TOM,
QUIP: dorazila odpověď:
Český telekomunikační úřad
se sídlem Sokolovská 219, Praha 9
poštovní přihrádka 02
225 02 Praha 025
Č. j.: ČTÚ-12 786/2014-620-III. vyř.
Praha 18. dubna 2014
Stížnost na nedodání zásilky ze zahraničí
Vážený pane Xxxxxxxxx,
k Vašemu podání ze dne 28. 2. 2014, Vám sdělujeme:
Český telekomunikační úřad (dále též „Úřad“) je zřízený zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o elektronických komunikacích) a podle tohoto zákona je Úřad pověřen výkonem státní správy v oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zákonem č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o poštovních službách“).
Úřad Vaší stížnost na nedodání zásilky z Hong Kongu s podacím číslem RC335129730CN prověřil u České pošty, s. p, o čemž jsme Vás vyrozuměli e-mailem ze dne 17. 3. 2014.
Z provedeného šetření vyplývá, že zásilka byla pod českým podacím číslem BA915354239VV doručována dne 9. 1. 2014 na adresu uvedenou na poštovní zásilce. Pokus o doručení nebyl podle vyjádření České pošty, s. p. úspěšný, a z tohoto důvodu Vám byla do domovní schránky vložena výzva k vyzvednutí zásilky ve lhůtě 15 dní, a to na ukládací poště 295 01 Mnichovo Hradiště. Dne 21. 1. 2014 byla do Vaší domovní schránky vložena opakovaná výzva k vyzvednutí poštovní zásilky. Protože jste si poštovní zásilku nevyzvedl do 25. 1. 2014, který byl posledním dnem k vyzvednutí zásilky, byla zásilka dne 27. 1. 2014 vrácena zpět odesílateli, kterému byla doručena dne 9. 2. 2014. Úřad v rámci šetření v této věci nezjistil při doručování zásilky s podacím číslem RC335129730CN (na území České republiky doručované pod podacím číslem BA915354239VV) pochybení na straně České pošty, s. p. Ani ze záznamů monitorujících pohyb zásilky na území České republiky, poskytnutých Českou poštou, s. p. nevyplývá, že by došlo k porušení zákonné povinnosti dodávat zásilky v souladu s poštovní smlouvou.
Ve svém podání uvádíte, že jste výzvu k vyzvednutí zásilky ani opakovanou výzvu k vyzvednutí zásilky neobdržel. V případě, že jste dosud nepodal reklamaci na dodání, doporučujeme Vám tak bezodkladně učinit. Nebudete-li s vyřízením reklamace ze strany České pošty, s. p. souhlasit nebo nebude-li reklamace vyřízena vůbec, máte právo podat u Úřadu námitku proti vyřízení reklamace. Návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace je však třeba podat u Úřadu nejpozději do 1 měsíce od dne doručení vyřízení reklamace nebo od marného uplynutí lhůty pro její vyřízení. Podání návrhu podléhá správnímu poplatku ve výši 100,- Kč. V rámci řízení o námitce proti vyřízení reklamace by byla v rámci dokazování řešena i otázka, zda Vám výzva k vyzvednutí zásilky byla či nebyla vhozena do domovní schránky. Podrobnější postup pro podání návrhu na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace naleznete na webových stránkách Úřadu. Platí zde to, co Úřad uvedl již v předchozí vzájemné komunikaci, že z důvodu požadavku na předložení podací stvrzenky při uplatňování reklamace, je často vhodnější, pokud reklamaci uplatňuje odesílatel – v tomto případě tedy společnost, od níž jste si zboží objednával.
V případě nespokojenosti se službami České pošty, s. p. či s jednáním doručovatelů můžete využít i systému podávání stížností v rámci České pošty, s. p., který je blíže upraven na webových stránkách České pošty, s. p. (zde). Jedná se o proces, který běží mimo proces reklamace a, do kterého nemá Úřad pravomoc zasahovat, nicméně může vést k nápravě Vaší situace.
K dalším bodům Vaší stížnosti uvádíme následující. Vedení sledovacího systému Track&Trace není České poště, s. p. uloženo žádným právním předpisem a z tohoto důvodu nemá Úřad pravomoc ani prostředky prověřovat správnost a přesnost údajů v tomto sledovacím systému obsažených.
Co se týče Vaší stížnosti týkající se nevyužívání dostupných kontaktních informací k informování adresáta o uložení zásilky, případně o jejím doručování (uvádíte e-mail, telefon), v této záležitosti musíme konstatovat, že informování prostřednictvím e-mailu, případně telefonu před samotným doručováním, je doplňkovou službou, která není součástí každé poštovní služby. Je výlučným obchodním rozhodnutím České pošty, s. p., zda, za jakých podmínek a k jakým službám bude tuto doplňkovou službu nabízet. Úřad nemá zákonné zmocnění tuto povinnost České poště, s. p. uložit. Informace o uložení zásilky a o lhůtě k jejímu vyzvednutí je obsažena ve výzvě k vyzvednutí zásilky a v opakované výzvě k vyzvednutí zásilky.
S pozdravem
Ing. Miroslav Charbuský
ředitel odboru
kontroly a ochrany spotřebitele