• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ale i dotované elektromobily furt nejsou nejlevnější možné, proto i v Číně, kde elektromobily dotovali, klesla cena až k současným 9000 USD, nebo v Evropě Dacia Spring

    dokud existuje konkurence mezi firmama a lidi si nemůžou dovolit neomezené množství neomezeně drahých elektromobilů, tak bude cena klesat (i kdyby ne absolutně, tak v poměru k inflaci)
    PES
    PES --- ---
    TUHO: musíš velice dobře rozlišovat dotace do výzkumu a vývoje versus dotace do plošné výroby/plošného zavádění (zvláště pokud se to plošné ještě naoktrojuje nějakým nařízením/Direktivou/zákonem)
    TUHO
    TUHO --- ---
    PES: Presne, jako treba internet, GPS, touchscreen, voice recognition, jaderna energie... Realita presne potvrzuje tva slova .)
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: problém s dotacemi je v zásadě vždy ten, že se začne dotovat de-facto nehotový produkt, který pak z větší části zamrzne v tom stavu, kdy se začne dotovat - tj. zmizí tlak na efektivitu a (nezbytná podmínka) vývoj do stavu, kdy to předčí dosavadní existující technologie (jak výkonem, ale hlavně cenou)
    TUHO
    TUHO --- ---
    PES: Vtipny ted pozorovat klimaskepticky vrtule lidi jako je Alexnadr Vondra od "nebudeme podporovat elektromobily, jsou prilis drahe, chteji nizkoprijmovym znicit moznost mobility" a "EU nesmi investovat do nizkouhlikovych technologii, protoze ma pouze 9 procent emisi, musi zacit Cina" smerem k "musime ochranovat spalovaci motory, aby nas neprevalcovali levne elektromobily z Ciny" :))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: a pritom stacilo pritvrdit v dotacich na “domaci” elektromobily a neposlouchat hlasy odpurcu
    To same je ted potreba udelat s PV a ulozistema energie
    PES
    PES --- ---
    Největší hrozbou pro evropské automobilky jsou elektrovozy z Číny, říká studie - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-cina-automobilka-allianz.A230509_160139_automoto_fdv
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Rekl Britum nekdo, ze nekdy vitr nefouka?
    Wind Generates More Power Than Gas In The UK For 3 Straight Months | OilPrice.com
    https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/For-The-First-Time-Ever-Wind-Generates-More-Power-Than-Gas-In-UK-For-3-Straight.html
    CUKI
    CUKI --- ---
    HANZS: Přesně tak to vidím. Jen nevidím vodík jako CO2 neutrální.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HANZS: ja uz se nechci po nekolikate opakovat, ale baterie nejsou jen lithiove. Napr. iron- flow (nebo jine flow baterie, napr z recyklovane celulozy, /vanilinu) uz sou pilotovane, velmi levne, stabilni, jednoduse recyklovatelne a zelezo je jeden z nejhojnejsich prvku... na seasonal storage to nevyda, ale strednedobe peaky to urcite zvladne. Seasonal je pak vodik, nebo syngas, castecna infrastruktura je.

    Jinak dnes je to paradni klub demagog, fandim :)
    TUHO
    TUHO --- ---
    Mining and commodities giant Glencore (LON: GLEN) has joined forces with Canada’s Li-Cycle Holdings (NYSE: LICY) to build a battery recycling plant in Italy, set to become Europe’s largest facility of this kind.
    The Swiss company, which has a 10% stake in Li-Cycle, wants to convert an old lead refinery it has in Sardinia into a plant that will help it reuse expensive key raw materials such as cobalt, lithium and nickel.
    The new facility, which could be commissioned by late 2026 or early 2027, would have a processing capacity of between 50,000 and 70,000 tonnes a year of pre-treated scrap product, known as black mass.

    https://www.mining.com/glencore-to-build-europes-largest-battery-recycling-plant/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    HANZS: ale jo, vodík taky. Mě už nebaví pokaždé psát všechny ty možnosti... je tam i řízení spotřeby a curtailment

    věřím že nějak to půjde :)
    HANZS
    HANZS --- ---
    JIMIQ: Já teda osobně mám za to, že co se týká evropy je naplánováno řešení dekarbonizace pomocí zeleného vodíku. Zejména v německu. Důvody jsou asi jasné - využije se část infrastruktury zemního plynu a tu technologii postaví západní firmy. Na baterie tu nemáme ani suroviny, ani technologie. Bateriové uložiště nějaké budou jen na peaky. Ale dlouhá období kdy nefouká a nesvítí budou překlenována vodíkem.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Ale on není takový problém peak. I když i tak dost nesmyslný článek.
    Protože jak už jsem tu psal se zase operuje s nesmyslnými čísly
    2010 byla ta částka divoce přestřelená a a teď zase nereálně nízká. A z toho článku to vypadá jako kdyby to mělo jít stále dolů, ale ono to jde poslední roky naopak nahoru!

    Co ale budeme dělat v té zimě kdy budeme potřebovat 100% konvenční energie? Budeme se být do prsou jak nám rostou procenta té zelené energie? Ve studené jeskyni?

    My těch konvenčních zdrojů budeme mít ale naopak mnohem méně (protože dosluhují a další nestavíme) a přitom spotřeba rychle roste.
    TUHO
    TUHO --- ---
    TUHO: Jo a co jsem chtel hlavne rict. Jak klima destabilizujes, je velmi pravdepodobny ze uz neni lidska sila, ktera by ho vratila do stabilni polohy zpet. Zpetnovazebni mechanismy planetarniho systemu jsou o rady vetsi nez co jsme schopny mi kontrolovat. Takze jak si klima rozeserem, stabilni si uz pravdepodobne nevypestujem.
    TUHO
    TUHO --- ---
    CUKI: Jasne, ze lesni hospodareni je problem. Ale proc "vetsi" nez klima zmena? Diky intenzivnihmu lesnimu tovarnimu farmareni jsme si vytvorili krehkej ekosystem, kterej nam rychle indikoval zmenu. Ale nakonec lesy umrou, zasadime jiny, nebo je nechame bejt a oni se postavej sami. (Pokud se neotepli natolik, ze chcipnou definitivne a nastoupi step, ci pozdeji poust)- Nicmene, funguje to takhle s klimatem? Muzeme mit klima, ze jsou destny pralesy v Antarktide, stejne jako ze je zmarzly k rovnikum. A vyzkum ukazuje, ze klima ma schopnost se dost radikalne a drasticky menit. To je ale mimo civilizacni zkusenost. Protoze behem holocenu bylo zrejme klima pomerne nezvykle stabilni (oscilace prumernejch teplot +/- 1C). Rada lidi si mysli, ze prave ta stabilita vubec umoznovala rozvoj civilzace (akumulace nadbytku, specializovany vedeni etc). Vsechnu civilizacni infrastrukturu nejak budujem v reakci na tu stabilitu. Ta jde ted pryc. A novej vyzkum ukazuje, ze ty zmeny muzou byt daleko rychlejsi nez jsme si jeste nedavno predstavovali. To je ale mimo civilizacni zkusenost. Ano, klima se menilo vzdycky, ale to je prave ten problem .)
    Jinak rizika spojeny s klimatem asi nejlip shrnuje tady Johan Rockstrom. Kdo to nepochopi po tomto, tak tomu nepomuze asi nic.

    Johan Rockström on a +2 and +3 degrees world
    https://www.youtube.com/watch?v=GuQIMnJejHc
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    A mozna jsem se blbe vyjdril, ja to nemyslel tak ze 1.1.2028 prepneme peak plynovky na baterky, to pujde postupne
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    2030 se odhaduje grid uloziste na 354-411GW s tim ze obvykle ma trvani hodinu az ctyri, rekneme prumer 2, cili 700-800GWh
    Plus to V2G a domaci uloziste
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ach, vy maloverni
    Booming battery storage pipeline heralds renewables era
    https://www.energymonitor.ai/tech/energy-storage/weekly-data-booming-battery-pipeline-heralds-era-of-renewables-dominated-grids/

    K tomu elektromobily s V2G a domaci uloziste…
    CUKI
    CUKI --- ---
    HANZS: To máš ještě dobrý. Ve vzdálenější části rodiny máme zase majitele lesa, kteří o něj vlivem kůrovce přišli. Vytěžili a teď je nutí tam znovu vysázet smrkovou monokulturu.

    Lokalita Morava
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam