• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    HANZS
    HANZS --- ---
    CUKI: Jako soláry na autě jsou jen pro úzké použití. Já např. u svojí dodávky schválně nemám panel na střeše, ale vyndavací na kabelu, protože hledám parking/camping pod stromy, abych tam večer v létě nechcíp. Takže pak panel postavím někde vedle na sluníčko. A lidi obecně v létě davají auta pod přístřešek/garáže, aby ho neměli vyhřátý...


    btw.
    "Popravdě by mě zajímalo jak to musí být zapojené, aby ty stringy co jsou hůře nastavené ke světlu neshazovali ty dobře natočené."
    Jednoduše - každý panel svůj mppt regulátor - při takhle malých panelech je i mppt pidi malé (cca 5x5cm)
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: No ale to auto mělo 1,5t a v tomhle má elektromobilita ještě velkou rezervu. Zatímco při 80km/h se ti ta aerodynamika ještě moc neprojeví.
    Neříkám aby to byla nějaká 90°hranatá krabice, ale ten panel může být přes celý půdorys aniž by to bylo nějak zásadně znát.

    PES: Nechci se hádat, ale tvrdím, že pro největší efektivitu je mnohem lepší mít panel o stejném sklonu než polepenou karoserii dnešního moderního auta.
    Popravdě by mě zajímalo jak to musí být zapojené, aby ty stringy co jsou hůře nastavené ke světlu neshazovali ty dobře natočené. Vždy se musí jednat o S-P kombinaci. Moc rozdílných ploch není jednoduché vyřešit.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Puvodni 28kWh ioniq coz je nejucinnejsi ev mel pokud si dobre pamatuju spotrebu pri konstantnich 70km/h 9kWh/100km. Takze good luck s dosazenim 10 pri 80km/h s dodavkou :)
    PES
    PES --- ---
    CUKI: jasně, že je drahý, ale zase aerodynamika - pokud si to auto nemá vozit elektrárnu v kufru jak ta Afrika
    CUKI
    CUKI --- ---
    PES: Polep je hlavně drahej. A různý sklon limituje výkon.

    JIMIQ: No já teď úplně neřešil tebe, ale pokud bych chtěl rok a půl cestovat do Kapského města, tak zvolím určitě dodávku. Ta moje má cca 5m2 střechu. Velikost tak akorát. Délka do 5m. Tedy 1KWp trvale zapojen a druhý vy se vytahoval při parkování a tedy by tvořil i další střechu, což je v těch vedrech dost užitečné. Na aerodynamiku sere bílej tesák, protože větší rychlosti dosažení cíle, dosáhnu při menší rychlosti provozní. 80km je naprosto ok. Při snížení hmotnosti a rychlosti na 80km/h není IMHO problém dosáhnout spotřeby 10 na 100.
    To i teď přes zimu dá klidně 100-200km dojezd za jediný den. Což je mnohem více než je nutně pro cestování potřeba. Cca 100km/den je moje běžná cestovní průměrná spotřeba. Pravda přes Německo a část Francie to většinou přelítneme nonstop. Ale to by se dalo vyřešit dobitím.

    Z Amstru do Kapetownu je to odhadem tak 15k Km Pokud se to vezme trajektem tak ještě méně.
    Tedy pokud by člověk chtěl dá se to udělat za cca 150dní Pokud budu mít smůlu tak max do půl roku. Baterie by stačila cca 30-40kWh, aby to bylo hodně pohodlné.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Nějaký solární minidodávky se už dělaj:

    $6,500 SOLAR-ELECTRIC MICRO CAR MAKES ITS OFFICIAL ENTRANCE
    https://www.youtube.com/watch?v=EidxYt03zeM
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: to zni hodne prakticky. Akorat, ze vubec
    Hlavne mam garaz a staci mi sedan/hatchback s o tretinu nizsi spotrebou nez dodavka
    PES
    PES --- ---
    CUKI: ohebné FVE panely jako "polep" na povrch e-vozidla se prý už někde zkoušely (ale nic moc, co si matně vzpomínám)...
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: To už bych raději použil vhodné auto, aby ty panely mohli být rovnou na střeše. Dodávka která by byla na solární pohon by se dala postavit do jedné tuny a panely by mohly být rozložitelné bez problémů na více než 2 (možná 3)kWp.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    MAKROUSEK: jsem rad ze ty mas na zahrade naleziste ropy, kde tu ropu tezis a sam si ji rafinujes na benzin/naftu ;)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JIMIQ: Jasne, z gridu nebo ze zasuvky, odtamtud pochazi vetsina elektriny!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ale panelu chci mit 10-16kWp, jenom v prumeru jsem to myslel tak ze tri jsou na jizdu autem. Ale jiste kdyz nebude zrovna jina spotreba a auto bude prazdne tak muze celych 16 jit do auta (pochopitelne minus ztraty)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: jezdim 1-2x tydne 10-20km :) na vetsi trasy budu mit nabito z gridu nebo z predeslych dnu a po ceste se jednou stavim u nabijecky. Nejdelsi co jsem kdy jel bylo 450km, vic mi v aute pripada uchylny

    Takze 90%+ dam ze solaru a ten zbytek z mixu
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: cca 1,3kWp mínus ztráty, no řekněme kolem 1kWp za ideálního jasného slunečného počasí... kolik že je ta spotřeba e-vehicle na 100km? 13-15kW?

    Takže auto od svítání do soumraku napojené k panelům a v noci si možná dojet "kolem komína"? ;-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: takhle presne to hodlam resit ja, akorat ty panely budou tri 450Wp primo na strese baraku a najezd 40kkm budu mit za 6-8 let :D
    PES
    PES --- ---
    Dnes ve 12:30 rozhovor
    Jak ustojí Česko energetickou proměnu bez blackoutů, vysvětlí expert ČEPS - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/ceps-rozstrel-svatopluk-vnoucek-energetika-sit-elektrina.A230505_100833_ekonomika_ven
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SHEFIK: nevim proc link blbne

    California Ponders V2G Mandate - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2023/05/08/california-ponders-v2g-mandate/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    https://cleantechnica.com/?p=295135

    Senate bill 233 in the current session of the California legislature would require automakers to equip the electric cars they sell in the Golden State with V2G capability. At the present time, only the Nissan LEAF, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, and Ford F-150 Lightning have V2G systems their owners can take advantage of. By plugging them into bi-directional charging stations at home, EV owners can sell the power in those batteries to utilities during peak demand, buttressing the grid and reducing their utility bills.

    “When the grid is stressed, wouldn’t it be great if instead of firing polluting fossil fuel peaker plants typically located in disadvantaged communities, we were using our electric vehicles?” said Kurt Johnson, community energy resilience director at the California nonprofit The Climate Center. “Even the smallest commonly available EV battery is a multi-day energy storage asset for everybody,” he told Canary Media. ​“A Nissan LEAF can run your house for days.”

    California already has 1.5 million EVs on the road. By 2030, that number is expected to reach 8 million. Combined, all the batteries in all those cars would have a total capacity of 80 gigawatts of power, Johnson said. That’s nearly 30 times the capacity of the state’s largest power plant, the Diablo Canyon nuclear generating station, which has a power output of “only” 2.3 gigawatts.
    PES
    PES --- ---
    Malý závdavek budoucnosti elektro-cestování? ;-)
    Vydali se přes celou Afriku elektrickou Škodou Enyaq. Nabíjí ze slunce, fotovoltaiku vezou v kufru – VTM.cz
    https://vtm.zive.cz/clanky/vydali-se-pres-celou-afriku-elektrickou-skodou-enyaq-nabiji-ze-slunce-fotovoltaiku-vezou-v-kufru/sc-870-a-222014/default.aspx
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SHEFIK: Presne tak. Namisto cpat dotace do solaru, kdyby aspon cast odklonili do prenosovky. Ale to ne, reklo se, ze jenom do zelene energie, jinak nic!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam