• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Je to velmi slabá poptávka, která negativně dopadá na prosperitu evropských průmyslových firem i výkonnost některých ekonomik. Podle odborníků ze společnosti S&P Global Commodity Insights bude letošní poptávka po plynu v evropském průmyslu až o 20 procent nižší než v roce 2021.

    Nižší prosperita i výkonnost evropských ekonomik. Spotřeba plynu se propadá - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/spotreba-plyn-nemecko-evropa-prumysl-chemie-vyroba.A230912_115310_eko-zahranicni_jla
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Teplá zima i solidní zásoby. Ceny zemního plynu by letos mohly být stabilní - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/zemni-plyn-evropa-pocasi-ceny-vyhled-zima-valka.A230915_143119_eko-zahranicni_jla
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    EU Launches Investigation into Chinese EV Subsidies! The European Commission (EC) has announced that it is launching an investigation into the subsidies that China provides to electric vehicle (EV) makers.

    In her speech, EC President Ursula von der Leyen said that "global markets are now flooded with cheaper Chinese electric cars. And their price is kept artificially low by huge state subsidies. This is distorting our market." She added that "as we do not accept this from the inside, we do not accept this from the outside. Europe is open for competition. Not for a race to the bottom."

    The EC's investigation is likely to take months. If the EC finds that the Chinese subsidies are illegal, it could impose tariffs on Chinese EVs or other measures to level the playing field.

    This is a significant development in the global EV market. The EU is a major and growing market for #EVs, and the Chinese government has been heavily subsidizing its EV industry in an effort to become a leader in this sector. The EC's investigation could have a major impact on the future of the EV market in both the EU and China.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    HANZS: to je kouzlo řízeného kursu měny
    HANZS
    HANZS --- ---
    Jako mě by imho zajímalo, jaké jsou v Číně ty dotace na výrobu EVs, když tam i VW ID.3 stojí polovinu, co tady...
    PES
    PES --- ---
    Btw. recence na elektro MG4 na iDnes dnes
    MG4 nemusí lákat jen cenou. Dva tisíce kilometrů čínským elektromobilem - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektormobil-mg4-slovinsko-more-hory-cesta-smatrics-petrol-nabijeni.A230822_113015_tec_technika_nyv
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    v principu můžeš sledovat tohle
    [Věci Veřejné - world edition /USA/UK/EU/AUS/CHINA/RUS]

    o jiném nevím :)

    mě vždy baví to (nejspíš zaplacené marketingem evropských automobilek, aby vyvolaly potřebu na dotace) brečení jak se dovážejí čínská auta :) (v počtu desetitisíců)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: tohle jsou imho zajmavy a podstatny trendy, vic nez se tu hadat, jestli novou baterkarnu postavili v us, brazilii, nebo madarsku.

    Je tu na to nejaky global / makro auditko?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Čína ztrácí 13M pracovníků ročně (brzký odchod do důchodu a už dospívají druhá generace politiky jednoho dítěte), takže cena práce poroste. Co občas čtu, tak vznikají první výrobní vlaštovky i v Evropě a USA bude mít nadbytek díky IRA, tak to budou posílat sem... Čínu čeká během dekády tvrdý dopad
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PES: pak se stane presne to, co bys rad. Staneme se levnou pracovni silou pro cinu, ketra bude investovat u nas a bude z nas paradni strategicka montovna, treba solarnich panelu.

    Ja bych ale na cinu moc nevsazel, maj svejch problemu dost a vetsina z nich plyne z prilisny centralizace moci/rozhodovani. Dokud se tohle nezmeni, bude eu/us porad napred
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    MARASAN: kua, nemyslel jsem WTF, ale WTO ;-)
    PES
    PES --- ---
    SHEFIK: bohužel CN bude v tomhle "zavedeném pořádku" dost game-changer, protože ta nechce být jen hloupý levný dodavatel surovin a low-level výrobky. Oni tam seberou všechno, okopírují/vykradou cokoliv (i kdyby nikoliv dokonale) a díky neskutečnému přílivu peněz právě z té "vysoce vyspělé" části světa pak mohou buď dotovat anebo ještě navíc vrhnout spoustu úsilí na další vývoj (stačí se jen mrknout na to, jak teď skučí původní výrobci mobilních a síťových technologií, jak je zmastil třeba Huawei, že se pak musí až zakazovat z hlediska potenciální (ne)bezpečnosti).

    Takže tu pohádku o produkci věci s VELKOU přidanou hodnotou si můžeme ještě chvíli udržovat, ale nakonec spláčeme nad výdělkem všichni.
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PES: kdyby mela EU nejkej Inflation Reduction Act a nevadilo by jako v USA, ze je proti pravidlum WTF, tak by se EU taky pohnula dal.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PES: hele kdyby to takhle v zapadnich ekonomikach nefungovalo desetileti, tak bych o tom rad polemizoval.

    Je to proste realita trhu, ze outsourcujes tam, kde jsou zdroje levnejsi. Tzn. nikdy se nemuzes vycinkat, kdyz vzdy nakupujes levneji, nez bys nakupoval jinde.

    Ano, odvadi to investice jinam, ale uz je spis politicka otazka jestli v danem konkretnim prupade se jedna o strategicke investice, ktere bys chtel mit radeji tady, nebo se zameris na oblasti s vyssi pridanou hodnotou, ktere ti daji vyssi naskok do budoucna, cimz se kruh vycinkani nikdy neuzavre.

    (Ne ze bychom v cr nejake strategicke investice delali...)
    PES
    PES --- ---
    SHEFIK: No když se "vycinkáme" na nákup ze zahraničí, tak tady nic s vyšší přidanou hodnotou vyrábět nebudeme (nehledě na handicap v podobě drahých energií a tun nařízení/omezení/regulací, kterými se střílíme doslova do obou nohou).
    Takhle se akorát sypou prachy do CN, která pak má na "dotace" a "levnou" produkcí (co teď začala najednou vadit i Lejnu u EV)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PES: urcite vis, ze ta odpoved lezi v ekonomickych rovnicich. Bude to ve chvili, kdy se to evrope vyplati?

    Cina ma proste vic mista, vic lidi, vic surovin, levnejsi pracovni silu. Tak to dost pravdepodobne jeste destileti zustane. Proc bysme nemohli dlouhodobe dovazet a diky dovozu produkovat vyrobky a sluzby s vyssi pridanou hodnotou?

    Vratil bych se asi k Adamu Smithovi, zakladnim principum obchodu...
    PES
    PES --- ---
    SHEFIK: Kdy že to ta Evropa nakopne ve velkém měřítku "čistou" výrobu těch solárních modulů a panelů, aby dál neprokrmovala Čínu na vlastní úkor?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    A jeste neco k vyrobni kapacite

    A terawatt of solar module capacity expected within 16 months – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2023/09/14/a-terawatt-of-solar-module-capacity-expected-within-16-months/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Muzem se na diskuzich placat po ramenou, ze to nikdy nepujde, ale realite se proste uniknout neda .)

    Akorat EU by mohla bejt trochu pruznejsi

    Solar panel exports are breaking records – now let's install them | Electrek
    https://electrek.co/2023/09/13/solar-panel-exports-are-breaking-records-now-lets-install-them/

    Solar panel exports from China grew by 34% in the first half of 2023, with 114 gigawatts (GW) shipped worldwide, compared to 85 GW in the same period last year, according to a new analysis by energy think tank Ember.

    ...

    The US has already cut Chinese imports to near-zero – sourcing instead from Southeast Asia – and the Biden administration’s Inflation Reduction Act has spurred significant domestic investments in solar panel manufacturing capacity.

    ...

    There’s an astounding 40 GW buildup of solar panel stock in European warehouses thanks to bureaucracy, a lack of solar installers, and a long wait to get it on the grid.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    LCOE se mni kazdym rokem. Obzvlast ted, s IRA
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam