• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KACHNIKVytápění rodinných domů
    CUKI
    CUKI --- ---
    GOR: Pokud je to all in one, tak ty dva systémy můžou fungovat pouze na rozdílu nastavených teplot. Což je málo. A dochází k tomu že ohříváš ze sítě i tu vodu kterou zrovna nepotřebuješ a pak nemůžeš využít plně ten primární zdroj. Tedy pokud topíš třeba jednou za x dní tak si stejně nemůžeš dovolit nechat tam tu vodu studenou, protože když potřebuješ teplou vodu do sprchy, tak to prostě musíš ohřát celý. To kde je umístěna v bojleru patrona a kde spirála moc neřeší, protože ta voda se stejně částečně promíchá.

    Pokud máš ale nádoby 2, tak do té první jde ta voda předehřátá a (d)ohříváš v bojleru jen tu část, která je potřeba.
    Zatímco v prvním případě je to tak že při odběr do systému jde studená voda, tady jde ta studená jen do primárního bojleru, kde ji může zase doohřát.
    Tohle například výborně funguje o solárního systému.
    MRDAC_BEDEN
    MRDAC_BEDEN --- ---
    Nabizim 1000l akumulacni nadrz, ma dve vymenikove spiraly, vcetne izolace 2x5cm a "spacaku", stari max 8 let, cena dohodou
    https://photos.app.goo.gl/mAc9r34rVHAvjzXN9

    pak mam bojler Drazice cca 180l s elektrickou patronou a vymenikem - stari max 8 let - levne
    https://photos.app.goo.gl/mMmiHYdBK3Ps3RDn8
    GOR
    GOR --- ---
    CUKI: Mohl bys to prosim trochu rozvest?
    CUKI
    CUKI --- ---
    IV0: hlavně to nefunguje z toho důvodu že elektrická patrona dohřívá když nemusí...
    IV0
    IV0 --- ---
    LINKOS: Nejmíň složité a nejlevnější řešení jsou dva bojlery za sebou, první jen s výměníkem a druhý jen s elektro-patronou. Sice se dělají bojlery, které mají výměník jenom ve spodní půlce a patronu nahoře, ale je to dražší řešení. Je dobrý, když ten druhý bojler s patronou může být nad (výškově) prvním bojlerem s výměníkem. Ostatní řešení vyžadují zbytečné složitosti.
    GOR
    GOR --- ---
    LINKOS: Svara to ma zokruhovane tak, ze umi nahrat bojler z akumulacni nadrze, ale v praxi stejne bojler na cilovou teplotu nenahreje, protoze vetsinou mu na vytapeni staci voda v akumulaci okolo 50 stupnu (vsude podlahovka), coz je zase na bojler malo. Takze pokud neni jo zima, stejne dohrejva bojler elektrikou.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    Teď ještě řeším jednu věc. Když budu mít akumulaci udělánou tak, že budu natapět třeba jednou za tři dny (zatím nevím výsledek výpočtu energetické náročnosti budovy), jak se to ak řeší s bojlerem. Ten natopim v okamžiku když budu topit, ale když pak den dva topit nebudu řeší se to nějak standartně?
    THE_MIRACLE
    THE_MIRACLE --- ---
    Existuje nějaká čistící směs do topné vody? Mám podlahovku napuštěnou vodou z řadu. Topí už čtvrtou sezónu bez nějakého zásadního dopouštění (dopouštěl jsem akorát, když jsem do žebříku dodělával patronu) - drží si stálý tlak, nikde nemizí. Nechci měnit vodu, protože u nás je voda dost tvrdá a nechci do okruhu cpát další vápník. Mám v rozvaděčích už takové ty skleněné baňky pro kontrolu průtoku úplně černé. Tlakovou pumpu bych k dispozici měl. Představoval bych si tedy nějaký roztok, který by se do toho okruhu nacpal. Díky.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    SNUPAK: slušný dehet.
    já jsem ty spáry mazal kamnářským tmelem (1800 stupňů), měl jsem to od instalace tak vždycky když to odpadne tak dám nový.
    SNUPAK
    SNUPAK --- ---
    PISTA1: úplně na smrt zavřený nebyly, ale evidentně dost na výrobu dehtu:) diky za potvrzení. Musim na to dávat pozor. To je tak když odjedeš a chceš pak roztopit bez zapalování.
    PISTA1
    PISTA1 --- ---
    SNUPAK: Napsal jsi to sám "Minimální výkon" takže je dusíš.
    Málo vzduchu, nedokonalý spalování, děláš z kotle destilační přístroj na dehet.
    Udělá ti to dříví i když bude suchý jak troud.
    Nemůžeš naložit krb(kotel) pak mu zařít vzduch a kašlat na něj. Předpokládám že celou dobu di šel z komína bílej kouř co smrděl dřevem. Ohni musíš nechat dostatek vzduchu, na komínu nesmí být vidět vidět že topíš, jen když koukáš pořádně tak vidíš že se tetelí vzduch, případně když je pod nulou tak se tak 15cm nad komínem sráží pára která se hned rozplyne.
    Když jsem začínal topit, měl jsem stejný problém, kotel zasranej krustou kterou sem musel co 5 dní drhnout dolů škrabkou. Protože ten blb co dělal komín dal azbestový trubky hrdlama dolů, na půdě komín komplet proteklej touhle sračkou. Pak jsem dal nádrže, natápím plným výkonem kubík vody a kotel stačí jen cca jednou za 14 dnů kartáčem vymést od prachu, když na teploměru vidím že roste teplota spalin.

    U krbovek máš jen jedinou možnost. Najít minimální množství vzduchu při kterým bude oheň hořet čistě bez kouře. Výkon aby jsi nepřetápěl regulovat přikládáním menšího množství dřeva.
    SNUPAK
    SNUPAK --- ---
    Vy jste tu všichni spíše přes kotle, ale komíny máte taky, tak mám dotaz. Krbová kamna, suché dřevo ( 4 roky, akát) dnes jela na minimální výkon asi 8 hodin a na trubkách se vytvořil takovýto výtok. Komín a kouřovod je nedávno vyčištěn. Už jsem si tam všiml takových nánosů sazí strukturou podobných tekutému asfaltu. Musí to být nějaká vlhkost. Možná teda ze dřeva, ale co už více dělat, než mít 4 roky staré?



    CUKI
    CUKI --- ---
    BOREC: Hmm, to neznám, kouknu na to.
    BOREC: O tom nepíšu. To se týká jen té samotíže, která je možná udělat za zlomek ceny
    BOREC
    BOREC --- ---
    CUKI: kapalina v solarech ti nikdy nezamrzne btw.
    BOREC
    BOREC --- ---
    CUKI: Viessmann dělá solary potažený oxidem vanadia, ktery se umí pokud máš nahřaty zásobník tuv samy zazrcadlit tzn neprejimaji už teplo že slunce.
    CUKI
    CUKI --- ---
    THE_MIRACLE: To je těžké soudit bez dalšího popisu věcí. V tomto fóru topičů bohu do oken je takový výsledek asi naprosto ok.
    Aby jsi postoupil dál, je dobré vědět víc o tvé stavbě a jejích možnostech. Pokud možno umět rozdělit TUV o tepla na vytápění a pod.
    Za TUV můžeš dát z toho celku 10k a nebo taky 3k. V návrhu je to ale podstatný rozdíl.
    Můžeš totiž použít na ohřev vody jak vakuové soláry (které toho v zimě moc nedaj, hlavně pokud nejde udělat krátké rozvody) a bude to stát majlant a v létě to musíš někam prát (bazén). Můžeš použít gravitační sezóní solár za pár šupů, ale nepojede v zimě (tedy hlavně letní TUV). Nebo můžeš použít FVE panely, které pojedou furt, nepotřebuješ další oběhovku, nic ti nikde nezmrzne, ale celková účinnost nebude taková. Na druhou stranu v hodně návrzích mi to vychází jako nejlepší volba.
    BOREC
    BOREC --- ---
    THE_MIRACLE: pokud propalite jen 15k neřešil bych návratnost je dlouha.
    THE_MIRACLE
    THE_MIRACLE --- ---
    Rozumí tu někdo solárům? Bydlím v RD vytápěném kondenzákem Junkers Cerapur Smart 14 s nepřímo ohřívaným zásobníkem teplé vody. Přemýšlím, že bych sestavu do budoucna doplnil solárním ohřevem, ale vůbec nic o tom nevím. Co by to znamenalo stavebně, cenově, jaká by byla návratnost apod. Dá se toto někde nezávazně zjistit? Jediné, co jsem našel byly sestavy od Bosche okolo 70000+, což mi připadá celkem dost peněz. To se snad nemůže vrátit. Čekal jsem, že cena by byla někde okolo 30000,-, ale možná lítám v oblacích... :-). Jinak ročně propálíme plyn za cca 15000 - 17000 (topení + ohřev vody pro čtyři členy domácnosti). Díky.
    TANTRAMAN
    TANTRAMAN --- ---
    SHIN: Výhřevnost peletek a uhlí je podobná. Jen peletky stojí 2x tolik.
    Mám kotel, který sežere oboje a nikdy mě ani trochu nenapadlo do nej sypat pelety.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    SHIN: já jedu ještě uhlí. Mám C27 takže mě to taky okrajově zajímá..

    asi se musí dokoupit zapalování?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam