• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Global average solar LCOE stood at $0.044/kWh in 2023, says IRENA – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2024/09/27/global-average-solar-lcoe-stood-at-0-044-kwh-in-2023-says-irena/

    The International Renewable Energy Agency (IRENA) says the result represents a 12% year-on-year decline. The figure has fallen 90% since the start of 2010.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    China goes wild

    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    FORELLI: ja tam teda nasel solary ve tme vlevo dole, tak sem z toho vydedukoval, ze je to v cechach uplne naprd :D
    FORELLI
    FORELLI --- ---
    jo jinak se omlouvám, tu fotku jsem sem hodil omylem, což vám asi došlo :-) Jediný kontext s energetikou to má momentálně ten, že exstarosta Pacova pravděpodobně po Sikelovi bude na chvíli ministrem průmyslu a obchodu.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    V EU letos registrováno už přes 900 000 elektromobilů
    https://www.hybrid.cz/v-eu-letos-registrovano-uz-pres-900-000-elektromobilu/
    PES
    PES --- ---
    FORELLI: vypadá skoro jako CGI rendering ;-))) , ale nádherné...
    FORELLI
    FORELLI --- ---
    Jinak takhle to u nás vypadalo kolem sedmé

    PES
    PES --- ---
    MAKROUSEK: smutné, prý kvůli povolenkám se nevyplatí vyrábět v uhelných...
    ... ale opravdu bude odkud a za kolik a bezpečně (stabilně "on demand") dovézt, aby se ty uhelky opravdu nevyplatily?

    A co takhle zaříznout spekulace s povolenkami, všechny dosavadní držené spekulanty (tj. firmami co CO2 ani nesnižují a ani nepotřebují k produkci) zrušit a (pokud by se povolenky rovnou nezrušily), tak případné nástupce striktně evidovat (jak cenné papíry na číslo) a prodej jen od firem co sníží emise k firmám co je nesnižují či dokonce z principu snižovat nemohou.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    Česko se už za dva roky může stát dovozcem elektřiny - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-cesko-se-uz-za-dva-roky-muze-stat-dovozcem-elektriny-40490434
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BYD prepares to unleash its second 7,000-car carrier
    https://electrek.co/2024/09/23/byd-prepares-unleash-second-7000-car-carrier/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Tedom se rozroste. Česká energetická skupina kupuje italského konkurenta | Forbes
    https://forbes.cz/tedom-se-rozroste-ceska-energeticka-skupina-kupuje-italskeho-konkurenta/
    PES
    PES --- ---
    No to si všímli fakt brzy, že "chytré" elektronické věci z Číny komunikují přes "čínský klaud" a je to bezpečnostní díra...

    NÚKIB řeší čínské soláry. Může dojít až na jejich odpojování – Živě.cz
    https://www.zive.cz/clanky/nukib-resi-cinske-solary-muze-dojit-az-na-jejich-odpojovani/sc-3-a-230341/default.aspx
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MMORT7: ja urcite ne :))

    Ale ja o degrowth neusiluju, pac to neresi root cause klicovejch problemu lidstva.
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    SHEFIK: To je jak s tím přelidněním: všichni fňukají že je moc lidí, ale u sebe začít nechtějí.
    Řekl jsi si letos šéfovi o snížení platu?
    HANZS
    HANZS --- ---
    SHEFIK: No ale to je spirála do pekla...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HANZS: jo, cena prace je na zapade hlavni kamen urazu. Pak uz nam zbejva jen fnukat nad outsourcingem a zavadet cla a bany na dovoz
    HANZS
    HANZS --- ---
    Ještě k tématu, proč v EU už nejde vyrobit levné auto (ani EV):
    z článku:
    Volkswagen musí šetřit, střet s odbory začal - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-volkswagen-musi-setrit-stret-s-odbory-zacal-40490374

    "Podle německého automobilového svazu VDA mělo Německo v roce 2022 nejvyšší mzdy továrních dělníků v automobilovém průmyslu v mezinárodním srovnání, a to 59 eur za hodinu. Naproti tomu v České republice to bylo 21 eur, v Maďarsku 16 eur. V Číně se pak mzdy pohybují kolem pouhých tří dolarů za hodinu."

    Osobně si myslím, že mzda v číně bude spíš 6 dolarů, ale i tak je to zásadní rozdíl. Uroveň automatizace bude blízká té naší evropské (protože jsme je to budováním závodů, které tam udělali EU značky naučili).
    HANZS
    HANZS --- ---
    OMNIHASH:
    SHEFIK:
    Je na tom akorát znepokojivé, že je to asi největší evropský výrobce baterií a zjevně nezvládá cenově a nejspíš i technologicky konkurovat článkům z asie...
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    R_U_SIRIOUS: Taxi. Nebo autonomní taxi. To je přesně to co popisuješ.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    R_U_SIRIOUS: No dobra. Me bavi ta predstava, jak v nejakym zarizeni ktery "hlidaj kamery" bude panovat vetsi ukaznenost nez treba v nocnich tramvajich ktery maji taky kamery a jeste navic sofera. Ale asi bude v tomhle Cesko daleko pred zbytkem sveta, u nas by se to auto muselo dezinfikovat po kazdym zakaznikovi.

    Me cela tahle diskuse ohromne bavi, protoze ji vlastne znam z my profese. Architekt se odjakziva potyka s tim, ze "co nikomu nepatri, o to se v lepsim pripade nikdo nestara, v horsim se to ponici, ukradne, rozbije". Proto u vsech obytnejch zastaveb travime spoustu casu peclivym definovanim privatnich, poloprivatnich a verejnych prostor, definovanim kde konci jedna zona a zacina druha, kdo se presne a kdy o co musi postarat atd. Jak tohle dopada v cesku je videt na kazdym sidlisti, ale i v centru Prahy.

    Klasicka veta kterou muzu na jakykoli diskusi se stavebnikem cokoli odstrelit, je "a jak zamyslite ten detail pucovat?" :-)

    Tjo. Me vas nadsenych snilku je skoro lito: myslenky letici za snovou novou spolecnosti az kamsi ke hvezdam nakonec skoncej diky tomu, ze do tech taxiku v noci pokazdy ozralove nablijou a nikdo to neuklidi :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam