• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    HANZS
    HANZS --- ---
    GOR: Osobně si myslím, že ano, protože tady to tak funguje...
    GOR
    GOR --- ---
    HANZS: Jako vazne? Poplatek, ktery je mnohem mensi nez bezna rocni fluktuace zpusobi inflacni vlnu?
    PES
    PES --- ---
    HANZS: všechno je možné. Když za Tebe někdo podepíše, že skončíš s davem ze střechy, tam sklapneš a jako lumík skončíš taky?
    HANZS
    HANZS --- ---
    PES: Jako je to dohoda všech států EU a není možné, aby si od toho každý odstupoval, jak se mu zachce, protože je zrovna před volbama. Já osobně, že budu platit o 2,2kč víc jako problém nevidím, ale je mi jasné, že to vyvolá inflační vlnu (přece se nám zdražil rozvoz rohlíků, takže zdražujeme!). Což už jako problém vidím.
    HANZS
    HANZS --- ---
    NECROMAN: Tak české prodeje jsou z hlediska EU nepodstatné. A tady je naopak pozitivní vliv státní dotace a jak říkáš, chtěli to stihnout před zdražením.
    btw. ID.7, které se s Teslou už nyní může v klidu porovnávat (cenově, spotřebou, rychlostí nabíjení) se stejně vůbec neprodává...
    PES
    PES --- ---
    HANZS: stále chybí možnost "vzít podpis/souhlas zpět" s odkazem, že je to nereálná kravina, kterou tlačilo fanatické EUpolitbyro...
    ...kde třeba Lejno (a další kolem ní) patřila do kriminálu a ne do dalšího období.

    Prostě chybí to dítě, které by naplno zvolalo "král je nahy"...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jinak, jedna stagnace v globálních prodejích už byla, bylo to 2019 a pak 2020 byl zase 50% nárůst, takže takhle ten trh asi funguje
    ke konci letoška a začátku příštího roku se má představit několik 25 tisíc eurových aut, to zase s trhem pohne
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    HANZS: jestli to není tím, že Tesla ohlásila od července zdražování, tak se do půlky roky prodávalo více než nyní? Toto jsou statistiky z registrací elektromobilů v ČR. Kdo chtěl Teslu, tak ji stihl koupit do konce června.

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a nebo kdyby teď na férovku řekli jak to je, jak to bejt musí a že to budeme zavádět postupně od 1.1.2025 - nejdřív 0,5kč, pak 1kč a pak 1.1.27 2,2kč

    takhle budou lidi remcat celých dva a půl roku do zavedení a stejně se nic nevyřeší
    HANZS
    HANZS --- ---
    btw. úsměvná mi přijde debata o těch cca 2,2 Kč/litr připlatku za emisní povolenky od roku 2027. Politická garnitura této zěme to schválila - jak ANO, tak SPOLU a nyní se všichni bojí to udělat a vymýšlí co s tím...
    Za mě pokud se bojí - mohou snížit spotřební daň (limit v EU je cca 0,35 EUR, my máme cca 0,5 EUR) no a tím zvýšíme státní dluh (to nikoho nebolí - to je takové "virtuální číslo") - a občan je zachráněn a volby taky .)
    HANZS
    HANZS --- ---
    No co se týká vývoje prodejů EV v Evropě, tak opravdu dochází k poklesu:
    O Německu víme, druhý velký trh Francie:
    https://cleantechnica.com/wp-content/uploads/2024/08/France-Monthly-Powertrain-Market-Share.png

    Přijde mi, že jak se začaly do medií dostávat i hlasy, že spalovací motory budou vlastně pokračovat déle, že možná budou syntetická paliva atd. Tak se nálada změnila a zase se začínají kupovat spalováky, protože už není takový strach, že je zakážou (vjezdy do měst např.). Jako je to důsledek toho, že to šlo takto direktivně zhora a jezdit V8 na benzín začíná být symbolem odporu proti moci.
    Jsem docela zvědavý na další vývoj, jestli je to jen dočasné nebo budou prodeje EV stagnovat/klesat.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: kontra:
    Trump Says He Has 'No Choice' but to Back EVs After Musk Endorsement - Business Insider
    https://www.businessinsider.com/trump-electric-vehicles-elon-musk-endorsement-2024-8
    úplatkový kandidát na prezidenta podpoří cokoliv, pokud ho dostatečně zaplatíte :D
    PES
    PES --- ---
    Není možná... to musí být nějaká fake-news propaganda nebo co. Přece Němci nepřestanou kupovat EVH , když jim skončilo sypaní dotací. Vždyť to přece nekupovali jen kvůli dotacím a výhodám v provozu, určitě ne...

    Od elektromobilů se odvracejí už i němečtí zákazníci - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-od-elektromobilu-se-odvraceji-uz-i-nemecti-zakaznici-40482127
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Dva zajímavé návody na Twitteru jak si za retenční ceny zafixovat plyn a elektřinu na 2+ roky dopředu, kdo nezná tento postup :)

    Jak získat aktuálně nejlevnější cenu elektřiny u ČEZ?
    x.com
    https://x.com/Burzian_finance/status/1815328641355538813
    Jak mít nejlevnější plyn?💸
    x.com
    https://x.com/Burzian_finance/status/1814553498865819940
    PES
    PES --- ---
    Sliby na příští rok (a další roky)...
    Šéf KIA: Cenově dostupný elektromobil uvedeme v Česku příští rok - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-sef-kia-cenove-dostupny-elektromobil-uvedeme-v-cesku-pristi-rok-40482578
    MAGE
    MAGE --- ---
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    R_U_SIRIOUS: Skvele, vymysleli prevodovku! Takhle se uz brzy propracujeme k elektrickym karburatorum.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES: Tady je jeden příklad úspěšně direktivně zlikvidovaného jiného směru vývoje. :)

    Mnichovská automobilka testuje zbrusu nový typ elektromotoru: bude to konečně odpověď na čínské tažení? | CHIP.cz
    https://chip.cz/mnichovska-automobilka-testuje-zbrusu-novy-typ-elektromotoru-bude-konecne-odpoved-na-cinske-tazeni
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES: Já myslel, že doložíš svoje tvrzení, ale ty jenom umocníš jeden netestovatelný blud jiným netestovatelným bludem. Ale co se divím...
    PES
    PES --- ---
    R_U_SIRIOUS: máš to přímo v tom textu

    V roce 2013 došlo ke kapitálovému propojení tehdy málem již krachujícího PSA s čínskou automobilkou Dongfeng Motor Group, kdy čínský investor za 14procentní podíl v koncernu nakonec zaplatil 800 milionů eur a stejnou investici uskutečnila také francouzská vláda (přičemž je třeba zde podotknout, že francouzské ministerstvo životního prostředí vydalo Národní plán přijetí elektromobility už v roce 2009). Zbytek s výraznou slevou vykoupili stávající akcionáři. Podle tehdejších prognóz analytiků řízení koncernu Francií a čínskou společností jen těžko mohlo vést k větší efektivnosti, konkurenceschopnosti a růstu, neboť hlavní akcionáři mohou často projevovat zcela opačné názory a vzniká zde riziko konfliktu. Což se nakonec potvrdilo, neboť Číňané o žádné hybridy s hydraulickým systém nestáli, šlo jim výhradně o výrobu elektrických automobilů, kterými Čína už tehdy plánovala zaplavit Evropu. Neboť té chyběly a dosud stále chybějí materiálové zdroje pro výrobu lithium-iontových baterií, tvořících nejpodstatnější část v Evropě prosazovaných elektromobilů.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam