• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    PES
    PES --- ---
    SHEFIK: "Rámec" EU je (bohužel ze zkušeností) zákaz toho, zákaz onoho, znevýhodnění tamtoho... takže ve výsledku "trhu" zůstane jedna jediná ulička (často navíc slepá)...

    ...takže vysrat se na to komplet a podporovat jen vývoj, aby se pak alternativy prosadily samy tím, že jsou lepší.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PES: moc ti nerozumim. EU pripravuje jen ramec, kam by se mel trh ubirat. Neridi trh samotnej. Vsecko, co jsem doted od EU cerl, dava naprostej smysl a doklada to kompetentnost lidi na tematech pracujici.

    Co konkretne ti vadi?

    Tak napr. zachytavani metanu - jednak lokalni bioplynky zakazany nejsou, naopak, tridenim odpadu se ma podporit jejich rozvoj a jednak je strategie tam ten samovolnej metan spis nevytvaret, pac se to z pohledu nakladu tezko vsude da efektivne resit. Globalne taky skladkovejma plynama veskerou energii nevyresis, musis jit proste jeste o kus dal, pac tohle muze byt jen mala cast energetickyho mixu.

    Uz vubec nechapu proc zminujes prirodni zakony v souvislosti s EU energetickou strategii...?

    A linii uplatku od elektro uz bych se musel smat :)

    Plz konstruktivneji, pac me fakt zajma jaky jsou duvody hejtovani EU, ktera tu nad nama jedina drzi nejakou strategickou perspektivu delsi nez pristi volebni obdobi.
    HANZS
    HANZS --- ---
    Jinak co jsem se dozvěděl od souseda, co nyní objednává FVE na svůj dům:
    - dává na střechu 13kWp
    - chtěl víc, ale ČEZ mu dovolí připojit do sítě jen max. 10kW střídač, víc ne (lokalita Brandýs nL)
    - takže dává o 3kWp víc, aby kompenzoval snížení účinnosti oteplených panelů a další ztráty
    - cpát to bude do CEZ virtuální baterie (by mě zajímalo, jestli tu virtuální baterii bude ČEZ držet za těchto podmínek (vrátí ti kWh za cca 2 kč) delší dobu...)
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PES: tak oni mají Němci představu že dají většinu větrem a Solarem a plynovky pojedou jenom když nebude foukat.
    Takže většinu času by mělo být levněji.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    KUTAS: to je hodně target oriented výpočet.

    E-golf má Real Energy Consumption 140 - 240 Wh/km v závislosti na okolní teplotě,stylu jízdy atd.

    Normální Golf má 4,1-7,6l


    Jako furt je to samozřejmě nesmírně neefektivní, ale proč si pomáhat ještě takovými fauly?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    moderní TČ právěže už bivalenci moc nepouštějí, bývá nastavována od -15 níž. Ale i když jede bivalence to neznamená, že kompresor nejede.
    HANZS
    HANZS --- ---
    PES:
    zde - má týpek přesné statistiky od svého Vzduch-vzduch:
    Nesvara.cz | Historie v grafech
    https://www.nesvara.cz/historie/#tab-table-tab2
    zimní COP mezi 2,7-3,1 - to mi přijde v pohodě a jako funkční věc, která při ceně EE kolem 6kč/kWh má návratnost.
    GOR
    GOR --- ---
    MARASAN: Presne tak a proto se zavernym zdrojem na rocnim pasmu stal nemecky paroplyn. A diky absurdni cene zpusobene nejistotou, za kolik plyn bude a jestli vubec bude, cena vyletela do nebes a diky tomu prudce klesla ochota odberatelu rocni kontrakty uzavirat. Co by se stalo, kdybychom meli vestavenu nejakou formu krizovych dotaci? Castecne bychom platili kosmicke ceny jeste v dobe, kdyz uz to davno neni nutne...
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PES: za 60/MWh uz nebude, ale je o dost levnejsi, nez byla v panice prvniho roku valky. Duvodu, proc byla draha je vic a urcite to neni jen par MWh ze zavernych zdroju. Treba 50 % jaderek ve Francii melo loni odstavku.
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PES: tak tam napis laskave vsechno, ne kazdej ma vzduch vzduch. Ale i vzduch vzduch je v zime ucinnejsi nez plynovej kotel.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PES: Kdyz se chces bavit o dilech, tak musis vzit v potaz i vetsi jednoduchost a mensi narocnost na dily na strane EV.

    Jinak to epalivo a jeho vyroba z OZE dava ohromny smysl, jen se nebude pouzivat v osobni doprave, jako spis ve vetsim rozsahu (letadla?, nahrada plynu…)
    GOR
    GOR --- ---
    PES: Sorrac, ale na tom neni nic zvraceneho, tohle je princip kazdeho komoditniho trhu, jen u elektriny je to vic videt diky neskladovatelnosti.

    Hlavne to, co pises, neni pravda v tom smyslu jak to podavas - ono to totiz plati vzdy v danou dobu na trhu. A mezi trhem a koncovou spotrebou je jeste obchodnik (obvykle, pominme ted spotrebitele, majici vnorenou vyrobu nebo takove, co maji odchylku na sebe) a protoze je mezi obchodniky konkurence, soutezi, kdo bude umet lepe (cti: levneji) poskladat diagram.

    A jak bys to chtel jinak delat? Jakmile spustis nejake křížové dotace ( a je uplne jedno, jestli to bude na urovni vyrobcu, obchodniku, operatora trhu...), tak potlacis informaci o cene a cena prestane tlacit spotrebitele elektriny k optimalizaci diagramu, vzroste potreba drahych zdroju a v dusledku bude prumerna cena elektriny vyssi.
    PES
    PES --- ---
    MARASAN: ve chvílích, kdy musí do systému vstoupit bivalence, tedy ohřev paralelním elektrokotlem (pokud to už není přímo zabudováno v TČ). A ty tepelné účinnosti TČ vzduch-vzduch jsou v zimě prachbídné, vzduch-voda mizerné a pokud je tam "země", tak zase drahé na pořízení + kdo má plochu na provrtání trubkami?
    PES
    PES --- ---
    MARASAN: tak proč není energie levná? Závěrná stanoví (obří) cenu na burze a ty mimoburzovní (pokud nejsou ještě dobíhající dlouhodobé kontrakty) se burzou "inspirují" (protože přece nelze poškodit akcionáře atd.)...
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PES: kolik takovy energie prodane sebemene urcuje cenu kolika MWh? Jestli se 90% energie zobchoduje pred day ahead a intra, tak vliv ceny zaverne je dost maly.
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PES: jak se v zime (jaky?) tepelny cerpadlo stava primotopem?
    PES
    PES --- ---
    KUTAS: jenže to úplně pomíjí suroviny, mrtvou hmotnost a životnost baterií eAut versus palivové nádrže aut, nemluvě o neefektivitě "zahodit" všechno neelektrické a znovu to vyrábět jako elektrické.
    Samozřejmě, že perpetuum mobile neexistuje, ale eFuel se zatím stále vyvíjí + předpoklad byl, že tyhle syntézy budou odebírat energie od těch OZE (sice nestabilních, což pro syntézu mající běžet ideálně v optimálních stabilizovaných podmínkách není dokonalé, ale zase OZE jako soláry budou vyrábět max. výkonů v dobách, kdy taková spotřeba nebude, takže ta energie bude mít velmi nízkou a odvážím se odhadnout, že až zápornou cenu - zvláště pokud si dnes myslí lidi, že budou profitovat, když přes den budou prodávat ze své střechy do sítě - kdy to budou chtít udat všichni a od večera do rána popř. za špatného počasí/zimy/inverze si "doberou" ze sítě - kdy to opět budou potřebovat prakticky všichni)
    PES
    PES --- ---
    PES: ...a to ještě při zvráceném způsobu cenotvorby (viz. cena energie dle nejdražšího závěrného zdroje i kdyby dodal sebeméně) prodraží i jakoukoliv levnější energii (pokud by byla) - čímž se střelíme nadruhou, protože si všechno skrze energie ještě zdražíme (a z toho nekonkurenceschopnost a inflace)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PES: Z jineho auditka, takove shrnuti epaliva do aut….

    PES
    PES --- ---
    PAN_SPRCHA: to se "vyplatí" pak elektřinou z těch nejdražších paroplynek nabíjet eVehikly a topit přímotopy (v zimě i tepelné čerpadlo se stává de-facto přímotopem)..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam