• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PES: Naopak. Prechod na elektromobily dava smysl jedine popostrcit. Proto take treba vyjimecne obhahuji i dotacni tituly na nakup elektromobilu - s urcitymi vyhradami : [PETER_PAN @ Elektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌]

    Synteticke palivo bude urcite drazsi nez fosilni. Zase ale nebude zatizene uhlikovou dani ktera uz ted zdrazi bezne palivo o cca 2 CZK / litr. V budoucnu az teoreticky o 15 CZK / litr. Ale do te doby se to stejne zmeni a bude to min nebo vic, to ted nikdo nevi. Tohle zdrazeni bude sblizovat cenu fosilniho paliva a syntetickeho paliva (soukromy odhad ze to bude kulminovat nekde kolem 50 CZK/l + inflace). U syntetickeho paliva bych podotkl ze narozdil od bio-slozky fosilniho paliva nezhorsuje jeho vlastnosti. Lze syntetizovat smes mnohem lepsich parametru, treba i s ohledem na redukci antidetonacnich prisad, oktanovaho/cetanoveho cisla a mnoho dalsiho. Ale drahe budou, to ano. Stejne je to ale jen prechodna technologie.

    Benzin ci naftu pujde samozrejmne koupit i v druhe polovine stoleti. Bude to uz ale vic a vic na urovni toho ze si nejaky veteranista se starou amerikou koupi soudek toho spravneho benzinu a projede se na lipno, nebo ze zahradkar nahodi malotraktor aby vyvezl kompost. Tzn. s malou adopci to pak bude obsolentni problem a nikdo to nebude resit, stejne jako dneska nikdo neresi parni lokomotivy.

    Jestli si nekdo koupi v roce 2035 osobni spalovaci auta na bezne cestovani, tak to bude opravdu uz jenom na truc, nebo nejaky sberatelsky kousek lepsiho auta. Tohle v roce 2035 nebude davat jakykoliv smysl at uz z pohledu ceny, zdaneni, nebo technologickych parametru. A zakaz/nezakaz na to nebude mit uz zadny vliv.

    Par prispevku o bateriich tady na nyxu mam. Jde vyfiltrovat. Ve zkratce. Kolem roku 2030 prevazi v celem sektoru automotive solid-state baterie, ktere dneska jde dat treba do jako priplatkovou vybavu do NEO 6. To v praxi znamena radove zvyseni zivotnosti a zhruba dvojnasobna kapacita oproti predchozi generaci li-ion.
    Dnesni Li-ion maji cca 300-350k km zivotnost. LiFePO maji horsi vlastnosti ale zivotnost 600+k km. Solid state kolem 2-3M km (z toho plyne ze zustatkova cena budoucich elektroaut nebude nikdy uplne nulova)
    PES
    PES --- ---
    LEXIK: Ať si Němci v Germanistánu zakazují co chtějí, ale JEN v Germanistánu!!!
    LEXIK
    LEXIK --- ---
    PETER_PAN:

    Stejně všechno v automobilech do 20 let "převálcují" Thoriové micro-reaktory produkující elektrickou energii přímou fúzí..! :-D
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    LEXIK: Ten clanek, tak jak je napsany a jake emoce ma prenaset, je klasicka manipulace. Ma vytvorit dojem ze pozadovane zmeny nejen nejsou potreba, ale snizi moznost vyuzivat auta se spalovacim motorem po roce 2045.

    - Navic tim jak pise o "kontroverzni" v souvislosti se syntetickymi palivy mate dal. To ze se o syntetickych palivech pise v ruznych clancich kriticky neznamena ze jsou z technologickeho pohledu kontroverzni. Synteticka paliva tak jak budou vyrabena aby splnila certifikaci budou 100% uhlikove neutralni a jejich globalni emise (CO2 ekvivalent) jsou tak nulove. Lokalni emise samozrejmne ma vsechno co se spaluje, ale o tom v souvislosti s nimi neni rec, ty budou mit vsechny spalovaci auta.

    - Dalsi minimalne nepresnost je ze hovori o vodiku jako budoucnosti pro uzitkova vozidla. Tohle je uz par let prekonany koncept. Vodikove auta bude vzdy 3x mene energeticky ucinne nez elektricke a jen zvyseni energeticke hustoty baterii za poslednich 5 let jasne ukazuje co dava a co nedava smysl.
    LEXIK
    LEXIK --- ---
    Tradáaaa ...

    Nejen zákaz spalovacích motorů. Němci chtějí zakázat už i prodej konvenčních paliv na čerpacích stanicích - EnergoZrouti.cz
    https://energozrouti.cz/clanek/nejen-zakaz-spalovacich-motoru-nemci-chteji-zakazat-uz-i-prodej-konvencnich-paliv-na-cerpacich-stanicich
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Česko šetří energii a investuje do budoucnosti: Fotovoltaika roste o 28 %
    https://oenergetice.cz/energetika-v-cr/cesko-setri-energii-a-investuje-do-budoucnosti-fotovoltaika-roste-o-28
    PES
    PES --- ---
    MND Energie Proud - Ceník Zima 25 (3 MWh/rok)
    Cena obchodní 11 388 Kč
    Cena regulovaná 11 314 Kč
    Cena celkem vč. DPH 22 702 Kč
    PES
    PES --- ---
    MMORT7: beru čísla přímo z nabídky Prodejce... v tomhle případě MND.
    PES
    PES --- ---
    MMORT7: kde jsi četl D01d??? To jsi si vycucal z prstu?

    (nabídku koncipoval distributor na tarif Domácnost, D02d, 1x25A, spotřeba 3MWh/rok)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: to je nejaky divny, ne? Mne vychazi to od PRE na 5,40 se vsim (ale nerozpocitavam cenu za jistic atd) v byte (D02d) a kolem 4,3 v NT v dome (D57d)
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    HANZS: baterka je ten bojler, jak vypne termostat, tak stridac rozpoji okruh
    PES
    PES --- ---
    Fíha, nabídka od dodavatele energie kWh 3.40 s DPH + služby atd. ve výsledku 7.57Kč (se vším včetně DPH)... trochu mne dojalo, že ta "regulovaná složka" už je 49,82% ceny energie :-/
    HANZS
    HANZS --- ---
    MARASAN: To nusis mit rizeny ten privod z FVE, jinak by ti to nabijelo furt na 80C. Např.podle napětí na baterii?
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PES: my treba mame bojler (300l) - jedna spirala do site, druha spirala na FVE. Termostat sitove spiraly je nekde pod 40 stupni, FVE je na 80 stupnich, takze ohrev 40 - 80 stupnu jede ciste ze slunce. Tepla voda je furt a kdyz sviti tak je teplejsi a vydrzi delsi dobu.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    HANZS: to už je individuální nastavení... přesně podle toho jak máš panely, už sem viděl takhle panely na čistej východ a jeslti nemá žádný blocker, tak to klidně může v 6 začít vyrábět, ale je pravda, že ráno to bude mít nějaké zpoždění než se naplní baterka.

    PES: přesně jak píše GOR, prostě jednoduché nastavení, které bez dalších nákladů nebo sofistikovaných technologií můžeš přenastavovat každé 1-2 měsíce.
    PES
    PES --- ---
    HANZS: já také plánuji přihodit pár panelů alespoň na V stranu střechy, teď všechno na J a ráno by řekněme 25% celkového počtu panelů dodalo dost ranního výkonu hned po východu Slunce. Na Z stranu nevím, je tím směrem kopec, který večer odřízne viditelnost Slunce alespoň o 2h dřív než kdyby tam byl obzor odpovídající rovnému terénu :-/
    HANZS
    HANZS --- ---
    KUTAS: jo jasně, akorát v 6:00 i v létě je imho blbost, protože to sluníčko dává málo a bralo by to velkou část z baterie (většina domu u nás má panely čistej jih).
    Ale viděl jsem už dům panely jižní střecha + oba štíty panely nasvislo na štítu v prostoru kolem oken v podkroví. Vypadalo to dost nezvykle, ale teď v létě to funguje dobře.
    GOR
    GOR --- ---
    PES: Jako casovac je lepsi opatreni nez zadne, ale to je tak asi vse.
    PES
    PES --- ---
    KUTAS: a jak "hloupý" časovač zjistí kolik máš zrovna dostupné energie z FVE?
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    ak u toho bojleru stačí prostě klasický časovač na zásuvce a prostě do něj pouštít proud jenom třeba od 10:00 v dubnu a od 6:00 v červnu apod. Naopak ho vypínáš třeba v 18h.
    Jakože na to žádné sofistikované řešení není potřeba.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam