• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    KUTAS: Jak muze byt ve ztrate? Opravnene naklady jsou soucasti regulacniho vzorce plus nejaky ten primereny zisk. Tak funguji vsechny regulovane prirozene monopoly.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PAN_SPRCHA: jaktože není ve ztrátě? Je k tomu něco víc.


    GOR: ne to jsem popletl já, narazil jsem na ten odkaz níže hned po tom co jsem si četl hnojomety... (kuam není to tak dávno co jsem se pracovně pohyboval v ČEZu, Net4Gasu i ČEPSu... ostuda!)
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    GOR: NET4GAS ale není ve ztrátě...... technicky. Tam jsou problém bondy kterými ho bývalý vlastník zatížil.
    Ale to se reflektovalo při prodeji.

    Pořád je nutný brát v potaz že postavít vlastní síť která bude rozvádět plyn od hranic do distribuce by vyšlo na 120 miliard.
    Tedy stát dál 30 miliard včetně dluhu za firmu co je miliardu v zisku, nutně je potřeba a má potenciál do budoucna i když momentálně transit neteče.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    KUTAS: tak ono je to podporované články na objednávku od EPH protože Křetínský je stále naštvaný že jeho byznys model co používá na Slovensku tedy koupit sítě a pak si pomocí ovlivňování regulátora posílat miliardy do kapsy nemohl rozjet i tady.
    GOR
    GOR --- ---
    KUTAS: Hnojomety si pletou Gasnet, coz je plynova distribucka, tu kupuje CEZ, a Net4Gas, ktery koupil CEPS, coz je provozovatel tranzitniho plynovodu, coz je onen slavny podnik ve ztrate.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    NECROMAN: Nemate k tomu nekdo blizsi komenzar, koukam, he na sockach uz jedou hnojomety o tunelu a nakupu firmy ve ztrate, ktera bez distribuce ruskeho plynu nema hodnotu…
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    ČEZ převezme GasNet na přelomu srpna a září, výrazné změny neplánuje | e15.cz
    https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/cez-prevezme-gasnet-na-prelomu-srpna-a-zari-vyrazne-zmeny-neplanuje-1417811
    PES
    PES --- ---
    MAGE: určitě ne, když se to těží... tedy leda by se to ložisko odněkud/nějak doplňovalo, ale takové geologické procesy mohou (v lidském pojetí času) trvat příliš dlouho než aby se na to dalo spoléhat
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    MAGE: To nikdo nevi.
    MAGE
    MAGE --- ---
    R_U_SIRIOUS: to asi nebude obnovitelnej zdroj ze?
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    “If confirmed, this would be the largest potential natural hydrogen discovered to date in Europe,” Philippe de Donato, co-director of research at the GeoRessouces laboratory at the University of Lorraine, told France 3 Grand-Est at the end of May.

    Indeed, it is believed that the Lorraine basin could contain 46 million tonnes of natural hydrogen – equivalent to half the world’s current hydrogen production – and enough to contribute to the EU’s decarbonisation objectives significantly.


    SHEFIK:

    Excitement grows about ‘natural hydrogen’ as huge reserves found in France – Euractiv
    https://www.euractiv.com/section/energy-environment/news/excitement-grows-about-natural-hydrogen-as-huge-reserves-found-in-france/?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    KUTAS: imho exponencialne az od 120+, zalezi na typu motoru a auta
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    SHEFIK: a u ICE tak neroste?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HANZS: to neni o nabijeni doma. ta spotreba u elektroaut exponencialne roste nad 80/90/100, dle typu auta.
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    JIMIQ: taky jezdim maximalku podle oktanovyho cisla
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    mám diesla a na dálnici se snažím kolem 110 a na rychlostních (110) se snažím 95 :) ale taky šetřím palivo kvůli cenám (ekologie jako bonus)
    LEXIK
    LEXIK --- ---
    HANZS: Nejen elektroaut ... Když jedu po dálnici s Rapidem v benzínu s tempomatem 80 - 90 km/h, mám průměrnou spotřebu 3,6 l / 100 km. Občas tak jezdím, když mám dost času.
    HANZS
    HANZS --- ---
    btw. všímáte si elektroaut na českých dálnicích, jak se občas plazí cca 80km/h - no jasně mají málo baterky a nechtějí dobíjet na veřejné rychlonabíječce za 10-16kč/kWh, tak to radši dotlačí domů, kde nabijí za cca 4-5 Kč. (nebo z FVE)
    Možná by bylo lepší, aby nabíječky měly cenu podle spotu + fixní poplatek.
    Tj. včera odpoledne byla cena kolem nuly, tak by nabíjení mohlo stát jen poplatek (třeba 4kč/kWh) a ve večerní špičce by to stálo raketu - ale to je dobře, nechceme aby síť zatěžovaly ještě EV. To ať si nabijou v noci.
    HANZS
    HANZS --- ---
    JIMIQ: Jasný, v Číně taky rozvoj EV možná primárně nebyl o emisích, ale o snížení závislosti dovozu ropy. S instalacemi solárů, ale bude podíl emisí ve výrobě EE klesat.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    elektroauta ti nesnižujou přímo emise výroby elektřiny :) takže ten poměr 50% je z tohoto pohledu k ničemu

    ty soláry (a taky rekordní větrné turbíny) tomu pomáhají docela dost
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam