• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DIABOLUSPřátelé českých tradic
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    MIST: omlouvám se že píši až teď, ale na Štědrý den se oddávám tradicím a nejsem přítomna internetu a Boží hod Vánoční trávíme odpočinkově.

    Svobodné dívky běhaly okolo chalupy podobně jako třásly s bezovým keřem volajíc "Třesu, třesu bez, pověz ty mi pes, kde můj milý dnes". Tam kde pes zaštěkal, tím směrem pak našly milého.

    MIST
    MIST --- ---
    Dik za zajimave cteni. Prosim te, mam dotaz....liti olova a vosku znam, ale proc svobodne divky maji behat kolem chalupy? Vzivote jsem o necem takovem neslysela.
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    Boží hod Vánoční - 25. prosinec

    Ráno vstáváme až za světla a vůbec nic neděláme, ani nesteleme, abychom správně uctili tento den.

    Ráno můžeme posnídat vánočku.

    Až tento den se jí tradičně cukroví.

    Nepřijímáme žádné návštěvy.

    K obědu si dáme zbytky od štědrovečerní večeře, protože se tento den nevaří.

    Nešije se ani nezachází s jehlami, aby se nerozpíchaly vztahy a nezašila se paměť.

    Můžeme jít na procházku nebo do kostela.
    Je to den všech hospodyněk neboť mají volno a povinně lenoší.

    Ten kdo dobře v tento den odpočívati bude, ten celý rok bude zdráv.
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    Betlémské světlo

    Pěkným zvykem je také betlémské světlo.
    To se slavnostně přenáší z věčného světla hořícího v jeskynní kapli v Betlémě, kde se narodil Ježíš Kristus a pak se pomalu šíří celou Evropou v lucernách. Ve třetí adventní sobotě je pak Betlémské světlo rozváženo za spolupráce Českých drah a Skautů do celé republiky, aby pak na Štědrý den bylo rozneseno do kostelů, domovů důchodců, nemocnic, hospiců a rozdáno sousedům, přátelům, rodinám, osamělým lidem… prostě všem, komu chceme udělat radost maličkým dárkem, spojeným s úsměvem a ujištěním, že nejsou ve světě sami.

    http:// www. betlemskesvetlo .cz
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    Štědrý den – 24. prosince

    Štědrý den je slavný a velký den.
    Má v sobě kouzlo a tajemno a kdo dobře dodrží celou tradici, pocítí kouzlo vánoc.

    Právě na štědrý den na nás doléhá největší síla slunovratu společně s dualitou a proto je tento den velice silný a slavný a jeho zvyky jsou rozděleny dle mužského a ženského principu. Jinak řečeno je přesně dáno co má provádět žena a co muž, bez čehož tajemství vánoc nemůžeme pocítit.

    Ale teď pěkně popořadě.

    V 8 hodin ráno se probudíme a dni vzdme úctu tím, že se postíme. Celé dopoledne nejí a drží se přísný půst. Takže nesnídáme.
    Nevstáváme dříve než za světla, abychom neznesvětili den, tím že jej budeme rušit při jeho vstávání do slavnostního dne.

    Žena vysmejčí, muž jde pro stromek. Jsou-li v rodině malé děti, jdou s tatínkem, aby měla maminka prostor pro smejčení. Jsou-li větší, pak dívky pomáhají maminkám a synové tatínkům.

    Mezi tím co tatínek instaluje stromek do stojanu za jásotu dětí, maminka upeče štrůdl k obědu. To je tradiční český hlavní a jediný chod k obědu na štědrý den, neboť je plněn jablky, ořechy a ty jsou uctěním českého národa a země. Jablka a ořechy proto nezapomeneme dát i na mísu, která bude zdobit jeden z rohů štědrovečerního stolu. Při obědě nezapomeneme poděkovat zemi za to, že náš živí.

    Kdo chce uzřít večer zlaté prasátko, štrůdlu nepojí a vydrží se postit až do slavnostní večeře. (návod jak spatřit prasátko naleznete v knize Naše tradice od Ladislavy Sůvové)
    Půst je také dobrý pro naše vnímání celého štědrého dne.

    V poledne hospodyně trpělivě začíná s přípravou slavnostní večeře, která se skládá ze čtyř chodů. Každý pokrm s sebou nese silnou symboliku, inu nic není jen tak .

    Prvním chodem je čočka na kyselo. Je to předkrm, který vyjadřuje hojnost.

    Druhým chodem je černý kuba s houbami. Je to druhý předkrm, který se dělá z krupek a hub, koření se česnekem, solí a majoránkou a mastí se sádlem. Symbolizuje skromnost.

    Třetím chodem je rybí polévka. Rybí polévku připravíme 23. prosince, je pak na Štědrý den odpočatá, chuťově lepší a hospodyně v kuchyni nevypustí duši.

    Posledním čtvrtým chodem je kapr s bramborovým salátem. Ryba je projevem pokory, proto pojíme rybí polévku a rybu jako hlavní chod.
    Pro zajímavost máme záznamy už z roku 1300, že se na štědrovečerní tabuli podávala ryba. Byl to konkrétně losos, který se u nás běžně vyskytoval a podával se s jáhlovou či pohankovou kaší, protože brambory nám dovezl Kolumbus až mnohem později a podával se černý kuba. Zejména v chudších krajích a drsných horách byl kuba hlavním štědrovečerním pokrmem. Vařívala se také muzika, což byla vlastně omáčka připravená ze sušeného ovoce. Když se zabydlel na stolech kapr, připravoval se na mnoho způsobů, asi nejznámější je kapr na černo a nebo smažený na másle. Ten kdo neměl na rybu, měl na štědrovečerním stole aspoň buchtu ve tvaru ryby.

    Hospodyně také připraví punč, který se horký podává společně s vánočkou po půlnoční mši.

    Zatím co hospodyně má plné ruce práce s přípravou jídla, tak se hospodář ujme zdobení vánočního stromku.

    Když tatínek dozdobí stromek, ováže nohy slavnostního stolu řetězem jako symbol soudržnosti a aby se rodina zase sešla. Jakou formu řetězu zvolíme, je na nás a naší fantazii. Jsou-li v rodině děti, tak se ujmou tvoření řetězu třeba z barevného papíru.

    Třetí hodinou odpolední nastává ve většině rodin krize. Proto si na tento čas dáváme pozor! Je velmi jednoduchý recept, na to abychom si nezkazili příjemnou náladu.
    Necháme vše ležet a jdeme se projít. Venku se nadýcháme čerstvého vzduchu, pěkně si vyčistíme hlavu a vyhlížíme první vycházející hvězdu, světlo, které zvěstuje začátek večera. Nebo si jde tatínek lehnout. Případně ochutnáme punč, který máme připravený až se vrátíme z půlnoční.
    Naprosto nevhodné je v tuto dobu chodit na hřbitov. Pokud chceme pozdravit své zemřelé na Štědrý den, učiníme tak ráno.

    První hvězda vychází přibližně mezi čtvrtou a pátou hodinou, zvěstuje počátek večera. A my až tehdy můžeme zapálit svíce a rozsvítit světla. Světla, a to všechna, dříve nerozsvěcíme, abychom nezneuctili den, který se ukládá ke spánku a noc, která se probouzí. Po vyjití první hvězdy můžeme začít zpívat koledy. Nastává svatá noc. Od tohoto okamžiku je možno zasednout k večeři.

    Hospodyně sama prostře štědrovečerní stůl se sudým počtem talířů, pod každý vloží minci, která zajišťuje hojnost pro každého obdarovaného. Je-li lichý počet stolovníků, prostírá se jeden talíř navíc, aby nám nikdo neubyl z rodiny a abychom vyjádřili radost z očekávání nového člena rodiny, který během roku může nastat nebo kdyby přišel pocestný. Prostíráme i miminkům, která jsou novými členy rodiny.

    Na štědrovečerní stůl patří mnoho věcí, abychom vyjádřili štědrost tohoto večera, jsou to tyto:

    Chléb a sůl, jež vyjadřuje náš každodenní život. Umisťuje se do jednoho rohu stolu s nožem. Chléb je Boží dar, skrývá v sobě čtyři živly a život. Sůl je kořením života. Nůž ostřím k bochníku chrání rodinu. Maminka vždy peče malý bochník, aby se na stůl vešel.

    Vánočka, se umisťuje naproti chlebu se solí a nožem příčně. Je symbolem pospolitosti stejně jako řetěz omotaný kolem nohou stolu. K pospolitosti patří hojnost, kterou nám vyjadřuje mince pod každým talířem a čočka jako předkrm. Na štědrovečerní stůl dává svou vánočku hospodyně.

    Cukroví a mísa ovoce, které nám vyjadřuje štědrost. Cukroví umístíme do jednoho rohu a ovoce naproti. V míse ovoce nesmí chybět ořechy a jablíčka.

    Komu vykvetly barborky, pak na stole nesmí chybět stejně jako zapálená svíce, symbol Božího světla.

    Hospodyně naloží čočku a dá ji na stůl.
    Polévku, kubu a rybu se salátem připraví hospodyně k ruce hospodáře, protože je to právě on, kdo na Štědrý den obsluhuje celou rodinu a servíruje jídlo, které rodinu sytí. A jeto muž který nakrmí na štědrý den všechna domácí a hospodářská zvířata.
    Máme-li ozdobený stromeček, prostřený stůl, nachystané jídlo k ruce hospodáře a pod stromečkem dárky (případně dárky nachystané pro dětičky), pak už nám nic nechybí k tomu, abychom mohli svátečně oblečeni usednout ke štědrovečernímu stolu, od kterého se nevstává, protože by se nesešla příští rok celá rodina. Proto jdeme na záchod před večeří a také si na servírovací stolek připravíme pití.
    Vezmeme se za ruce a vyslovíme společnou modlitbu jako poděkování, že je nám dopřáno společně prožívat tyto vzácné chvíle. Nejvhodnější modlitbou je Otčenáš.

    Modlitbu nijak nepozměňujeme, neboť každé slovo má své místo a hodnotu.

    Jako aperitiv podáváme víno, abstinenti mají čistou vodu. Můžeme pronést přípitek nebo menší proslov.
    Potom si popřejeme dobrou chuť a můžeme hodovat.
    Večeři zakončíme slavnostním nakrojením vánočky, ovšem nejíme ji! Jíme ji později večer s punčem, až se vrátíme z půlnoční nebo nám vyhládne zpíváním koled. Kus k snídani si hospodyně schová na Nový rok.

    K úplnému ukončení večeře patří ještě poděkování za minci, kterou jsme našli při odložení posledního talíře a vyjádření radosti za ni. Minci vždy vyměníme za novou.

    Poté někdo nepozorovaně zazvoní, čímž oznámí příchod Ježíška a my můžeme poprvé vstát od stolu. Kolik krásy a radosti a dojetí v nás vyvolá rozsvícený vánoční stromeček s dárky.
    Dárky rozdává vždy nejmladší člen rodiny.

    Tak dárky máme rozbalené, poděkovali jsme z celého srdce a teď přichází chvíle na věštění budoucnosti.

    Jablka rozkrajujeme abychom věděli budeme-li do příštích vánoc zdraví.
    Skořápky se svíčkami pouštíme od středu mísy abychom zjistil zdali někam pocestujeme a jak daleko.
    Pantoflem u vstupních dveří hází svobodná děvčata, aby zjistila zdali se vdají nebo zůstanou ve stejných poměrech.
    Ještě se zabýváme litím vosku či olova nebo svobodné dívky běháním okolo chalupy...

    Půlnoční mše tradičně začíná v jedenáct hodin a končí do půlnoci, v tento čas můžeme vyslovit dobře promyšlené přání. Po půlnoci dostává svůj prostor zlo, aby dualita světa byla úplná a i štědrý den se stal úplným. To už jsme na cestě domů a pak jsme doma a nikam nechodíme a zachumláme se a slastně usínáme v čistě povlečených peřinách.

    Ještě více podrobností a zajímavostí se dozvíte v knize Naše tradice od Ladislavy Sůvové, kterou vřele doporučuji.

    Další zdroje: Vlastimil Vondruška – Církevní rok a lidové obyčeje
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    Zdobení Vánočního stromku

    Vánoční stromeček se zdobí na Štědrý den ráno a zdobí jej muž. Zdobí jej tatínek s úctou k rodině a zdobí jej dle srdce svého. Vyjadřuje tím pospolitost a štědrost.

    Vánoční stromek zdobí muž ozdobami, které společně s ženou a případně dětmi vyrobili třetí adventní týden, a těmi, které společně pořídili a trhu a které vyrobily zručné české ruce. On sám si vybírá jaké ozdoby na stromek dá a ukončí zdobení až se mu bude stromeček líbit, ale nezapomíná že tím projevuje úctu rodině, takže si dává velice záležet.

    Ozdoby mohou být z těsta, perníku, sušené ovoce, barevné pentle (jako dominantní barvu tradičně vynecháme žlutou, modrou, světlezelenou, oranžovou, hnědou a černou) a co je našemu srdci a fantazii milo. Tradice velí, že by neměli chybět jablíčka a ořechy - uctění naší země.
    Co ale každý vánoční stromeček musí mít je řetěz jako symbol pospolitosti rodiny.
    ¨

    A trochu historie:

    Zdobení vánočního stromečku k nám přišlo na počátku 19. století, kdy ve 40. letech 19. století byl v měšťanských rodinách značně rozšířen a roku 1843 již pražské noviny píší o trzích se stromky a jejich nakupování jako o naprosto běžné věci. Od 60. let pak byl běžný i na vesnicích. Ale na Moravě ho přijali až koncem 19. století. Pro zajímavost úplně první zmínka o nazdobení vánočního stromku pochází z roku 1570 z brémské kroniky.

    Vánoční stromeček pomalu vytlačil velké betlémy ze světnic, které dnes můžeme vidět v museích.
    Stromek se dostal mezi šlechtu a měšťanstvo tak jak ho známe dnes a byl umístěn v jídelnách.
    Než se dostal vánoční stromek na vsi, tak se zdobila na stůl váza s jehličnatými stálozelenými větvemi a venku děti zdobily strom před domem a věšeli na něj ovoce a ořechy a dobroty pro zvířátka. Později se nad štědrovečerní stůl zavěšoval nazdobený vánoční stromek špicí dolů, později se umisťoval ve světnici do stojanu, tak jak to známe dnes. Ostatně zdobení stromu venku dobrotami pro zvířátka se v některých krajích uchoval do dnes.

    Zdroj: Vlastimil Vondruška – Církevní rok a lidové obyčeje

    Ladislavy Sůvová - přednášky a semináře

    Vřele doporučuji zakoupit si pod stromeček knihu Naše tradice - od Ladislavy Sůvové, kterou momentálně seženete v obchůdku v Praze u Džoudyho na I.P.Pavlova, obsahuje krom tradice vánoc i tradice celého roku.
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    23. prosinec

    To je další veledůležitý den pro hospodyňky. Připravujeme rybí polévku.

    Každá hospodyně má jistě zaručený rodinný recept jak na rybí polévku.

    Zde jeden typ od mé maminky, aby polévka byla výtečná a nebyla cítit rybinou. Kdysi jej vyzvěděla od rybáře.

    Kapra stáhneme z kůže a zpracujeme na filety - odřežeme maso od páteře a žeber, ty uložíme nenasolené do lednice.
    Kosti vložíme do studené vody. Nevkládáme ploutve, kůži ani hlavu. Pokud má někdo hlavu rád, důkladně z ní vyjme žábry a dobře umyje.
    Na základ polévky pak osmahneme kořenovou zeleninu na másle, přidáme obrané maso z kostí a čistou vodu. Tím že nepoužijeme vývar, polévka zaručeně nebude cítit po rybině, přitom díky masu má jemnou rybí příchuť.
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    Betlém

    Další věc na kterou bychom neměli zapomenout je betlém. Betlém je nejtypičtější věc českých vánoc, nikde jinde v takovém počtu jak v historii tak v současnosti betlémy nenajdete. Betlém je připomenutím víry a je vyjádřením a zhmotněním zrození Ježíše Krista, od něhož máme odvozený název pro Ježíška. Tak i my vzdáme úctu tím, že si betlém postavíme.

    Betlém se staví postupně. Nejprve vytáhneme samotné jesličky, které pěkně oprášíme a nachytáme, po té přichází Josef s Marií a před půlnoční přidáme Ježíška. Nenašla jsem časovou osu, ale když to vezmeme podle Bible, tak vytáhneme jesličky, odpoledne na Štědrý den přidáme Josefa s Marií a před odchodem na půlnoční Ježíška. Další dny pak přidáváme příchozí postavy, které se jsou klanět Ježíškovi a až 6. ledna přidáme Tři krále.

    6. ledna na Tři krále se sklízí vánoční výzdoba, jen betlém může zůstat do Hromnic.

    A něco historie

    Betlém má u nás velice dlouhou tradici zprvu se vyvinul z představení která se hrála v kostelech, která byla později zakázána, a tak místo živých příběhů se počali vyřezávat figury v životních velikostech, se kterými se každý den hýbalo a přidávali se další figury, dle betlémského příběhu.

    Jesle se pak poprvé v domácích podmínkách objevili počátkem 18. století, kdy si je do svých soukromých kaplí nechala zřídit šlechta. Už během první poloviny 18. století se rozšířili mezi měšťanstvo. A protože se to moc líbilo i lidem na vsích, tak si začali vyřezávat betlémy ze dřeva, vyrábět ze šustí a ze slámy a do konce 18. století byli betlémy prakticky všude. Často se objevovaly i betlémy z vosku, z hlíny, pro majetnější zákazníky z porcelánu a jiných materiálů. Tento postup byl pomalejší na Moravě. Někomu se stalo betlémářství životním koníčkem a láskou a vyřezával postavičky a za několik let vznikly betlémy zabírající půl světnice, na které se chodili koukat lidé ze širokého okolí a za podívání betlémáři přinesli tu jablíčko, tu kus mouky a někdo i groš. Stáli ve světnici od počátku adventu až do Hromnic a to bylo nějakého času.
    V 19.století se začaly objevovat betlémy z kartonového papíru, tištěné.
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    Vánočka

    22. prosinec je velice důležitý den zejména pro všechny hospodyňky – pečeme Vánočku!

    Vánočka se peče vždy dva dny před štědrým dnem, tedy 22. prosince ani dříve ni později, je pro to nevhodnější čas a naše konání bude nejúspěšnější neboť nad námi bdí nebesa.

    Vánočka je symbolem řetězu, pospolitosti a soudržnosti rodiny, sebeúcty.

    Při přípravě těsta se hospodyně soustředí pouze na vánočku a vkládá do ní vánoční náladu, soudržnost a lásku k rodině.
    Vánoček hospodyně upeče tolik, kolik je členů rodiny. Menší pro každého člena rodiny a sobě jednu větší, která bude zároveň zdobit štědrovečerní stůl a ze které členové rodiny rádi ujídají.

    Splétání vánočky
    To opět veledůležitá věc, kterou bychom měli dodržet.
    Splétáme základ ze čtyř copů, tím uctíme čtyři roční období, čtyři živly a světové strany.
    Splétáme prostřední část ze tří copů, tím uctíme svatou trojici.
    Vrchol pak splétáme ze dvou copů, tím vyjádříme úctu k dualitě tohoto světa.
    Vánočky splétáme postupně. Při splétání vánočky myslíme na toho konkrétního člena rodiny, pro kterého je vánočka určena a vkládáme do ní to nejlepší ze sebe. Je jedno jak se nám podaří vánočku zaplést, důležité je co do ní vložíme. Proto se láskyplné a oddané mamince vánočka vždy povede. A proto také nám takovou vánočku nenahradí žádná kupovaná, strojově vyrobená.
    Je dobré si vánočky označit, já si do nich zapichuji mandličky, abych věděla komu je která.

    A kdy a jak vánočku sníst?

    Vánočka se poprvé jí na Štědrý den. Nakrojí se slavnostně po dojedení posledního chodu, než se všichni rozejdou od štědrovečerního stolu. Vánočku nenakrajují děti. Po tomto nakrojení se vánočka nejí.
    Jí se až dlouho po večeři, když se vrátíme z půlnoční mše a vyhládne nám ze zpívání koled. To se podává s horkým domácím punčem. Tak praví tradice.

    Vánočku pak můžeme snídat. Nezapomene si však jednu porci schovat k snídani na Nový rok, abychom měli v novém roce štěstí a lásku. Když ji dáme do čisté utěrky a pytlíku za okno nebo na balkon do Nového roku nám pěkně vydrží a neztvrdne. Každý člen rodiny by si měl sám pečovat o svou vánočku, velmi malým dětem pečuje maminka.

    Zdroj: Ladislavy Sůvová - přednášky a semináře

    Vřele doporučuji zakoupit si pod stromeček knihu Naše tradice - od Ladislavy Sůvové, kterou momentálně seženete v obchůdku v Praze u Džoudyho na I.P.Pavlova, obsahuje krom tradice vánoc i tradice celého roku.
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    4. Adventní neděle – letos 22. prosince 2013 zvaná zlatá

    A máme tu poslední čtvrtou adventní neděli. Již jsme uctili domov a národ, rodinu a přátelé, sami sebe a tuto neděli uctíme Boha, anděli a všechny neviditelné bytosti, které svět obývají.

    Je to den a následující týden o víře. Letos nám vyšel z tohoto týdne víry pouze jeden den, neboť Štědrý den máme již v úterý a tak se budeme snažit. Den o tom v co věříme, k čemu vzhlížíme, jaké jsou naše hodnoty, co uznáváme a jaká máme tajná přání a co děláme pro to, abychom jich dosáhli.

    Je pravý čas na to, vyslat Bohu modlitbu díků.

    I koledy vznikli jako oslavné a děkovné písně. A my si je pořídíme, či je oprášíme z police, abychom měli na Štědrý den tu správnou atmosféru. Koledy mohou zaznít až vyjde první hvězda na Štědrý den a doprovází nás až do tří králů.

    Večer tedy zapálíme svíci za domov a národ, druhou za rodinu a přátele, třetí s úctou sami k sobě a poslední čtvrtou s úctou k Bohu a bytostem které nám pomáhají každým dnem.

    A protože 22. prosince se vždy dle tradice peče vánočka, zpestří si hospodyně den pečením vánoček. Pozor vánoček má být tolik, kolik je členů rodiny! Ovšem o tom v samostatném článku.
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    Než nastane štědrý den..

    Než se dostaneme ke čtvrté neděli adventní, která letos vychází na 22. prosince, je třeba si říci něco o zvycích, které předcházejí toto datum.

    21. prosince nás čeká Zimní slunovrat.

    Je to výjimečný den, na který se v předvánočním shonu zapomíná.

    Měli bychom střídmě pojíst nemasitých postních pokrmů nemaštěných sádlem a snažit se býti sami u sebe v tichu.

    Pro tento den platí mlčeti zlato. Neboť bychom mohli někomu něco říci velice nešetrně a mohlo by nás to velice mrzet.
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---

    Autorka knihy Naše tradice Ladislava Sůvová dala rozhovor aktualne.cz

    Je úplně úžasný, zde malý úryvek: "Advent je období, kdy se vracíme sami k sobě a nahlížíme do svého srdce. Kdy jsme v sobě schopni vidět temnotu proto, aby se v nás mohlo zrodit světlo. Moc nám všem přeji, abychom prošli svými bolestmi a spočinuli v míru a lásce ve svém srdci. Abychom poznali nejenom svoji bolest ale i svoji krásu a velikost."

    Zapalujeme druhou adventní svíci. Na co u ní pomyslet? - Aktuálně.cz
    http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=796628
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    ANYSA: Tak jsem zjistila, že kniha Naše Vánoce je již rozebraná, ale vyšla od autorky druhá, obsahující celý rok tradic včetně vánoc a ta je právě v prodeji.

    K adventnímu období jsme dostali nádherný dárek. Právě vyšla knížka od paní Sůvové pojednávající o Tradici České země, kde naleznete nejen tradici Vánoc, ale také celého roku.

    Kniha se jmenuje Naše tradice

    Rozhodně stojí za pořízení. Mám ji doma a je úžasná. Všem, kdo mají rádi českou tradici a chtějí se dozvědět něco o její podstatě, tak vřele doporučuji.

    http://www.iprosperita.cz/...-sluzby/4050-na-cesky-trh-prichazi-dlouho-ocekavana-kniha-nase-tradice-

    Kniha je zatím k zakoupení v obchůdku U Džoudyho - I.P. Pavlova, Praha a v meště Tanvald v infocentru.
    ANYSA
    ANYSA --- ---
    DIABOLUS: ta knížka naše Vánoce vyšla asi v maximálním utajení nebo co. Moc by se mi líbila, ale nemůžu ji nikde najít, google se taky moc netváří, knihovna ji nevlastní snad žádná...kdes ji koupila prosímtě ?
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    Třetí neděle adventní - letos 15. prosince 2013

    Tento den nás čeká veliký a pro hodně z nás těžký úkol, vzdát úctu sám sobě.

    Po východu první hvězdy s úctou zapálíme první svíci za domov a národ, druhou za vztahy a přátele a třetí s největším soustředěním s úctou k nám samým.

    Sami nad sebou se zamyslíme a pochválíme se, co všechno jsme za rok zvládli a dokázali.

    "Je důležité si jednou v roce připomenout, jaké hodnoty vyznáváme a jak se chováme sami k sobě, za co si sami sebe vážíme." (z knihy Naše Vánoce - L. Sůvová)

    Celý následující týden se pak nese ve stejném duchu a k tomu nám naši předkové připravili úžasný zvyk, který nám dopomáhá být sami ze sebou v myšlenkách a rozjímání, abychom správně mohli tento čas uchopit.

    Budeme vyrábět ozdoby na stromeček a na štědrovečerní stůl.

    Naši předkové i tuto činnost měli rozdělenou dle mužského a ženského elementu a naprosto přirozeně jej naplňovali.

    Muži vyřezávali ozdoby ze dřeva, pletli a vytvářeli ozdoby ze slámy nebo papíru.
    Také si tento týden mají muži vyhlédnout stromeček, který na Štědrý den ozdobí.

    Ženy vyšívaly slavnostní ubrus nebo alespoň prostírání, paličkovaly či háčkovaly dečky i ozdoby. Také vyráběly ozdoby pečené z těsta. Zdobily tento týden perníčky a vytvářely ozdoby z vizovického těsta.

    Máme-li děti zapojíme je také a dle věku mohou kupříkladu vyrábět papírový řetěz na stromeček.

    Je čistě na vás do čeho se vám bude chtít tento rok pustit, ale vřele doporučuji tuto krásnou tradici naplnit i podle toho jste-li muž či žena.

    Zdroj: Ladislava Sůvová – Naše Vánoce (tuto knihu doporučuji sehnat a přečíst – je to krásná „kuchařka“ pro dodržování tradičních Vánoc v dnešní době)
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    Dopis Ježíškovi

    Máme-li děti nesmíme zapomenout na dopis kreslený či psaný Ježíškovi.
    Je to krásný obyčej, který vtahuje děti do očekávání příchodu Ježíška a zapojuje je přirozeně do příprav na Vánoce.

    Moje moudrá maminka, když jsme byli malé, nechávala dopis za oknem skoro celý týden, abychom byly trpělivé a říkala nám, že Ježíšek má mnoho práce se sbíráním dopisů a že si pro něj jistě brzy přijde . Jaká to pak byla o to větší radost, když dopis za oknem zmizel.
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    Dárky pod stromeček

    Jak jsem se již zmínila v textu u druhé adventní neděle tradicí je určen čas k výběru dárků právě mezi druhou a třetí adventní nedělí, kdy nejvíce myslíme (nebo máme myslet) na naše blízké a jsou nám blízko srdci neboť právě za úctu k nim jsme zapalovali druhou adventní svíci.

    Tradice krásná česká nám velí dávat dárky z lásky a od srdce, neboť jen takový dar je nám blízký a vyvolá v obdarovávajícím i v obdarovaném radost. Tam kde se dávají dary z povinnosti neb dle toho kolik stály jsou vánoce smutné a falešné.

    Dárek má vyjadřovat nás, ale stejně tak se musí líbit i tomu, kdo jej dostává. Tak budeme mít jistotu, že dárek se nestane zapomenutým pracholapem nebo putovním dárkem, který nikdo nechce.
    Peníze v obálce pod stromečkem nejsou vhodné, neboť říkají obdarovanému, že nám nestojí za námahu a lámání si hlavy, co by se mu hodilo či líbilo.

    Takže sedněme si na napišme si ještě do zapálení třetí adventní svíce komu co dáme. Krásným dárkem od srce může být z lásky a s úctou psaný dopis. Kdo nevládne slovem může něco vyrobit, upéct či dokonce z lásky zatančit.

    Naši předkové si nejvíce vážili dárků vlastnoručně vyrobených a když každý v rodině něco vyrobí či vymyslí o to víc si ostatní jeho práce váží.

    Tak tedy neleňme máme ještě do štědrého dne necelých 11 dní!

    Zdroj: Ladislava Sůvová – Naše Vánoce (tuto knihu doporučuji sehnat a přečíst – je to krásná „kuchařka“ pro dodržování tradičních Vánoc v dnešní době)
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---

    Na svatého Ambrože, který se slaví 7. 12., bylo zvykem, že sv. Ambrož honil děti okolo kostela při čemž mu sem tam vypadl nějaký pamlsek. Tento zvyk již prakticky zanikl, stejně tak jako zanikla pochůzka svaté Lucie, která má svátek 13. prosince.
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    Druhá adventní neděle – letos 9.12.

    Tento den se nese v duchu soucítění a poděkování všem svým blízkým, které máme rádi, a jsou nám oporou v našem životě. Celý čas druhého adventního týdnu bychom měli rozjímat o vztazích, které máme.

    Na druhou adventní neděli bychom měli být s rodinou nebo blízkými přáteli a strávit spolu oběd či večeři a při této příležitosti povyprávět o tradicích Adventu případně vánoc. Neboť tato neděle je zasvěcena vztahům a úctě k nim.
    Avšak ne každý chce trávit druhou adventní neděli ve společnosti a i na ty, kteří chtějí zůstat sami tradice pamatovala. Druhá adventní neděle nám totiž otevírá čas pečení cukroví a aby se naplnila i podstata pečeme jej nejen pro sebe, ale i na výměnu s rodinou :).

    Tradice pečení cukroví je krásná, oblíbená a voňavá.

    Hospodyňka by měla zvládnout upéct během Adventu devět druhů cukroví. Devět druhů je tradicí, hospodyňka tak vzdá správně úctu tomuto počínání a času. Hospodyňka, která je pilná může upéct druhů dvanáct a tím uctít ještě dvanáct měsíců v roce, každému měsíci věnuje jeden druh.
    Perníčky, vanilkové rohlíčky a pracičky patří mezi ty základní a pak to co má celá rodina nejraději. U nás jsou to třeba vosí hnízda :). Není nic kouzelnějšího než provoněný dům vanilkou, anýzem a čerstvým chvojím. Neboť v tradici je myšleno i na naše smysly a ty nás vtahují do onoho kouzla vánoc.

    V tomto týdnu, kdy je hospodyně zaměstnána pečením cukroví, by neměl hospodář zapomenout napsat přání těm přátelům, se kterými se o svátcích rodina neuvidí. Dáme tím najevo, že na ně myslíme, že je máme rádi a jsou stále v našich srdcích. Poslání vánočního přání či pohledu je osobnější, uctivější a určitě víc potěší než plochá sms, neřku-li e-mail.
    Tak hospodyňky do kuchyňky a hospodáři k psacím stolům.

    Duhou adventní nedělí se nám ještě otevírá tradiční čas pro výběr správných dárků pro naše blízké který bude trvat ještě příští neděli a její týden..
    O dárcích a jejich tradici, ale až později.

    Zdroj: Ladislava Sůvová – Naše Vánoce (tuto knihu doporučuji sehnat a přečíst – je to krásná „kuchařka“ pro dodržování tradičních Vánoc v dnešní době)
    DIABOLUS
    DIABOLUS --- ---
    moc se omlouvám, že se zpožděním vkládám sv. Barboru, sv. Mikuláše a dnešní adventní neděli. Já se vdávala a byl kdo by vložil..

    Svatá Barbora – 4. 12.

    Na svátek svaté Barbory bychom neměli zapomínat.

    Vyjdeme si v tento den na procházku a zamíříme k třešňovému stromu. Tam s úctou v srdci a poděkováním na rtech tomuto krásnému stromu utrhneme pár větviček. Ty pak doma vložíme do vázy a budeme každý den sledovat, jak se jim daří. Vykvetou-li nám na Štědrý den čeká nás v příštím roce samá radost. Tam kde je svobodné děvče, tak se v příštím roce zadá. Tato tradice nás vede k ještě blíže k očekávání a my sledujíce jestli větvičky vykvetou či nikoliv naplňujeme advent.

    Dříve v předvečer svátku svaté Barbory chodívaly po vesnicích Barborky – ženy nebo dívky oděné celé v bílém, zahaleny do prostěradel s rouškou, závojem či sčesanými vlasy přes obličej. Výjimečně byly v některých krajích převlečeny za jeptišky nebo měli vlasy rozpuštěné na záda, či věneček na hlavě. V ruce držely košík s ovocem a sladkostmi, jimiž podělovaly děti, ve druhé ruce měly metlu, jíž hrozily zlobivým dětem a děti bez úcty k rodičům trestaly. Chodili většinou tři. Svůj příchod někdy ohlašovaly zvonkem, lučením na okno nebo jen tiše vstoupili do světnice a křesťansky pozdravily. Společně zapěly píseň o svaté Barboře, případně se s rodinou pomodlily a šly dál k sousedům. Kdyby někdo chtěl, mám i znění oné písně.

    Tyto obchůzky, které byly nejoblíbenější v 19.století, se nám dochovali nebo vyvinuly z mnohem starších obřadů a her, které se hrály v podvečer svaté Barbory. Máme zachované rukopisy ze 17. a 18. století, v některých se objevují písně, které později zpívaly barborky při obchůzkách.

    Našla jsem ještě „recepis“ na věštění z větviček barborek někde z konce 19.století. Když dívka chtěla vědět se kterým chlapcem se zadá, pojmenovala větvičky po oněch chlapcích a čekala která větvička rozkvete. Také se říkalo, že kolikátý den větvičky rozkvetou, určovalo nejšťastnější měsíc v příštím roce.

    Svatá Barbora je patronkou horníků, sedláků, architektů, stavebních dělníků, pokrývačů, zedníků, slévačů zvonů, kovářů, kameníků, tesařů, hrobníků, zvoníků, kuchařů, řezníků, dívek; zajatců; dělostřelectva; hasičů; umírajících; vzývána za dobrou smrt, proti ohni, nebezpečí při bouřce, proti moru a horečnatým onemocněním, jako pomocnice v nouzi

    Její atributy jsou dělo, kalich (často s hostií), kniha, meč, paví pera, věž (s třemi okny); bývá vyobrazována ve společnosti dalších 13 pomocníků v nouzi

    Patří mezi svaté mučednice s nemalým významem, o kterých se však nedochovalo spolehlivých písemných zpráv. Žila a zemřela v Nikomédii jako panna a mučednice. Splnila se na ní Ježíšova předpověď, že "nepřítelem člověka bude jeho vlastní rodina". (Mt 10,36)

    Toť o svaté Barboře..

    Zdroj: Vlastimil Vondruška – Církevní rok a lidové obyčeje
    Ladislava Sůvová – Naše Vánoce (tuto knihu doporučuji sehnat a přečíst – je to krásná „kuchařka“ pro dodržování tradičních Vánoc v dnešní době)
    Životopisy svatých - Catholica



    Svatý Mikuláš – 6.12.

    Předvečer svátku svatého Mikuláše, tedy 5.12., je ve znamení víry v bohatství. Je to den, který se skutečně zachoval ve své podobě. Ovšem už málo kdo ví, proč jej slavíme.

    "Večer nás čekají obchůzky Mikuláše čerta a anděla. Mikuláš jako představitel dobra a štědrosti obdarovává děti, které jsou hodné, pevné ve své víře k dobrému konání, jsou slušné, mají úctu k rodičům a starším lidem. Žádné jiné dítě by dárek nemělo dostat, aby si uvědomilo své konání. Aby Mikuláš takové děti rozpoznal, má s sebou anděla, který vše vidí v pravdě a čerta, který děti, jež zlobí a nemají před ničím respekt, bere do pekla.
    Děti anděla pozdraví modlitbičkou „Andělíčku můj strážníčku“. Je to den víry, a taky slíbí-li takový zlobivec, že se polepší, je čertem propuštěn a dostane na místo sladkosti brambory s uhlím. A za rok si ho čert přijde zkontrolovat, jestli svůj slib splnil. Síla bohatství, která svatého Mikuláše provází je tu zastoupena formou obdarování, proto také vznikly mikulášské vánoční trhy a na jejich pultech sladkosti ve formě figurek, proto se lidé tento den obdarovávají sladkostmi. " Úryvek z knihy Naše Vánoce - L. Sůvová

    A během čekání na Mikuláše se děti naučí modlitbičku pro anděla:

    Andělíčku můj strážníčku,
    opatruj mi mou dušičku,
    opatruj ji ve dne v noci,
    ochraňuj ji od zlé moci,
    tělo, duši opatruj,
    Andělíčku strážce můj.

    Obchůzky čerta, anděla a Mikuláše jsou v naší tradici zakořeněny velice dlouho. První dochované zápisy máme ze 14.století.
    V některých krajích se konaly mikulášské průvody, které zejména koncem 19.století byly velice oblíbené a početné. V mikulášských průvodech nesměli chybět ještě další figury, kupříkladu kominík, selka, sedlák, ras, dragoun s „koněm“. Do světnice vstoupil čert, anděl a poslední Mikuláš v biskupské mitře. Děti poklekly a modlili se, Mikuláš pochválil jejich modlitby, zeptal se anděla, zda byly opravdu hodné a čert si mezi tím na ně brousil zuby. Mikuláš v krátkém proslovu hospodáři uložil řádné pečování o dítka a učit je bázni Boží a pak je obdaroval sušeným ovocem, oříšky i perník. Hospodář vložil trojici do pokladničky pár krejcarů, zámožný i zlatku. Následoval rej masek a obchůzka mohla pokračovat. Rej masek byl přesně stanoven a sehrávaly se dané scénky, na které se všichni každoročně těšili.
    Nesměly nikde chybět Mikulášské trhy, na kterých bylo k dostání sušené ovoce, sušenky, preclíky, rozličné pečivo, perníky, drobné hračky a typické figurky čerta, anděla a Mikuláše z marcipánového těsta, čokolády, či perníku. Také byly oblíbené postavičky čertů ze sušených švestek a špejlí.

    Hospodyně v tento den pekly tzv. mikulášský věnec, který byl z kynutého těsta a po upečení zdoben do patra na špejle napíchaným sušeným ovocem. Někde časem seženu obrázek.

    A malá rada na konec. Rodičové, pokud vaše dětičky k vám nemají respekt a úctu, nenechte se obměkčit a nadělte svým ratolestem brambory a uhlí, tak jak je to popsáno výše. Děti si to budou moc dobře pamatovat.
    Nějakou sladkou pozorností by se měli večer obdarovat i dospělí.

    Svatý Mikuláš je patronem cestujících, dětí, hasičů, hostitelů, lékárníků, lihovarníků, lodníků, kameníků, knihařů, ministrantů, mlynářů, námořníků, nevinně odsouzených, novomanželů, obchodníků, osob s hypotečními úvěry, pekařů, pracovníků parfumerie, právníků, přadlen, řezníků, rybářů, soudců, studentů, tkalců, vědců, výrobců svíček, zajatců, zemědělců; vzýván za šťastný sňatek, jako ochránce na cestách, proti vodním pohromám, proti strachu, kvůli znovuzískání odcizených věcí a na ochranu před zloději, ale také Apulie, Lotrinska, Ruska, Řecka, Sicílie;

    Jeho atributy jsou berla, biskupská mitra, kniha evangelií, tři zlaté koule nebo jablka, chleby, kostel, kotva, křtitelnice, loď, měšec; tři chlapci v kádi.

    Zde velmi stručný životopis:
    Měl dobré srdce a stal se biskupem v městě Myra v maloasijské Lykii (na území dnešního Turecka). V době pronásledování, za vlády císaře Diokleciána, byl poslán do vyhnanství. Vrátil se a roku 325 se zúčastnil koncilu v Niceji. Pak navštívil v Římě papeže. Zemřel ve vysokém věku s pověstí svatosti. Je nejznámější pro ctnost milosrdné lásky.

    Zdroj: Vlastimil Vondruška – Církevní rok a lidové obyčeje
    Ladislava Sůvová – Naše Vánoce (tuto knihu doporučuji sehnat a přečíst – je to krásná „kuchařka“ pro dodržování tradičních Vánoc v dnešní době)
    Životopisy svatých - Catholica
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam