• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    EU by se mela/mohla zamerit na tohle
    Wind turbine cost: Up by 38% in two years
    https://www.energymonitor.ai/tech/renewables/data-insight-the-cost-of-a-wind-turbine-has-increased-by-38-in-two-years/
    Vetrne turbiny zdrazely o 38% hlavne kvuli zinku a molybdenu.
    Domluvit/koupit tezbu materialu v Africe, nebo podporit startupy s neotrelymi tezebnimi postupy co umozni ekologickou tezbu v ramci EU
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: to jsou tvoje dojmy propagovane Okamurou a Topolankem nebo kym. Ja nic takoveho “dohnat a predehnat” nevidim. Naopak, EU se, co se OZE, tyce plazi za Cinou a USA
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: ale to uz jses proti globalizaci a pro merkantiliamus a to je proste obecne drazsi - byt sobestacni ve vsem. Naopak kdyz vymaxujeme solary a vitr tak to je jednorazova investice na 40 let a nemusime dovazet plyn, uhli, ropu a uran
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: stejně budovatelské "dohnat a předehnat" předvádí EU a eko-pojašenci ječící pro ještě dřívější a dřívější odstavení stabilních zdrojů (bez existující náhrady) dokonce ne zítra, ale nejlépe odstavit již včera...
    ...btw. z tohoto filmu také pochází ten známý vtípek:

    Ale tady žádný most není...
    ...ty a ta tvoje Pravda! Tak nekecej a plav!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: no dobre ale to je mensina podporovatelu OZE. Ja treba nic takoveho nechci, netvrdim a myslim ze neni potreba

    Ano, gros energeticke spotreby bude produkovano vetrem a sluncem, ale ty okrajove pripady pokreje dojizdejici jadro, voda, bioplyn, synteticky metan/cpavek/vodik, coz vsechno nejsou obcasne zdroje
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Argumentace budovatelským filmem je dost ctinge i na místní poměry... aha už jsme u zničenejch technologickejch celků. Obávám se Pse, žes nepochopil, jak funguje tohle tisíciletí a naskakuješ na alarmistický volání po starejch pořádcích. Vyrábíme a prodáváme nejvíc v dějinách o tři parníky a jeden reportér, a důvod je, že sme opustili tohle komunistický paradigma o domácí výrobě a koloniích.
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: a k tomu jádru - pokud se něco cíleně degraduje, tak to pochopitelně neporoste. Vždyť jen ČR téměř úplně ztratila schopnosti postavit JE a to jsme byli v pozici, kdy jsme mohli dělat prakticky komplet (ale kde jsou, v čích rukou a v jakém stavu, bývalé české průmyslové podniky typu sléváren ve Vítkovicích, Škoda JS, Metra Blansko atd...), že?

    Tristní je to i třeba jen v těch přečerpávačkách - Dlouhé Stráně jsme byli schopni postavit sami a to dokonce v parametrech výkonu a kapacity mnohem vyšší, než byli tehdy schopni dodat a garantovat "kapitalističtí soudruzi".
    Dnes už si i na opravy turbíny (třeba rozvodové kolo) musíme nechat tohle vyrábět externě (pokud se nepletu, tak se muselo dělat v Chorvatsku).

    Ale to je celý ten problém - namísto toho, abychom si dokázali vybudovat tzv. technologické celky pro sebe a ještě je i vyvážet, tak jsme spadli do polohy sekundární dodavatelské země (de-facto kolonie), která tím pádem není schopná dostatečně vydělat (zisk slíznou právě ti integrátoři těch celků, tedy např. v našem případě velmi často Německo).

    A dokud se v tomhle prostě nic nezmění a nebudeme dělat "na sebe", tak se z vazalské deficitní ekonomiky nikdy nevyhrabeme...
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: Fantazie, že to všechno utáhnou jen na Občasné Zdroje Energie a v termínech stanovených ve stylu "dohnat a předehnat" a "my plán splníme na 150%"...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: takze je fantazie ze z niceho se S+W behem 20 let dostaly na 12% elektriny? A elektromobily na 18% novych prodeju (letos celosvetove)?

    Nebo je fantazie ze jadro se dostalo ze 17% na 9%?

    Podle mne to je realita, ale co ja vim…
    PES
    PES --- ---
    MAKROUSEK: JIMIQ: Jako ono se mi zde mnoho uvědomělých a progresivních vysměje, ale jako odpověď na tu otázku ohledně "jejich psýché" se doporučuji podívat na starý (černobílý) film "Bílá paní" (šla dnes od 6:50 na Prima TV, ale i ti, kteří nemají zpětné shlédnutí apod., tak mají ještě šanci od 10:20 na Prima MAX), kde je to herecký koncert, kde se filmová zápletka střetu Bílé paní se socialistického ateismu velmi podobá obdobnému střetu EKO-OZE fantazií EUrosoudruhů s fyzikální realitou...

    https://www.sms.cz/film/bila-pani
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SHEFIK: Jak jsem jiz nescetnekrat psal - konzultantem uz davno (15 let) nejsem a verim jenom tomu, co uvidim na vlastni oci. Proto pisu jenom o tom, s cim mam osobni zkusenosti. Jak s touto informaci ctenar nalozi, je ciste na nem.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    End of Diesel Trucks! California is the First to Ban Them - Afronomist
    https://afronomist.com/end-of-diesel-trucks-california-is-the-first-to-ban-them/
    Naftove nakladaky v Kalifornii konci v roce 2036 (resp prodej novych).
    Kalifornii v techhle regulacich obvykle nasleduje deset dalsich statu unie.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MAKROUSEK: tak gratuluju, ze michas opet jablka a hrusky konzultante. Prodeje vs aktualni vozovy park.

    Global electric car sales Feb. 2023 were up 49% YoY to 14% share. China sales up 56% YoY to 33% share. Europe up 14% YoY to 20% share.

    K tomu si pridej populaci ciny vs evropy, existujici infra a suroviny na vyrobu baterii.

    A jeste par informaci z clanku:

    Program skončil k poslednímu dni roku 2022, v té době už ale byly dotace minimální a jen na modely vyšších tříd – tvořily tak jen 5-10 % kupní ceny. Upuštění od tohoto programu tak na samotných prodejích prakticky nemělo vliv a dnes pro koncové zájemce žádné dotace neexistují.

    &

    Predikce jsou ještě optimističtější – ředitel automobilky Leapmotor, Zhu Jiangming, na nedávném šanghajském veletrhu prohlásil, že ještě v této dekádě bude možné v Číně koupit SUV s dojezdem 400 km za 7 500 dolarů (tedy asi 160 tisíc korun). Na tento vývoj nebudou mít evropské ani americké automobilky odpověď.

    A porovbej to s tvym neochvejnym researchem z pekingskych ulic
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    MAKROUSEK: nastesti klimatologie nestoji na tvych pocitech
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    MAKROUSEK: no ......on je tu pocit že evropské automobilky jedou na nějaké hraně prosperity. Automobilky vyvolávají svým PR ten pocit že je EU tlačí tímhle a tímhle že sotva chudáci přežijí. Mezitím dvě největší evropské automobilky měly čistý zisk 40 miliard EUR za rok. A to naprosto nepozorovaně, bez většího mediálního zájmu.
    Takže ten prostor pro to konkurovat cenově dovozu tam ještě docela mají aniž by krachovaly.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SHEFIK: Ja byl v Pekingu pred dvema tydny. Ano, v Pekingu je 5% elektromobilu, ale uz za Pekingem 0%. Ale je pravda, ze Volkswagen asi krachne.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    JIMIQ: tak ony se úplně tiše staví ty plynovky co těm blackoutům mají zabránit.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Related k diskuzi o dotacich a transformaci v politicke a hospodarske perspektive

    Čína už to vyhrála. V elektromobilech má obrovský náskok a auta stojí třetinu toho, co v Evropě – VTM.cz
    https://vtm.zive.cz/clanky/cina-uz-to-vyhrala-v-elektromobilech-ma-obrovsky-naskok-a-auta-stoji-tretinu-toho-co-v-evrope/sc-870-a-221854/default.aspx
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: tak zatím jsme na kroku č.1, a předimenzováváme výrobu v rodinejch domkách 5-10× a nějak to nikomu nevadí. Spotřeba domácnosti je 2-5mwh, 20kwh panel vyrobí 20mwh, výkupy v podstatě neexistuje
    a stejněpo tom všichni jdou jak slepice po flusu...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    No kluci z druhe strany, vy mate nejaky odhad kdy to prekroci unosnou mez a bude se muset “preprahat”? Nebo blackouty?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam