• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    PES
    PES --- ---
    MARASAN: tohle bude jistě výhodné s ohledem na to, jak dojebat energetiku EU plánuje...
    ...otázkou je, co za klády pod nohy naháží budoucí (vlastně nejspíš již stávající) energozlatokopové běžným lidem proto, aby se "plebs" neměl šanci k takovým výhodným ziskům prakticky dostat
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PES: Jestli uz ted vis, co bude vyhodnejsi, tak mas slusnou sanci vydelat balik.
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: což pak spíš bude ještě vhodnější si přidat baterie (a-la PowerWall) ke své domácí nabíječce a takto drahé "regulační služby" poskytovat přímo z téhle baterie bez omezování si dojezdu ;-) navíc s možností "plnit" tu domácí baterii z domácích FVE
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Když budu mít elektromobil s baterkou 64kW, přičemž obvykle využiju 20, tak klidně můžu dát 20 k dispozici za cenu 20kč/kWh když je potřeba. To mi bohatě vynahradí cenu té baterky, kterou stejně budu muset časem vyměnit
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    HANZS: stabilizace sítě je krátkodobá věc.

    jestli mají top nabíječky 50-300kw
    domácí wallboxy tlačí podle auta 3-22kw

    tak v principu nevadí, když se tyhle výkony v případě potřeby krátkodobě omezí. čím víc nabíječek bude, tím dostupnější bude "efekt" a omezení v podstatě nezpůsobí žádnou škodu


    u domácích wallboxů se počítá s tím, že souhlas s dálkovým omezením bude znamenat lepší podmínky odběru. uživatel má pořád možnost dobíjet možností, která omezit nepůjde.


    "výcuc" z baterky je extrém a jako extrém má hodnotu. v situaci, kdyby síť potřebovala vycucávat z baterek, tak to znamená, že energie má opravdu velkou cenu (a na trhu už není nikdo ochoten ji za těch podmínek dodat), takže kompenzace by tomu měla odpovídat . (větší výcuc je hudbou budoucnosti)
    PES
    PES --- ---
    HANZS: snížení/přerušení rychlosti by se snad dalo ještě snést, ale "výcuc" z baterky (a na to také časem dojde) už bude docela fail

    Navíc by si tohle všechny tyhle "vopičárny" mohla odpustit jakákoliv energetická soustava s kvalitním base-load (tedy jaderky a regulačně vodní/přečerpávací), kdy by OZE dodavatelé měli povinnost postarat se (a zaplatit) za regulaci/akumulaci (aby se to projevilo ve skutečné ceně té jejich "OZE energie prakticky zdarma")
    HANZS
    HANZS --- ---
    PES: Jako je otázka, jak to probíhá - možná jen stabilizují sít tím, že na chvíli sníží výkon dobíjení, pak vlastně to cyklus nedělá...
    PES
    PES --- ---
    Btw. za "opotřebení" (cyklus) baterie to pak takovému provozovateli auta přinese co?
    PES
    PES --- ---
    HANZS: však to auto pak stejně ve skutečnosti nebude Tvoje (byť ho pekelně draze zaplatíš), ale de-facto zaplatíš státu za svůj přídavek ke stabilizaci sítě...
    ...aneb nebudete vlastnit nic a budete za to ještě rádi (budete to - muset - milovat)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    HANZS: tomu autu/wallboxu samozřejmě nastavíš že může pro stabilizace sítě využít jen 20%. Nebo když víš, že tejden nikam nepojedeš a má svítit sluníčko, tak klidně 80%. A když víš, že se chystáš na dlouhý výlet tak 0%
    HANZS
    HANZS --- ---
    Elektromobily byly v Německu poprvé v běžném provozu využity ke stabilizaci soustavy
    https://oenergetice.cz/prenos-elektriny/elektromobily-byly-v-nemecku-poprve-v-beznem-provozu-vyuzity-ke-stabilizaci-soustavy

    Jako pěkné, akorát doufám, že kdybych dal večer to auto na nabíječku, tak by mi ráno neřeklo - "jako sorry, ale stabilizoval jsem" :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Dovoz plynu z Ruska do Česka klesl na nulu - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/domaci-dovoz-plynu-z-ruska-do-ceska-klesl-na-nulu-40423363

    A je to.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    JIMIQ: my tam měli jen barvu střechy. Barvu fasády a ne a i tak nám do toho úřad kecal
    HANZS
    HANZS --- ---
    No tak my nastesti mame jen sedlova strecha, max obyt.podkrovi a to je vse.

    Sorry ostatnim za OT.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    HANZS: my to prave meli v regulativech
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    HANZS:
    PAN_SPRCHA: tak kecám, znova koukám do regulativů a je tam jeden bod, "na střechách se použije šedá nebo černá tašková krytina"
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    HANZS: když chceš aby to proběhlo hladce, tak holt musíš přizpůsobit vzhled vkusu odpovědné úřednice.
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    Tady pekna mapa. Neni nekde pro CR?

    Los Angeles Rooftop Albedo | Berkeley Lab
    https://albedomap.lbl.gov/
    HANZS
    HANZS --- ---
    PAN_SPRCHA:
    JIMIQ:
    Ehh? Jako taky pripravuju stavebni povoleni, tak jsem zvedavy... jsem si myslel, ze pokud to neni v regulativu obce, tak ti to nemohou nařídit...?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    A to jeste 80% sousedu ma 50-100% predzahradky dlazdice/beton misto travy. Nechapu. Pochopim jedno-dve parkovaci misto, ale nekteri fakt maji celych 6x28 metru zastavenych, nebo aspon sterk/sutry
    PES
    PES --- ---
    PAN_SPRCHA: však jo, přetínají, ale právě že to tak udržují.

    Než černou střechu a tmavší stěny, to snad raději zelené (nechat obrůst něčím popínavým). Já jsem rád, že domek je v zahradě obklopen ovocnými stromy (jak je tam v létě příjemně, ani netřeba klimatizace, stačí nad ránem pořádně vyvětrat = vychladit a pak jen žaluziemi zastínit jih), stěny světle béžová až skoro bílá, střecha tedy konvenční světlejší červené pálené cihly.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam