• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ANDY_WARHOLKompozice, skladba, hudebni teorie: elektronicka hudba
    OTZ
    OTZ --- ---
    ANDY_WARHOL: jo tak to pardon slušná výbava:)

    tamten ton zní líp než jinej to asi myslíš akord, a je to proto bo jsou ty dva tony (frekvence) vůči sobě v různym poměru. viz:

    No a teď zkuste ty tři tóny ze Cvičení 1 (C - E - G) zahrát SOUČASNĚ, tj. jako AKORD. Jistě mi dáte za pravdu, že to zní docela libozvučně. Když zkusíte zahrát nějaké tři jiné náhodné tóny současně (nebojte se ani černých kláves), bude to znít pravděpodobně "falešněji", ale rozhodně ne libozvučněji. To není náhoda, nýbrž matematika.

    Jaký je rozdíl frekvencí tónů C a E (v téže oktávě)? Je to interval 4 tónů, takže:



    To znamená, že nota E má skoro přesně o 25 procent vyšší frekvenci než nota C. To znamená, že na čtyři kmity noty C připadne pět kmitů noty E (skoro přesně), tudíž to libozvučně souzní.

    No a u intervalu C a G je to ještě markantnější. Interval je 7 tónů, takže poměr frekvencí je:



    To znamená, že nota G má skoro přesně o 50 procent vyšší frekvenci než nota C. To znamená, že na dva kmity noty C připadají tři kmity noty G (skoro přesně), tudíž to libozvučně souzní ještě lépe.

    Intervaly "+7" a "+4" jsou nejvýznamnější hudební intervaly hned po oktávě, a teď víte proč.

    Mezi členy GHS se těmto dvěma intervalům říká "kvinta" a "tercie". Nechtějte vědět proč:)
    PROTEKTIK
    PROTEKTIK --- ---
    ANDY_WARHOL: tak opačně by se na to dalo jít asi taky, ale to už by aspoň pro mě znamenalo to poslouchat a hledat k tý melodii akordy, dokud by to neznělo no, ani si neumim představit algoritmus, kterej by tohle řešil..
    MATT
    MATT --- ---
    OTZ: no matematicky by to slo hezky v sinusovkach, ale jak se to zacne scitat, tak uz to tak jednoznacny nebude..
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    OTZ: tak jiste, ale praxi si uzivam, chci zkusit i teorii
    proste se do tech knizek podivam a zjistim co mi chybi
    ja mam totiz casto problem, ze nemam znalosti konzistetni, treba v anglictine se to hodne projevuje, ale i v hudbe, samozrejme to slysim, kdyz to neladi, ale nekdy si proste rikam, ted bych tam potreboval jeste jednu nejakou variaci a zrovna me nic nenapada, tak by bylo fajn se kouknout do nejaky knizky a zkusit si zahrat neco co by tam podle teorie mohlo patrit, pak by me to nakoplo a tu finalni melodii bych samozrejme uz vymyslel, byla by to proste jen nejaka berlicka inspirace. jestli mi rozumis. nechci resit a nebudu resit hudbu mechanicky, to by me nebavilo
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    PROTEKTIK: no jo, me se lip hraje na ten kontroler a ten akordy neumi, na piano sem se nikdy neucil, uz sem o tom uvazoval, ale jeste sem se k tomu nedostal
    mozna tak na kytaru bych si mohl nahrat podklad, ale s tim se blbe pracuje, radsi nahravam jen to co uz pak skutecne pouziji. neni to midi zkratka, neda se tam zmenit jeden ton kdyz je blbe. midi kytaru nemam
    OTZ
    OTZ --- ---
    PROTEKTIK: samozřejmě že nemá, pak z tý druhý mužeš udělat třeba kontrapunkt nebo cokoliv. líp se to kreslí než píše:) jsou to stejně v podstatě všechno funkce a rovnice..

    ANDY_WARHOL: věř tomu že matematicky by se to shrnout dalo takhle stručně:) ty knížky jsou většinou popisem něčeho nebo manuálem jak vytvořit něco. a pořád je to jenom teorie a praxe ti dá mnohem víc:)
    PROTEKTIK
    PROTEKTIK --- ---
    ANDY_WARHOL: imho je super začít právě těma akordama, nemáš pak problém udělat nějakou variaci pro jinej nástroj..
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    klikat noty by me teda ani nenapadlo

    jeste mam taky elektrickou kytaru, na ktery delam nejaky metalovy rify, pricnou fletnu a didgeridoo :)
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    OTZ: tak jiste ze mam klavesy
    ale kdyz delam melodii do melodie, tak pouzivam vetsinou dechovej kontroler, protoze mi to je blizsi, a muzu se pekne odvazat
    ano vymejslim to vsechno, ale rad bych vedel, proc ten ton tam zni lip nez jinej, driv nez to proste slysim v hlave. nic vic
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    OTZ: no to jo, ja mam napad, ale ten napad je nejaka melodie bez akordu
    jenze jeden napad track nedela, chtel bych to pak rozkosatit
    ne kazdy byl mozart, byla spousta skladatelu, co musela taky makat obcas nejakym mechanickym zpusobem
    k cemu by jinak ty knizky o skladbe byly ? tohle se normalne studuje na konzervatori, takze to asi nejakej smysl ma, kdyby se to dalo shrnout do par odstavcu, tak by to bylo zbytecny to studovat.
    PROTEKTIK
    PROTEKTIK --- ---
    OTZ: Tak tim že to posuneš o oktávu ještě nemá jinou melodii ne:)
    OTZ
    OTZ --- ---
    ANDY_WARHOL: no a máš třeba klávesy? nebo to klikáš? to taky dělá dost..
    OTZ
    OTZ --- ---
    ANDY_WARHOL: viz OTZ

    třeba Mozartovi to už rovnou při psaní hrálo v hlavě. většinou je to tak, že zaznamenáváš nápad a ne že se snažíš mechanicky něco vypotit, ne?:) já si prostě hraju, dokud se mi to nelíbí
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    OTZ: ja to taky tak nejak pytlikuju, ale chci to proste posoupnout dal
    porad slysim v hlave nejaky symfonie, jak se tam ty nastroje prolinaji, kazdy hraje trochu neco jinyho a je to tak neuveritelne kosaty
    OTZ
    OTZ --- ---
    ANDY_WARHOL: mno tak pokud chceš, aby to ladilo, tak používej osvědčenou tercii, kvintu a oktávu:) tzv. libozvučný akordy. jinak já to dělám podle ucha s tou trochou teorie a docela to jde. třeba basu si uděláš základ na C5 podladěnou o dvě oktávy (teda vlastně C3) a vyšší synth taky na C5 nadladěnej o oktávu (teda C6). a pak si s tím hrát dokud nelíbí..chce to teda trochu citu a toho sluchu
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    predstav si jak takovy profesinalni skladatel symfonie rozepisoval partitury pro jednotlive nastroje, prece to nedelal takhle. na to musi byt jina metoda.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    PROTEKTIK: ano tak to delam dotedka, udelam si agordy a pak "vyzobam" z tech akordu jine melodie, ale rikam si ze na tohle musi byt nejaka primejsi cesta, to si prave chci precist v tech knihach
    PROTEKTIK
    PROTEKTIK --- ---
    ANDY_WARHOL: "aby to vzajeme pekne ladilo, mohlo se to libovolne prolinat" ...se mi zdá, že bys musel postavit ty melodie na stejnejch akordech, jinak se nechytáš a vzorec na to neexistuje, ale o hud. teorii vim prd, vyveďte mě z omylu..
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    ANDY_WARHOL: a aby ty melodie zaroven byly jiny.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    OTZ: tyhle veci sou hodne dulezity.
    ale tohle by mel mit kazdy zmaknuty a neni na tom co vymejslet, akord ti navic udela z jednoho tonu kazdej lepsi daw na dve kliknuti.
    ale co me zajima je jak dostanu z melodie A melodii B (C, D, E) aby to vzajeme pekne ladilo, mohlo se to libovolne prolinat a podobne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam