• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    TUHO: A porad bych pripomnel, perspektivu, ze lonskych 252 bylo celosvetove 4,6% (jenom elektriny, bez ohledu na topeni a dopravu).
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    TUHO: Jo aha, rikas, ze ty projekce jsou stejne blbe, tak proc je sem postujes?
    TUHO
    TUHO --- ---
    MAKROUSEK: koukas blbe, exponenciala je tam. ale projekce jsou konzervativni. uvidime kdy se narazi na strop. zatim se nedeje
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    TUHO: At koukam, jak koukam, vypada to, ze exponenciala dlouho nevydrzela.
    TUHO
    TUHO --- ---
    PES
    PES --- ---
    Cena větrné energie v USA za 2 roky stoupla u nových projektů z $77 na $114/MWh včetně započítaných dotací na výstavbu.
    Investoři tak vyčkávájí s přichystanými projekty na příhodnější podmínky.
    Offshore větrné elektrárny mají být pilířem budoucí energetiky. Poslední vývoj ovšem naznačuje opak
    https://oenergetice.cz/vetrne-elektrarny/offshore-vetrne-elektrarny-maji-byt-pilirem-energetiky-posledni-vyvoj-ovsem-naznacuje-opak
    PES
    PES --- ---
    Stát koupil plynové zásobníky za devět miliard, pojmou třetinu roční spotřeby - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/rwe-gas-storage-zasobniky-plyn.A230918_141545_ekonomika_akp

    a k té výhodnosti či nevýhodnosti nějaké info a čísla (článek z loňska)

    Před 20 lety přešlo české plynárenství pod německou společnost RWE
    https://oenergetice.cz/plyn/pred-20-lety-preslo-ceske-plynarenstvi-pod-nemeckou-spolecnost-rwe

    Transakce byla završena před 20 lety, 16. května 2002, když RWE uhradila kupní cenu 4,1 miliard eur (tehdy asi 125 miliard korun)... (a to se prodalo "celé" plynárenství)

    ...Tak jako u většiny privatizačních rozhodnutí se i kolem Transgasu objevila debata o výhodnosti prodeje. „Jen od roku 2002 si RWE vyplatilo na dividendách z Transgasu 75 miliard korun, další miliardy získalo formou dividend z regionálních plynáren. Kdyby si stát plynárenství ponechal pod svou kontrolou, mohl postupně získat srovnatelnou částku,“ napsaly například v březnu 2012 Lidové noviny. (tedy za prvních 10 let RWE dividendy 75 mld.)
    PES
    PES --- ---
    SHEFIK: no když tam pošleš fabriku i stroje, tak to kopírují...
    ... zatím tedy mají problém s ultra hi-tech věcmi (tedy třeba ultra litografie čipu bez strojů z ASML), ale jinak se jim to tam servírovalo na zlatém podnose
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PES: ja teda outsourcing know-how moc nevidim. Das nejaky vyraznejsi priklady?

    EV v cine tahnou kvuli levnym manganovym bateriim, s nizkou energetickou hustotou. Tyhle baterky sou znamy relativne dlouho, nic objevnyho, ale cinanum to staci, pac jejich kupni sila. Drazsi lithium se vyvazi tam, kde je vice penez.

    Technologicky porad vede zapad - viz tesla s jejich gigafactory a spoustou dalsich patentu. To ze automobilky v evrope zaspaly nepopiram, ale z toho nevidim zadnou implikaci, proc zacit insourcovat vyrobu vseho zpatky za draho, na ukor vyrobku a sluzeb s vyssi pridanou hodnotou.

    Jo, abych cinanum neuprel, v jednom sou napred - sledovaci technologie, bodova karta obcana atd.
    PES
    PES --- ---
    SHEFIK: Pro cent navíc se udělal outsourcing (hodně do Asie a speciálně do CN), takže v CN to okopírovali, tady se ztratila kontinuita (postupně i know-how) a zpětný insourcing bude hodně mastný (a možná i v krajním případě nemožný)...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    TUHO: a jak sme se presvedcili, tak presmerovat nakup zdroju zas tak dramaticky nebylo. Cimz nerikam, ze je treba si vytvaret zavislosti, ale nekde mezi tim jsou i dalsi, levnejsi moznosti, jako diverzifikace, nebo substituty...


    PES: hele ono kdybysme chteli bejt v dnesnim globalnim svete ve vsem sobestatcni, tak budem rozvojova zeme co honi psa za ocas. Jsme tam kde sme, proste proto, ze jsme globalne outsourcovali. To, ze se playground meni, je neco, co bylo nevyhnutelny. Vubec to ale neznamena, ze jsme delali veci spatne.
    TUHO
    TUHO --- ---
    The Largest EV Companies in 2023 | The Motley Fool
    https://www.fool.com/research/largest-ev-companies/

    TUHO
    TUHO --- ---
    HANZS: A vono btw s IRA si USA uvedomuje taky, ze musi vyrobu presunout nazpatek a ze verejnej sektor musi drzet strategicky casti prumyslu pod svou kontrolou / na svym uzemi. Takze EU mi prijde, ze v tomhle krute zaspala
    TUHO
    TUHO --- ---
    SHEFIK: Kupni silu jsme meli s Ruskem taky. Myslim, ze nejpozdeji invaze na Ukrajinu nam ukazala, ze spolehat se pouze na kupni silu je dlouhodobe riskantni sazka, psika ktery si leha na zada, abys ho skrabkal na brisku .))
    TUHO
    TUHO --- ---
    HANZS: Jo, trosku jsem zaprehanel. Ja tomu automotive tolik nerozumim, ale to, ze maj evropsky automobilky kurva problem teda ctu ze vsech stran.
    Aneb jak jsme se behem par let dostali z "elektromobilita je draha a dekarbonizace dopravy stejne nema smysl, protoze Cina nic nedela" k "musime chranit svoje automobilky pred levnymi elektromobily z Ciny" .))
    PES
    PES --- ---
    TUHO: EU žije v naivitě, že jim cokoliv někdo za peníze prodá...
    ...na nějakou nezávislost, soběstačnost, bezpečnost €Urosoudruzi nejen že zapomenuli, ale vlastně o tom nikdy ani nepřemýšleli (mimo jejich horizont uvažování přes volební období, zatímco Čína plánuje opravdu dlouhodobě a nemá problém i díky historii ty strategie dělat i na hodně dlouho)
    HANZS
    HANZS --- ---
    TUHO: Jo souhlasím, všechny ty dálnice v africe a půjčky dotyčným zemím...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    TUHO: tak kdyz mame kupni silu je od nich ekonomicky 'vydrancovat', staci se pak upnout na recyklaci.

    Supply chain jo, ten mame dost rozbitej a zavislej na zapada, ale co se tyka extrakce nerostnych surovin, tam bych obavu v blizky dobe nemel.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    TUHO: zatim je to ale prevazne drceni kvantitativni, ne kvalitativni. Proto mi tam asi vadilo to spojeni 'lidrem'
    HANZS
    HANZS --- ---
    TUHO: Já bych jen poznamenal - že opravdu nyní ještě čínská auta ty evropské nedrtí - aktuálně mají na EU trhu jen zlomek. Naopak je drtí Tesla - která se vyrábí také v Evropě, lépe řečeno také ve východoněmeckém Berlíně. Tj. imho to není o tom, že by nešlo vyrábět konkurenceshopné EV v Evropě - je to tom, že tradiční automobilky zaspaly...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam