• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    TUHO
    TUHO --- ---
    The Largest EV Companies in 2023 | The Motley Fool
    https://www.fool.com/research/largest-ev-companies/

    TUHO
    TUHO --- ---
    HANZS: A vono btw s IRA si USA uvedomuje taky, ze musi vyrobu presunout nazpatek a ze verejnej sektor musi drzet strategicky casti prumyslu pod svou kontrolou / na svym uzemi. Takze EU mi prijde, ze v tomhle krute zaspala
    TUHO
    TUHO --- ---
    SHEFIK: Kupni silu jsme meli s Ruskem taky. Myslim, ze nejpozdeji invaze na Ukrajinu nam ukazala, ze spolehat se pouze na kupni silu je dlouhodobe riskantni sazka, psika ktery si leha na zada, abys ho skrabkal na brisku .))
    TUHO
    TUHO --- ---
    HANZS: Jo, trosku jsem zaprehanel. Ja tomu automotive tolik nerozumim, ale to, ze maj evropsky automobilky kurva problem teda ctu ze vsech stran.
    Aneb jak jsme se behem par let dostali z "elektromobilita je draha a dekarbonizace dopravy stejne nema smysl, protoze Cina nic nedela" k "musime chranit svoje automobilky pred levnymi elektromobily z Ciny" .))
    PES
    PES --- ---
    TUHO: EU žije v naivitě, že jim cokoliv někdo za peníze prodá...
    ...na nějakou nezávislost, soběstačnost, bezpečnost €Urosoudruzi nejen že zapomenuli, ale vlastně o tom nikdy ani nepřemýšleli (mimo jejich horizont uvažování přes volební období, zatímco Čína plánuje opravdu dlouhodobě a nemá problém i díky historii ty strategie dělat i na hodně dlouho)
    HANZS
    HANZS --- ---
    TUHO: Jo souhlasím, všechny ty dálnice v africe a půjčky dotyčným zemím...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    TUHO: tak kdyz mame kupni silu je od nich ekonomicky 'vydrancovat', staci se pak upnout na recyklaci.

    Supply chain jo, ten mame dost rozbitej a zavislej na zapada, ale co se tyka extrakce nerostnych surovin, tam bych obavu v blizky dobe nemel.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    TUHO: zatim je to ale prevazne drceni kvantitativni, ne kvalitativni. Proto mi tam asi vadilo to spojeni 'lidrem'
    HANZS
    HANZS --- ---
    TUHO: Já bych jen poznamenal - že opravdu nyní ještě čínská auta ty evropské nedrtí - aktuálně mají na EU trhu jen zlomek. Naopak je drtí Tesla - která se vyrábí také v Evropě, lépe řečeno také ve východoněmeckém Berlíně. Tj. imho to není o tom, že by nešlo vyrábět konkurenceshopné EV v Evropě - je to tom, že tradiční automobilky zaspaly...
    PES
    PES --- ---
    TUHO: no řekněme "osvojovali" (=kopírovali, kradli) a výroba zase tak na nějaké EKO či při stavbě nějaké EIA nehledí...
    ... navíc energie mají tuny z uhelek (ty stále staví jak o závod), staví JE a k tomu takovou "třešničku" i nějaké ty OZE (mají také dost pouští na FVE i hor a pobřeží na případné vrtule)
    TUHO
    TUHO --- ---
    Btw Cina je prijde mi i daleko strategictejsi treba co se tyce pokryvani nezavislosti supplychainu nez EU. Dloiuhodobe pracuje na tom, aby mela k dispozici kriticky mineraly potrebny k zeleny tranzici. EU mi pripada, ze si neuvedomuje, ze se jedna o strategickou vec, podobne jako si to neuvedomovala s ropou a plynem a zavislosti na Rusku a prevazoval trzni fundamentalismus, ze je to proste jenom komodita.
    TUHO
    TUHO --- ---
    SHEFIK: Tak ale to se meni. Vyroba se presouvala do Ciny kvuli levnejsim zdrojum, Cina si osvojovala know/how a vytvarela vlastni technologicky, vedeckiy a vyzkumny centra. Ted uz ma vlastni automobilky, ktery ty evropsky zacinaj drtit. A imho i ta vyroba v Cine uz taky prestava byt tak levna jak byvala.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    TUHO: lidrem v zelenych technoligiich, nebo v jejich vyrobe?

    Pac situace s cinou je i byla stejna ve spouste dalsich sektoru a je to predevsim dane levnejsimi zdroji
    TUHO
    TUHO --- ---
    Ano. Vedle toho je právě Čína lídrem v zelených technologiích. Přes centrálně plánovanou ekonomiku do jejich vývoje a výroby čínský režim nalil obrovské množství prostředků. Bylo v tom velké množství neefektivity a spousta peněz se utopila, ale právě díky tomu spustili v Číně úplně nová odvětví, nové průmyslové sektory, vše naškálovali směrem k velké, masové produkci a získali konkurenční výhodu.

    Jsme tak v situaci, kdy devadesát procent solárních panelů v Evropě pochází právě z Číny a celý evropský automobilový průmysl, český nevyjímaje, je pod silným tlakem čínských elektromobilů. Čína se zkrátka rozhodla v nějaký moment přestat dohánět svět ve spalovacích motorech a vsadila na elektromobilitu, a vsadila správně. A teď je budeme horko těžko dohánět my.

    T. Jungwirth Březovský: Klimatická krize je největším selháním trhu v dějinách
    https://denikreferendum.cz/clanek/35623-t-jungwirth-brezovsky-klimaticka-krize-je-nejvetsim-selhanim-trhu-v-dejinach
    HANZS
    HANZS --- ---
    NYRLEM:
    No je otázka, co přesně se děje:
    VW ve Cvikově (ve svém závodě přebudovaném na produkci 1,2 mil EV ročně) zahájilo propouštění.
    VW totiž i na rostoucím trhu EV v evropě není schopné ten závod naplnit výrobou.
    A důvodem není invaze číňanů, protože ti mají (když vynechám Volvo-Geely) na trhu asi 1-2%.
    Důvody:
    - poráží je v prodejích Tesla (celoevropsky)
    - Tesla snížila ceny
    - ID.3 první generace měl mnoho problémů a špatných recenzí
    - loni v německu se snížila dotace a tam prodávají VW nejvíc

    A dle šuškandy to chce řešit VW korporátně - prostě výrobu EV od VW přesunout do číny. A i Mercedes který bere baterie od BYD, s nimi jedná o tomtéž.

    A to už evropskou komisi popíchlo k činnosti - asi bude chtít zvýšit clo z nynějších 10% na cca 27%, které má USA.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    KUTAS: hele to se vždycky zaměří na konkrétní dny na spotu. V globálu Němci úplně levnější elektřinu nemají.....ale když to půjde takhle dál tak brzo mít budou
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Dotaz - rozumím tomu správně, že Němci mají elektřinu výrazně levnější protože mají kapacity získávat tu levnou od Baltu apod. Zatímco my ji máme dražší, protože nemáme přehraniční kapacity, abychom tuhle elektřinu mohli brát ve velkém? A důvodem je ta dřívější opatrnost, když mělo Německo s Rakouskem uzavřenou dohodu o výkupu, tak aby se nám z toho nezhroutila síť, tak jsme se elektřině z Německa bránili....
    Nebo je za tím něco jiného, případně Němci nemají o moc levnější elektřinu než my?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Je to velmi slabá poptávka, která negativně dopadá na prosperitu evropských průmyslových firem i výkonnost některých ekonomik. Podle odborníků ze společnosti S&P Global Commodity Insights bude letošní poptávka po plynu v evropském průmyslu až o 20 procent nižší než v roce 2021.

    Nižší prosperita i výkonnost evropských ekonomik. Spotřeba plynu se propadá - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/spotreba-plyn-nemecko-evropa-prumysl-chemie-vyroba.A230912_115310_eko-zahranicni_jla
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Teplá zima i solidní zásoby. Ceny zemního plynu by letos mohly být stabilní - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/zemni-plyn-evropa-pocasi-ceny-vyhled-zima-valka.A230915_143119_eko-zahranicni_jla
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    EU Launches Investigation into Chinese EV Subsidies! The European Commission (EC) has announced that it is launching an investigation into the subsidies that China provides to electric vehicle (EV) makers.

    In her speech, EC President Ursula von der Leyen said that "global markets are now flooded with cheaper Chinese electric cars. And their price is kept artificially low by huge state subsidies. This is distorting our market." She added that "as we do not accept this from the inside, we do not accept this from the outside. Europe is open for competition. Not for a race to the bottom."

    The EC's investigation is likely to take months. If the EC finds that the Chinese subsidies are illegal, it could impose tariffs on Chinese EVs or other measures to level the playing field.

    This is a significant development in the global EV market. The EU is a major and growing market for #EVs, and the Chinese government has been heavily subsidizing its EV industry in an effort to become a leader in this sector. The EC's investigation could have a major impact on the future of the EV market in both the EU and China.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam