• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    HANZS
    HANZS --- ---
    PES: To je opravdu průšvih. Protože Evropa se chytla do vlastní pasti. Tím myslím pokutu pro automobilku za prekročení limitu emisí (95gCO2/km).
    Protože se EV neprodávají (imho z důvodu debilní nespolehlivé sítě dobijení + vysoká cena za dobíjení) tak aktuálně mají automobilky emisní průměr – v gramech na kilometr – u Toyoty činí 105; koncern Stellantis má 113; BMW 106. Nejhůř si stojí asi automobilka Ford se 125. A znovu opět VW, se 123.

    Takže pro VW je pokuta v řádech jednotek miliard EUR.
    No v pohodě je Tesla i Toyota (bude platit jen málo) a překvapivě BMW, které docela EV prodává.
    PES
    PES --- ---
    Prodeje elektroaut v EU se v srpnu propadly, v Německu o 69 procent - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/prodeje-auta-registrace-eu-acea-elektromobil.A240919_104946_automoto_fdv
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    PES: Hele asi máš rozbitý detektor humoru. Sprav si to, vypadáš jak blb.
    PES
    PES --- ---
    PES
    PES --- ---
    MMORT7: a zaplatíme to v elektřině...
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    SPIKE411: Budou dodávat služebáky pro obchodníky?
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    ČEZ naváže strategické partnerství s firmou Rolls-Royce | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/ekonomika/cez-navaze-strategicke-partnerstvi-s-firmou-rolls-royce-budou-se-podilet-na_2409181804_ano
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    KUTAS: Mozna, ze jo, mozna, ze ne.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Ok, pisu si, nekupovat ani cinske ICE :)
    PES
    PES --- ---
    SHEFIK: jak se to dostane k CPU a na CAN-bus (což dostane), tak je přístup prakticky ke všemu co může ovládat palubní jednotka (=ke všemu)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Když máš (adaptivní) tempomat, počítač ti ovládá plyn, brzdy…
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    SHEFIK: Tak třeba můžeš vzdáleně nastartovat, pustit topení/klimatizaci (používají tuším v severských zemích)…
    https://www.motorwerksbmw.com/manufacturer-information/bmw-remote-start-a-users-guide/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SPIKE411: a je to propojeny az na uroven brzd, motoru, nebo nadrze?
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    SHEFIK: tak proto si snad nekupujem čínské BEV, ne?

    Jinak pokud bys chtěl, tak to snadno nastavíš i u těch benzíňáků...., proto Neffovi to přirovnání kulhá na obě nohy - ty pagery byly upraveny Mossadem a ne výrobcem. Takže každej otevřeli, dali do něj výbušninu a napojili to na komunikaci, což pak (díky vlastnosti celého komunikačního systému pagerů - signál dorazí všem najednou) odpálili.

    Takže z principu se tohle může stát reálně u každého zařízení, takže to reálně platí i pro ICE a tu plnou nádrž benzínu - kde by ten výbuch mohl být klidně i horší...
    Jinak daleko strašnější by mi to teda přišlo na mobilech, kdy v kombinaci se zavoláním by to asi bylo fatální. Proč Neff nerozjíždí paniku na mobily? (řečnická)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    (Auta se spalovacími motory jsou dneska taky samozřejmě připojená a vzdáleně aktualizovaná.)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    KUTAS: u benzinaku jde ale o to, ze to nenabouras dalkove, musis mit fyzicky kontakt, abys neco upravil. On neni ani problem ten elektromobil samotny, ale to dalkove spojeni a (potencialni moznost ovlivnit) veskere digitalni rizeni baterky/auta
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PES: ok, když opominem to, že v těch pagerech byla výbušnina, tak je určitě násobně bezpečnější mít auto s 60l benzínu... (facepalm).

    Neff je boomer, kterej je totálně mimo.
    PES
    PES --- ---
    MAKROUSEK: to je sice rozšířená představa, ale jisté možnosti verifikace, že do čipu nebylo přidáno něco navíc existují již dnes (tuším, že o tom byl článek asi také třeba na root.cz , stejně jako o těch "bezpečných překladačích")
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PES: To nemas jak zkontrolovat, cipy uz davno nejdou lidskym rozumem pochopit.
    PES
    PES --- ---
    MAKROUSEK: jak by mohl, že? Jak Tě to mohlo vůbec napadnout? Nejsi tak trochu paranoidní (když vláda CN může de-facto direktivně zasahovat do každé firmy v CN). Zvláště když jsme geniálně z CN udělali "fabriku pro celý svět", co vy se mohlo tak asi pokazit...

    (no a audity HW/čipů, že neobsahují zadní vrátka apod., to je asi ještě na delší povídání, než problematika bezpečného překladu kódu do binární formy se zajištěním bezpečného překladače, protože i ten může být potenciálně nebezpečný a může klidně do nezávadného kódu přikompilovat či slinkovat backdoory v procesu, viz. článek na tohle téma https://www.root.cz/clanky/muzeme-verit-prekladacum-projekty-resici-schema-duverive-duvery/ )
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PES: Rikas snad, ze vyrobce mel ve fabrice primy fyzicky pristup k zarizeni? To snad ne!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam