• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Jeste k tomu dodam, ze EVs z ciny ve sve digitalni podstate jsou jeden z nejvetsich security risku pro evropu

    Zacit se da treba tady:
    - sber dat kamerami / real-time sledovani zajmovych osob
    - dalkove ovladani aut
    - pouhe vypnuti aut na dalku muze zpusobit kolaps lokalnich ekonomik

    Opinion: Chinese EVs aren’t just an economic threat – they are a security risk - The Globe and Mail
    https://www.theglobeandmail.com/opinion/article-chinese-evs-arent-just-an-economic-threat-they-are-a-security-risk/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: kontra:
    Trump Says He Has 'No Choice' but to Back EVs After Musk Endorsement - Business Insider
    https://www.businessinsider.com/trump-electric-vehicles-elon-musk-endorsement-2024-8
    úplatkový kandidát na prezidenta podpoří cokoliv, pokud ho dostatečně zaplatíte :D
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PAN_SPRCHA: kdyz nekoukas jen po evrope a usa, tak na dalnym vychode EVs davno nejsou jen pro bohaty. Vim, ze tam byly od statu ulevy na rozjezd technologii a vyroby, ale as-is uz to ze strany statu tak supportovany neni - ten obchodni model kterej v Cine jedou je diky levnejsim bateriim na dojezd cca 150-200km a mensich autech (v pripade motorek a trikolek, je ta elektrifikace v cine jeste masivnejsi)

    China's EV sales share reaches 40% in May - electrive.com
    https://www.electrive.com/2024/06/17/china-ev-share-reaches-40-in-may/
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    PES: ke všem těm věcem v té době nebyla hned alternativa a výrobci pěkně brečeli. A doteď musíš u nějakejch aut lejt aditivum.

    A rozumím tvým obavám, ale direktivní přístupy už v minulosti prokázaly svou účinnost v ochraně zdraví a životního prostředí. Elektromobilita je cesta vpřed, která s sebou přináší výzvy, ale i obrovský potenciál pro inovace. Bez regulací by tyto změny přicházely mnohem pomaleji, pokud vůbec.

    Vem si třeba ještě zákaz DDT, CFC, olovnatý barvy, PCB, thalidomidu ... všechno zakázaný, protože veřejné zdraví. A nikdo příčetnej přece nemůže chtít udržovat spalování rakoviny pod nos. V tomhle případě proto tento krok. Urychlí to vývoj a udá jasný směr. Je to jedině dobře a všechny strachy ohledně EVs chápu, ale neboj. Ono to bude dobré.

    Už teď nejnovější baterky v autech vydrží nesmyslné kilometry a cena jejich výměny je taky menší a menší.
    Nabíjecí infrastruktura se taky vylepšuje, tak si vždy přicmrndneš třeba na nákupu, v kině, v práci, kdekoliv budeš, takže to vlastně bude pohoda. Degradace opravdu není takový problém (stačí se podívat na data Tesly). Váha je problém, ale to se taky řeší, ale obecně je spíš problém, že každej chce obrovské SUV. Na to by ses měl zaměřit spíš :)

    Navíc se baterky dají recyklovat a elektriku vyrobíš i z kravských prdů. Benzín hůř. Je i efektivnější elektriku vyrobit v generátoru a tim nabít EVčko (generátor jede v optimálním režimu, zatímco spalovací auto fakt ne).

    MAGE: jojo, znám :)
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    HANZS: i tak ale dela VW 20% prodeju EVs v Evrope a je s velkym naskokem 1.
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    EU Launches Investigation into Chinese EV Subsidies! The European Commission (EC) has announced that it is launching an investigation into the subsidies that China provides to electric vehicle (EV) makers.

    In her speech, EC President Ursula von der Leyen said that "global markets are now flooded with cheaper Chinese electric cars. And their price is kept artificially low by huge state subsidies. This is distorting our market." She added that "as we do not accept this from the inside, we do not accept this from the outside. Europe is open for competition. Not for a race to the bottom."

    The EC's investigation is likely to take months. If the EC finds that the Chinese subsidies are illegal, it could impose tariffs on Chinese EVs or other measures to level the playing field.

    This is a significant development in the global EV market. The EU is a major and growing market for #EVs, and the Chinese government has been heavily subsidizing its EV industry in an effort to become a leader in this sector. The EC's investigation could have a major impact on the future of the EV market in both the EU and China.
    HANZS
    HANZS --- ---
    Jako mě by imho zajímalo, jaké jsou v Číně ty dotace na výrobu EVs, když tam i VW ID.3 stojí polovinu, co tady...
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    HANZS: teslu uz porazej i za posledni tri mesice, stahujou to i YTD (tam je teda rozdil stale pres 7k ks)
    EVs Take 26% Share In Germany — First BMW i5 Deliveries - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2023/08/07/evs-take-26-share-in-germany-first-bmw-i5-deliveries/
    HANZS
    HANZS --- ---
    Jinak CATL uvedli s velkou parádou svoji novou LiFePo baterii pro EVs:
    CATL's Shenxing battery launch conference (EN sub)
    https://www.youtube.com/watch?v=mcRhQOa8q3Y

    - za 10min nabíjení dojezd 400km
    - rychlé nabíjení i v mrazu (80% za 30 min)
    - na trhu od Q1/24
    ...
    Jako jsem zvědavý - tato baterie odstraňuje velkou část nevýhod, tj. má opravdu rychlé nabíjení včetně zimy (aktuální tesla musí cca 30 min zahřívat baterii, než se začne na mrazu nabíjet). A dále LFP nejsou tolik hořlavé jako NMC Li-ion.
    Jejich výroba je i energeticky lepší a ekologičtější než NMC Li-ion.
    Pravděpodobně mezi prvními zákazníky bude Tesla. Té se jejich článek 4680 jaksi nepovedlo vyladit a má horší parametry než původní Panasonic 18650...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    HANZS: podobný problémy jsou ale i v Číně

    Thousands of Abandoned China EVs in the Context of Millions of Car Inventory | NextBigFuture.com
    https://www.nextbigfuture.com/2023/06/thousands-of-abandoned-china-evs-in-the-context-of-millions-of-car-inventory.html
    HANZS
    HANZS --- ---
    CEEFA: prodeje za březen 2023:
    MG4 sales in Europe, March 2023 | MG EVs | MG4 | MG5 | ZS EV | Marvel R electric vehicles forum
    https://www.mgevs.com/threads/mg4-sales-in-europe-march-2023.11348/
    tady další za květen 23 + za poslední rok
    Europe: Plug-In Car Sales In May 2023 Exceeded 250,000
    https://insideevs.com/news/677106/europe-plugin-car-sales-may2023/
    V ročním je ještě vidět, že pozice VW jsou lepší - ale v aktuálních měsících se to horší
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SHEFIK: i z toho co psal SUMAC ve Věci veřejné - world edition mám pocit, že je čínská vláda fakt zoufalá co se týče zaměstnanosti - zaměstnávají lidi jako doormany třeba

    a clean tech můžeš vyrobit jen omezené množství podle waferů a neodymia které máš - a to se samozřejmě boostoje, ale ne dost rychle.

    Však taky letos Čína postaví 150GW+ fotovoltaiky, není to tak dávno co udělali 50 za rok
    EVs prodávají 60% celosvětového počtu
    v offshore postaví víc než celý svět dohromady...
    TUHO
    TUHO --- ---
    JIMIQ: nojonojo, indie! ale co cina?

    The excitement around solar and EVs suggests China is nearing an inflection point in its energy transition more than a half-decade before a 2030 target to peak emissions. It no longer requires heavy government subsidies to push people away from fossil fuels. Cheap solar panels are a better way to make money than burning expensive coal, while EVs are cheaper to operate — and increasingly more fun to drive — than gasoline-powered vehicles.

    Bloomberg - Are you a robot?
    https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2023-05-30/china-nearing-inflection-point-for-solar-power-and-evs-ahead-of-2030-target?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PES: siroce ne, ale z uzka uz letos ano

    Chinese company unveils new sodium-ion battery for EVs
    https://www.thecooldown.com/green-tech/sodium-ion-jac-group-hina-battery-china/

    HiNa Battery is changing that. For 10 years, the company has been developing better sodium-ion batteries for buses, miniature vehicles, and home energy storage. Last year, it built the world’s first facility for the mass production of sodium battery materials.

    ...

    The result, which HiNa Battery and JAC Group unveiled at the Second Chinese National Conference on Na-ion Batteries in February, is a compact electric vehicle called Hua Xianzi, with five seats and a range of more than 155 miles on a single charge.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    https://cleantechnica.com/?p=295135

    Senate bill 233 in the current session of the California legislature would require automakers to equip the electric cars they sell in the Golden State with V2G capability. At the present time, only the Nissan LEAF, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, and Ford F-150 Lightning have V2G systems their owners can take advantage of. By plugging them into bi-directional charging stations at home, EV owners can sell the power in those batteries to utilities during peak demand, buttressing the grid and reducing their utility bills.

    “When the grid is stressed, wouldn’t it be great if instead of firing polluting fossil fuel peaker plants typically located in disadvantaged communities, we were using our electric vehicles?” said Kurt Johnson, community energy resilience director at the California nonprofit The Climate Center. “Even the smallest commonly available EV battery is a multi-day energy storage asset for everybody,” he told Canary Media. ​“A Nissan LEAF can run your house for days.”

    California already has 1.5 million EVs on the road. By 2030, that number is expected to reach 8 million. Combined, all the batteries in all those cars would have a total capacity of 80 gigawatts of power, Johnson said. That’s nearly 30 times the capacity of the state’s largest power plant, the Diablo Canyon nuclear generating station, which has a power output of “only” 2.3 gigawatts.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    and more good news

    Lithium ion battery pipeline breaks the 6 TWh capacity barrier | Benchmark
    https://www.benchmarkminerals.com/membership/lithium-ion-battery-pipeline-breaks-the-6twh-barrier/
    Global lithium ion production capacity could reach over 6,000GWh (6TWh) by the end of the decade, based on current plans, as companies accelerate gigafactory construction in Europe and the US.

    At 6 TWh of capacity the world could produce around 109 million EVs, although this is based on all the plants coming into production and operating at full capacity.

    In reality it’s likely that around 70% of the gigafactories in pipeline will come into production with an average global capacity utilisation of 70%, according to Simon Moores, chief executive of Benchmark.

    Tesla’s chief executive Elon Musk said this week that a total of 300 TWh is needed to transition the world to sustainable energy via batteries for heating and transport.
    ----------

    na konci dekády by měla existovat kapacita na výrobu 6TWh baterek ročně. Realistický odhad je, že se postaví 70% a tyto továrny pojedou na 70% kapacity, což dává 3TWh.

    Celkem na kompletní elektrizaci a OZEizaci je potřeba 300TWh.

    Ale tohle jsou pouze li-ion a již nyní existují další varianty skladování energie (redox-flow atd)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam