paní Zuzaně Černínové: „Vaše Milosti urozená paní, paní mně milostivá Vaše Milosti. S poručením Vaší Milosti nechala sem toho kozla schoditi, aby se v něm čistě krev srazila, na sv. Jakuba do slunce vejchodu a tu krev sem usušila a lůj přepustila a nyní Vaší Milosti posílám. Lůj řezníkům sem zaplatila, dala sem jim za něj pět českých, bylo ho neškvařenýho půl třetí libry a maso sem jim zase vrátila, aby sobě je zpeněžili, nevěděla sem jak učiniti, nedostala sem od Vaši Milosti cedulku, až na Radenín prvního kozla vehnali.“ - Tischer F.: Dorota Jinová Pacovská 1636
Podobně připisuje krvi kozlové zvláštní hojivý účin a bezděky zprávu o shazování kozla zapisuje jesuita J. Barner: „Kozlové k sv. Jakubu nebo při začátku tohoto měsíce zabiti bývají, anebo z vysokého místa svrženi, sebraná krev jejich zachovává se pro všelijaké příhody náhlé a jistá částka dává se v octě, jestli která žíla v těle lidským se přetrhla a krev se usedla, zase se rozplyne.“
Na počátku věku XIX. těšili se staří i mladí na zábavu při shazování kozla. Divně dojímá, čteme-li, jak Jan S. Retik rýmuje o shazování kozla v básni Radovánky mládeže. „Když pak nám se přibližoval Jakubský popravní den, by se kozel připravoval pro smích lidem vyvolen; věncován byl vonným kvítím, slavně na věž veden byl, jsa v okýnku na prkýnku — závrať dostal — dole byl.“
J. Možný-Podčápský popisuje r. 1846 shazování kozla a zabíjení kohouta u Čechů i Němců v severních Čechách: V outerý (po posvícení) chodí hoši po staveních, aby ukradli kohouta; jestli žádného nechytí, tedy si ho koupí. Pak se k večeru přistrojí obyčejně jeden muzikant za kazatele, ovšem s rozdílem, dva hoši mají kohouta, každý s jedné strany na šňůře uvázaného, muzikanti hrají, chasa výská, a domnělý kazatel jde za kohoutem. Takto se táhnou, ovšem velikým zástupem provázeni, doprostřed vesnice. Zde stojí židle, přestrojený muzikant si na ni vystoupí, drží řeč nad kohoutem, loučí se s posvícením, škádlí zvědavé babičky a provádí své kudrlinky. Konečně sestoupí a kohoutovi hlavu utne, není-li šavle, třeba jen nožem. Tu se začnou diváci rozutíkávat, on ale uchvátí kohouta za nohy, honí se za nimi a hází jím po mládeži, až s ním do hospody vklouzne. Ačkoliv je kohout samy prach a bláto, přece si pak na něm muzikanti pochutnají při večeři, neb jim ho hospodská uvaří. . . Závodní sousedé Němci také pochovávají posvícení. Místo kohouta mají ale kozla, kterého jeden z muzikantů vezme na vysokou střechu, druhý drží dole řeč a pak hodí kozla s výšky dolů, kdež se obyčejně zabije. I toho si pak muzikanti přivlastní a pochutnají si na něm!
Zde zvyk popisován ve Vlachově Březí:
Vlachobřezští řezníci zachovávali dlouho do devatenáctého století starodávný zvyk shazování kozla s věže. Každoročně 25.7., na svátek svatého Jakuba, se shromáždily na náměstí před kostelem zástupy diváků. Řezníci přivedli opentleného kozla k věži a vytáhli jej po schodech nahoru na věž. Za zvuků hudby vystrčili jedním otvorem mezi pilířky prkno s kozlem a za velkého jásotu lidu jej shodili dolu. Dole mezi hlučícím davem čekali druzí řezníci a rychle kozla dořízli. Krev se pak draze prodávala jako dobrý lék na různé nemoce. Často se jí prodalo více než kozel měl. Také maso se dobře prodalo. Někdy se přihodily při těchto představeních i rozmarné příhody. Nejednou prý skočil kozel do blízkého rybníka, který byl na náměstí až do 30-tých let 19. století. Jednou kozel utekl řezníkům dokonce do nedaleké vesnice Lhotky Chocholaté. Tento barbarský zvyk byl zakázán již ve 40-tých letech ale přes přísné zákazy úřadů se udržel až do roku 1859. Původ tohoto zvyku sahá už do dob pohanských a měl asi ten význam, že smrt hříšného kozla smývala všechny viny, jichž se diváci toho roku dopustili.
V Čechách ustálilo se shazování kozla dnem sv. Jakuba, neb na venkově házívali a házejí prý ještě (1860) jako ve skalách Prachovských blíž Jičína, kozly se skály. V Praze vykonávali to druhdy řezníci a to s věže Svato-jakubské na Starém Městě v Praze při hudbě a zpěvu, metajíce kozla okrášleného dolů. Pamatuji se dobře, píše Hanuš, že tato pověsť v mém věku dětském v Praze ještě tak rozšířena bývala, že jsme chlapci odpoledne v den sv. Jakuba chodívali k věži té, abychom viděli kozla, ač to tenkráte juž bývalo pouhou pověstí. Avšak sděleno mi p. Květem a j., že ještě v rocích 30tých XIX. století v Praze na Pohořelci kozel ozdobený s půdy hostince U černého dvora býval vyhazován. Řezníci, vykonávajíce obřad ten, pravili, že to za tou příčinou se děje, poněvadž v dobách Svato-jakubských kozlí maso juž bývá nechutné. Hanuš J. J., Bájeslovný kalendář slovanský. 1860, str. 201.